Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36, 328i Sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    E36, 328i Sedan

    Ihan ensiksi ilmoittaudun uudeksi BMW-omistajaksi. Elämäni ensimmäinen BMW on tunti sitten hankittu toimeksiantona saksasta, joka on kuulemma priimakuntoinen vuosimallin 1995 328i (manuaalivaihteinen) suhteellisen kattavalla varustelulla. Toivottavasti tein hyvän hankinnan. Autosta, eikä koko merkistä ole minkäänlaista kokemusta.

    Tietysti olen innokas kuulemaan verrokkiyksilöiden omistajien kokemuksia laidasta laitaan. mm. kulutuslukemista, kestävyydestä, jne... Auton ainoa vika on kuulemma pieni ja vaimea "tums"-ääni perästä, kun ykkösen kytkee päälle. Ääni kuuluu vain kerran, eli jos vaihteen heittää takaisin vapaalle ja kytkee uudelleen päälle, ei ääntä enää kuulu. Mistähän moinen mahtaa tulla, vai onko ostettu ominisuus.

    Ja toinen kiinnostava seikka on potkun suhde 325i-malliin, joka on aika mitatön. Ilmeneekö teho isommassa pannussa alemmilla kierroksilla? Olen "esson-baarilaisilta" kuullut, että 328i:stä olisi kohtuukuluilla irroitettavissa mojovasti lisää tehoa. Muistaakseni kuulin puhuttavan imusarjamuutoksesta? Täältä varmaan moisesta löytyy faktatietoa? Varmaan tuolla vakionakin ehtii?
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • ART
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 305

    #2
    Kyllä se vakioteho varmasti juhannukseen asti ainakin riittää.

    Muun kuin kalliin (Schrick tms) imusarjan vaihto (eli lähinnä M50:n imusarja) syö vääntöä ja antaa lisää huipputehoa. Kadotetun väännön takaisinsaamiseksi joudut imusarjan lisäksi vaihtamaan ainakin putkiston ja optimoimaan softan. Mahdollisesti tämäkään ei vielä ihan joka Nm:ää palauta, vaan tarvitaan vielä nokka-akseliakin. Näin ainakin ameriikanjenkit sanoo.

    Tuo M50:n imusarjan vaihto M52-koneeseen on tälläkin palstalla usein käsitelty juttu, ja konsensuksena on tuo edellämainitsemani, eli huipputehoa saadaan huhusta riippuen 10-30hv lisää ja vääntöä vastaavasti menetetään 25-35Nm. Haulla löytyy paljon lisää asiaa, mutta tässä yksi linkki imusarjan vaihtoa käsittelevälle sivulle:


    Ja tässä virtausvertailua imusarjoista:

    Comment

    • Terou
      BTCF Member
      • May 2005
      • 791
      • Tampere

      #3
      Onneksi olkoon tuoreen hankinnan johdosta!
      Kulutuslukemista sen verran omia kokemuksia, että matka-ajossa kulkee uskomattoman vähällä n.6.5-7 l/100km. Kaupungissa palaa sitten ainakin 10-11 l/100km. Eiköhän sen kestävä peli pitäisi olla perustekniikaltaan. Mutta sitten on näitä kaiken maailman antureita, joita tuntuu silloin tällöin menevän - esim. lambda, nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet. Lämmityslaitteen puhallin pitää ääntä, puhaltimen etuvastus hajoaa jossain vaiheessa.
      Vesipumppu (+termostaatti) kannattaa varmaan vaihtaa heti samantien, jos sitä ei ole koskaan vaihdettu.
      Sitten kannattaa heti katsoa ja mahd. laittaa kondikseen nuo yleisimmät ruostekohdat, eli takaluukun taka-alareuna, ovien alareunat sisä- ja ulkopuolelta, sekä takakaaret.

      "Tumpsahdus" on ominaisuus, mutta tarkista kardaanin kuminivel, ettei ole ihan repaleinen.
      328 vääntää alhaalta huomattavasti miehekkäämmin kuin 325. Tehoja ei paperilla ole enempää, mutta käytännössä kyllä. Imusarjan vaihdolla tosiaan nähtävästi saa lisätehoa, mutta samalla tuota alavääntöä hukataan.
      E46 M3 perän lukkoyksikkö
      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2328
        • Uusimaa

        #4
        E36 pihassa

        Nyt se ensimmäinen on sitten saatu pihaan, ja siisti pelihän sieltä löytyikin. Ja vieläpä täysin tuunaamaton yksilö, jota toivoinkin. Paljonkohan lie rokottavat valtionarpajaisissa. Muutama kuvakin olisi:


        Moottori on kieltämättä hieno, ja ajokin tuolla tuntuu maistuvan. Suurin yllätys oli polttoaineen kulutus. Näyttäisi todellakin menevän rauhallisessa matka-ajossa 6,5 pintaan. Uskomatonta! Muutama tarkentava kyssäri vielä:

        - Olisiko vakiokokoisilla 205/60 -kokoisilla kumeilla kyyti vähemmän vetelevää, kuin nyt alla olevilla 225/50 -kumeilla? Onko joku verrannut? Jos hommaan sellaiset, voisin myydä nuo kohtuukuntoiset 225/50-Michelinin PilotPrimacyt pois. Myykö jokin mesta Replicoita eritysen halvalla?

        - Mikä on vakiovanteen tehdas-ET? Kannattaako siitä poiketa, kun ajattelin hankkia alle toiset 16-vanteet? Vai onko se väistämätöntä jos hankkii esim. replica-vanteen?

        - Ajovalot: Onko normaalia, että lyhyiden valojen umpioiden lasit on palaneet ruskeiksi keskeltä? Saako pyöreää umpion lasia erikseen tarvikeosana? Lähteekö ylipäätään irti erikseen?

        - Syyläri: ...on halki paisuntasäiliön alta/vierestä, ja vuotaa vettä. Onko tyyppivika, ja onko alkup. syylärille vaihtoehtoa? Emännän pikkuveljen 325:sessa sama vika. Luulin että vuoto tulee vesimäärän anturista, mutta ei.

        - Aut.Ilmastointi: Lopettaa välillä toimintansa, ja tiedot hohtavat himmeänä näytöllä siten, että juuri ja juuri näkee astemäärän. Onko tämäkin tapaus ns."kondensaattoritapaus". Vai pitäisikö pimentyä täysin? Lähteekö laite vetäisemällä pois taulusta?

        Ny ei viitti enempiä kysellä, vaikka mielessä olisi ties mitä...
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • olaus
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 685
          • jyväskylä

          #5
          Moottorin väännön osalta en puhuis 325:sta ja 328:sta saman päivän aikana..
          Vaihda ajovalojen umpiot vaan kokonaan, esim. mulla olis 80eurolla ehyet :p

          Comment

          • petepii
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 279
            • Joensuu

            #6
            328 on vääntö 280Nm kun taas 325 on tuo 240
            Last edited by Leka; 26-05-2006, 10:03.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              #7
              Juu mä hiukan vaan kärjistin, että jos löytyy samat väännöt 325/328. Eihän kierroksissa eroa ole 2000 rpm, mutta kuitenkin matalemmalla isompi vääntää.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • pmtk
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1563
                • Iisalmi

                #8
                Käytännön kokemusta ei 328:sista ole, mutta kun katsoo vääntökäyriä (ja tehokäyri&#228, onhan ero huomattava. Vääntöä enemmän ja alempaa. Tommonen linkki oli jossain aikaisemmassa postauksessa ---> http://www.landrover.ee/est/files/ma...M52_engine.pdf
                Last edited by pmtk; 10-05-2006, 08:39.
                E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                Comment

                • janne635
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 771

                  #9
                  Ihan asiallinen 328 sulla, hyvin varusteltukin näyttäs olevan! Eikä tossa oo nyt nii paljoo vikoja... Aina käytettyä autoa ostaessa saa varautua vikoihin! Ja kyllähän tuo on ihan eri vehe ku 325! Just tuossa M52B28 moottorissa on huippu teho/kulutus suhde! HYVÄN VALINNAN TEIT OSTAESSASI 328 Bemarin!! Onneks olkoon!!!
                  BMW 635 CSi & ex BMW 850i

                  Comment

                  • Olsberg
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 349
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Onnea vaan uuden auton ostajalle! Itsellä ollut e36 323i nyt kohta kuukauden. Alussa oli alla 225/50 renkaat ja oli aika vetelevää kyytiä! Viikko sitten ostin 205/55 nakit ja helpotti jo huomattavasti, eli suosittelen! Rengasäänet hävisivät samalla, johtuen myös siitä, että entiset kumit olivat aika kuluneet...

                    En kyllä alkaisi tehoja lisäämään tuohon, jos se verottaa väännöstä pois. Veikkaan, ettei kiihtyvyyteenkään tule mitään lisää, jos tehot nousee, mutta vääntö tippuu.
                    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                    Comment

                    • tuningki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1206
                      • $ievi

                      #11
                      hieno perus 328!! valoja ja vilkkuja vaihtoon ni tekee jo paljon!
                      ja isoku on sedan... eikä amis coupe
                      Bmw 320d -10
                      Volvo s40 2.4 -05
                      ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                      ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                      ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                      Comment

                      • Mauritius
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 327
                        • KRS

                        #12
                        Noi ensimmäiset M52b28 koneet kärsivät vissiin nikasil kulumisongelmista? Mutta luin jostain muistaakseni total bmw lehdstä että bmw olisi vaihtanut noi vialliset lohkot uusiin takuulla?

                        Elikkä suurin osa noista lohkoista olisi vaihdettu ja näitä huonoja lohkoja ei olisi enää paljonkaan olemassa.

                        Comment

                        • Mauritius
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 327
                          • KRS

                          #13
                          Oli muuten hieno tuo 328! Onnitelut minunkin puolesta.

                          Harvoin löytää jotain noin hienoa originaali ei tuunattua E36:a.

                          Comment

                          • Dandy
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1438
                            • ....

                            #14
                            Itsellä ollut kolme autoa samalla koneella (2*328 ja kerran 528). Ei voi kuin suositella. Kuluttaa vähän, vääntöä riittää, kestävä ja huoltaminen suhteellisen helppoa. Porukoillekin hommasin vasta -98 Z3:n samalla koneella kesäautoksi. Itku pääsee kun sen jälkeen hyppää oman 320:n rattiin...

                            Vesipumppu kannattaa tosiaan vaihtaa. Alkuperäisessä on muovisiivet, jotka menevät 160-200 tkm:n välissä murusiksi ja matka päättyy siihen. Metallisiipinen pumppu tilalle.

                            Renkaat vaikuttavat kyllä vähän turhan leveiltä 16" vanteelle (oma mielipide). Itsellä oli samaa kokoa ja veteli todella paljon. Vaihdoin tilalle 205/55/16 kumit ja auto muuttui huomattavasti miellyttävämmäksi, eikä vedellyt enää yhtään. E36:n perus et taitaa olla 35.

                            Onnittelut vain hyvästä valinnasta. Hinta/laatu/teho suhteessa e36 328 on huippuluokkaa. Saksasta tuotuna -95 sedan kaikkine kuluineen ~8 tonnia.
                            Last edited by Dandy; 10-05-2006, 21:51.

                            Comment

                            • Susi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 473
                              • Kuopio, Suomi

                              #15
                              Onneksi olkoon hyvan auton ostosta.

                              Palaan nyt viela hetkeksi tuohon 325 vs. 328 juttuun.

                              Itsellani oli E36 323i Touring vm 97 ja tayskaasulla se eteni tasatahtiin E36 325:n kanssa, alhaalta tosin vaansi huomattavasti paremmin.
                              328i on taas 323i:hin verrattuna vielakin mukavampi kaytossa eli kaytannon vaantoa on tosi kivasti. Tayskaasukiihdytyksessa paikaltaan lahtiessa ei kauhean suurta eroa ole, mutta jos vauhdista lahdetaan kiihdyttamaan kiihtyy 328 vikkelammin juuri vaannon takia. Tosin onhan vissiin jossain lehdessa E36 328 saatu kiihtymaan alle 7 sekunnin 0-100kmh.

                              Kaytannon suorituskyvyn ero 325:n ja 328:n valilla on huomattava.

                              Vanoksen kestavyydesta viela sen verran, etta myydessani auton mittarissa oli (luulen kilsojen pitaneen paikkansa) oli lahes 215tkm ja kone kavi seka kukkui kuin uusi eli Vanoksessa ei ollut mitaan ongelmaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎