Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 etupään säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    e36 etupään säädöt

    Tässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
    Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ .

    Tässä nyt kuva "työstettävästä" yläkiinnikepultista perssonista ja olka-akselista:
    [IMG]//http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=31_0419& hg=31&fg=10[/IMG]

    Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:


    Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin:


    Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
    olka-akselin ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:

    Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:

    ...ja kaiken tämän jälkeen varataan aika n.60€:n hintaiseen nelipistesuuntaukseen.


    Seuraavassa ne caster säädöt...
    Last edited by Hemi; 27-04-2006, 23:32.
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2558
    • .

    #2
    Rallimiesten neuvo e36:n etupyörien camperin säätöön oli laittaa prikat noiden kahden pultin alle, tolpan ja olka-akselin väliin. Helppo tapa ja nopea säätää vaikka tarvittaessa pelipaikalla kunhan tietää minkä vahvuiset prikat sinne väliin pitää laittaa.
    Mutta mutta... Tämä tapa taitaa tuoda lisää negatiivista camperia.
    Last edited by Freak; 28-04-2006, 17:57.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 889
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      ...
      Tässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
      Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ .

      Tässä nyt kuva "työstettävästä" yläkiinnikepultista perssonista ja olka-akselista:
      [IMG]//http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=31_0419& hg=31&fg=10[/IMG]

      Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:


      Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin:


      Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
      olka-akselin ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:

      Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:

      ...ja kaiken tämän jälkeen varataan aika n.60€:n hintaiseen nelipistesuuntaukseen.


      Seuraavassa ne caster säädöt...
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Kerrotko (jos tiedossa) napa-kaari mitat noille madalluksille, olisi paljon helpompi miettiä että mitä tekee camber "säädöille"


        E: Itse suurin piirtein tiedän katsomalla autoa/suuntauslappua mutta kaikki ei välttämättä tiedä edes autonsa madallusta.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎