Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 ja kytkin vaimolle sopivaksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    E36 M3 ja kytkin vaimolle sopivaksi

    toista päivää M3sen omistaja... Kytkin ottaa kiinni (siis vapauttaa) aivan pohjaan painettuna (M3 ominaisuus?), hmm.. voisko tuota säätää ottamaan ylempää kiinni, ilman että tossa on isoa vaaraa että kytkin ois hieman päällä? Ilmeisesti autosta on vaihdetu kytkimen osia jossain vaiheessa historiaa. Paremman puoliskon mielestä toi kytkin on myös hieman raskas
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10047
    • KVLA

    #2
    Omassani oli samaa "ongelmaa" viime kesänä.Vaihdettiin uusi kytkin.Turhaa kenties,kykin oli kuitenkin mekaanisesti hyvässä kunnossa.Sillä olisi ollut paljon kilometrejä edessä.
    Poljinvoiman tarve hieman pieneni ja irroitti kyllä ylempää,mutta herkkää käyttö-japsin kytkintä siihen mielestäni ei saa tehtyä.Säätöä kun ei ole.Teoreettinen mahdollisuus olisi esim.kytkinpolkimen varren pidennys (tällöin kyllä poljinliike pitenee entisestään).

    Tuossa kuva systeemistä:http://www.realoem.com/bmw/showparts...59&hg=21&fg=10

    Jos sinulla irroittaa kytkin aivan pohjassa,voisi kytkin olla finaalissa ja uuden kytkinpaketin vaihto auttaakkin.
    Last edited by Heguli 31; 23-07-2006, 11:12.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16463
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Heguli 31
      Omassani oli samaa "ongelmaa" viime kesänä.Vaihdettiin uusi kytkin.Turhaa kenties,kykin oli kuitenkin mekaanisesti hyvässä kunnossa.Sillä olisi ollut paljon kilometrejä edessä.
      Poljinvoiman tarve hieman pieneni ja irroitti kyllä ylempää,mutta herkkää käyttö-japsin kytkintä siihen mielestäni ei saa tehtyä.Säätöä kun ei ole.Teoreettinen mahdollisuus olisi esim.kytkinpolkimen varren pidennys (tällöin kyllä poljinliike pitenee entisestään).

      Tuossa kuva systeemistä:http://www.realoem.com/bmw/showparts...59&hg=21&fg=10

      Jos sinulla irroittaa kytkin aivan pohjassa,voisi kytkin olla finaalissa ja uuden kytkinpaketin vaihto auttaakkin.
      Kyllähän asiaa taitaa ola just päinvastoin.

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6937
        • N/A

        #4
        Eihän tässä nyt olisi siitä kyse jos kytkimen jäykkyydestä puhutaan, että m3 kytkinasetelma olisi jo senverran jäykkä ihan tehtaalta kun on tuota löylyäkin pellinalla jonninverran.
        Nimittäin ettei se kävisi luistamaan.
        Jäykkä asetelma=jäykkä poljintuntuma, korjatkaa jos olen väärässä.

        Emännälle vaikka ostaa jonku e36 pienkoneisen ni varmasti on kevyt kytkin

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Taitaa olla kytkin lopussa tai jompi kumpi kytkimen (pää- tai työsylinteri) hydraulisylinteri kulunut.

          Mutta mikään super kevyt kytkin M3:ssa ei ole koskaan!
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10047
            • KVLA

            #6
            Originally posted by jr66
            Kyllähän asiaa taitaa ola just päinvastoin.
            Kertoisitko hieman tarkemmin,mikä asia TAITAA olla päinvastoin?

            Kaikissa omistamissani autoissa kytkimen ollessa finaalissa on käytös juuri tuollaista:Irroittaa ehkä heikosti,yleensä vasta polkimen ollessa lähellä lattiaa.Ja on normaalia ehjää kytkintä jäykempi käyttää.
            Kytkimen uusimisella on tilanne muuttunut päinvastaiseksi:Kytkin on irroittanut "normaalin" ylhäällä (ei tarvi painaa välttämättä poljinta lattiaan vaihdettaessa) ja käyttö herkkenee.Kuten nyt omassa Ämmäläisessänikin kävi.

            Joten valaiseppa minua tyhmää mikä meni asiassa päinvastoin???

            Comment

            • Jusaus
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1124
              • Kajaani

              #7
              Ekassa E34:ssa minkä omistin oli kytkin lopussa, ja otti kiinni vasta aivan ylärajan tuntumassa ja oli todella löysä käyttää, vaihdon jälkeen tilanne normalisoitui.

              Toisaalta taas Cabrion kytkin piti painaa ihan pohjaan ennen kuin irroitti ja kytkin oli todella jäykkä, sekin korjaantui vaihdolla.
              Eli sanoisin että jos kytkin irrottaa/ottaa kiinni vasta jommassa kummassa ääriasennossa, on kytkin vaihtokunnossa.
              Nyk: GSX1300R -00
              Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
              ---------------------------------------------
              -Official member of BTCF-Sauna Team-
              ---------------------------------------------

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Jusaus
                Ekassa E34:ssa minkä omistin oli kytkin lopussa, ja otti kiinni vasta aivan ylärajan tuntumassa ja oli todella löysä käyttää, vaihdon jälkeen tilanne normalisoitui.

                Toisaalta taas Cabrion kytkin piti painaa ihan pohjaan ennen kuin irroitti ja kytkin oli todella jäykkä, sekin korjaantui vaihdolla.
                Eli sanoisin että jos kytkin irrottaa/ottaa kiinni vasta jommassa kummassa ääriasennossa, on kytkin vaihtokunnossa.
                Myös vastaavat kokemukset kytkinvikaisista autoista....riippuen paljolti johtuuko levynkulumisesta,asetelman "jousituksen" väsymisestä vai vuodosta työ/pää sylkyssä...
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • jengstro
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 380
                  • 02-alue

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31
                  Jos sinulla irroittaa kytkin aivan pohjassa,voisi kytkin olla finaalissa ja uuden kytkinpaketin vaihto auttaakkin.
                  Joo en usko että sitä ikinä höyhenen kevyksi saa, mutta toi että se täytyy sulloa ihan lattiiaan kiinni, hanurista... Checkkasin tonne pedaaliosastolle äsken, eipä sitää saa säädettyä, toisaalta en tiedä oisko siinä pedaalisylinterissä paljoa edes varaa saada sitä kikkailemalla "pohjempaan". Täytyy varmaan köyhtyä ja asennuttaa uus kytkinpaketti. Ehkä vielä korjaamon pojat vois kokeilla ilmata sitä.

                  Comment

                  • Jusaus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1124
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by jani1632
                    Myös vastaavat kokemukset kytkinvikaisista autoista....riippuen paljolti johtuuko levynkulumisesta,asetelman "jousituksen" väsymisestä vai vuodosta työ/pää sylkyssä...
                    Näinpä, cabrion kytkimen jäykkyys johtui siitä että painelaakeri oli hitsautunut akseliin kiinni, ja meinasi näin ollen tulla asetelmasta läpi..

                    520:n johtui taas kuluneesta levystä.
                    Nyk: GSX1300R -00
                    Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                    ---------------------------------------------
                    -Official member of BTCF-Sauna Team-
                    ---------------------------------------------

                    Comment

                    • heassi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 285
                      • Stadi

                      #11
                      Eikö se kytkin kuitenkin kannatta painaa ihan pohjaan asti aina vaihdetta vaihtaessa?

                      Ja ymmärsinkö oikein, että mitä vähemmän kytkintä täytyy painaa alaspäin niin sitä paremmassa kunnossa se on?

                      Heassi

                      F11 530xdA
                      G31 520dA

                      ent:
                      E39 530DAT individual, E38 740dA, E36 318iS coupé, E36 325i coupé, E30 325i cabrio, E34 520iA touring, E36 325iA sedan, E28 520iA

                      Comment

                      • Jusaus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1124
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by heassi
                        Eikö se kytkin kuitenkin kannatta painaa ihan pohjaan asti aina vaihdetta vaihtaessa?

                        Ja ymmärsinkö oikein, että mitä vähemmän kytkintä täytyy painaa alaspäin niin sitä paremmassa kunnossa se on?


                        Ei nyt ihan suoraan niinkään. Ei se ollu sen parempi ajaa, kun otti vasta aivan ylhäällä kiinni.
                        Nyk: GSX1300R -00
                        Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                        ---------------------------------------------
                        -Official member of BTCF-Sauna Team-
                        ---------------------------------------------

                        Comment

                        • Dandy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1438
                          • ....

                          #13
                          Originally posted by jengstro
                          toista päivää M3sen omistaja... Kytkin ottaa kiinni (siis vapauttaa) aivan pohjaan painettuna (M3 ominaisuus?), hmm.. voisko tuota säätää ottamaan ylempää kiinni, ilman että tossa on isoa vaaraa että kytkin ois hieman päällä? Ilmeisesti autosta on vaihdetu kytkimen osia jossain vaiheessa historiaa. Paremman puoliskon mielestä toi kytkin on myös hieman raskas
                          Itse ihmettelin samaa hommaa myös. Nyt on auto ollut pari viikkoa alla ja kytkimeen on tottunut. Ottaa alhaalta ja on melko jäykkä, mutta ei luista/kanna. Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika. En alkaisi tuon takia kallista remonttia tekemään. Painaa vaan kytkimen pohjaan kun vaihtaa, eikä luistata esim. liikennevaloissa niin varmasti paljon kilsoja edessä.

                          Toinen itseä hieman ihmetyttävä juttu on vihellys, joka lähtee pintakaasulla. Onko omassasi samanlaista? Luin jostain topicista, että jollain oli ämmässä samanlaista vikaa.

                          Comment

                          • tenutappi
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2004
                            • 69
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            M- kytkimet

                            Niin sitä mä olen aina ihmetelly et minkäs takia sit voimakkaammissa autoissa on paremmat kytkimet, niinkus vaikka uudemmis M-bemareis?

                            Meillä kun on kilpuriin tehty melkeen tuplat jäykempi asetelma ja hydraulisella painelaakerilla ja oikeella työsylkyllä on aika kiva käyttää, jos sattuu käyttämään
                            BMW M5 -92

                            Comment

                            • Mr. Z
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 943
                              • Manse

                              #15
                              Originally posted by jani1632
                              Myös vastaavat kokemukset kytkinvikaisista autoista....riippuen paljolti johtuuko levynkulumisesta,asetelman "jousituksen" väsymisestä vai vuodosta työ/pää sylkyssä...
                              Samoja kokemuksia täällä.
                              E38 740ia
                              E39 530 dAT
                              ex. E34 520i sedan
                              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                              ex. E36 325i sedan
                              ex. E36 328i touring
                              ex. E36 318 iS qp
                              ex. E36 325i qp -R.I.P-
                              ex. E21 320i sedan
                              ex. E30 318i sedan
                              ex. E3 2500 sedan

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎