Tässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ .
Tässä nyt kuva "työstettävästä" yläkiinnikepultista perssonista ja olka-akselista:
[IMG]//http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=31_0419& hg=31&fg=10[/IMG]
Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:
Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin:
Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
olka-akselin ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:
Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:
...ja kaiken tämän jälkeen varataan aika n.60€:n hintaiseen nelipistesuuntaukseen.
Seuraavassa ne caster säädöt...
Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ .
Tässä nyt kuva "työstettävästä" yläkiinnikepultista perssonista ja olka-akselista:
[IMG]//http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=31_0419& hg=31&fg=10[/IMG]
Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:
Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin:
Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
olka-akselin ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:
Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:
...ja kaiken tämän jälkeen varataan aika n.60€:n hintaiseen nelipistesuuntaukseen.
Seuraavassa ne caster säädöt...
Comment