Kävin tänään rekisteröintikatsastuksessa ja tuli hylkäys savupäästöjen takia. Täällä foorumeilla näyttää olevan paljonkin juttua bensakoneiden päästöongelmien ratkaisemiseksi, mutta diesel-koneiden savupäästöistä juttua on vähemmän. Eli katsastuksen K-arvo eli C15 oli liian korkea.
Katsastusmies polki koneen täydelle kaasulle joksikin aikaa ja otti sitten jalan pois kaasulta kokonaan. Ekalla kerralla lukema oli jotain yli 6 (sallittu max 3.00). Kaveri toisti testin 6 kertaa. Joka kerralla lukema tippui, mutta kuudennellakin kerralla tulos oli 3,66 eli 20% yli sallitun rajan. Kaveri sanoi, että hyvällä todennäköisyydellä homma korjaantuu kun vaihtaa ilmanputsarin, tarvittaessa öljyt ja käy ajamassa moottoritiellä kovilla kierroksilla esim 3-vaihteella poistamassa karstaa.
Se katsastusmies sanoi kans, että voin käydä jossain pajalla hakemassa päästötodistuksen ja se riittää todistukseksi. Onko suositella jotain pajaa pääkaupunkiseudulla missä käydä mittauttamassa päästöjä? Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu 13 kuukautta (11.500km) sitten ja ilmanputsari 34 kuukautta (37.000) sitten. Onko lisäohjeita kuinka katsastus saadaan menemään läpi?
Kyseinen auto on siis:
1998 325tds touring
178.000 km (kohtuullisella varmuudella, huollettu merkkiliikkeessä Saksassa)
Katsastusmies polki koneen täydelle kaasulle joksikin aikaa ja otti sitten jalan pois kaasulta kokonaan. Ekalla kerralla lukema oli jotain yli 6 (sallittu max 3.00). Kaveri toisti testin 6 kertaa. Joka kerralla lukema tippui, mutta kuudennellakin kerralla tulos oli 3,66 eli 20% yli sallitun rajan. Kaveri sanoi, että hyvällä todennäköisyydellä homma korjaantuu kun vaihtaa ilmanputsarin, tarvittaessa öljyt ja käy ajamassa moottoritiellä kovilla kierroksilla esim 3-vaihteella poistamassa karstaa.
Se katsastusmies sanoi kans, että voin käydä jossain pajalla hakemassa päästötodistuksen ja se riittää todistukseksi. Onko suositella jotain pajaa pääkaupunkiseudulla missä käydä mittauttamassa päästöjä? Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu 13 kuukautta (11.500km) sitten ja ilmanputsari 34 kuukautta (37.000) sitten. Onko lisäohjeita kuinka katsastus saadaan menemään läpi?
Kyseinen auto on siis:
1998 325tds touring
178.000 km (kohtuullisella varmuudella, huollettu merkkiliikkeessä Saksassa)
Comment