Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 316i -91 mittarivalojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erturo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 31
    • oulu

    E36 316i -91 mittarivalojen vaihto

    searchilla ei löytynyt, joten voisko joku heittää vinkkiä mittarivalojen vaihdosta. ilmeisestikin enää yksi poltin on voimissaan ja palaneet pitäisi saada vaihdettua. kuinka teen sen (miel tarkempi kuvaus kuin "irroita mittaristo")?


    rauta on siis e36:nen 316i sedan, -91.
  • ktk
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 61
    • kiuruvesi

    #2
    e36 mittarivalot

    irroita ohjauspyörä,irroita mittariston 2 ruuvia yläreunasta,vedä mittaristo pois,irroita moninapaliittimet,vaihda 3-suurimpaan kantaan polttimot=kyllä kirkastuu näyttö

    Comment

    • tertsunen
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1343
      • JKL

      #3
      Nostetaanpa tämä ylös...
      Löytyykö mittaristoon valmiiksi muun värisiä lamppuja? Sinisiä lähinnä ajattelin...

      Comment

      • bmw harrastelija
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 757
        • -

        #4
        Vihan niitä hattuja laitella ja posliinimaali yks vaihtoehto...
        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
        Alex von Falkenhausen

        Comment

        • sspit
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 357
          • Lappeenranta

          #5
          mite toi posliinimaali sit kestää nois polttimois?
          niin ja mites toi ratti sit lähtee irt? autossa on ///M ratti. se kolmipuolanen.
          BMW 325i

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #6
            Kait niitä jotain värillisiäkin on kaupan.
            Mut onko siellä mittaristossa jokin oranssin värinen prisma tmv joka värjää originaalin kirkkaan polttimon valon?! Minkähänlaiseksi se prisma värjää tuon sinisen polttimon valon. :?:

            Comment

            • Camo
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1662
              • Lahti

              #7
              Ei sitä rattia tarvii ottaa irti jos mittariston irroittaakin! Kyllä se sieltä välistä mahtuu tulemaan, kun vaan laskee ratin niin alas kuin mahd.
              Current:
              Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
              DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


              Previous:
              Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
              E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
              Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
              E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

              Comment

              • kiraffi
                BTCF Member
                • Sep 2004
                • 427
                • Shangri'la / SYSMÄ

                #8


                Tuolta saa valmiiksi värillisiä polttimoita, aattelin itekkin laittaa kun alkaa etomaan tuo oranssi... mutta mitkä noista sopii E36 mittaristoon?
                Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                Ex:
                1x F30
                1x E60
                5x E36
                1x E34
                1x E46
                2x E30
                2x Toyota
                1x Ford
                1x Honda

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Camo
                  Ei sitä rattia tarvii ottaa irti jos mittariston irroittaakin! Kyllä se sieltä välistä mahtuu tulemaan, kun vaan laskee ratin niin alas kuin mahd.
                  Itselläni on nelipuolainen airbag ratti ja väittäisin, että mittaristo ei tule ulos ilman ratin irroitusta vaikka ratin laskee alas. Jos jollakin on konsti miten tuo onnistuu ilman ratin irroitusta niin kuulisin mielelläni.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • loirottaja
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 276

                    #10
                    tästä on ollu puhetta mutta kuitenkin...

                    Eli rattin mutteri irti ja ratti pois. Tuli ainakin itellä ylös ihan kevyesti nostamalla. Sitten tee kaikki tarvittava ja laske ratti takas paikalleen ja pyöräytä mutteri sormin kiinni. Aja testilenkki vaikka johonki parkkikselle ja korjaa ratin vinous ja laita mutteri taas sormin kiinni. aja takas pihaan ja totea, että ratti on nyt suorassa. Ja sit eiku momenttiin !
                    Ei työmies työtä pahenna ellei mies työmiestä.

                    Vai miten se meni, tästähän on tietysti eri versioita.

                    Comment

                    • BMWJuge
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 534
                      • Jyväskylä

                      #11
                      En varmaks osaa sanoo, mut nuo led-valot ainaki saattaa olla
                      liian jöötejä mittaristoon. Ei muuten mut siihen saattaa katsastusmies
                      sanoo oman kommenttinsa ku valot paistaa nii että takana tulevaaki häikäsee :shock:
                      Eletään vaan vaikka piruuttaan

                      Comment

                      • Frendiz
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 501
                        • Kajaani

                        #12
                        No no, ainakin e34 mittaristosta ei ihan nuin vain polttimoilla saa eri väriä. Mittarin toiselle puolelle on maalattus se lasi kokonaan "oranssiksi" josta johtuu tämä karmiva väritys koko mittaristolle. Polttimot on itsessään normaaleja kirkas linssisiä lamppuja. Jos väriä mielii vaihtaa, niin hommaa on tiedossa. :juo
                        BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
                        EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

                        "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

                        Comment

                        • veteraaniseppo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2008
                          • 1283
                          • Hla-Sjk.

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Itselläni on nelipuolainen airbag ratti ja väittäisin, että mittaristo ei tule ulos ilman ratin irroitusta vaikka ratin laskee alas. Jos jollakin on konsti miten tuo onnistuu ilman ratin irroitusta niin kuulisin mielelläni.
                          Varmana tulee pois mittaristo ilman ratin irroittamista. Olen omasta E36 320i:sta repinyt mittariston keittiön pöydälle saakka 5-7kertaa, tänään viimeksi ja joka kerralla on ratti pysynyt autossa kiinni.
                          Ratti niin alas kuin menee ja pitää suurinpiirtein suorassa asennossa. Kun on saanut nypättyä ne kolme pikaliitintä mittariston takaa niin lähtee viemään ko.hökötystä apukuskin suuntaan. Se tuntuu aluks tiukalta ja mahdottomalta, mutta mittaristo tulee 100% varmuudella tietyssä kulmassa ja asennosta sieltä pois.

                          Comment

                          • tommi--fi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 1066
                            • Riihimäki

                            #14
                            Näyttäisi muovissa olevan yksi mittarin taustavaloista pimeänä.

                            Meneekö irroitus ja polttimoiden vaihto suunnilleen näin?
                            Akku irti ja odottaa puoli tuntia.
                            Mittarin päältä pari ruuvia auki.
                            Ratti alas ja mittaria ulospäin.
                            Johdot (3kpl?) irti
                            Ja mittariston takaa polttimot vaihtoon.

                            Minkälaisella riskillä tämän homman joutuu tekemään? Muutamassa postissa näkyi syttyvän airbagin valo kun mittarin laittoi takaisin. Onko tässä hommassa muita riskejä?

                            Tästä selvisi että polttimon tyyppi olisi W3W. Mistähän näitä mahtaa löytyä? Kalliita ei linkin mukaan ole.

                            Mittarissa on myös pientä pikselivikaa, kilometrilukemasta puuttuu puoli riviä, alkaa koputtelemalla palamaan. Jonkunlaista kosketushäiriötä vaikuttaisi olevan. Onnistuuko tämän korjaus kotihommina?
                            Auto tai moottoripyörä Virosta?

                            Comment

                            • esa`pentula
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2009
                              • 1390
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by tommi--fi View Post
                              Näyttäisi muovissa olevan yksi mittarin taustavaloista pimeänä.

                              Meneekö irroitus ja polttimoiden vaihto suunnilleen näin?
                              Akku irti ja odottaa puoli tuntia.
                              Mittarin päältä pari ruuvia auki.
                              Ratti alas ja mittaria ulospäin.
                              Johdot (3kpl?) irti
                              Ja mittariston takaa polttimot vaihtoon.

                              Minkälaisella riskillä tämän homman joutuu tekemään? Muutamassa postissa näkyi syttyvän airbagin valo kun mittarin laittoi takaisin. Onko tässä hommassa muita riskejä?

                              Tästä selvisi että polttimon tyyppi olisi W3W. Mistähän näitä mahtaa löytyä? Kalliita ei linkin mukaan ole.

                              Mittarissa on myös pientä pikselivikaa, kilometrilukemasta puuttuu puoli riviä, alkaa koputtelemalla palamaan. Jonkunlaista kosketushäiriötä vaikuttaisi olevan. Onnistuuko tämän korjaus kotihommina?
                              jep, tuohon tapaan. ratti kannattaa kokonaan ottaa pois on 3 puolainen tai ei ole korkeussäätö mahdollisuutta, ei iso homma. mittariston takana 3kpl liittimiä takana missä sellaiset ihmeelliset lukitukset mitä pitää vetää alaspäin jotta lähtee liitin irti, taskulampulla näkee varmaan.

                              eipä siinä ihmeempiä riskejä ole, akku vaan varmanpäälle irti ajoissa niin ei pitäisi airbag valo syttyä.

                              kyllä se kotikonstein onnistuu, mittari hajoaa 3 osaan ja taaimmaisessa on piirilevy niin sieltä katsomaan onko jotain juotosvikoja jos ei esim. elektroniikan puhdistusaine auta liittimissä

                              polttimoita löytyy varmaan ainakin jostain autovaraosaliikkeistä, motoneteistä, biltemoista sun muista

                              n. 20min homma polttimon vaihto ratin irroituksen kanssa.
                              Last edited by esa`pentula; 21-03-2010, 12:14.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎