Announcement

Collapse
No announcement yet.

5hp18 automaatiin käytös kickdownissa (e34, e36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KariM
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 199
    • Pirkanmaa

    5hp18 automaatiin käytös kickdownissa (e34, e36)

    Olen käynyt koeajamassa paria e34(M50B25)-automaattia, ja molemmissa on ollut muuten hyvin käyttäytyvässä automaatissa mielestäni ongelmaa kickdownissa.

    Kuuluuko sen olla tällainen, että kaasun pohjaan polkaistessa kierrokset nousevat nopeasti ylös (5-6krpm), jonka jälkeen vaihde kytkeytyy vähemmän tai enemmän (jopa pelottavasti) jysähtäen jolloin kierrokset putoavat jonnekin 4000rpm tienoille? Tämän jälkeen täyskaasulla jatkaessa vaihteet vaihtuvat hyvin, E:llä vähän alempana ja S:llä ylempänä.
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5726
    • Rovaniemi

    #2
    taitaa olla laatikonlopussa, sillä meillä teki laatikko samaa, kun alkoi luistamaan..

    Normaalisti kun poikaisee kickdown pohjaan se puottaa vain yhden alas päin ja alkaa tasaisesti vetämään melkeen punaselle asti, kun laittaa nätisti isompaa päälle...

    ei mitään rasahteluja eikä muutakaan semmoista..

    Siitä en ole varma, kun on vitonen päällä, että tulleeko kaks vai yhden alas päin, ku se on melkoinen yli vaihde.. mutta rasahtaa se ei saa..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Masinol
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 988
      • "Turku"

      #3
      Sellainen lisäys vielä että niin monta pykälää se pudottaa kuin vain on mahdollista.... Mutta tietenkin siis ilman rysäyksiä.

      Itsellä oli myös sellainen rysäys kun painoi kickdowniin saakka, ja jos vaihtoi enemmän kuin yhden alaspäin. Mutta vika korjaantui kokonaan vaihtamalla öljyt ja suodatin laatikkoon. Nyt vaihtaa parikin pykälää alaspäin hienosti ilman rykäisyä.

      Laatikko siis ihan eri, mutta kuitenkin

      Ja tuosta alla olevasta autosta puhuin.
      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15214
        • Ajamisen Iloa

        #4
        kyllähän se vaihtaa vaikka vitoselta kakkoselle jos on just sopivasti nopeudet...
        mutta, ei pitäis ikinä mitenkään rysähtää...
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • KariM
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 199
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by jmp2002
          taitaa olla laatikonlopussa, sillä meillä teki laatikko samaa, kun alkoi luistamaan..
          Laatikko ei tuntunut luistavan liikutellessa poljinta alle kickdown-kynnyksen, joten tuntuu hieman oudolta että kickdownilla kierrokset karkaisivat vielä alkuperäisen vaihteen ollessa pykälässä? En kylläkään huomannut tehdä täyskaasukiihdytystä pakkovaihteilla, sillähän tuo mahdollinen luisto olisi selvinnyt.

          Toisaalta ei se kone täysin vapaastikaan tuntunut kiertävän siinä kohtaa kun kierrokset nousivat ilman varsinaista vetoa, mikä viittaisi siihen että laatikko jarruttaa luistolla?

          Ensimmäisen auton kohdalla vaihteen tarttumisen kohdalla kuulunut jysähdys oli sitä luokkaa etten uskaltanut tehdä tuota kuin kahdesti, sen jälkeen olin enää kiinnostunut siitä että pääseekö ajokilla varmasti takaisin koeajon lähtöpisteeseen. Tämä siistimmin käyttäytyvä ei jysähtänyt kuuluvasti, mutta nykäisy oli kyllä sellainen että sen huomasi jokainen.

          Olisi kiva kokeilla varmasti moitteettomassa kunnossa olevaa 5hp18-M50b25 -yhdistelmää, jotta tietäisi miten sen kuuluu toimia.

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5726
            • Rovaniemi

            #6
            No tosta et monta vaihdetta tulee alas en ole satavarma, kun itse en kyseistä autoa omista vaan mutsi..

            Meillä ainakin johtui siitä kun laatikko luisti, vaikka se ei luistanut kun 1-2 vaihteella, niin se teki tuon kun polkaisi kickdown pohjaan...

            Ei sentään syttynyt vikavalo mittaristoon??? ja pakko kolmosta tyrkyttäny??
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • KariM
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 199
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by jmp2002
              Ei sentään syttynyt vikavalo mittaristoon??? ja pakko kolmosta tyrkyttäny??
              Ei mitään tuollaista. Muuten lootat toimivat näitä tuntemattoman mielestä erittäin hienosti, pehmeästi ja viivyttelemättä.

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5726
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by KariM
                Ei mitään tuollaista. Muuten lootat toimivat näitä tuntemattoman mielestä erittäin hienosti, pehmeästi ja viivyttelemättä.
                Oliko kummassakaan öljyjä tai suodatinta vaihdettu?? Omien kokemuksien mukaan siitä on apua, kun alkaa paremmin pykältää..
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • KariM
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 199
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  En muista enää sen pahemman tapauksen kohdalta. Tässä hieman paremmin käyttäytyvässä oli kuulemma öljyt ja suodatin vaihdettu puolen vuoden sisään. Molemmilla ajettu reilusti, mittarissa 250-280tkm, todellisuudessa ties mitä.

                  Lähtönopeudet näissä testeissä oli 60-80km/h.

                  Kiitoksia tähänastisista vastauksista

                  BTW, jenkkien boardeja surffatessa opin että ameriikassa e34-M50 on varustettu ZF:n automaatin sijaan GM Turbo-Hydramatic:lla

                  Comment

                  • Tom1s
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 669
                    • .

                    #10
                    Originally posted by KariM
                    Lähtönopeudet näissä testeissä oli 60-80km/h.

                    Kiitoksia tähänastisista vastauksista

                    BTW, jenkkien boardeja surffatessa opin että ameriikassa e34-M50 on varustettu ZF:n automaatin sijaan GM Turbo-Hydramatic:lla
                    Kokeilin piruuttani Normal asennolla tuota tolla diisselillä(sama laatikko) Niin 80-90km/h niin kierrokset nousee reiluun 3tonniin ja veto on heti päällä.
                    Sellanen kolahdus tuli muuten mullakin aikasemmin mutta en ole huomannut enää lainkaan sitä taka-akselin puslien vaihdon jälkeen.
                    F31 328i M-Sport

                    Comment

                    • KariM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 199
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Noniin, nyt on kokeiltu myös nätisti kickdownille vaihtava, eli sellaisiakin on

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎