Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 -91 tyhjäkäynti seilaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 35

    325 -91 tyhjäkäynti seilaa

    Eli tuollainen kuutoskoneella oleva 325, ja tyhjäkäynti heiluu kylmänä ja kuumana välillä 400-1500 rpm. Välillä sammuukin, ja on pirun vaikea lähteä liikkeelle. Tuo tyhjäkäynnin humppaaminen on ihan säännöllistä, muutaman sekunnin rytmillä. Onko tuo vika joutokäyntisäätimessä, ja onko se tuolla imusarjan alla, ja miten se on siellä kiinni? Vai imuvuoto?
    Last edited by tero76; 08-07-2006, 17:25.
  • bmwpower
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 290
    • mäntsälä

    #2
    katteles ensin ilmavuodot,voi olla myös lambda vikakin tai sitten ilmamassamittarissa jotain häikkää.suurella todennäköisyydellä se on lambda vika
    e34 M5 touring

    Comment

    • JTMD
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 834
      • Helsinki

      #3
      Mullakin heijas tyhjäkäynti ja mittaristossa paloi check engine kokoajan.
      Lambda vaihtoon ja jos vika on lambdassa niin suosittelen suurellä lämmöllä alkuperäistä lambdaa
      -10 e93 325i
      -04 e46 320i
      -92 e31 850i 6speed
      -92 e30 325 cab
      -93 e36 M3
      -91 e36 325

      Comment

      • tero76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 35

        #4
        Puhdistin tuon joutokäyntiventtiilin, ja ei siitä mitään apua ollut. Tosiaan tuossakin palaa tuo check-valo koko ajan. Voiko tuosta lukea vikakoodit kotikonstein?

        Käy ihan ok kun irroittaa kaasuläppäpotikan piuhan. Onko se silloin automaattisesti rikki? Onko sen vastusarvoja olemassa kellään?
        Last edited by tero76; 08-07-2006, 17:25.

        Comment

        • ässä lavaan
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1717
          • Savo

          #5
          LAMBDA!!!! se on vikana...
          E91

          Exät:
          E36 325i -93 Cabriolet
          E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
          E36 325i -91 Sedan
          E30 325i -85

          Comment

          • Drizzit
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 45

            #6
            Toi voi myös johtua viallisesta lämpötila-anturista. Boxi ei tiedä, et kuinka lämmin kone on ja sit sekoilee. Mittaa anturin resistanssi. Se on varmaan halvin ja varmin.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Originally posted by Drizzit
              Toi voi myös johtua viallisesta lämpötila-anturista. Boxi ei tiedä, et kuinka lämmin kone on ja sit sekoilee. Mittaa anturin resistanssi. Se on varmaan halvin ja varmin.
              Paisti että alussa jo sanottiin, että sama kylmänä ja kuumana.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • tero76
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 35

                #8
                Joo, eli ei tuo check-valo palakkaan kun aina käynnistyksen jälkeen (ja onko tuo check- valo sitten sama kuin check-engine?). Bensaa menee tajuttoman paljon, varmaan jotakin 10-15 litraa matka-ajossakin. Ja välillä haisee polttoaine. Akunkengän kun ottaa irti, niin sen jälkeen käy vähän aikaa nätisti. äsken annoin lämmitä kenkien laiton jälkeen, ja kun alkoi humppaamaan, niin lambdan johto irti, sitten kävi nätisti. Sammutin, ja johto kiinni, niin taas humppaa. Yritin mitata tuota lambdaa (4-johtoinen) yleismittarilla, mutta en saanut minkään pinnin väliltä tuota lambdan jännitettä sahaamaan. Eikös niistä johonkin tule maa? Minkä värisistä johdoista tuo jännite tulisi mitata?

                Kumpi lämpötila-anturi pitää mitata (toinen on sininen), ja paljonko sen vastusarvo on kuumana ja kylmänä? Eli mittasin tuon sinisen anturin vastuksen (etummainen) silloin kun alkoi humputtamaan, niin se antoi 237 ohmia. Eikös tämä ole ihan ok?

                Mittariston kulutusmittari näyttää tasaisesti 15-18 l/100km, kun ajelee 5-vaihteella noin 100 km/h.

                Voiko tuosta nyt surutta karsia sen mahdollisuuden, että olisi imuvuoto, esimerkiksi imusarjan tiiviste, kun tuo aina pelaa kun ottaa nuo akunkengät pois? Mikään letku ei näyttänyt huonolta.
                Last edited by tero76; 08-07-2006, 19:21.

                Comment

                • tero76
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 35

                  #9
                  Mittalin lambdan signaalia auto kuumana. Se työntää tasaista jännitettä arvolla 0,370V. Kun hanaa antaa niin jännite tippuu. Tuo lambdan jännite ei sahaa ollenkaan (tai sahaa, mutta välillä 0,368-0,370). Tuo lienee rikki?

                  Eikös tuon periaatteessa pitäisi sahata vaikka se käykin rikkaalla?

                  Jos tuo teistäkin vaikuttaa lambdavialta, niin pitääkö paikkansa, että noissa ei kestä tarvikelambdat? Saako jostakin boschin alkuperäistä halvemmalla kuin tuo Motonetin 104€?

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Vaihda ny hyvä miäs se lambda.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • bmwpower
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 290
                      • mäntsälä

                      #11
                      mulla ainakin tarvike lambda on kestäny kohta vuoden,makso huimat 44€
                      mut piuhat sai liittää itte
                      e34 M5 touring

                      Comment

                      • JTMD
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 834
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by bmwpower
                        mulla ainakin tarvike lambda on kestäny kohta vuoden,makso huimat 44€
                        mut piuhat sai liittää itte
                        Alkuperänen maksaa sen päälle 100€ mutta on ainakin hintansa väärti.

                        Jep. no veikkaan että kohta se poksahtaa... Vuoden abaut noi tarvike lambdat kestää.

                        Ja henkilökohtaisesti sanon että jos lambdan johtoon joutuu tekemään liitoksia niin odotellaan talvea ja suolateitä ja pakoputken hellää lämpöä niin kohta se tyhjäkäynti jo seilaa.
                        -10 e93 325i
                        -04 e46 320i
                        -92 e31 850i 6speed
                        -92 e30 325 cab
                        -93 e36 M3
                        -91 e36 325

                        Comment

                        • tero76
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 35

                          #13
                          Asensin lambdan, ja auto näyttäisi toimivan hyvin. kulutuskin tippui puolella (15 l/100km --> 7,5 l/100km..). Ei vaan kehtaa ostaa noinkin kalliita osia jos ei ole melko varma viasta.

                          Kiitos kaikille avusta.

                          Tero.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Originally posted by tero76
                            Asensin lambdan, ja auto näyttäisi toimivan hyvin. kulutuskin tippui puolella (15 l/100km --> 7,5 l/100km..). Ei vaan kehtaa ostaa noinkin kalliita osia jos ei ole melko varma viasta.

                            Kiitos kaikille avusta.

                            Tero.
                            Niin en tiedä sitten mikä on kallista jos vertaa bensan hintaan. Rikkinäinen lambda kuluttaa kahden tankillisen aikana Boschin lambdan hinnan enemmän bensaa...
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • tero76
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2005
                              • 35

                              #15
                              Ei tuo lambdan hinta paha ole, kun tuon tuolla sai kuntoon. Tarkoitin sitä, että se tekniikka korjata, jota jopa merkkiliikkeiden huolloissakin harrastetaan (eli vaihdetaan osaa kalleimmasta aloittaen, ja katsotaan korjaantuuko vika), ei mielestäni ole kovin fiksua.

                              Ostin tuohon kyllä Boschin lambdan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎