Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rusty
    Bimmer Rookie
    • Aug 2002
    • 183
    • Kajaani

    e36 ilmastointi

    E36 ilmastointi ei toimi kun kylmäaineet ovat karanneet atmosfääriin.

    Huollossa ilmeni, että rintapellissä oleva venttiili vuotaa. Venttiilin osanumero ilmeisesti 64538391215 tai 64538391214. Hartikaisella oli sanottu, ettei pelkästään venttiilejä enää saatavilla. Olisi ilmeisesti ostettava venttiilli letkunpätkän matkassa. Mikähän mahtaa olla sen letkunpätkän osanumero? RealOEM kuvat edessä, mutta en hoksaa kumpiko venttiileistä on juuri se rintapellissä oleva.

    Mitenköhän tuo kannattaisi korjata? Mahtaako löytyä joltain muulta merkiltä samanlaista venttiiliä tai jotain yleismallista venttiiliä, joka olisi sovellettavissa tuohon? Ilmastointihan ei varmastikaan ole merkiltään BMW, vaan jonkun alihankintaa joten mahtaisikohan löytyä harakirien edustamilta merkeiltä oikea venttiili?
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10034
    • KVLA

    #2
    Jos venttiilistä on näkyvillä merkki,malli- ja tyyppinumerot,niin näillä tiedoilla pitäisi jonkun kylmäkone huoltoja tekevän firman kautta löytyä vastaava härpäke.

    Tuo RealOEM:kin näkyy ilmoittavan noiden venttiilien olevan loppu..?

    Comment

    • AC-Carsystems
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 42
      • Vantaa

      #3
      Mitähän venttiiliä tässä tarkoitetaan? Paisuntaventtiiliä (=X-venttiilii) vai huoltoventtiileitä?

      Edit: Näyttäisi olevan painepuolen huoltoventtiili. Voin katsoa josko siihen joku yleismalli sopis kun lähden tästä töihin.
      Last edited by AC-Carsystems; 02-06-2006, 07:15.
      J.Tuomi
      www.ac-carsystems.fi

      Comment

      • AC-Carsystems
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 42
        • Vantaa

        #4
        Huoltoventtiili R134a korkeapaine 15mm, M15x1,0 9,15e
        Huoltoventtiili R134a matalapaine 13mm, M13x1,0 9,15e
        OEM, (matching for all Audi, BMW, Jaguar, Seat, Skoda and VW tubes)

        Saatavuus molemmissa heti.
        J.Tuomi
        www.ac-carsystems.fi

        Comment

        • Rusty
          Bimmer Rookie
          • Aug 2002
          • 183
          • Kajaani

          #5
          Rintapellissä sinisellä suojahatulla oleva venttiili. Eli tämä taitaa olla näitä huoltoventtiilejä. Sininen suojahattu meinaisi että imupuolen (matalapaine?).
          Kävin itse Hartikaisella ja laitettiin yksi venttiilitilaukseen...arvo noin 7 euroa ja menee ensi torstaille
          .
          Ilmeisesti osanumero 64536940460. Katsotaan mitä tulee. Ei kuulemma tarvitse ostaa, jos on väärä.

          Ehdin käydä myös AD-varaosamaailmassa ja siellä etsittiin Kahan luettelosta ja muutama ventiiili löytyi R134a:lle: High flow M6x.75 ja Standard-flow .210"-36. Myyjä tiedusteli Kahalta mihin ne olisivat passelit, mutta eivät Kahalla tienneet.

          Pitää vielä varmuuden vuoksi käydä jossain kylmäkonehuolto firmassa kysymässä osia ja neuvoa.

          RealOEM kuvat on ainakin kohtuu sekavat näiltä osin.

          AC-Carsystems: onko noista mitään tarkempaa tietoa mitkä osanumerot nuo venttiilit ovat E36 325 vm.92 ja Audi A4 1.8T vm.96?

          Comment

          • AC-Carsystems
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 42
            • Vantaa

            #6
            Ei oo mitään hajua alkuperäisistä numeroista jos niitä meinaat. Tarviketukkurin omat numerot ainoastaan.

            Terv.
            Janne
            J.Tuomi
            www.ac-carsystems.fi

            Comment

            • Rusty
              Bimmer Rookie
              • Aug 2002
              • 183
              • Kajaani

              #7
              Ei ollut tilattu 64536940460 venttiili oikeanlainen. Aikoivat tilata vielä yhden venttiilin lisäksi.

              Jääkonehuolto Mertaselle soitin ja sieltä neuvottiin, että venttiili on purettavissa. Sisällä oleva neulaventtiili on kierteellä ja avattavissa normaalilla venttiilityökalulla. Tilasivat hyllyyn kahta erilaista ja kunhan saavat ne niin pitää käydä katsomassa.

              AC-Carsystems: Laitoin myös teille tiedustelua noista venttiileistä...eli onko tuo se neulaventtiili vai venttiili runkoineen.

              Soitinpahan sitten myös Wetterille Ouluun ja heidän mielestään venttiili olisi ....461. Pitääpä soittaa vielä Kajaanin Hartikaiselle minkä osanumeroisen venttiilin meinasivat tilata. Osanumerolla 64536940461 olevan venttiilin olivat tilanneet.
              Last edited by Rusty; 07-06-2006, 16:25.

              Comment

              • Rusty
                Bimmer Rookie
                • Aug 2002
                • 183
                • Kajaani

                #8
                Eipä ollut 64536940461 myöskään oikeanlainen.

                Löysäsin huoltoventtiilin (joka ei kylläkään mielestäni ole venttiili, pikemminkin eräänlainen R134a muunnos adapteri huoltolaitteen ja itse neulaventtiilin välille) irti ja huomasin, että alta paljastuu vanhan R12-kylmäaineen liityntä ja että tuo "adapteri" ei palaudu kunnolla ja painaa venttiiliä koko ajan auki.

                Kävin toisessa paikallisessa kylmälaitehuollossa (Enerkyl/Huurre), jossa kesken ruokatunnin asentaja alkoi kattelemaan vikaa. Asentajankin mielestä vika oli tuossa "adaperissa" ja että itse venttiili olisi kunnossa. Adapterin sisällä liikkuva osa jostain syystä jumittaa. Ostin kuitenkin varalta venttiilin ja työkalun, jolla venttiilin voi avata ja tulpata. Kustannukset oli kokonaiset 5€. Laitoin myös uuden venttiilin paikalleen

                Asentajan mielestä alkuperäistä huolto "adapteria" ei välttämättä tarvitse laittaa paikalleen vaan hieman toisenlaista adapteria (R12) käyttäen missä tahansa ilmastointihuollossa pitäisi pystyä laitteisto huoltamaan. Korjaamo, jossa aloitin ilmastoinnin huollon oli kuitenkin sitä mieltä etteivät pysty täyttämään laitteistoa, jos ei ole normaali R134a liityntä. Puhdistin erinäisillä aineilla ja paineilmalla adapterin ja ainakin se näyttäisi liikkuvan melko herkästi. Ajattelin vielä käydä kysymässä kylmäkonehuolloista saisiko tuohon jotain varmasti toimivaa adapteria ostettu/lainattua.

                Kylläpä teetättää töitä...ja sopivasti hellekin vielä päällä. Musta nahkasisusta tuntuu olevan kohtuu lämmin.
                Last edited by Rusty; 12-06-2006, 17:47.

                Comment

                • Rusty
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2002
                  • 183
                  • Kajaani

                  #9
                  Kylmälaitehuolto lupasi huomis aamuksi huoltoajan. Tekevät vuototestin ja täyttävät laitteiston tuon vanhan R12-liittimen kautta. Se vain jäi mietityttämään, kun heidän mielestään ei järjestelmään tarvitse laittaa mitään voiteluainetta. Öljyhän ilmeisesti laitetaan pelkästään kompuran takia ja öljyn tyyppi pitäisi löytyä kompuran tyyppikilvestä.

                  Kuka tietää, pitääkö joka kerta se öljy sinne lisätä?

                  Comment

                  • Rusty
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2002
                    • 183
                    • Kajaani

                    #10
                    Tuoltapa löytyisi kuvia liitin härdellistä

                    Comment

                    • AC-Carsystems
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 42
                      • Vantaa

                      #11
                      Minkäs ikäinen tuo<sinun autosi olikaan?
                      Näyttäis vahvasti siltä että se olis joskus konvertoitu uudemmille kylmäaineille. (R12 -> R134a)
                      J.Tuomi
                      www.ac-carsystems.fi

                      Comment

                      • Rusty
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2002
                        • 183
                        • Kajaani

                        #12
                        Rekister&#246;ity 2/92. Olisikohan muutettu R134a:ksi? Onhan se tietenkin mahdollista. P&#228;&#228;seek&#246; suomalaisesta merkkiliikkeest&#228; kiinni saksalaisten merkkiliikkeiden huoltotietokantoihin? Jos vaikka sattuisi l&#246;ytym&#228;&#228;n sielt&#228; jotain faktaa mahdollisista muutoksista. Muutenkin kiinnostaisi pit&#228;&#228;k&#246; huoltokirja paikkansa, kun on sen verran merkkiliikkeiden leimoja ett&#228; v&#228;h&#228;n ep&#228;ilytt&#228;&#228;.

                        No nyt on sitten jokatapauksessa uudet aineet sisuksissa ja toimi ainakin noin 10 minuuttisen koeajon ajan hyvin. Kylm&#228;&#228; tulee mukavasti. On ihmeen hissukka tuo kompura, magneettikytkimen kytkeminen &#228;&#228;nt&#228; vain pienen naksahduksen eik&#228; sen k&#228;ynnistyminen n&#228;yt&#228; juurikaan kuormittavan moottoria kun kierrokset ei "v&#228;r&#228;hd&#228;" paljoakaan. Esimerkiksi Audissa ilmastoinnin k&#228;ynnist&#228;minen kuuluu/n&#228;kyy selv&#228;sti.

                        Ihan kaiken varalta on varaus ilmastointihuoltoon viel&#228;, jos BMW:n kylm&#228;laitteet toimii siihen saakka ok, niin k&#228;ytet&#228;&#228;n sitten kaiken varalta tuo toinen auto (Audi) siell&#228;.
                        Last edited by Rusty; 14-06-2006, 08:02.

                        Comment

                        • AC-Carsystems
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 42
                          • Vantaa

                          #13
                          1992 oli vielä R12 yleisesti käytössä. 1993 oli siirtymävuosi R134a kylmäaineeseen. Päättelin noista täyttöliittimen kuvista että se vois olla konvertoitu joskus. Jos oikein muistan niin Tehdasasenteisessa R134a E36 autoissa on vähän erilainen tuo huoltonippa.
                          J.Tuomi
                          www.ac-carsystems.fi

                          Comment

                          • kiitoh
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2003
                            • 63
                            • oulu

                            #14
                            Originally posted by AC-Carsystems
                            1992 oli vielä R12 yleisesti käytössä. 1993 oli siirtymävuosi R134a kylmäaineeseen. Päättelin noista täyttöliittimen kuvista että se vois olla konvertoitu joskus. Jos oikein muistan niin Tehdasasenteisessa R134a E36 autoissa on vähän erilainen tuo huoltonippa.

                            R12 ei saa enää käyttää missään kylmälaitteissa tekee liikaa hallaa meidän ostsoni kerrokseen mut on ollut parasta ainetta mitä on keksitty kylmäkoneisiin ja r134a on yleinen ja sitä käytetään kaikissa henkilö autoissa ja myös kuormaautoissa ja huoltoventtiilit on kaikissa henkilöautoissa samat..

                            Comment

                            • AC-Carsystems
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 42
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by kiitoh
                              ..huoltoventtiilit on kaikissa henkil&#246;autoissa samat..
                              Mit&#228; tarkoitat sill&#228; ett&#228; huoltoventtiilit ovat kaikissa samat?? Autoissa jossa R12 on ollut alunperin, eli puhutaan autoista joissa valmistusvuodet -92 asti, on huoltonipat aikalailla erilaiset verrattuna nyttemmin k&#228;ytettyyn. Lyhyesti R134a = pikaliitin ja R12 = ulkoiset kierteet.
                              J.Tuomi
                              www.ac-carsystems.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎