Niin, vihdoinkin olisi aika ryhtyä tekojen asteelle vesipumpun, termostaatin ja termostaatin kotelon vaihto-operaation muodossa E36 320:iin, ajomäärä alkaa olla pelottavasti liki 214 tkm... Ovatko Lielahden Metro-Auton komponentit samoja valmisteita verrattuna KL-Varaosiin? Hintaeroa ei viitsisi ihan turhan takia alkaa makselemaan. Tarkoitus on kyllä ajella autolla vielä muutama vuosi.
E36:n vesipumppu, termari ja sen kotelo? (Metro-Auto vs. KL)
Collapse
X
-
Originally posted by jam75jees ja missään nimessä älä ota sellaista muovista valkeasiipistä vaikka tyrkyttäisivätkin ne on susia... metallisiipiset ja tämä uudempi ruskeamuovinen on parannettu malli jotka kestää
Comment
-
Motonetista ei käsittääkseni ole koskaan saanut noita valkeasiipisiä vaan aina orggiksia ruskea tai mustasiipisiä, jotka kyllä tänä kesänä vaihdettuna kestää
e36:ssa paalin leukoihin asti.
Comment
-
Nyt on vaihdettu paikalleen Metrosta haetut Wahler-termostaatti ja vesipumppu jossa mustat siivet (jotain metallivaluseosta, ei ainakaan valurautaa), made in Austria. On vaihtolaite, vanha pumppu täytyy palauttaa (!). Kulut tiivisteineen noin 140 euroa. Vanha pumppu oli BMW:n logoilla ja hitsaamalla kootulla peltisellä pumppupyörällä. Aavistuksen verran klappia laakerissa muttei paha. En tiedä, olisivatko termostaatti ja vesipumppu olleet joskus vaihdon kohteena, sillä termarikotelossa oli sinistä tiivistesilikonia. Tuskinpa sellaista käytetään tehtaalla (?). Jees...mutta pääasia, että homma hoitui.
Comment
-
Pitääkö siis tuo termostaatin kotelokin vaihtaa termostaatin vaihdon yhteydessä?
Originally posted by LanttuNiin, vihdoinkin olisi aika ryhtyä tekojen asteelle vesipumpun, termostaatin ja termostaatin kotelon vaihto-operaation muodossa E36 320:iin, ajomäärä alkaa olla pelottavasti liki 214 tkm... Ovatko Lielahden Metro-Auton komponentit samoja valmisteita verrattuna KL-Varaosiin? Hintaeroa ei viitsisi ihan turhan takia alkaa makselemaan. Tarkoitus on kyllä ajella autolla vielä muutama vuosi.
Comment
-
Ei, jos se on ehjä. Itselläni oli alumiinivalua oleva termostaattikotelo eikä muovinen. Hieman syöpymiä oli, mutta 600:lla hiekkapaperilla hieromista & uusi profiilitiiviste sekä sopivasti Wurthin tiivistesilikonia niin ei ole pelkoa vuotamisesta. Kannattaa huomata erittäin pienet kiristysmomentit! Ne pienemmät M6-ruuvit (termostaattikotelossa) 10 Nm ja M8-ruuvit (yksi termostaattikotelossa ja kaikki vesipumpun ruuvit) 20 Nm. Eli käsipelillä kiristettäessä järki käteen. Vesipumppuun ei saa laittaa mitään tiivistetahnoja, se järeä O-rengas pumpun rungossa kannattaa voidella jollain, niin menee hyvin ja helposti paikalleen (käytimme silikonispraytä. Termostaatin lautaseen tulevaan O-renkaaseen ei myöskään mitään tiivistetahnoja!
Comment
Comment