Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328:iin uusi vakioalusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    E36 328:iin uusi vakioalusta

    Ajattelin satsata autoon uuden alustan, ja konservatiivisesti ajattelin pysytellä ns. vakioalustassa. Rahaa säästääkseni meinasin, että jos tilaisi vakiojouset vahvistettuina ja jotkin perusiskarit. Varaosaliikkeessä väittivät, että nykypäivänä KYB olisi laadultaan jo asiallinen, ja muutenkin tämän hintaluokan patukoista tukevimmasta päästä, esim. verrattuna Bogeen? Uskaltaako tuohon uskoa?

    Onko nykypäivänä vielä muita, kuin minä joka laittaa vanhan alustan tilalle uuden madaltamattoman alustan? Millaisia kokemuksia teillä on noista tarvikeosista? Ainakin KL:stä löytyy vahvistettua jousta aika edullisesti. Ovatko muuten KL-varaosien osat alkuperäisiä? Ja onko tuo vahvistettu jousi korkeudeltaan sama kuin vahvistamaton? Eli kyse lienee vain jäykkyydestä.

    Jännä juttu kun monien osavalmistajien (esim.Motonet) luettelot tuntevat jousien ja iskarien osalta vain 320-325 välisen skaalan? Onko 328:sissa jotain erityistä, vai voiko surutta tilata 325:sen kohdalta löytyviä alustan osia 328:iin laitettavaksi?

    Asiallisia ehdotuksia vakioalustan vaihtoehdoista otetaan vastaan. Kalliita Bilsteinejä tai Koneja en ala hankkimaan, kun auto on kakkosauton roolissa. Onkos muuten joustintukilaakerit Bemuissa vaihtokamaa näillä kilometreillä (188tkm)? Monta on kysymystä taas...
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • kolkaksviis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 161

    #2
    Punaset konit jousilla saa suht edullisesti halvemmalla kuin keltaiset.Itselläni on keltaiset säädettävät konit+madaltavat jouset ja ne maksoivat 850€ ei paha Ei vakioalustaa varmaan paljon halvemmalla saa

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2324
      • Uusimaa

      #3
      Hintoja

      KL-varaosasta saisi vahvistetut "vakiojouset" n.200 eurolla, varaosaliikkeen tiskilta (LESJÖFÖRS) 170 eurolla. Ja setti peruskaasuiskareita (KYB, BOGE, MONROE) olisi hinnaltaan 270 euroa. Eli alle 500 euron jäisi koko paketille kustannettavaa. Ei vain tiedä, onko nuo tarvikevaimentajat mistään kotoisin. Se kun tuntuu olevan aina vähän arpapeliä. Bogen kaasut ainakin toimivat hyvin Audissa, sen tiedän.

      Jousethan ovat vain jousia, eikä niiden valmistukseen vaadita mitään raketti-insinöörin osaamista, joten ne uskaltaakin ostaa mistä tahansa...
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Seula
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 245
        • Pirkkala

        #4
        Originally posted by JKK
        KL-varaosasta saisi vahvistetut "vakiojouset" n.200 eurolla, varaosaliikkeen tiskilta (LESJÖFÖRS) 170 eurolla. Ja setti peruskaasuiskareita (KYB, BOGE, MONROE) olisi hinnaltaan 270 euroa. Eli alle 500 euron jäisi koko paketille kustannettavaa. Ei vain tiedä, onko nuo tarvikevaimentajat mistään kotoisin. Se kun tuntuu olevan aina vähän arpapeliä. Bogen kaasut ainakin toimivat hyvin Audissa, sen tiedän.

        Jousethan ovat vain jousia, eikä niiden valmistukseen vaadita mitään raketti-insinöörin osaamista, joten ne uskaltaakin ostaa mistä tahansa...
        Itselläkin alustan vaihto edessä ja ajattelin kanssa pysyä alkuperäisen M-alustan suunnalla.

        Eli Boge turbo -iskarit, jotka kuuluvat M-alustaan vakiona. Pitää selvitellä hintoja vielä.

        Varmaan kannattaisi jousetkin vaihtaa samalla, Eibachin Pro-Kitin sais kohtuuhintaan (~240e ovh) ja vielä miljoonan kilometrin takuulla. Madaltavat ~35/30mm, eli varmaan samaa luokkaa kuin vakio M-alusta ja ovat kumminkin vielä mukavat.
        G21 330e xdrive -21 - Exät: F34 320iX -14, E39 530iA Touring -01, BMW 328iM coupe -96 + muita tuotteita

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Mä en kyllä näe mitään järkeä ostaa jäykistettyjä vakiokorkuisia jousia. Ainakaan jos kuormaa ei ole paljon, mitä kakkosautossa harvemmin on.

          Kyllä itse sinuna laittaisin vaikka H&R:n jouset ja Bogen vakioiskarit. Jouset on kai n. -35/10 mm. Ainakin e34:een.

          Kyllähän se auto "istuu" tiehen erilailla jos painopiste on alhaalla. Ja jos rengastus ei ole radikaali, on se vielä mukavakin.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Seula
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 245
            • Pirkkala

            #6
            No onhan tuolla alkuperäisestikkin sellaiset iskarit ja tarkoitus on pitää alkuperäsen kaltasena, eikä ne ole liian jäykät.
            Mukavuuspainotteinen kummiski vielä niinkun noi Eibachitkin.
            Madaltaa sopivan hillitysti ja on silti mukava ajaa.
            G21 330e xdrive -21 - Exät: F34 320iX -14, E39 530iA Touring -01, BMW 328iM coupe -96 + muita tuotteita

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #7
              Originally posted by alspe
              Kyllähän se auto "istuu" tiehen erilailla jos painopiste on alhaalla.
              Ehdottomasti isompi merkitys on madallussettien jäsymmillä jousilla/iskareilla ja sitäkautta parantuneella korin liikkeiden hallinnalla. Joku tuollainen pari senttiä ei sitä painopistettä kovin montaa prosenttia siirrä alaspäin.

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Niin no jos auton maavara on esim. 200 mm ja sitä madalletaan se 40 mm, niin prosentteina aika paljon vähenee ilman kulku auton alle. En ole mikään asiantuntija, mutta ihan maalaisjärjellä ajattelen, että vaikutusta sillä olisi. Missähän se auton painopiste on? Varmasti jossain 1/4 ylenmpänä kuin auton pohja, eli n. 300 mm + 0,25*(1500-300)= 600 mm. Siitä 40 mm on noin 7 prosenttia.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  ...ja lisäksi ne "vahvistetut" nostavat autoa 10-20mm verrattuna vakioalustaan, eli ei pysy missään tapauksessa vakiokorkeudella.
                  Miksi ihmeessä muuten "vahvistetut"? Vedätkö venettä vai hevosta suku mukana?

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by alspe
                    Mä en kyllä näe mitään järkeä ostaa jäykistettyjä vakiokorkuisia jousia. Ainakaan jos kuormaa ei ole paljon, mitä kakkosautossa harvemmin on.

                    Kyllä itse sinuna laittaisin vaikka H&R:n jouset ja Bogen vakioiskarit. Jouset on kai n. -35/10 mm. Ainakin e34:een.

                    Kyllähän se auto "istuu" tiehen erilailla jos painopiste on alhaalla. Ja jos rengastus ei ole radikaali, on se vielä mukavakin.
                    Sen perusteella mitä olen vakioalustaista e36:a (josta oli kysymys) veivannut niin ennemmin jäykistäisin kuin madaltaisin. Uskaltaa laskea joka notkelmaan sitten huoletta ilman pelkoa että raapaisee tai lyö pohjaan.

                    Originally posted by alspe
                    Niin no jos auton maavara on esim. 200 mm ja sitä madalletaan se 40 mm, niin prosentteina aika paljon vähenee ilman kulku auton alle. En ole mikään asiantuntija, mutta ihan maalaisjärjellä ajattelen, että vaikutusta sillä olisi. Missähän se auton painopiste on? Varmasti jossain 1/4 ylenmpänä kuin auton pohja, eli n. 300 mm + 0,25*(1500-300)= 600 mm. Siitä 40 mm on noin 7 prosenttia.
                    Jos aerodynamiikkaa ajattelet niin silloin ratkaisevaa on ilman paine, ei litramäärät.
                    Jos aerodynamiikkaa muuten miettii niin silloin alustan pitäisi olla Huiman Jäykkä jotta korin kulma ja etäisyys tien pinnasta pysyisi erittäin pienissä raameissa.
                    Last edited by petrolhead; 09-06-2006, 22:06.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #11
                      Tilasin tossa uudet iskarit taakse paikallisesta varaosaliikkeestä...(eteenkin pitöis kyllä vaihtaa)
                      Autossa weitecin jouset -40/35mm ja myyjä todisti että boge:n automatic kaasuiskarit menee -40mm madallukseen asti... Puhuikohan ihan totta vai onko uudet iskarit heti lyömässä pohjaan ja paskana??
                      Millainenkohan on ajaa? Tähän asti ollu kyl ihan vakio iskarit... Kannattaiskohan viedä noi takas ja käskeä tilaamaan just noi aikasemmin mainitut Bogen:n turbot jotka on m-alustassa? Kun ei viitsisi koko alustasarjaa tilata kun noi weitecin jouset on alle vuoden vanhat...

                      Edit: Niin ja kyseessähän on toi e36 320 coupe katiska -92
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • Wiking
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 1647
                        • Laihia

                        #12
                        Originally posted by Wiking
                        Tilasin tossa uudet iskarit taakse paikallisesta varaosaliikkeestä...(eteenkin pitöis kyllä vaihtaa)
                        Autossa weitecin jouset -40/35mm ja myyjä todisti että boge:n automatic kaasuiskarit menee -40mm madallukseen asti... Puhuikohan ihan totta vai onko uudet iskarit heti lyömässä pohjaan ja paskana??
                        Millainenkohan on ajaa? Tähän asti ollu kyl ihan vakio iskarit... Kannattaiskohan viedä noi takas ja käskeä tilaamaan just noi aikasemmin mainitut Bogen:n turbot jotka on m-alustassa? Kun ei viitsisi koko alustasarjaa tilata kun noi weitecin jouset on alle vuoden vanhat...

                        Edit: Niin ja kyseessähän on toi e36 320 coupe katiska -92
                        Anyone?
                        Nyt
                        BMW 330e g21 M-Sport
                        Ennen
                        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Kybit kannatta jättää hyllyyn elleivät ole AGX mallia. Varsinkin jos ne yhdistää madallusjousiin. Mulla oli compactissa kybin kaasut ja lesjöfors jouset ja viikonhan ne oli hyvät ajaa. sen jäkeen paluuvaimennus oli hävinnyt lähes kokonaan ja tuntuma oli aivan perseestä. Ei muuta ku sen alkuperäisen M alustan tolpat ja niihin tueks vogtlandin tai eibachin jouset. Aika monet noista iskareista kestävät kovin huonosti madallusjousia.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Originally posted by petrolhead
                            Sen perusteella mitä olen vakioalustaista e36:a (josta oli kysymys) veivannut niin ennemmin jäykistäisin kuin madaltaisin. Uskaltaa laskea joka notkelmaan sitten huoletta ilman pelkoa että raapaisee tai lyö pohjaan.
                            Niin meitä on niin moneen junaan, toinen haluaa laskea oikean puolimmainen pohjassa kaikki huonommatkin tiet, toinen ajelee ne rauhassa ja lipuu sitten matalemmalla kun tiet on hyvät

                            Originally posted by petrolhead
                            Jos aerodynamiikkaa ajattelet niin silloin ratkaisevaa on ilman paine, ei litramäärät.
                            Jos aerodynamiikkaa muuten miettii niin silloin alustan pitäisi olla Huiman Jäykkä jotta korin kulma ja etäisyys tien pinnasta pysyisi erittäin pienissä raameissa.
                            Tätäkö hait

                            Kyl ne on suurinpiirtein tiedossa
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #15
                              Mites tota jos mä käyn nyt sitten tilaamassa noi Bogen turbo iskarit (syy madallettu 40/35 niin vakiot ei oikein toimi) ympäri auton, paljonko porukka on noista maksanut?
                              Eli ilmeisesti m-sportin alustaan kuuluu ainakin, niin jos joku on uusinut niin kertois vähä hintaa ja mistä tilasit, netistä ??

                              Kiitoksia...
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎