Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:sen hätävilkuista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW-MN
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 201
    • Lohja

    E36:sen hätävilkuista

    Olen yrittänyt kytkeä varashälyttimen vilkkuille tarkoitettua johtoa BMW 325i coupe -92:sen hätävilkkukatkaisimen johtoihin. Katkaisimeen tulee neljä johtoa: ruskea, ruskeasininen, harmaapunainen ja harmaavihreä. Mittasin yleismittarilla johtoja kytkimen ollessa kiinniasennossa(vilkut päällä) ja aukiasennossa. Totesin ruskeasinisessä johdossa olevan jatkuva +12V ja kytkimen ollessa kiinniasennossa harmaavihreä johdossa jännitteen vilkkuvan +11V - +13V:n välillä.

    Kytkin harmaavihreään johtoon suoraa +12V ja kaikki vilkut paloivat koko ajan eli vilkut eivät vilkkuneet. Tämän jälkeen korvasin +12V:n hälyttimeltä tulevalla johdolla mihin oli laitettu diodi väliin ja kokeilin laittaa hälyttimen päälle. Tällöin vain vasemmanpuoleiset vilkut vilkkuivat.

    Kokeilin laittaa harmaapunaiseen johtoon suoraa +12V, jolloin tupakansytyttimen ja tuhkakuppien valot paloivat yhtäaikaa.

    Hälyttimessäni on sisäinen vilkkurele.

    Eli mitenkä saan kaikki vilkut vilkkumaan yhtäaikaa hätävilkun johdoista?

    En ole löytänyt foorumilla esiintyneistä e36:sen sähkökaaviosta yhtäkään minun autoni kanssa yhteensopivaa sähkökaaviota. Aina johtojen väritys on ollut eri.
    E46 M3 -00
    E30 325i touring -92
    E30 325i cabriolet -88
    E30 320i 2d m-tech 1 -85
    E114 1502 -75
    E114 1502 turbo -77

    ja muutama italialainen urheiluauto
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3016
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by BMW-MN
    Olen yrittänyt kytkeä varashälyttimen vilkkuille tarkoitettua johtoa BMW 325i coupe -92:sen hätävilkkukatkaisimen johtoihin. Katkaisimeen tulee neljä johtoa: ruskea, ruskeasininen, harmaapunainen ja harmaavihreä. Mittasin yleismittarilla johtoja kytkimen ollessa kiinniasennossa(vilkut päällä) ja aukiasennossa. Totesin ruskeasinisessä johdossa olevan jatkuva +12V ja kytkimen ollessa kiinniasennossa harmaavihreä johdossa jännitteen vilkkuvan +11V - +13V:n välillä.

    Kytkin harmaavihreään johtoon suoraa +12V ja kaikki vilkut paloivat koko ajan eli vilkut eivät vilkkuneet. Tämän jälkeen korvasin +12V:n hälyttimeltä tulevalla johdolla mihin oli laitettu diodi väliin ja kokeilin laittaa hälyttimen päälle. Tällöin vain vasemmanpuoleiset vilkut vilkkuivat.

    Kokeilin laittaa harmaapunaiseen johtoon suoraa +12V, jolloin tupakansytyttimen ja tuhkakuppien valot paloivat yhtäaikaa.

    Hälyttimessäni on sisäinen vilkkurele.

    Eli mitenkä saan kaikki vilkut vilkkumaan yhtäaikaa hätävilkun johdoista?

    En ole löytänyt foorumilla esiintyneistä e36:sen sähkökaaviosta yhtäkään minun autoni kanssa yhteensopivaa sähkökaaviota. Aina johtojen väritys on ollut eri.
    Itse aikanaan saman asian kanssa painineena tulin siihen tulokseen, että helpompi kytkeä suoraan vilkun releeltä eri puolille lähteviin johtoihin kuin hätävilkun katkaisijaan. Näin kytkettäessä tarvitaan kaksi diodia joilla erottaa eri puolet toisistaan.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • BMW-MN
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 201
      • Lohja

      #3
      Katselin hätävilkun kytkintä ja sulakerasian pohjaa ja totesin katkaisimelle menevän vain vasemman puolen vilkkujen johdon.

      Vieläkään en kyllä keksinyt miksi hätävilkkuja käytettäessä kaikki vilkut vilkkuvat.

      Kytkin hälyttimen vilkkujohdot sinivihreisiin ja siniruskeisiin johtoihin vilkkureleen alle ja vilkut toimii.
      E46 M3 -00
      E30 325i touring -92
      E30 325i cabriolet -88
      E30 320i 2d m-tech 1 -85
      E114 1502 -75
      E114 1502 turbo -77

      ja muutama italialainen urheiluauto

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎