Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 lämmitys / ilmastointi (VIKA ANALYYSI: Vesiventtiili)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikalkai
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 308
    • Oulu

    E36 325 lämmitys / ilmastointi (VIKA ANALYYSI: Vesiventtiili)

    Morjesta,

    Tuli ostettua tuollainen otsikon mukainen -94 bmw. Autossa on ilmastointi, en ole varma onko automaattinen mutta molemmille puolille on säätimet erikseen. Sitten näiden säätimien päällä on kolmas säädin, jolla voi säätää kuinka lämmintä ilmaa tulee niistä konsolin puhaltimista. Autosta on n. 1,5v sitten huollettu ilmastointi ja se ainakin silloin toimi.

    Nyt kysynkin, että miten noi säätimet oikein toimii? Siitä kolmannesta kaikkein ylimmästä säätimestä ainakin saa säädettyä sitä, miten lämmintä ilmaa tulee siitä keskikonsolista sekä molemmilta puolilta sivuista. Ongelmana onkin että nämä säätimet, joilla pitäisi voida säätää kuinka lämmintä ilmaa kummallekin puolelle tulee. Pitäisikö niistä säädettynä saada kenties jostakin tulemaan kylmää näin talvellakin? Tuntuu ainakin nyt, että jos laitan puhaltamaan ikkunaan / jalkatilaan, ei vaikuta vaikka säätää mistä, että saisin puhaltamaan kylmää. Ei auta vaikka pistän ilmastoinnin päälle (ääni kuuluu, että kompura lähtee päälle) mutta kylmää ei tule. Ei tosin vaikuta että saisi sen lämpimämpääkään. Ostin kyllä auton liikkeestä, että jos tuossa on joku vika, niin saavat korjata sen samaan hintaan.

    Muuten auto pelittää kyllä loistavasti ja olen ollut todella tyytyväinen!

    EDIT:
    Vielä semmoinen juttu, että kyllä olen searchilla ettinyt ja lueskellut monia viestejäkin mutta haluasinkin tietää, että miten noi säätimet oikein pelittävät. Vähän vaikuttaa siltä, että on pienen reklamaation paikka.
    Last edited by mikalkai; 28-03-2006, 20:24.
    Ajossa:
    E39 530i Touring M-Sport
  • dunkelblau
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1151
    • Uusimaa

    #2
    No onko siinä ilmastointilaittees näyttö vai ei? Kylmää saa yleensä talvella tulemaan vaikka sammuttamalla koko h...nlaitteen ensin napista, sitten koelaudan keskiritilöiden säädin siniselle ja sen jälkeen vaikka suuntaus vielä silmille... (kokeileppa vaikka heti aamulla unenpöpperössä )

    Aioitkos saada tulemaan paljonkin ulkoilmaa viileempää näin talvisin?
    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #3
      Taitaa olla kyse ihan normaalista ilmastoinnista, missä on pyöreät säätimet. Kyllä, kaikkialta pitää tulla kylmää jos vedät ne lämpötilasäätimet ihan täysin kylmälle, eli jossain on varmaankin vikaa. Sillä keskisuuttimen alapuolella olevalla suuttimella säädetään vain että kiertääkö ilma ollenkaan lämppärin/ilmastoinnin kautta vai otetaanko suoraan ulkoa tms.
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • mikalkai
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 308
        • Oulu

        #4
        Juu ihan tuollainen normaali ilmastointi siinä on. Elikkäs ongelmana on tosiaan ollut se, että esim tuulilasiin ei saa puhallettua muuta kuin kuumaa vaikka ne vasemmalle ja oikealle menevät säätimet pistää ihan kylmälle. Myös vaikuttaa että jalkoihin tulevaan ilmanlämpöön ei myöskään vaikuta mikään. Sillä keskisuuttimen lämmönsäätimellä kyllä saa puhaltamaan naamalle kuumaa/kylmää.

        Ja ei tarvitse olla kylmempää kuin ulkoilma mutta olisihan se ihan kiva että saisi muutakin puhaltamaan kuin pelkästään kuumaa vai mitä? Pitäneepä soitella liikkeeseen kunhan ne tuossa aukeavat.
        Ajossa:
        E39 530i Touring M-Sport

        Comment

        • mikalkai
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 308
          • Oulu

          #5
          Käytin autoa huollossa ja vaihtoivat rikkinäisen vesiventtiilin. Mikä tämän laitoksen toimintaperiaate käytännössä on? Meinaan nyt kyllä toimii lämpimälle säätö siitä kuskin säätimestä mutta edelleen ei vänkärin puolelta tapahdu mitään. Myös kylmälle säätö on todella hidasta. Lämpö menee kyllä viileälle mutta saattaa kestää n. 30-60s. Kyllä sen mun mielestä pitäisi vaihtaa muutamassa sekunnissa. Muutenkin kun lämpöä säätää 22 asteen kohdalla rupeaa konehuoneesta kuulumaan jokin napsuminen. Tämä napsuminen rupesi kuulumaan vasta tuon remontin jälkeen.

          Joten kysymys kuuluukin että säätyykö teillä keillä tuo manuaali-ilmastointi on lämpö niistä namikoista molemmille puolille erikseen?
          Ajossa:
          E39 530i Touring M-Sport

          Comment

          • karsta
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 263
            • Hollola

            #6
            Jatketaanpas vesiventtiileistä.. Eli mistä kyseiset kapistukset löytyvät E36:ssa? Löytyykö netistä näppäriä ohjeita puhdistamiseen? Tuntuu puhaltavan koslassa vain lämmintä jalkoihin ja ikkunoille, enkä raaskisi viedä huoltoon jos saisin itse elvytettyä laitetta.
            Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
            Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Originally posted by db925
              Jatketaanpas vesiventtiileistä.. Eli mistä kyseiset kapistukset löytyvät E36:ssa? Löytyykö netistä näppäriä ohjeita puhdistamiseen? Tuntuu puhaltavan koslassa vain lämmintä jalkoihin ja ikkunoille, enkä raaskisi viedä huoltoon jos saisin itse elvytettyä laitetta.


              Siellähän ne rintapellissä ovat... Liittimet ensin ja sitten "puhdistusta".
              ...

              Comment

              • karsta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Hollola

                #8
                Originally posted by reddewil
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...26&hg=64&fg=18

                Siellähän ne rintapellissä ovat... Liittimet ensin ja sitten "puhdistusta".
                Jaahas täytyypä koplata joku päivä, kerron sitten menikö syteen vai saveen.
                Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                Comment

                • Velho
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 267
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by mikalkai
                  Käytin autoa huollossa ja vaihtoivat rikkinäisen vesiventtiilin. Mikä tämän laitoksen toimintaperiaate käytännössä on? Meinaan nyt kyllä toimii lämpimälle säätö siitä kuskin säätimestä mutta edelleen ei vänkärin puolelta tapahdu mitään. Myös kylmälle säätö on todella hidasta. Lämpö menee kyllä viileälle mutta saattaa kestää n. 30-60s. Kyllä sen mun mielestä pitäisi vaihtaa muutamassa sekunnissa. Muutenkin kun lämpöä säätää 22 asteen kohdalla rupeaa konehuoneesta kuulumaan jokin napsuminen. Tämä napsuminen rupesi kuulumaan vasta tuon remontin jälkeen.

                  Joten kysymys kuuluukin että säätyykö teillä keillä tuo manuaali-ilmastointi on lämpö niistä namikoista molemmille puolille erikseen?
                  Lämmityksen toimintaperiaate on seuraavanlainen eli lämmönsäätöpaneelista on valittavissa kuskin paikalle haluttu lämpötila ja kartturin paikalle haluttu lämpötila.
                  Itse tuon lämpötilan säätely tapahtuu vesiventiilien avulla eli, kun kuskin paikalle on pyynti 22 niin ilmastoinnin/lämmityksen ohjausyksikkö kerää tietoja lämpötila-antureilta ja aukoo tuota kuskinpuolen vesiventtiiliä pulseittain.

                  Ohjausyksikkö laskee tuon pulssi suhteen saamiensa anturi tieojen perusteella esim. eli kun lähdet talvella kylmällä autolla liikkeelle niin venttiili on esim. 10s auki ja 2s kiinni ja kun pyydetty lämpötila on saavutettu saattaa venttiili olla esim. 4s auki ja 7s kiinni.

                  Tuo mainitsemasi napsuna kuuluu vesiventtiileistä ja ei ole ennen kuulunut, jos venttiilit on ollut rikki.
                  Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                  Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                  Comment

                  • garage
                    Newbiemmer
                    • Dec 2009
                    • 24
                    • -

                    #10
                    moro.

                    en oikein tiedä mihin kirjottasin taas vaihteeksi uudesta viasta, joka tuli autoon, niin laitanpa viestiä tänne.

                    Eli auto on e36, automaatti ilmastoinnilla. auto puhalsi kylmää apukuskille ja kuskille lämmönasäätely toimi, tästä sain idean puhdistella vesiventtiilin ja vika löytyi katkenneesta neulasta, no korjasin vian ja ilmasin koneen ja kaikki toimi, mutta sitten 3 viikkoa eteenpäin ja auton lämmöt rupesivat heittelemään ja auto puhalsi vain kylmää tarkastin nesteet olivat vähissä ja vesiventtiilin välistä tuli nestettä pihalle.

                    Purin venttiilin uudestaan ja tiivistin vesiventtiilin tiivistesilikonilla ja laitoin sen takaisin paikoilleen, mutta tämän jälkeen vesiventtiililtä lähtevät letkut eivät lämmenneet yhtään joten neste ei päässyt kiertämään kunnolla ja kone nosti lämpöjä vaikka ilmasin koneen omasta mielestäni kunnolla.

                    Otin taas vaihteeksi vesiventtiilin irti ja ravistelin sitä ja tuntu kuin neulat olisivat olleet jumissa ja irronneet, varmaan silikonia oli mennyt neulojen väliin. Mutta nyt en ole olleenkaan varma, että toimiiko tuo vesiventtiili olleenkaan kunnolla? Pystyyköhän sitä testaamaan ja vaikka tuo vesiventtiili on jumissa, niin vaikuttaako se koneen lämpöihin?

                    Comment

                    • Askelmittari
                      Newbiemmer
                      • Oct 2015
                      • 13
                      • Säkylä

                      #11
                      Jatketaas omilla päänvaivoilla. Automaatti ilmastoinnista kyse.
                      Eli murheena oli alkujaan veden poistuminen paisuntasäiliöstä ja lämmityslaitteen puhalluksen kylmeneminen koneen saavuttaessa nornaalilämmöt. Tuosta on nyt sen verran helpotusta löytynyt että nesteet alkoi pysyä koneessa paisarin korkin vaihdon ja paisarin alapään+tiivisteen huolellisella puhdistuksella. Missään vaiheessa ei ole itsellä kiehunut eikä muita merkkejä kansimurheista ole veden häviämisen lisäksi ollut. Lämmitys ongelma vaivaa yhä. Vesiventtiilissä on ihan käsin tuntuvaa liikettä(molemmissa venttiileissä) ja vedet tuntuisi kiertävän, ainakin kaikki letkut ovat kuumia kennolta asti ilmatessa. tuntuisi että se välimuoto kylmän/kuuman väliltä puuttuu. Pitää vielä kokeilla toimiiko se pulssitus. Vaihtoehdot omassa mielessä on vesiventtiili, ilmastoinninohjainlaite(lämpötilaanturi?) tai tukkoinen kenno. Kennosta tulee kyllä vesi läpi kaikista purkista kun letkut auki huuhtelin, mutta millainen on tuon rakenne onko veden pakko kiertää koko kenno päästäkseen ulos? Ohjainlaite sohlasi ostettaessa. Ajoittain ei suostunut menemään päälle, mutta korjaantui kun juotti liittimen pinnit uudelleen piirilevylle eli saattaisi olla muissakin juotoksissa häikkää. Olisiko foorumilaisilla näkemyksiä asiasta? Mittailin venttiilin liittimestä ja lukemiksi sain 7,7v molemmista kun näytöllä 32astetta ja 12,5v kun näytöllä 16astetta eli suurin epäilykseni kohdistuu ohjaimeen. Maadoituksen kautta tuota ilmeisesti ohjataan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎