Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 -91Kannen irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kime325
    Newbiemmer
    • Feb 2006
    • 5

    E36 325 -91Kannen irroitus

    Iltaa.

    Arvelisin että kyseisestä laitteesta olisi kansipahvi palanut tai kansi halki. Jäähdytysjärjestelmään tulee painetta ja vesiletkut tuntuisi sykkivän iskun tahtiin. Sisälle ei puhalla lämmintä. Nostaa lämpöjä kun on ollut käynnissä jonkun aikaa.
    Huomenna olisi tarkoitus aloittaa kannen irroitus, eikä paikallisesta kirjastosta löytynyt korjausopasta. Joten jos otan pakoputken pakosarjasta irti, imusarja irti, vesiletkut irti, johdot irti, venttiilikoppa auki ja kannenpultit pois. Nostaa hatun päältä.
    Onko projektissa mitään erikoista tai tarvitseeko mitään erikoisia/muokattuja työkaluja.
    En ole koskaan bemarista kantta irroittanut joten ajattelin pistää pientä kyselyä asiasta enemmän tietäville jotten tee enempää vahinkoa koneelle.
    Kone on keittänyt ainakin kerran ja lämmöt noussut jokusen kerran punaiselle, meneekö kansi kuinka helposti pilalle. Pahvi on varmaan ainakin mennyt, ja eihän nuo kannetkaan taida kovin kestäviä noissa olla.

    Niin, unohtui tuo jakopää. Onko siinä mitään erikoista mistä ei normaaleilla työkaluila/osaamisella selviäisi?
    Last edited by Kime325; 16-02-2006, 20:21.
  • Shadow-line
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 245
    • Pirkanmaa

    #2
    Ennenkuin "hatun" voit nostaa, täytyy jakopäähänkin tehdä jotain, se varmasti ehkä kaikista ikävin/työllistävin työ....

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Kansihommassa suurta apua on yhdestä opuksesta joka löytyy täältä
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Käy nyt kuitenkin tekemässä se testi jossa paisarista mitataan mahdolliset pakokaasut, ettei tule jonkin muun vian takia kantta irroitettua... Kai pumppu muuten on kunnossa?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Kime325
          Newbiemmer
          • Feb 2006
          • 5

          #5
          Originally posted by Cell
          Käy nyt kuitenkin tekemässä se testi jossa paisarista mitataan mahdolliset pakokaasut, ettei tule jonkin muun vian takia kantta irroitettua... Kai pumppu muuten on kunnossa?
          Pumppu toimii ja termostaatti aukeaa. Auto on temppuillut jo pidemmän aikaa, sitä on ilmailtu monta kertaa ja aina tulee painetta järjestelmään. Sekä tutkiessani autoa se pulputtaa paisariin kuplia.
          Soitin erääseen korjaamoon jossa kyseisen testin olisi voinut suorittaa mutta he sanoivat että melko selvä tapaus kun kysyivät oireita kysyessäni testistä. Eivät pitäneet testiä tarpeellisena.

          Lekalle kiitoksia opuksesta!

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Siinä tapauksessa, raportoihan mitä oli mennyt . Toivottavasti kansi on ehjä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Kime325
              Newbiemmer
              • Feb 2006
              • 5

              #7
              Pystyykö jäähdytysnesteestä tutkimaan pakokaasuja jos auto ei ole käyntikuntoinen. Tai onko jotakin muuta keinoa selvittää onko kannentiivisteessä/kannessa vuoto. Eilisen aikana purin osan osista jotka helposti lähtivät.
              Tuossa äsken sitten otin vesipumpun irti ja huomasin että muovisiivet pyörivät akselin ympäri.
              Nyt kyrpii kun ei tullut aloitettua siitä.
              Mut kannentiiviste tai kansi voi silti olla paskana koska kone on käynyt kuumana muutaman kerran ennen kuin ostin sen.
              Joten olisi mukava saada selville jatkanko purkamista vai lyönkö nippuun.
              Sekin ihmetyttää koska vesi näytti kiertävän, eikä se nostanut heti lämpöjä.

              Comment

              • Kime325
                Newbiemmer
                • Feb 2006
                • 5

                #8
                Auto on taas kunnossa, ainakin toistaiseksi.
                En purkanut kantta onneksi irti, vaihdoin vain vesipumpun ja nyt tuntuisi toimivan hyvin. Tympii kun vehkeen olisi saanut aikaisemminkin kuntoon kun olisi aloittanut siitä vesipumpusta, nyt kun joutui odottelemaan oikeita imusarjan tiivisteitä jonkin aikaa.
                Täytyy seurailla hukkuuko jäähdytinnestettä jonnekin tai tuleeko muita ongelmia.
                Pari päivää nyt ajanut autolla eikä näyttäisi vielä ainakaan et kansi olisi mennyt.

                Autoa ostaessani olin valmistautunut kansihommiin, joten olisi mukava jos se nyt toimisi pelkällä pumpun vaihdolla.

                Comment

                • AppleFarmer
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 72
                  • Mustasaari / Vaasa

                  #9
                  Lainataan nyt wanhaa viestiketjua. Auto, vuosimalli ja oireet stemmaavat täysin oman vehkeen kanssa. Pääsi keittämään moniurahihnan katkettua (hammastangon stefat pettivät ja (uudet, jee) heittivät öljyt suoraan hihnalle). Vaihdoin samalla uuden jäähdyttäjän (vanha oli jo aika kovia kokenut) ja ilmasin järjestelmän. Auto toimi hienosti jonkin aikaa, mutta sitten taas lähti lämmöt nousemaan. Nousivat keskiviivan jälkeiselle viivalle ja seilasivat edes takaisin. Olin jo valmistautunut henkisesti kannentiivisteen palamiseen ja remonttiin.

                  Revin vesipumpun irti ja totesin sen olevan kunnossa (metallisiipinen, ajettu alle 1500 km). Vaihdoin termostaatin varmuuden vuoksi. Ilmasin järjestelmän (keula pystyssä) ja lämmöt pysyivät keskiviivan tuntumassa. Sitten hetken kuluttua lämmöt lähtivät taas nousemaan kohti seuraavaa viivaa. Välillä tulee ihan kuumaa, sitten haaleampaa ja paisuntasäiliössä alkaa kuplimaan. Paljon todella pieniä "nanokuplia" ja sitten tökkää isoja perään. Jäähdyttimessä kiehuu ja höyryää. Ilmauksessa mukana autoteknikko, joten luulisin että itse operaatio oli tehty kunnolla(?).

                  Herra autoteknikko sanoi, että se on se kannentiiviste. Ei kannata edes viedä mihinkään testiin. Eli ei kai siinä auta muu kuin alkaa irrottamaan kantta? Projektiin tarvittavat erikoistyökalut saan lainattua merkkiliikkeestä.

                  Comment

                  • visa e36
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 753
                    • Järvenpää

                    #10
                    Nimimerkki HEMI:llä löytyy hyvät ohjeet E36sen ilmaukseen. E36 kun on varsin vittumainen ilmata niin uskoisin, että sullakin on järjestelmässä vielä ilmaa.
                    Nykyiset
                    -63 Pontiac Catalina convertible
                    -05 E53 X5 3.0d

                    Comment

                    • AppleFarmer
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 72
                      • Mustasaari / Vaasa

                      #11
                      Pitääpä vielä tänään ennen kannen irrotusta yrittää ilmata kertaalleen Hemi:n ohjeiden mukaisesti. Jospa se sittenkin olisi vaan ilmauksen puutteesta kiinni....

                      Comment

                      • AppleFarmer
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 72
                        • Mustasaari / Vaasa

                        #12
                        Ilmasin järjestelmän vielä kertaalleen (toista tuntia). Kädessä on varmaan jännetuppitulehdus alavesiletkun lypsämisen jäljiltä. Alussa kaikki näytti hyvältä, eli ilman tulo loppui ja nestepinta tasaantui. Kuormittamattomana kierroksia antaessa ei tullut ilmaa. Jee.

                        Lauantaina kävin ajamassa sitten jäällä hieman testimielessä. Kaikki toimi hienosti taas muutaman kierroksen. Lämmöt pysyivät kurissa ja kabiiniin tuli lämmintä ilmaa tuutin täydeltä. Sitten muutama lisäkierros ja lämmöt alkoivat taas nousemaan (keskiviivan yli). Kurvasin varikolle ja konehuoneessa höyrysi ja paisuntasäiliöstä tuli nesteet korkista pihalle. Letkuista kuului aivan älytön älämölö. Annoin auton jäähtyä ja ajoin hissukseen siviiliajoa >> lämmöt pysyvät normaalina. Heti kun sitten yrittää ajaa lujempaa, niin lämmöt nousevat heti.

                        En jaksa uskoa, että en olisi saanut järjestelmää ilmattua kunnolla? Sen verran paljon nestettä sinne laitettiin. Eli jostakin se nyt kasaa painetta järjestelmään. :think


                        ....kannentiiviste tuntuu loogiselta?

                        Comment

                        • syvis
                          Newbiemmer
                          • Mar 2010
                          • 21
                          • hki

                          #13
                          jos tosta tarinasta poistaa tuon jääradalla ajon, voisin kirjoittaa saman tarinan. HEMIn ilmausta on harjoitettu jo useampaan kertaan ja niitä "pristelu tunteja" on varmaankin nlähemmäs 10 Otin kaapista haalarit ja rupesin motivoitumaan kansipahvin vaihtoon ja mahdolliseen kannen oikasuun.


                          Siinä sitten mietin, että voisin samalla madalluttaa kantta. Onko kellään kokemuksia e36 325 m50 kannen madalluksesta? Paljon voi madaltaa / paljon kannattaa madaltaa? Tällähetkellä kansi leputtelee vielä paikoillaan, mutta lähitulevaisuudessa lähtee irti.

                          Comment

                          • Noppe
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 535
                            • Kuopio

                            #14
                            Harvemmin m50:in kanssa pääsee pelkällä pahvin vaihdolla, todenäköisesti halki. Kannattaa ennemmin motivoitua uuden kannen etsimiseen...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎