Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Perä vaihtoon vai uudet öljyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyllästinen
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 3
    • Tampere

    E36 Perä vaihtoon vai uudet öljyt?

    -97 323iA (114tkm) jurmuttaa/ulisee varsinkin matalilla alle 100 km/h nopeuksilla. Metroauto totesi äänen kuuluvan perästä (ymmärsinkö oikein, että virallinen nimi on tasauspyörästö?) => perä pitäisi kuulemma vaihtaa. Olivat jo löytäneet käytetyn osan tilalle sopivilla välityksillä (2,93) 700 € + rahti + työtä 2,5 h = yht n. 950 €.

    Mitä asiantuntijat olette Metroauton ehdotuksesta mieltä?
    1. Voisiko pelkällä öljyn vaihdolla selvitä (olettaen, että nyt oljyä päässy vuotamaan ja perä kuivilla)?

    2. Kannattaako 700 € hintasta käytettyä laittaa tilalle, jos uudenkin saa 1100 eurolla? En tiedä käytetyn osan kilsoja. Nyt olis toki otollinen tilanne hankkia lukollinen perä - taitaa vaan olla pirun hankala löytää.

    3. Pitääkö tän ongelman myötä huolestua ostamani auton kilsojen todellisuudesta?

    Muuten kärry on mainiossa kunnossa ja tuoreena BMW kuskina todettava, että pirun hyvä ajaa!
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Jos perä on kuivana, niin ei kovin kauaa tarvi ajella ennen kuin perä on entinen perä. Automaagi on perälle hellempi kuin manuaali ja manuaalillakin vakioperillä on ajettu reippaasti yli 300t, joten jos voitelu on kunnossa, niin oudolta kuulostaa, että jo noilla kilsoilla olisi perä mennyt.

    Mikä siinä perässä sitten on mennyt? Ettei vika vaan kuitenkin olisi vetoakseleissa tai perän poskilaakereissa?

    Comment

    • Jesper
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1448

      #3
      Mun mielestä aika kallis... Tietty siinä tapauksessa ei ole kauheasti vaihtoehtoja, jos ei halua käytettyä perää ilman takuuta.
      Jos en ihan väärin muista niin käytettyjä lukkoperiä löytyy saksanmailta noin 400-500€ hintaan. En vanno kyllä ollenkaan olevani oikeassa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Minulta löytyy 350€:llä takuu "murikoita" Tampereelle tuotuna...sekä tieto halvemmasta asennuspaikasta. Jos tarvetta niin laita privaviestiä.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          700 euron käytetty vetopyörästö (=perämurikka) kuulostaa kyllä toivottoman kalliilta. Ja oudolta myös se, että reilu 100tkm ajetun auton perä olisi paskana. Onko varma ettei esim. pyöränlaakeri aiheuta ääntä? Tai joku pusla paskana ja sen takia kuulu takaa ihme ääniä?
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Kyllästinen
            Newbiemmer
            • Aug 2006
            • 3
            • Tampere

            #6
            Kiitän vastauksista.

            Pyöränlaakeria ite epäilin - jopa toivoin. Metroauton tuomio oli kuitenkin tuo perämurikan toimimattomuus. He myös totesivat, että uusi (tai toimiva käytetty) tilalle. Tuon tarkemmin en tiedä mikä siellä mättää. Olisivatko vielä laittaneet löytämälleen käytetylle lisähintaa (siis 700€). Hemi tarjoo 350 ja esim. Fustilla kaikki e36 perät 500€.

            Kilsoista - mietin seuraavia vaihtoehtoja.
            - sakemanni ajanu autolla 250 tkm ja vaihtanu KAIKEN ulospäin näkyvän vähän käytetyn näköseksi, väärentäny huoltokirjan jne...
            - sakemanni ajanu autolla mittarinmukaiset 114 tkm ja myydessä ottanu murikan mukaan (jurmuttava tilalle)
            - autolla ajettu 114 tkm ja perästä tihkunu öljyt pihalle. Tämä muuten osui silmiini myös tyyppivikalistassa.

            No toivottavasti ei ainakaan tuo ensimmäinen vaihtoehto.

            Vielä olisin kuitenkin kysyny kannattaako öljynvaihtoa edes kokeilla, ennenkun hankin uutta murikkaa?

            Laitan Hemi privaa yön yli nukuttuani.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Noista kilsa spekulaatioista..

              Tuossa juuri tekniikka osiolle Cojama kirjoitti hyvän tekstin miten tsekata edes vähän huoltovihkosen paikkaansa pitävyyttä.

              Noh enivei..Auton yleiskunnosta ne kilsat näkee..Onko pultteja availtu paljon jne..niistäkin voi todeta jo jotain. Mutta tosiaan jos auto näyttää uudelta ja pultit/mutteri jne korkkaamattoman näköisiä niin eiköhän nuo kilsat paikkansa pidä. Tähän varmaan joku sanoo että ne saa avattua sillee ettei jää jälkee mutta kyllä niihin vain jää..Tosin tarkkaan saa syynätä.

              On noita maanantai-kappaleitakin sattunut, kaverille mm., tosin kyseessä vm-2003 41tkm ajettu Vw, mutta tuostakin paukahti juuri noilla kilsoilla vesipumppu jonka takia keitti...Ja asentaja sanoi että pitäisi kestää ~100-150tkm ko. vesipumpun.. Joten miksi ei sinun autostasi voisi esim. olla perän laakerit vikaisia tai muita palikoita.

              Syitä on monia.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Kyllästinen
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 3
                • Tampere

                #8
                Reilu kuukausi tuli ihmeteltyä. Ajattelin vielä laittaa palstalle lopputuloksen, jos vaikka joku sattuisi hyötymään.

                Takaa kuuluva jurmutus oli siis ongelma. Merkkihuolto ehdotti heti perän vaihtoa. Hervannan pienempi paja neuvoi odottamaan, että ääni tulee selkeämmäksi. Eivät osanneet varmuudella sanoa. Kolmannella pajalla ääntä tutkittiin tarkemmin ilman varmaa lopputulosta. Päätettiin kuitenkin kokeilla toisia renkaita, ennen mitään perien vaihtoa tms.

                Näinhän siinä kävi, että jurmutus loppu renkaan vaihtoon. Kävin vielä säädättämässä pyörien kulmat kohdalleen. Takapyörien kulmat oli aika kaukana ohjearvoista. Siis huonosti suunnatut pyörät söi kumit epätasasiksi ja sitte jurmutti.

                Ihmetyttämään jäi tässä hässäkässä miten merkkiliike ja muut pajat eivät lähtökohtaseksi renkaita edes epäilly. Oli ihan pirun lähellä, etten antanu merkkiliikkeen vaihtaa perää 900 €llä. Nyt kulut jäi 70 € (pyörien suuntaus). Renkaat menee toki vaihtoon, mutta ei sitä pintaa juuri muutenkaan ollut jälellä.

                Näköjään tää on aina jonkin asteista arpomista tää vikojen etsintä. Täytyy sanoa, että hemmetin hyvää infoa löytyny tältä palstalta tätäkin vikaa etsiessä. Korjaamojen kommentteja kuuntelen jatkossa aiempaa suuremmalla varauksella.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎