Originally posted by Ha2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 coupe ovi ja puhallin ongelmaa..
Collapse
X
-
WV Golf 1.4 -85 | Honda Civic 1.5 Hb -95 | Honda Civic 1.5 HB -93 | Honda Civic 1.5 Sedan -93 | Honda Accord Aerodeck 2.0 -89 | BMW 325i E36 -92sigpic
-
-
Tämä ei nyt ehkä auta sun ongelmaan mutta kirjotellaan silti. Tässä on minun kokemuksiani E36 coupen ovi/lukko/kahva/lukkopesäongelmista.
Mulla piti aikanaan pelkääjän ovea aukastessa sisäpuolelta vetää kahvasta tosi paljon ennen kuin ovi aukesi. Syy oli pienessä hajonneessa muoviklipsissä, joka toimii ohjarina sille tangolle, joka käyttää lukkoa, kun ovi avataan sisäkahvasta. Klipsi tulee kiinni oven sisempään punkopeltiin. Klipsi oli siis rikki ja sisäkahvalta lukolle kulkeva tanko ei kulkenu enään sen kautta, joten kahvasta vedettäessä tanko pääsi heilumaan miten sattuu, eikä liikkunut suoraan. Kuvassa osa nro. 19. Euron osa ja taas aukesi ovi hyvin.
Kuskin oven sisäkahva meni kerran hervottomaksi ja syynä oli se, että sisäkahvan akseli eli kahvalle tulevan tangon päähän tuleva pooritettu tappi nousi pois paikaltaan. Ovipahvin otin pois ja painoin akselin takaisin sisäkahvan liikkuvaan osaan (ei mene kuin yhteen asentoon) ja pistin pikkasen pikaliimaa pooreille. Ei ole sen jälkeen irronnut ja ovi toimii taas.
Niissä osissa, joihin kaikki lukkoja käyttävät tangot tulee, on tankojen reijissä muoviset holkit (varmaan sen takia, että ei kuulu ylimääräisiä ääniä kun kahvoista nostellaan/vedellään). Jos nämä holkit ovat kuluneet tai tuhoutuneet ja sitä myötä kadonneet. Tangon koukku liikkuu kahvasta vedettäessä/nostettaessa ensin reiässä (eli turhaa klappia), ja sitten kun se ottaa metalliosan reiän laitaan, ei enää kahvan liike riitä liikuttamaan tankoa niin paljoa, että lukko aukeaisi. Mulla ne muoviset läpiviennit oli paikoin aika huonossa kunnossa. Jos läpiviennit ovat olleet kauan kadoksissa, voihan olla, että koukku on syönyt metallisen reiän niin ovaaliksi, että kahvan liikerata ei tosiaan riitä löysäämään lukkoa.
Kahvan rungon/lukkopesän purkamiseen löytyy ohjeet faq-osiosta löytyvästä E36-huolto-oppaasta. Tosin oven lasia ei tarvitse irroittaa kokonaan, vaan riittää kun sen nostaa takapäästään irti ja vinoon, niin että kahvan rungon lukkopesineen saa vedettyä ulos.
Jos itse lukkopesä kenkkuilee, niin suosittelen ostamaan hieman yli 30 euroa maksavan huoltosarjan (merkkiliike, KL-varaosat), johon sisältyy uusi lukkopesä ja haittalevyt, haittalevyjen palautusjouset sekä vaseliini. Kun lukkopesä on saatu pöydälle, on helppo sarjoittaa uusi lukkopesä. Lukkopesät samoin päin pöydälle, ja vanhasta yksi haitta kerrallaan ulos kärkipihdeillä. Sitten samaan paikkaan uuteen lukkopesään ensin pikkuruinen jousi ja haitta perään. Haitoissa on numero, ja samalla numerolla merkitty uusi haitta samaan paikkaan kuin vanhassa. Asensin haitat vaseliinin kanssa, ja lopuksi kuorrutin lukkopesän jäljellä olevala rasvalla.
Jos lukko takeltelee, niin ei kai sille auta kuin juottaa CRC:tä ja yrittää elvyttää. Jos ei lähde vetreytyyn, niin uutta tilalle. Kun mulla oli lukko irti, niin liikuttelin vipuja käsin ja se tuntui raskaalta, koska sähkömoottori ei ollut apuna.
Sitä en ole tutkinut, miten lukon vastakappeleen sijainti B-pilarissa vaikuttaa kahvojen ja lukon toimintaan.E61 525d LCI
Comment
-
-
Mites se puhallin moottori otetaan irti? Kun ei ole korjaantunut esivastuksen vaihdolla puhallin. Josko se puhaltimen moottori olisi sanonut sopimuksen irti??Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostTämä ei nyt ehkä auta sun ongelmaan mutta kirjotellaan silti. Tässä on minun kokemuksiani E36 coupen ovi/lukko/kahva/lukkopesäongelmista.
Mulla piti aikanaan pelkääjän ovea aukastessa sisäpuolelta vetää kahvasta tosi paljon ennen kuin ovi aukesi. Syy oli pienessä hajonneessa muoviklipsissä, joka toimii ohjarina sille tangolle, joka käyttää lukkoa, kun ovi avataan sisäkahvasta. Klipsi tulee kiinni oven sisempään punkopeltiin. Klipsi oli siis rikki ja sisäkahvalta lukolle kulkeva tanko ei kulkenu enään sen kautta, joten kahvasta vedettäessä tanko pääsi heilumaan miten sattuu, eikä liikkunut suoraan. Kuvassa osa nro. 19. Euron osa ja taas aukesi ovi hyvin.
Kuskin oven sisäkahva meni kerran hervottomaksi ja syynä oli se, että sisäkahvan akseli eli kahvalle tulevan tangon päähän tuleva pooritettu tappi nousi pois paikaltaan. Ovipahvin otin pois ja painoin akselin takaisin sisäkahvan liikkuvaan osaan (ei mene kuin yhteen asentoon) ja pistin pikkasen pikaliimaa pooreille. Ei ole sen jälkeen irronnut ja ovi toimii taas.
Niissä osissa, joihin kaikki lukkoja käyttävät tangot tulee, on tankojen reijissä muoviset holkit (varmaan sen takia, että ei kuulu ylimääräisiä ääniä kun kahvoista nostellaan/vedellään). Jos nämä holkit ovat kuluneet tai tuhoutuneet ja sitä myötä kadonneet. Tangon koukku liikkuu kahvasta vedettäessä/nostettaessa ensin reiässä (eli turhaa klappia), ja sitten kun se ottaa metalliosan reiän laitaan, ei enää kahvan liike riitä liikuttamaan tankoa niin paljoa, että lukko aukeaisi. Mulla ne muoviset läpiviennit oli paikoin aika huonossa kunnossa. Jos läpiviennit ovat olleet kauan kadoksissa, voihan olla, että koukku on syönyt metallisen reiän niin ovaaliksi, että kahvan liikerata ei tosiaan riitä löysäämään lukkoa.
Kahvan rungon/lukkopesän purkamiseen löytyy ohjeet faq-osiosta löytyvästä E36-huolto-oppaasta. Tosin oven lasia ei tarvitse irroittaa kokonaan, vaan riittää kun sen nostaa takapäästään irti ja vinoon, niin että kahvan rungon lukkopesineen saa vedettyä ulos.
Jos itse lukkopesä kenkkuilee, niin suosittelen ostamaan hieman yli 30 euroa maksavan huoltosarjan (merkkiliike, KL-varaosat), johon sisältyy uusi lukkopesä ja haittalevyt, haittalevyjen palautusjouset sekä vaseliini. Kun lukkopesä on saatu pöydälle, on helppo sarjoittaa uusi lukkopesä. Lukkopesät samoin päin pöydälle, ja vanhasta yksi haitta kerrallaan ulos kärkipihdeillä. Sitten samaan paikkaan uuteen lukkopesään ensin pikkuruinen jousi ja haitta perään. Haitoissa on numero, ja samalla numerolla merkitty uusi haitta samaan paikkaan kuin vanhassa. Asensin haitat vaseliinin kanssa, ja lopuksi kuorrutin lukkopesän jäljellä olevala rasvalla.
Jos lukko takeltelee, niin ei kai sille auta kuin juottaa CRC:tä ja yrittää elvyttää. Jos ei lähde vetreytyyn, niin uutta tilalle. Kun mulla oli lukko irti, niin liikuttelin vipuja käsin ja se tuntui raskaalta, koska sähkömoottori ei ollut apuna.
Sitä en ole tutkinut, miten lukon vastakappeleen sijainti B-pilarissa vaikuttaa kahvojen ja lukon toimintaan.olisin lisännyt sen verran että ikkunaa ei välttämättä tarvitse irroittaa ollenkaan (tai ainakin mä onnistuin ihan hyvin ilmanki) ja tuo lukon vasta kappale on aika yleinen vika ollu mulla kun autojen lukkojen kanssa oon tapellu, se on yleensä korjaantunu kun vähän löysää sitä, laittaa oven kiinni ja avaa niin kappale on siirtynyt millin pari takaisin paremmin kohdalleen.
WV Golf 1.4 -85 | Honda Civic 1.5 Hb -95 | Honda Civic 1.5 HB -93 | Honda Civic 1.5 Sedan -93 | Honda Accord Aerodeck 2.0 -89 | BMW 325i E36 -92sigpic
Comment
-
Comment