Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 -93 kone "jarruttaa" tasakaasulla

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

Varoitus: Nyt voi tulla aasia juttua, koska en tiedä tarpeeksi kaikesta mistä tässä nyt aion kirjottaa lopuksi.

Mulla on omassa autossakin, E36 318is coupe, tässä topikissa kuvailtu jarrutuksen tunne tasakaasuajossa silloin tällöin ja jos pitää kulutusmittaria 8l/100 km kohdaassa niin vauhti hidastuu koko ajan. Mun autossa se ilmenee voimakkaimmin (ja oikeastaan ainoastaan) sen jälkeen, kun esim. viikkojen kaupunkikurvailun jälkeen lähtee ajamaan matka-ajoa maantielle. Tässä on viime aikoina tullu ajeltua edestakasia päiväreissuja kohteisiin, joihin on kotoa 200-400 km. Näitä reissuja on aina edeltänyt vähintään 2 viikon jakso pelkkää kaupunkiajoa. Jokaisella reissulla on mennyt enemmän bensaa menomatkalla ja vasta 100-150 km ajon jälkeen menomatkalla auto on ruvennut kulkemaan tasakaasulla esim. 110 km/h @ 7-7,5 l/100 km. Paluumatkalla auto tulee koko matkan kevyesti pintakaasulla ja kulutusmittaria ei nouse yli 8 l/100 km vasta kun 120+ km/h nopeuksissa. Esim. Oulu-Seinäjoki-Oulu -päiväreissulla vertailin kulutusta meno- ja tulomatkan välillä viisarillisen bensamittarin perusteella. Paluumatkalla kului yli 5 litraa vähemmän bensaa samanlaisella ajotavalla ja -nopeuksilla. Viime kesän 5 200 km kesälomareissulla meni koko matka ensimmäisen 100 km:n jälkeen ihan sukkasillaan ja alhaisella kulutuksella vaikka oli kuormaakin päällä. Mulla on Brenneriltä ostettu lastu paikallaan (asennettu 3 kk sitten) mutta auto on käyttäytynyt tällä tavalla koko sen 2,5 vuoden ajan, jonka olen sen omistanu. Nämä ovat siis minun tuntemuksiani ja havaintojani tästä ilmiöstä.

Nyt sitten sitä, josta en oo niin varma... Onko esim. minun autossani oppiva moottorinohjaus ilman, että käyttää akun navan irti? Tuntuu niin kuin auto oppisi kaupunkiajossa siihen, että ajo on jatkuvaa kiihdystä, jonka perään tulee aina pysähdys tai jarrutus. Sitten kun lähtee pitkälle loikalle niin moottorinohjauksella menee jonkin aikaa saada aivonsa tasakaasumoodin ja huomata, että tässä ei koko ajan ryntäytetä eikä availla.

Vielä autostani sen verran, että se on juuri katsastettu, eikä esim. päästöissä ollut mitään vikaa. Inssi sanoi niitä hyviksi. Jarrutkaan ei laahaa, ei edes käsijarru.
    Last edited by Ha2; 09-01-2007, 14:26. Reason: lisäinfo
    E61 525d LCI

Comment

• alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

Originally posted by Ha2 View Post
      Nyt sitten sitä, josta en oo niin varma... Onko esim. minun autossani oppiva moottorinohjaus ilman, että käyttää akun navan irti? Tuntuu niin kuin auto oppisi kaupunkiajossa siihen, että ajo on jatkuvaa kiihdystä, jonka perään tulee aina pysähdys tai jarrutus. Sitten kun lähtee pitkälle loikalle niin moottorinohjauksella menee jonkin aikaa saada aivonsa tasakaasumoodin ja huomata, että tässä ei koko ajan ryntäytetä eikä availla.
      Uskoisin vahvasti, ettei se moottorinohjaus aivan noin toimi. Se hakee kerran arvat esim. 57 asteiselle moottorille kaasun asennolle x % ja sillä sitten mennään, olit ajanut sitten kaupunkia Helsingissä tai ihan mitä vaan. En uso, että se kone tajuaa, että "jaahas tässä on vedelty kaupunkia pari viikkoa joten en muuta arvoja"

Muuten samoja tuntemuksia kuin mulla. 40-50 km kun ajaa, niin alkaa mennä paljon kevyemmin vaikka lämmön on noussu aikaan sitten.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

Comment

• vam0s
        Bimmer Rookie
        • Nov 2014
        • 134
        • 03

Kukaan saanut selvyyttä ongelmaan? Itsellä tulee sama vika jos pidän munuaisten edessä pahvia silloin kun kone ln jo lämmennyt maantiellä. Jos ottaa pahvin pois ja oottelee hetken niin alkaa auto toimimaan täydellisesti.. Välillä käynyt kyllä tuo sama ilman pahvia.

Comment

• Cuuca
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 94
          • Espoo/Laurinlahti

Lähdetään arvailemaan lisää: Katso öljynpaineet. Omassa oli piirun verran liian vähän. Aiheutti juuri kyseisen "vian".
          BMW 328 Ci -01

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎