Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 Virittäminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aaronp
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 908
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by Carbonfiber
    En usko, että toi ALPINE-nimi tuo paljoo lisäheppoi, mut yleensä toi lastun tuoma teho on vaparilla sellanen 10-15 hv.


    Lastu ei todellakaan tuo vaparissa mitään 10-15 hv:ta normaalitapauksessa, teholisä on lähinnä 0-5 hv. Lastun hyöty vaparissa on lähinnä siinä että se VOI muuttaa moottorin käyttöaluetta hieman mukavemmaksi.

    Comment

    • Jarde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 446
      • Oulu

      #17
      Originally posted by petrolhead
      Miksei näissä topikeissa koskaan käsketä ottaa kantta ja nokka-akseleita työn alle?
      Niinpä! Rallia harrastaneena tiedän sen verran, että kannen muokkauksella(+nokat ja ajoitus) saadaan eniten tehoa. Tokihan muutakin pitää tehdä, mutta kyllä sen kannen virtauksia parantamalla sitä tehoa otetaan. Mutta ei vaan kotitallissa tuon kannen muokkaus oikein onnistu(varsinkaan jos tehoa halutaan lisätä), vaan tarvitaan virtauspenkki ja osaava seppä. => Kallista!
      E46 320d sedan vm-02
      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #18
        Originally posted by Jarde
        Niinpä! Rallia harrastaneena tiedän sen verran, että kannen muokkauksella(+nokat ja ajoitus) saadaan eniten tehoa. Tokihan muutakin pitää tehdä, mutta kyllä sen kannen virtauksia parantamalla sitä tehoa otetaan. Mutta ei vaan kotitallissa tuon kannen muokkaus oikein onnistu(varsinkaan jos tehoa halutaan lisätä), vaan tarvitaan virtauspenkki ja osaava seppä. => Kallista!
        Ei noissa vaan taida kannet pahemmin ahdistaa. Ja venttiilien ajoituskin on muuttuva. Vai onko asiasta parempaa tietoa?

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 683

          #19
          Onkos kukaan laittanu mihikään näistä m50 tai m52 koneista lyhyttä imusarjaa isoilla läpillä? Saattaisi olla helpoin konsti saada oikeasti lisätehoa tekemättä suuria muutoksia. Tietysti tämä vaatisi lastunteon ja pilaisi alaväännön. Tämä nyt oli vaan ilmaan heitetty ajatus, ei mitään faktaa. Tuli vaan mieleen opelin 20xe josta kunnollisella moottorinohjauksella, imusarjalla + isoilla läpillä penkitetty +30hv ainakin jos muistan oikein.

          Comment

          • Duracel1000
            Newbiemmer
            • Jun 2006
            • 4

            #20
            Tuossa dynolapussa on vakion teho jotain 170hv, eikös siinä ole jo vakiona 193. ja noi vääntö lukemat näyttää kans aika vaatimattomille kans.. jos tuolla rahalla saa 10 heppaa lisää niin melko kallista

            Comment

            • Duracel1000
              Newbiemmer
              • Jun 2006
              • 4

              #21
              Originally posted by Janzki
              Hmm..Haukutaankohan tässäkin taas kusipääksi jos sanoo totuuden..?

              Noh enivei..Unohda nuo perus lastu, putkisto ja filsu jutut. Pelkkää paskaa.
              328i:ssä on mielestäni jo valmiiksi peltisatsi jotenka alkupään pitäisi ainakin olla kunnossa. Toki takaa voi ahdistaa mutta maksaa sitten jo nuo kunnon putket. Lastu, joo kunnon autokohtainen, ei mitää halpis paskoja, ei saavuta mitään.
              Vapaavirtausfiltterillä voi heittää sorsaa..Vakiokoppaan joku paremmin virtaava jos moiseen tarve, epäilen että ei.

              Monethan on sanonut että tuoho sais 325i:n imusarjalla lisää tehoa mutta mene ja tiedä..En itse henk. koht. usko ennen kunnon todisteita.
              Jos meinaat enemmän tehoa saada niin kyllä se menee tosiaan kunnon ruiskujen ostamiseen, nokkien vaihtoon jne. sellaiseen, ja nekös maksaa.

              Halvemmaksi varmaan tulee vaihtaa auto m-sarjalaiseen..Tai sitten olla tyytyväinen nykyseen.
              Itseasiassa olen vaihtamassa kyseiseen autoon ja lompakko ei anna periksi yli 95 vuoden M-Sarjalaiseen Eli yritän saada infoa saako tuosta moposta yhtään paremmin liikkuvaa

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by Duracel1000
                Itseasiassa olen vaihtamassa kyseiseen autoon ja lompakko ei anna periksi yli 95 vuoden M-Sarjalaiseen Eli yritän saada infoa saako tuosta moposta yhtään paremmin liikkuvaa
                Painoa pois
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Duracel1000
                  Newbiemmer
                  • Jun 2006
                  • 4

                  #23
                  Originally posted by petrolhead
                  Painoa pois
                  Mitähän siinä on sellaista jonka vois karsia? En halua ainakaan kauheasti tinkiä äänenvaimennuksesta, sillähän varmaan sais reilun pudotuksen..

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Originally posted by Duracel1000
                    Mitähän siinä on sellaista jonka vois karsia? En halua ainakaan kauheasti tinkiä äänenvaimennuksesta, sillähän varmaan sais reilun pudotuksen..
                    Yllättävän vähän olen huomannut metelissä eroa kun "mattoja" otettu pois.
                    Kevyempää vauhtipyörää, kevyempiä vanteita?
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by SledgeHammer82
                      Ei noissa vaan taida kannet pahemmin ahdistaa. Ja venttiilien ajoituskin on muuttuva. Vai onko asiasta parempaa tietoa?
                      En osaa sanoa miten bemarin kannet virtaa, mutta yleensä sieltä tehoja lähtee! Venttiilien ajoituksella tarkoitit varmaan nokan ajoitusta, mikä vanos-koneissa hoidetaan tosiaan muuttuvana. Nokka-akseleihin voi lisätä myös nostoa tai asteita, vaihtamalla virinokkaa... onhan niitä keinoja! En ole mikään asiantuntia BMW-moottoreiden virityksestä, joten en osaa sanoa mikä tässä tapauksessa olisi paras virityskeino, mutta helposti(=halvalla) ei merkittävää tehonlisäystä varmasti saa!
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #26
                        tästä löytyy haulla juttua vaikka millä mitalla... kai niitä kalliita muutamia hevosia voi onkia vaikka mistä, mutta sen imusarjan kun vaihtaa ja teettää lastun niin voi saada 20-30hv lisää. schrickin imusarjalla ja b25m50 imusarjalla huipputeho käsittääkseni lähes sama, mutta schickin sarja ei hukkaa alavääntöjä niin pahasti. manuaallissa ne alaväännöt ei kyllä niin tärkeitä ole. hinta tosin schrickillä 10 kertainen

                        täällä jotain kokemusperäistäkin juttua...

                        http://www.btcf.fi/forum/showthread....hlight=schrick
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #27
                          Originally posted by Carbonfiber
                          En usko, että toi ALPINE-nimi tuo paljoo lisäheppoi, mut yleensä toi lastun tuoma teho on vaparilla sellanen 10-15 hv.
                          Öhm..joo, ehkä karalalla jossa tehdään säädöt penkissä & lastu auton mukaan, noilla "normaaleilla" lastuilla saa sen 3hv?

                          Comment

                          • Terou
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 791
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Duracel1000
                            Tuossa dynolapussa on vakion teho jotain 170hv, eikös siinä ole jo vakiona 193. ja noi vääntö lukemat näyttää kans aika vaatimattomille kans.. jos tuolla rahalla saa 10 heppaa lisää niin melko kallista
                            Kyseessä on takapyörätehot ja väännöt ei ole newtoneita, ne sai jollain kertoimella muutettua oikeiksi.
                            E46 M3 perän lukkoyksikkö
                            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                            Comment

                            • miika2001
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 154
                              • Petäjävesi

                              #29
                              Originally posted by aaronp
                              Lastu ei todellakaan tuo vaparissa mitään 10-15 hv:ta normaalitapauksessa, teholisä on lähinnä 0-5 hv. Lastun hyöty vaparissa on lähinnä siinä että se VOI muuttaa moottorin käyttöaluetta hieman mukavemmaksi.
                              Oulussa vapun aikaan kokeiltiin lastun hyötyä 325i -94. Vakio lastulla ja muutenkin vakio kuntoisella autolla tehoa oli n.183hv. Autoon vaihdettiin rullilla ollessa joku harakiri teholastu, omistajan mukaan 60e tms. Yllätys olikin monelle suuri kun kaksi seuraavaa vetoa antoi yli 200Hv:n lukeman. Viritetty käyrä tulostettiin vakio käyrän kanssa samaan lappuun ja se oli saman muotoinen, mutta vaan koko alueen selvästi vakiokäyrää ylempänä. Keskialueella virikäyrä kävi lähellä vakiokäyrää. Teho huippukin oli suunnilleen samassa kohtaa kuin vakiona. Vääntöä tuli lisää n. 20Nm. Jos auton omistaja lukee tämän niin voi läväyttää tarkat lukemat pöytään jos tahtoo. Ainakin minun käsitys lastuja kohtaan muuttui samantien.

                              Samalla kertaa oli penkissä -02 M3 ja vakio lukemat n. 341hv 365Nm. Lastutuksen jälkeen n. 367Hv ja 399Nm. Tämä oli räätälöity lastu ja eri hintaluokassa.

                              Jos jollain on näyttää toteen, ettei lastu vaikuta mitään niin voi laittaa Dydolaput näytille tai kertoa kokemukset lastutuksesta perustuen faktaan. Yleensä vaan kaikki sanoo tietävänsä, ettei lastu mitään vaikuta, mutta kokemusta ei ole. Minulla on kaksi kokemusta dydotuksesta samassa dynossa samoissa olosuhteissa ja lastu on todellakin vaikuttanut n. 10% lisää tehoa ja vääntöä.
                              Käyttöauto 325i E93 -08 ja harrasteena ///M5 E60 -06
                              EX:
                              X3 F25 -11, 118i E87 -06, X5sd E70 -08, X5 E53 -04, 525d E61 -05, 528ia E39 -99, 530dAT E61 -04, ///M5 E34 -94, 330i E90 -05, 318ci E46 -02, 525tdsT E34 -94, 520iT E34 -95, 530dAT M-sport -01, 525tdsT E34 -95, 318iT E30 -90, ///M3 coupe E36 -93, 325ciA M-tech E36 -94, ///M5 E34 -91, 525iAT E34 -92, 316i compact -94, 318iT E36 -96, 325ci E36 -92, 325iX E30 -88, 325iXT E30 -90, 320/316iT E30 -89, 325i E36 -93, 316i E36 -91, +muut merkit

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #30
                                Originally posted by Terou
                                Kyseessä on takapyörätehot ja väännöt ei ole newtoneita, ne sai jollain kertoimella muutettua oikeiksi.
                                1 lb ft (eli paunajalka) = 1.355 818 newtonmetriä.
                                L&#228;hde <-klik
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎