Pääsi käymään nyt niin, että auton akku hyyty pakkasilla eikä edes yritä lähtä käyntiin. Tarviiko toisesta autosta apuvirtaa ottaessa huomioida mitään erityistä, ettei ajotietokone yms. mene sekaisin?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Apivirran anto E36 vm.92
Collapse
X
-
Jaa-a itellä kans kävi samalla tavalla... Ja akkulaturikin meni paskaks
Mut ajoin siihen sit toisen auton vaan viereen ja laitoin plus kaapelin sille tarkoitettuun paikkaa kiinni konepellin alle siihen mutterin tapaseen ja maanjohdon laitoin runkoon (tais olla iskarin mutterissa) ja hyvin löhti eikä mikään menny paskaks (vissiin)
Nyt
BMW 330e g21 M-Sport
Ennen
BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
-
-
Originally posted by WikingJaa-a itellä kans kävi samalla tavalla... Ja akkulaturikin meni paskaks
Mut ajoin siihen sit toisen auton vaan viereen ja laitoin plus kaapelin sille tarkoitettuun paikkaa kiinni konepellin alle siihen mutterin tapaseen ja maanjohdon laitoin runkoon (tais olla iskarin mutterissa) ja hyvin löhti eikä mikään menny paskaks (vissiin)
-kaapelit oikein päin.
-yhtään kaapeli ei saa irroittaa/kiinnittää kun jompi kumpi autoista käy.
-toista autoa ei saa startata jos toinen auto on käynnissä.
Comment
-
-
Originally posted by larmatinmitään ei riko apuvirtaa antaessa kun vaan muistaa pari sääntöä.
-kaapelit oikein päin.
-yhtään kaapeli ei saa irroittaa/kiinnittää kun jompi kumpi autoista käy.
-toista autoa ei saa startata jos toinen auto on käynnissä.Nyt
BMW 330e g21 M-Sport
Ennen
BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
Comment
-
-
Miksi ei saa startata kun toinen käy?
tulee ajettua jokkista,siellä joudun antamaan aina virtaa tohon "roskapönttöön" ja aina starttaan ku toinen käy ja kaapelit irrotetaan ku molemmat käyExät: 316i e30, 324Td touring e30, 316i e36, 325i e36,320 e30,4*520 e34, 320D e46, 525 e34, 535 e34,320i e36.
Plus hirvee määrä muita resuja
Comment
-
-
Originally posted by TLEn nyt taas itsekään näe miksi ei saisi irroittaa kun auto käy. Itse antelin apuvirrat omaan autoon ylimääräisestä akusta... varsin kätevää ja toimivaa.
se että jos käyvän auton laturi puskee kahteen akkuun kovaa virtaa ja toisen akun nappaa pois piiristä niin syntyy virtapiikki. useasti kun tuon tekee niin kyllä se jollain rikkoo jonkun hienon elektroonisen laitteen.
jos on valmis ottamaan sen riskin niin siitä vaan piuhoja irroittelemaan käydessä.
sama homma tulee jos toista autoa starttaa kun toinen käy.
kokeilkaa ja ottakaa riski.
todennäköisesti mitään ei hajoa mutta kyllä noita aina välillä saa töissä korjata.
edit: jokkispelien sähköt yleensä on vähän alkeellisemmat kuin jonkun uuden tietokoneita täynnä olevan bemarin konehuone.Last edited by larmatin; 17-01-2006, 22:13.
Comment
-
-
AMK:n sähkötekniikan opettajan mielipide oli seuraava:
-uudellakin autolla voi antaa apuvirtaa, kunhan on varovainen
Turvallisinta tietty laittaa kaapelit kiinni, kun molemmat sammuksissa, mutta tässä on riski, että auttavankin akku tyhjenee. Ei kannata kovalla pakkasella välttämättä.
Itse teen näin:
-auttava auto käynnissä kytken plussat ja sitten miinukset (autettavassa miinus runkoon, ei akkuun!). Auto voi olla sammuksissakin ja se onkin parempi, jos ei ole riskiä auttavan auton akun tyhjentymisessä.
-antaa kaapeleiden olla paikoillaan ainakin pari minuuttia, että latautuu tyhjempikin akku
-starttaa autettava auto
-antaa kaapeleiden olla paikoillaan ainakin pari minuuttia, että jännite-erot pienenevät (jos auttava auto oli sammuksissa, se startataan parin minuutin kuluttua ja taas odotetaan hetki)
-miinus irti
-plus irti
Koskaan ei ole mitään hajonnut, vaikka on ollut uudempiakin pelejä. Se, mikä ne ohjainyksiköt ym rikkoo, on jännitepiikit, jotka johtuvat jännite-eroista.
Itsellä on usein vara-akku mukana, jolla annan apuvirtaa. Tämä tai akkubuusteri ovat parhaat ratkaisut.E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
-
Originally posted by osilpiAMK:n sähkötekniikan opettajan mielipide oli seuraava:
-uudellakin autolla voi antaa apuvirtaa, kunhan on varovainen
Turvallisinta tietty laittaa kaapelit kiinni, kun molemmat sammuksissa, mutta tässä on riski, että auttavankin akku tyhjenee. Ei kannata kovalla pakkasella välttämättä.
Itse teen näin:
-auttava auto käynnissä kytken plussat ja sitten miinukset (autettavassa miinus runkoon, ei akkuun!). Auto voi olla sammuksissakin ja se onkin parempi, jos ei ole riskiä auttavan auton akun tyhjentymisessä.
-antaa kaapeleiden olla paikoillaan ainakin pari minuuttia, että latautuu tyhjempikin akku
-starttaa autettava auto
-antaa kaapeleiden olla paikoillaan ainakin pari minuuttia, että jännite-erot pienenevät (jos auttava auto oli sammuksissa, se startataan parin minuutin kuluttua ja taas odotetaan hetki)
-miinus irti
-plus irti
Koskaan ei ole mitään hajonnut, vaikka on ollut uudempiakin pelejä. Se, mikä ne ohjainyksiköt ym rikkoo, on jännitepiikit, jotka johtuvat jännite-eroista.
Itsellä on usein vara-akku mukana, jolla annan apuvirtaa. Tämä tai akkubuusteri ovat parhaat ratkaisut.
jos pelkää sitä että auttajan akku tyhjenee niin kannattaa laittaa kaapelit kiinni kun autot on sammuneena, sitten startata jo käyvä auto käymään korotetulle pyörintä nopeudelle jotta lataa paremmin muutamaksi minuutiksi( minutti yleensä riittää)
tällä tempulla jos on ohkaiset biltema kaapelit saadaan ladattua sitä toista akkua joka on tyhjä. sitten auto sammuksiin ja toinen auto käymään.
käytää sitä minuutin, sitten auto sammuksiin ja kaapeli irti (yksi napa riittää)ja auto heti uudelleen käymään.
tälleen toimien saa ohkaisilla kaapeleilla(lue halvat malli biltema) isommankin auton käymään ja ei varmasti riko mitään.
Edit: tehkää ihan miten haluutte, ja jos jotain hajoaa niin toivotavasti tuotte sen mun korjaamoon korjattavaksi.Last edited by larmatin; 18-01-2006, 12:19.
Comment
-
Comment