Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 vapinaa etupäässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    E36 vapinaa etupäässä

    Tiedetään, näitä juttuja löytyy jo entuudestaan täältä... mutta hyviä arvauksia kaipaisin.
    Auto on M3 1996, 150tkm ajettu.
    Oireilu seuraavaa:
    - noin 80km/h alkaen sellasta pientä vapinaa ohjauspyörässä. Jos nostetaan nopeutta vapina pysyy about samana. Vapinan huomaa parhaiten sileällä asfaltilla. Vapina vähän niinku tulee ja menee, voimakkuus vaihtelee.
    - Jos ajaa tollasella "mukula"-kivillä, ilman että ratista pitää kiinni.. ohjaus niinkuin "hakkailee" edestakasin vähän ylättävänkin kevyesti (tää viittais hammastankoon?)

    Mitä on jo tehty aikasemmin:
    - Molemmat jarrulevyt vaihdettu, oli kierot (syy ja seuraus?, oli kierot kun ostin auton)
    - Auto on nostettu keulasta ylös ja tankoja on väännelty ja käännelty, ei tunnu väljyyttä. Kumipuslat näytti ehjiltä.
    - Renkaat tasapainotettu ja myöskin auraus/camberit checkattu (tällä ei ollu vaikutusta vapinaan)

    Itse veikkaisin kuitenkin tota ohjauksen hammastankoa, pitäis irrottaa molemmat ohjaustangot päistä, että pääsis oikeen kunnolla tutkimaan, onko siellä klappia. Jotenkin vaan tuntuu ihmeelliseltä että toi hammastanko ois jotenkin kulahtanut?
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Tuohon hammastankoon en kyllä usko mutta pyöränlaakereita näistä on etupäästä mennyt ennenkin. Nehän vaihtuu napoineen päivineen, eli kunhan löytää tarpeeksi ison avaimen olkavarren mutteriin niin homma on erittäin helppo. En muista mitä maksaa M3:seen mutta 325/328 maksaa noin 100e/puoli, saattaa olla samakin osa...

    Mutta jos vapina on noinkin pientä niin koittaisin ensin toista rengassarjaa alle vaikka olisi kuinka tasapainotettu yms, se kun ei edes maksa mitään ja yleisimmin se vika on kuitenkin rengastuksessa. Voi olla kudosvikaa jossain jne... Ite joskus taistelin samanlaisen ongelman kanssa ja vika poistui sitten lopuksi kun rengassarja meni vaihtoon. Toki tuo hakkaaminen ei johdu renkaista...
    Last edited by Gonzalez; 21-08-2006, 21:26.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • Rocka
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 68
      • Espoo

      #3
      Alapallonivelet kandee myös laittaa tarkastuslistalle. Tosin toi hammastanko ei mikään harvinainen vika kyllä E36 mallissa ole. Ainakin tuo mainitsemasi ohjauksen "hakkaus" viittaa vahvasti edellämainittuihin asioihin.
      E39 540i '03

      EX: E36 325iA

      Comment

      • nootti84
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 619
        • Kajaani

        #4
        Mulla taas on vikana e36 cabrioletissa että keula pelaa kaikissa isoissa montuissa mainiosti, mutta kaikki todella pienet kolot/kuopat tuntuvat ratissa voimakkaana vapinana. Vauti ei vaikuta tohon ollenkaan mutta täryytys vaihtelee, joskus ei ollenkaan ja joskus tuntuu et tekarit tippuu suusta. Ja koko auto jää vielä tärisemään tuollaisten kuoppien jälkeen. Pahin paikka missä todella tuntuu että puskurit tippuu on noi hidastus rannut asfaltissa! Tähänkin apua kaivattaisiin koska kohta kaikki konstit on kokeiltu!
        "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."


        http://www.onnelanmatkailu.fi/ Rallia, elämyksiä ja illanviettoa ryhmille, firmoille jne...

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6929
          • N/A

          #5
          Itekin tähän topicciin kysyn omastani.. elikkä kun ajaa pieniin monttuihin esm hiekkatiellä tuntuu ikäänkuin ratti liikkuisi parimilliä syvyyssuunnassa ja tuntuu sellanen lonkse.. hammastanko?

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #6
            Originally posted by Gonzalez
            Tuohon hammastankoon en kyllä usko mutta pyöränlaakereita näistä on etupäästä mennyt ennenkin. Nehän vaihtuu napoineen päivineen, eli kunhan löytää tarpeeksi ison avaimen olkavarren mutteriin niin homma on erittäin helppo. En muista mitä maksaa M3:seen mutta 325/328 maksaa noin 100e/puoli, saattaa olla samakin osa...
            Jep, voit olla oikeassa... olen tässä yrittänyt kuulostella autoa. Kyllähän sieltä sellaista "erikoista" jyrinää kuuluu (ei rengasjyrinää). Tää varmaan viittais pyöränlaakereihin.

            Originally posted by Gonzalez
            Mutta jos vapina on noinkin pientä niin koittaisin ensin toista rengassarjaa alle vaikka olisi kuinka tasapainotettu yms, se kun ei edes maksa mitään ja yleisimmin se vika on kuitenkin rengastuksessa. Voi olla kudosvikaa jossain jne... Ite joskus taistelin samanlaisen ongelman kanssa ja vika poistui sitten lopuksi kun rengassarja meni vaihtoon. Toki tuo hakkaaminen ei johdu renkaista...
            Renkaat on lähes vaihtokelpoiset, eli voisin aloittaa tosta. Nankangit lähtee tilaukseen. Katotaan mikä on vaikutus.

            Viitaten tonne alempaa messuun, jollakin muullakin ratti "lonksuu" (heiluu keveysti edestakasi) esim isolla soralla. Oisko tää "kevyt ohjaus" nyt vaan E36:sen ominaisuus.

            Comment

            • misa
              Newbiemmer
              • Jan 2005
              • 16

              #7
              muistitko puhdistaa navat ennen kun vaihdoit uudet levyt?

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Ja tuo ratin lonksunta ei välttämättä johdu hammastangosta, vaan raidetankojen nivelistä joita löytyy molemmista tangoista kaksi (ulompi ja sisempi). Itellä oli sisäpäät menny edellisestä väljäksi ja vaihdoin molemmat tangot nivelineen päivineen, hinta noin 40-50e kappale eli kaikki kuntoon kerralla jos laittaa...
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Jos ratti lonksuu, kannattaa tarkistaa ehdottomasti ohjausakselin ristinivel (näkyy moottoritilassa).

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    #10
                    Originally posted by misa
                    muistitko puhdistaa navat ennen kun vaihdoit uudet levyt?
                    MetroAuto hoiti homman (halvalla:-)) .. luulis että tekivät homman hyvin.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6929
                      • N/A

                      #11
                      Originally posted by Gonzalez
                      Ja tuo ratin lonksunta ei välttämättä johdu hammastangosta, vaan raidetankojen nivelistä joita löytyy molemmista tangoista kaksi (ulompi ja sisempi). Itellä oli sisäpäät menny edellisestä väljäksi ja vaihdoin molemmat tangot nivelineen päivineen, hinta noin 40-50e kappale eli kaikki kuntoon kerralla jos laittaa...
                      Oireiliko se juuri kuvaamallani tavalla?

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by Antti O
                        Oireiliko se juuri kuvaamallani tavalla?
                        Ei aiheuta ratin liikkumista syvyyssuunnassa, vaan piti sellasta klapinaa montuissa joka tuntui myös ratissa, syynä raidetankojen sisäpäiden välykset. Koitappas heilutella sitä rattia syvyyssuunnassa ihan paikallaan, liikkuuko?? Jos liikkuu, vian aiheuttajaa voi etsiä noista kahdesta ekasta kuvasta tuolla---> http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...31&hg=32&fg=30

                        Raidetankojen sisäpään nivelet näkyy tuossa kuvassa, esim. kuskin puolen nivel on numeron 4 vieressä oleva "mötikkä" ja nämähän siis tulevat raidetankojen mukana eikä saa erikseen vaihdettua, raidetangot kokonaisuudessaan ovat kokoonpanot 5 ja 6---> http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=32&fg=25
                        Last edited by Gonzalez; 22-08-2006, 21:56.
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • jengstro
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 380
                          • 02-alue

                          #13
                          Ok, updatea tähän "vapinaan". Käytiin ajamassa BMW liikkeen huoltoäijän kanssa autoa. Sekin ihmetteli hiukan mistä se "vapina" tulee. Ok, nostettiin auto ylös. Ja rautatanko käteen ja vääntelemään etupään tukivarsia (näyttää niin helpolta kun tietää mistä vääntää ja auto on nostettu ylös :-).

                          Ensimmäinen löydös oli ne puslat (5nen kuvassa), mitkä näyttää ehjältä silmämääräisesti. Ilman väkivaltaa ja isoa rautaa niistä ei näe että ne on halki -> ja nehän oli molemmat rikki.

                          Tämä varmaan selittää sellaisen pienen vaeltelun ja ajokoiramaisen hakuisuuden kun ylittelee uraisia kaistoja (sillonkuin ohitellaan hitaampia :-)

                          Toinen löydös oli vasemmanpuolisen ohjauksen hammastangon liikkuminen ylös/alas suuntaan. Hieman kiristettiin siitä ohjaustangon vierestä olevaa pulttia piukempaan.
                          Kaikki muut nivelet, pallot tuntuivat olevan ok, ei väljyyttä.

                          Sitten se vapina, kaveri ei oikeen lämmennyt sille laakerivialle koska ääni ajaessa ei muuttunut, eikä kurvailu toiselta puolelta toiselle muuta ääntä mitenkään.
                          Rengasta pyöritettäessä kuitenkin huomattiin että toinen pyörä oli "soikeahko", eli vipotti korkeussuunnassa aika paljon... eli jonkinsortin kudosvikaa.(renkaat GT radialit).

                          Tähän renkaaseen päädyttiin, että se aiheuttaa sen vapinan. Nankangit tulee ensviikolla pihaan, niin saadaan tälle vapinalle loppu, toivottavasti. Raportoidaan kun uudet kumit on alla.

                          Comment

                          • jengstro
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 380
                            • 02-alue

                            #14
                            Noniin Nankangit alla... vapisee edelleen! erittäin ikävää.

                            Nyt sitten jotain erittäin outoa, vaatii pienen tarinan tähän paikkaan. Kun sain ton auton, ratti oli hieman vinossa (muistaakseni) vasemmalle. Ok, MetroAuton pojat sääti uudestaan aurauskulmat näin:
                            Aurauskulmat
                            Ennen: Vasen,-0.15' Oikea,+0.06'
                            Jälkeen: Vasen,0.15' Oikea,0.15'
                            Ok, I'm happy ratti suorassa.
                            Nyt sitten kun Nankangit laitettiin alle... ratti on vasemmalle vinossa sen mitä se oli silloin ihan aluksi
                            Pystyykö joku antamaan tähän jonkun loogisen selityksen?

                            ...vielä muistutukseksi että etupäässä ei ole väljää, ainoastaan ne puslat on pikkasen haljenneet, mutta noi vaan antaa pikkasen enemmän peräksi kun tulee teräviä kuoppia ->ei pitäis olla tekemisissä ton vapinan kanssa tasasella sileällä asfaltilla. (puslat on menossa vaihtoon parin viikon päästä)

                            Comment

                            • jengstro
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 380
                              • 02-alue

                              #15
                              Tässä välissä on vaihdettu uusi oikeanpuolen laakeri (perstuntumalla se tärinä/värinä tulee oikealta) + etupään (takaosan) kumipuslat vaihdettu. Vanne on vaihdettu oikealle puolelle (vararenkaan vanteen kanssa). Sitte tuo mystinen "ratti vinossa" oikealle, aurauskulmat katsottiin uudelleen. Oikea puoli oli viturallaan, vaikkakin tuokin oli juuri vähään aikaan sitten checkatu metroautossa... outoa?

                              Vapina on pienempi, mutta kyllä siellä vaan joku vieläkin kiusaa... 90-110km/h vauhdissa.

                              Jaahas, taas etupää ilmaan ja veikkaamaan seuraavaa osaa... euroja palaa, elämä on

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎