Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 kattoluukun sähköistäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    e36 kattoluukun sähköistäminen

    Hankin jo moottorin, kytkimen ja pakettiin kuuluvan releen mutta mistä löytyy e36:seen sähköt moiselle kamppeelle. Katossa näyttäisi olevan samanlainen naarasliitin kuin moottorissa mutta eipä siihen ainakaan jännitettä siunaantunut.

    Moottori siis asennettu ok mutta kuinka ja mistä asti tuon johdotuksen kuuluisi mennä että vastaisi alkuperäistä asennusta?

    edit: kyseessä siis e36 325 -91
    Last edited by Juubi; 17-09-2006, 11:00.
  • K.S.
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 649
    • Espoo

    #2
    jos on johdot katossa valmiina niin selviät helposti.. veikkaisin että ei tarvi kun lisätä sulakerasiaan puuttuva sulake/ja rele..

    Comment

    • Juubi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 999

      #3
      Siis katossa on irrallaan kaksinapainen liitin joka on täysin samanlainen kuin moottorissa, eli eivät käy yksiin. Eli joko moottorin johdossa on väärä liitin tai sitten autossa oleva johto ei kuulu kattoluukulle?

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Itse ainakin vedin uudet sähköt moottorille. Kuskin jalkatilasta kojelaudan alta vasemmalla löytyy sellainen pitkä rivi johtoja muovisessa "suojakopassa". Ovat siis ihan ns. ylimääräisiä johtoja. Vaikeasti selitetty mutta kurkkaa sinne ja sit vaan etsit maan (ruskea) ja virtalukon takaisen johdon +12V (muistaakseni lila/valkoinen) ja liität johdon pätkät niihin ja vedät a-pilaria pitkin ylös. Huomioi johtojen paksuus.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Originally posted by antti79
          Itse ainakin vedin uudet sähköt moottorille. Kuskin jalkatilasta kojelaudan alta vasemmalla löytyy sellainen pitkä rivi johtoja muovisessa "suojakopassa". Ovat siis ihan ns. ylimääräisiä johtoja. Vaikeasti selitetty mutta kurkkaa sinne ja sit vaan etsit maan (ruskea) ja virtalukon takaisen johdon +12V (muistaakseni lila/valkoinen) ja liität johdon pätkät niihin ja vedät a-pilaria pitkin ylös. Huomioi johtojen paksuus.
          Suosittelen sulakkeen laittamista
          ...

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Originally posted by reddewil
            Suosittelen sulakkeen laittamista
            Kyllä ne sulakkeen takaa tulevat.
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Ei satu olemaan minkään näköistä havaintoa mihin tuo kaksinapainen liitin siellä katossa on? Piuha siihen on kyllä sen verran jöötiä että voisi sen puolesta hyvin ollakkin kattoluukulle, josko coupen kattoluukun moottorissa on väärän sukupuolen liitin sedaniin tms?

              Comment

              • antti79
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 2499
                • Littoinen

                #8
                Originally posted by Juubi
                Ei satu olemaan minkään näköistä havaintoa mihin tuo kaksinapainen liitin siellä katossa on? Piuha siihen on kyllä sen verran jöötiä että voisi sen puolesta hyvin ollakkin kattoluukulle, josko coupen kattoluukun moottorissa on väärän sukupuolen liitin sedaniin tms?
                Mittaa mitä sieltä tulee. Jos normaalisti 12V kun virrat on päällä niin sinä sulla on piuhat. Vedät vaan liittimen helvettiin ja teet oman liitoksen. Kattoluukun moottoreitakin on varmaan ollut vuosien varrella hieman erinlaisia joten ei muuta kuin soveltamaan.
                Last edited by antti79; 19-09-2006, 10:04.
                sigpic
                Originally Posted by jari kihlman
                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                Comment

                • Juubi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 999

                  #9
                  Noniin, piuha on kattoluukulle tarkoitettu kun sulakeboksista laittaa hyppylangan kattoluukun sulakkeelle niin sähkö löytää tiensä juurikin noihin kattoluukun piuhoihin. Ongelma onkin ilmeisesti comfort relayssä tms. kun ei kytke sähköjä kattoluukulle päälle. Mahtaakohan tämä comfort relay olla kuskin jalkojen yläpuolella sijaitsevassa relealustassa sininen rele (ainakin jonkun ohjeen mukaan)? Semmoinen rele siellä ainakin on paikallaan, liekkö sitten viallinen.

                  edit: Selvisipä tämäkin asia sähkölasien asennuksen yhdeydessä, kun viimein löytyi kuva josta selvisi tasan tarkkaan releen oikea paikka. Edellinen omistaja oli ilmeisesti ropannut releitä joskus ja siirtänyt tuon mukavuusreleen väärään relekantaan. Tuon kun vaihtoi oikealle paikalle niin homma lähti toimimaan välittömästi.
                  Last edited by Juubi; 24-07-2007, 08:58.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎