Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325tds (1998) dieselin pakokaasupäästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalyytik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 77
    • Espoo

    E36 325tds (1998) dieselin pakokaasupäästöt

    Kävin tänään rekisteröintikatsastuksessa ja tuli hylkäys savupäästöjen takia. Täällä foorumeilla näyttää olevan paljonkin juttua bensakoneiden päästöongelmien ratkaisemiseksi, mutta diesel-koneiden savupäästöistä juttua on vähemmän. Eli katsastuksen K-arvo eli C15 oli liian korkea.

    Katsastusmies polki koneen täydelle kaasulle joksikin aikaa ja otti sitten jalan pois kaasulta kokonaan. Ekalla kerralla lukema oli jotain yli 6 (sallittu max 3.00). Kaveri toisti testin 6 kertaa. Joka kerralla lukema tippui, mutta kuudennellakin kerralla tulos oli 3,66 eli 20% yli sallitun rajan. Kaveri sanoi, että hyvällä todennäköisyydellä homma korjaantuu kun vaihtaa ilmanputsarin, tarvittaessa öljyt ja käy ajamassa moottoritiellä kovilla kierroksilla esim 3-vaihteella poistamassa karstaa.

    Se katsastusmies sanoi kans, että voin käydä jossain pajalla hakemassa päästötodistuksen ja se riittää todistukseksi. Onko suositella jotain pajaa pääkaupunkiseudulla missä käydä mittauttamassa päästöjä? Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu 13 kuukautta (11.500km) sitten ja ilmanputsari 34 kuukautta (37.000) sitten. Onko lisäohjeita kuinka katsastus saadaan menemään läpi?

    Kyseinen auto on siis:
    1998 325tds touring
    178.000 km (kohtuullisella varmuudella, huollettu merkkiliikkeessä Saksassa)
    2005 530d(A) touring
    ex: 1998 325tds touring
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by kalyytik
    Kävin tänään rekisteröintikatsastuksessa ja tuli hylkäys savupäästöjen takia. Täällä foorumeilla näyttää olevan paljonkin juttua bensakoneiden päästöongelmien ratkaisemiseksi, mutta diesel-koneiden savupäästöistä juttua on vähemmän. Eli katsastuksen K-arvo eli C15 oli liian korkea.

    Katsastusmies polki koneen täydelle kaasulle joksikin aikaa ja otti sitten jalan pois kaasulta kokonaan. Ekalla kerralla lukema oli jotain yli 6 (sallittu max 3.00). Kaveri toisti testin 6 kertaa. Joka kerralla lukema tippui, mutta kuudennellakin kerralla tulos oli 3,66 eli 20% yli sallitun rajan. Kaveri sanoi, että hyvällä todennäköisyydellä homma korjaantuu kun vaihtaa ilmanputsarin, tarvittaessa öljyt ja käy ajamassa moottoritiellä kovilla kierroksilla esim 3-vaihteella poistamassa karstaa.

    Se katsastusmies sanoi kans, että voin käydä jossain pajalla hakemassa päästötodistuksen ja se riittää todistukseksi. Onko suositella jotain pajaa pääkaupunkiseudulla missä käydä mittauttamassa päästöjä? Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu 13 kuukautta (11.500km) sitten ja ilmanputsari 34 kuukautta (37.000) sitten. Onko lisäohjeita kuinka katsastus saadaan menemään läpi?

    Kyseinen auto on siis:
    1998 325tds touring
    178.000 km (kohtuullisella varmuudella, huollettu merkkiliikkeessä Saksassa)
    Täysin sama homma oli muijan autossa. Myös -98 325tds ja samat lukemat. En tehnyt mitään muuta kuin ajoin Espoosta Klaukkalan dieseliin ja mitattiin päästöt siellä...läpi niin että hurahti. Ainoa ero tossa oli se että katsastuksessa jouduin odottamaan reilun tunnin vuoroani ja kone oli kylmä (ei käyntilämpöinen) Eli ajappa reipas lenkki ja käy vaikka siellä Klaukkalan dieselissä mittaamassa. Saat lapun ja sillä konttorille. Jos ei muuta näytettävää ollut niin en usko että tarvitsee edes ajaa autoa halliin.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Matiska
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 170
      • Helsinki

      #3
      toi kylmä kone on ilmeisesti ongelma ei pitäis kyl noin tukos olla. ajotyyli myös vaikuttaa paljon, itellä viime kesänä arvo oli 1.32 kun kaupungis pääasiassa ajoin nyt oon ajanu motaria töihin 1kk ja arvo oli 0.80 eli ilmeisesti toi kaupunki pyöritys ei tee hyvää motille...niin ja auto on -95 325 tds aj.352tkm

      Comment

      • TINTTI
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 404
        • ...kuvan kaunis Koivuhaka

        #4
        Itelläni on e46 naku ja päästöarvot tippui heti kun sain ton VP44 jakopumpun kuntoon. Sitä ennen kikkailin leiman vaihtamalla risan MAF katsastukseen...
        420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
        ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
        ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
        ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
        ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
        ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

        Comment

        • kalyytik
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 77
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Robi
          Täysin sama homma oli muijan autossa. Myös -98 325tds ja samat lukemat. En tehnyt mitään muuta kuin ajoin Espoosta Klaukkalan dieseliin ja mitattiin päästöt siellä...läpi niin että hurahti. Ainoa ero tossa oli se että katsastuksessa jouduin odottamaan reilun tunnin vuoroani ja kone oli kylmä (ei käyntilämpöinen) Eli ajappa reipas lenkki ja käy vaikka siellä Klaukkalan dieselissä mittaamassa. Saat lapun ja sillä konttorille. Jos ei muuta näytettävää ollut niin en usko että tarvitsee edes ajaa autoa halliin.
          En tiedä onko mitään yhteyttä savuongelmaan, mutta mulla on myös noita käynnistysongelmia lämpimänä. Kylmänä hehkutuksen jälkeen käynnistyy ihan ok, mutta lämpimänä saa sahata startilla muutaman sekunnin. Joku mainitsi foorumeilla, että jonkun pumpun epäkunto voisi aiheuttaa tällaista.

          Harmi, että toi Klaukkalan diesel -huoltamo on koko heinäkuun kiinni. Kierrätitkö ennen mittausta konetta oikein kunnolla? Mä oon nyt siis ajanu maantiellä ja taajamaa ehkä hieman liian pienillä kierroksilla, mutta voihan vikaa olla tietty muuallakin...

          Myöhemmin samana päivänä:
          Otin sit luurin kouraan ja aloin soittelee noita diesel-pajoja läpi. Löytyi Bosch-asiantunteva Diesel-Oteko Espoon Karakalliosta, joka palveli näin kesäloma-aikanakin. Heillä ei ollut M51:n ilmansuodatinta hyllyssä, joten hain sen ensin Olarinluoman Laakkoselta 29,50 euroa. Diesel-Otekon mies kyseli ensin tilanteen, vaihdettiin yhdessä ilmanputsari ja lähdettiin sen jälkeen polttamaan karstoja. Huoltomies ajeli kakkosella kaasu pohjassa ylämäkeä ja kiihdytteli maksimitehoilla maantiellä. Sit tultiin takas huoltamolle ja mittari näytti K-arvoksi 0,5 eli reilusti alle sallitun rajan. Kone näytti koneen maksiminopeudeksi hieman yli tai alle 5300 kierr/min testauskerrasta riippuen. Huoltotyö ja päästömittaus 46,23 euroa. Nyt odotellaan vaan autoveropäätöstä
          Last edited by kalyytik; 11-07-2006, 16:05.
          2005 530d(A) touring
          ex: 1998 325tds touring

          Comment

          • TINTTI
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 404
            • ...kuvan kaunis Koivuhaka

            #6
            Hyvä että vika löyty, mutta varoituksen sana:

            Ole sit varovainen ton firman kaa. Tässä mun tarina (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=55863) pikku nipussa ja vieläkään en oo saanu rahoja takaisin, vaikka niitten vika se oli ja jopa myönsivät. Enkä pyytäny ees takaisin kun vajaata 800€.... mut panokset kovenee pian, kun kuluttaja-asiamies alkaa vauhdittaa tilannetta piakkoin.

            Sanovat nää paikalliset naku pajat, että kehä III lähellekkään ei kannata viedä diisseliä huoltoon, tiedä sit miksi!?! Nooh, ootellaan ja katellaan...
            420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
            ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
            ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
            ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
            ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
            ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎