Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 lähivalot kateissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kurre
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 384
    • Veteli

    E36 lähivalot kateissa

    Autosta (E36 316i -96) katosi lähivalot kokonaan. Parkit, pitkät, vilkut jne toimii vielä ihan hyvin, mutta lähivalot eivät.
    Lampun kannalle ei tule minkäänlaista jännitettä enää, eli mistä olisi hyvä ruveta etsimään vikaa.
    Sulakkeet ja polttimot on tarkistettu jne. Löytyykö autosta LCM:ää jossa on ilmeisesti ollut ongelmia muissa korimalleissa. Kattelin ratin ja hansikaslokeron alta, mutta siihen viittaavaa boxia ei näkynyt...vain abs, ews ja keskuslukitus, jne boxeja.

    Searchilla ei löytynyt hyviä vastauksia...samanlaisia ongelmia kyllä, muttei ratkaisuja niihin.

    Joutunee tehdä jonkinlaisen väliaikaisratkaisun kunnes ongelma on saatui ratkaistua kun pimeissä syysilloissa ei ole kiva ajella ilman valoja..
    sigpic
    Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
    ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Toimivatko takavalot normaalisti?

    Comment

    • Mikatzu
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 51

      #3
      kai tarkistit releet jo?
      BMW E30 325i touring

      Comment

      • Kurre
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 384
        • Veteli

        #4
        Originally posted by Lanttu
        Toimivatko takavalot normaalisti?
        takavalot toimivat normaalisti


        Originally posted by Mikatzu
        kai tarkistit releet jo?
        En sen tarkemmin kun ei ole varmaa tietoa mitkä releet niitä ohjaavat, mutta hansikaslokeron alta löytyi 2 relettä (punainen ja vihreä) ja vihreä vetää kun valot laittaa päälle katkaisimesta. Molemmat releet toimivat kun otin irti ja kokeilin suoraan 12v kelalle.
        Mistä löytyy sitten oikeat releet jos nuo eivät niitä ole tai noissa ei vika ole?
        sigpic
        Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
        ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Mistä mittasit, jännitehän on voinu tulla jos lampun kannalta otit maankin, jos maat on irronnu? Sulakkeita ja relettä epäilen jos tuo maa ei ole kadonnut.
          ...

          Comment

          • Mikatzu
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 51

            #6
            eikä ole mitään hapettumia liittimissä? mutta viittaisi kyllä releeseen jos molemmat kerta menny pimeeksi.kannattaa kokeilla perinteistä hyppylankapatenttia siihen releen kantaan niin sitten ainakin näkee onko siinä vika..
            BMW E30 325i touring

            Comment

            • Kurre
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 384
              • Veteli

              #7
              Originally posted by reddewil
              Mistä mittasit, jännitehän on voinu tulla jos lampun kannalta otit maankin, jos maat on irronnu? Sulakkeita ja relettä epäilen jos tuo maa ei ole kadonnut.
              ihan liittimen päästä mittasin, mutta pitääpä vielä tarkistaa tuo maa homma.

              Eikä mitään suurempia hapettuamia ole näkynyt missään ja tosiaan molemmat lyhyet hävisivät samalla kertaa joten tosiaan viittaisi rele vikaan..vielä kun joku kertoisi mikä on oikea rele mitä kokeilla. Ainakaan sulakeboxin kannessa ei lue kuin sulakkeet (ja nekin saksaksi) eikä releistä mitään joten joten..

              Pitääpä tutkia vielä ETM jne lisää jos sieltä löytyisi lisätietoa..
              sigpic
              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

              Comment

              • Kurre
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 384
                • Veteli

                #8
                Vika taisi löytyä sitten lopulta tosiaan releestä. Hyppylangalla kun kokeilin niin valot taas syttyivät.
                Ainoa ongelma oli vain paikallistaa oikea rele..Autodatastahan tämä tieto sitten lopulta löytyi..

                Muiden avuksi väsäsin tälläisen kuvan missä näkyy kaikki releet ja sulakkeet ja niiden käyttötarkoitukset, ehkä sitten muilla ei mene niin kauaa etsiä oikeaa relettä..



                ps. en vastaa kuvassa olevien tietojen oikeellisuudesta...ne on otettu suoraan autodatasta.
                sigpic
                Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                Comment

                • tumppu86
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 900
                  • E-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Mikatzu View Post
                  eikä ole mitään hapettumia liittimissä? mutta viittaisi kyllä releeseen jos molemmat kerta menny pimeeksi.kannattaa kokeilla perinteistä hyppylankapatenttia siihen releen kantaan niin sitten ainakin näkee onko siinä vika..
                  Osaisko joku kertoa tarkemmin, että miten saa hyppylangalla testattua releen toiminnan? Kun siinä releessä on neljä napaa, enkä oikein ymmärrä siitä mitään.

                  Comment

                  • Kurre
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 384
                    • Veteli

                    #10
                    Originally posted by tumppu86 View Post
                    Osaisko joku kertoa tarkemmin, että miten saa hyppylangalla testattua releen toiminnan? Kun siinä releessä on neljä napaa, enkä oikein ymmärrä siitä mitään.
                    Elikkäs otat releen irti ja releen kannasta paikallistat liittimet nro. 30 ja 87 (30 tuleva +12v ja 87 valoille menevä), releeseen on merkitty numeroilla nämä kyseiset liittimet. Yhdistämällä nämä liittimet (releen kannassa) toisiinsa kulkee jännite 30:stä suoraan 87:aan ja valot syttyvät jos releessä on vika.

                    Releen 85 ja 86 nastat ovat releen heräte, eli kun kytket jännitteen näiden välille niin rele vetää (eli napsahtaa päälle). Voit niistä testata myös releen toiminnan.

                    Toivottavasti oli apua ja toivottavasti ei tullut asiavirheitä:think
                    sigpic
                    Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                    ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                    Comment

                    • tumppu86
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 900
                      • E-pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by Kurre View Post
                      Elikkäs otat releen irti ja releen kannasta paikallistat liittimet nro. 30 ja 87 (30 tuleva +12v ja 87 valoille menevä), releeseen on merkitty numeroilla nämä kyseiset liittimet. Yhdistämällä nämä liittimet (releen kannassa) toisiinsa kulkee jännite 30:stä suoraan 87:aan ja valot syttyvät jos releessä on vika.

                      Releen 85 ja 86 nastat ovat releen heräte, eli kun kytket jännitteen näiden välille niin rele vetää (eli napsahtaa päälle). Voit niistä testata myös releen toiminnan.

                      Toivottavasti oli apua ja toivottavasti ei tullut asiavirheitä:think
                      Valot syttyi, kun laitoin hyppylangan navan 30 ja 87 välille.
                      Hain kyllä jo päivällä uuden releen, jonka piti olla "samanlainen", kuin alkuperäinen, mutta sillä ei jostain syystä toiminut. Eri loppunumero tässä uudessa releessä on, ja erona piti olla vain ulkomuoto. Pitää käydä palauttamassa se rele ja tilata alkuperäinen. Vai olisikohan tuossa joku toinen vika vielä olemassa?

                      Comment

                      • Kurre
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 384
                        • Veteli

                        #12
                        Originally posted by tumppu86 View Post
                        Valot syttyi, kun laitoin hyppylangan navan 30 ja 87 välille.
                        Hain kyllä jo päivällä uuden releen, jonka piti olla "samanlainen", kuin alkuperäinen, mutta sillä ei jostain syystä toiminut. Eri loppunumero tässä uudessa releessä on, ja erona piti olla vain ulkomuoto. Pitää käydä palauttamassa se rele ja tilata alkuperäinen. Vai olisikohan tuossa joku toinen vika vielä olemassa?
                        Vertaa releiden kyljestä löytyviä kaavioita toisiinsa, jos ne ovat samanlaiset niin rele on silloin kyllä oikea. Tällöin vika on varmaankin siinä, että herätettä ei tule releelle asti? Sen voit mitata yleismittarilla 85 ja 86 nastojen väliltä releen kannalta kun virrat ovat päällä.
                        sigpic
                        Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                        ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                        Comment

                        • tumppu86
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 900
                          • E-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Kurre View Post
                          Vertaa releiden kyljestä löytyviä kaavioita toisiinsa, jos ne ovat samanlaiset niin rele on silloin kyllä oikea. Tällöin vika on varmaankin siinä, että herätettä ei tule releelle asti? Sen voit mitata yleismittarilla 85 ja 86 nastojen väliltä releen kannalta kun virrat ovat päällä.
                          Kaaviot oli samanlaiset. Ei tullu herätettä nastojen 85 ja 86 välille. Oiskos sitten ideoita, että miten jatkais vian etsintää?

                          Comment

                          • soldia
                            Banned
                            • Feb 2006
                            • 725
                            • Planet X

                            #14
                            Originally posted by tumppu86 View Post
                            Kaaviot oli samanlaiset. Ei tullu herätettä nastojen 85 ja 86 välille. Oiskos sitten ideoita, että miten jatkais vian etsintää?
                            Valokatkaisija rikki? :think

                            Comment

                            • tumppu86
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 900
                              • E-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by soldia View Post
                              Valokatkaisija rikki? :think
                              Mun mittauksien mukaan sekin toimii. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎