Taitaa olla tuon E36:sen lämmitys/ilmastointi -systeemi aika susi...
Huomasin autossani ilmiön, että alkoi ("lumihiutale" pois kytkettynä) puhaltamaan niin perkuleen kuumaa ilmaa kuskin jaloille. Helpotti, kun kytki "lumihiutaleen" takaisin päälle. Löytyi myös vikakoodi, joka oli muistaakseni "vasen vesiventtiilivika" tms. Liittyvätköhän toisiinsa? Missä noita vesiventtiilejä oikein sijaitsee, vai ovatko kaikki siinä rintapellissä olevassa yksikössä? Kuinka se puhdistetaan? Täällä puhutaan X-venttiilistä, vesiventtiilistä ja magneettiventiilistä jne...? Ovatko nuo kaikki yksi ja sama asia? Voisiko joku asiaan perehtynyt tehdä selvityksen noista venttiileistä, ja millaisia oireita liittyy minkäkin vikaantumiseen?
Toinen ilmiö on sellainen, että automaatti-ilmastointi ei näytä säätävän automaattisesti puhalluksen voimakkuutta, vaan pysyy jatkuvasti samassa positiossa. Sitä pitääkin sitten säädellä jatkuvasti itse kovemmalle ja hiljemmalle. Ei kai sen noin kuulu olla? Ainakin toisessa autossani automatiikka skaalaa puhallusta koko ajan tilanteen mukaan.
Kolmas on sitten sen paneelin ajoittainen pimeneminen, mutta sehän oli se konkkavika, ja menossa hoidettavaksi.
Selailin searchilla aihetta, mutta nuo venttiilit jäivät vielä hieman epäselväksi...
Huomasin autossani ilmiön, että alkoi ("lumihiutale" pois kytkettynä) puhaltamaan niin perkuleen kuumaa ilmaa kuskin jaloille. Helpotti, kun kytki "lumihiutaleen" takaisin päälle. Löytyi myös vikakoodi, joka oli muistaakseni "vasen vesiventtiilivika" tms. Liittyvätköhän toisiinsa? Missä noita vesiventtiilejä oikein sijaitsee, vai ovatko kaikki siinä rintapellissä olevassa yksikössä? Kuinka se puhdistetaan? Täällä puhutaan X-venttiilistä, vesiventtiilistä ja magneettiventiilistä jne...? Ovatko nuo kaikki yksi ja sama asia? Voisiko joku asiaan perehtynyt tehdä selvityksen noista venttiileistä, ja millaisia oireita liittyy minkäkin vikaantumiseen?
Toinen ilmiö on sellainen, että automaatti-ilmastointi ei näytä säätävän automaattisesti puhalluksen voimakkuutta, vaan pysyy jatkuvasti samassa positiossa. Sitä pitääkin sitten säädellä jatkuvasti itse kovemmalle ja hiljemmalle. Ei kai sen noin kuulu olla? Ainakin toisessa autossani automatiikka skaalaa puhallusta koko ajan tilanteen mukaan.
Kolmas on sitten sen paneelin ajoittainen pimeneminen, mutta sehän oli se konkkavika, ja menossa hoidettavaksi.
Selailin searchilla aihetta, mutta nuo venttiilit jäivät vielä hieman epäselväksi...
Comment