Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Täristää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    #16
    Jep, updatea tähän.. vaikka onkin case-closed. Siis, olen tullut viimeinkin johtopäätökseen. Sen pienen värinän aiheuttaa kylmänä lukkoperä. Lukkoperä on aika "tiukka" ainakin mun m3sessa (bmw orkkis öljyt vaihdettu uuteen orkkisöljyyn -> ei sinäänsä vaikutusta). Se lukitsee/"laahaa" aika herkästi, huomaa esim. hiekalla kun kääntää jyrkästi, takarenkaat jättää suht kohta karheaa jälkeä.
    Kun toi on lämmennyt, jurinä häipyy. Sinäänsä on ihan jees että toi lukko on herkkä, on hauska leikkiä, perä irtoaa kivasti kaasulla.. varsinkin kun on hieman kosteaa.

    Tästä jurinasta voi tietty esittää muitakin mielipiteitä, tää on mun mielipide asiasta.

    Originally posted by jengstro View Post
    Updatea, talvi meni ja M3 kaivettiin tallista esiin. Ensitöikseni tuhlasin uuteen vetariin 800€uroa töineen. Se pieni värinä mikä viime kesänä herätti huomiota.

    Nyt kun tota on oikeen tarkalla perstuntumalla tarkkaillut, kyseessä oleva ilmiö häipyy n. 10minuutin ajon jälkeen lähes kokonaan pois. Jos auto on "kylmä" se hieman "jurisee" ainoastaan tuossa 80-90km/h (Näin siis oli suurinpiirtein, ennen vetarin vaihtoakin)

    Koko vetarin vaihto sinäänsä "lievensi" oiretta, tiätty uusi on aina uusi (kumit, tukilaakerit,nivel), mutta ei poistanut sitä.

    Nooh, tää on pikkutarkkaa touhua, moni kyydissä oleva ei edes huomaa asiaa, edes sen jälkeen kun mainitsen asiasta :-)

    Suhtaudun tohon värinään 80-90km/h kylmänä bemarin ominaisuutena, case closed. (Ellei joku nyt tiedä ihan tarkkaan mistä toi johtuu)

    Wanha vetari on myynnissä tuolla myynti-osastolla jos kiinnostaa
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=99689

    Comment

    • powder
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 105
      • Tuusula

      #17
      Listataas tähän vaihteeksi noita omia ongelmia

      Eli auto jurisee kun veto pois, heti kun vähänkin hipasee kaasua nii ääni katoaa. Kuuluu takaa, perä? vetarit? pyöränlaakeri? Ennen taisi olla niin että ei kuulunut kylmänä mutta nyt kuuluu jatkuvasti, tosin en ole kokeillut katoaako kurvissa. Ei läheskään niin kova ääni että peltoreita tarttisi.

      Rattia täristää kun jarruttaa pehmeästi, mutta kun vähän reilummin polkaisee niin tärinä loppuu. Kovassa vauhdissa jarruttaessa saattaa ratti vatkata aika mukavastikkin.

      Kesäkumit vaihtaessa huomasin että talvella oli vasemman takajousen napsassut poikki. Palttiarallaa 2cm pohjasta katkennut.

      Katastusmies laittanut huomautuksen kallistuksenvakaajan kiinnityksestä. Etuvakaajasta en ainakaan löytänyt mitään ja näytti päinvastoin liiankin hyviltä kumityynyt. Takavakaajaan en ole edes perehtynyt niin pitkälle että tietäisin vielä missä se on Onko näissä jotain yleistä vikaa?

      Lähinnä sen takia listasin nuo ongelmat ja tähän trediin että josko joku osaisi niiden perusteella kertoa mistä kannattaisi aloittaa ja mitkä viat saattaa johtua samasta asiasta. Nopsaahan noille jokaiselle sen yhden syyn keksii, mutta josko kaikki liittyisivät kaikkeen? Saa teitenkin huudella myös peräpaskana-manauksia.
      Nyt:
      MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
      E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
      E38 725tdsA vm96, käyttis
      E36 316i vm98, latolöytö
      HD Spora 883/1200 vm91

      EX:
      E39 525tdsA
      E36 320
      MB w210 220d
      MB w210 270cdi
      MB w201 Avatgarde azzurro
      MB w124 300d
      +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

      Comment

      • powder
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 105
        • Tuusula

        #18
        some1? jotain pientä mutua?
        Nyt:
        MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
        E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
        E38 725tdsA vm96, käyttis
        E36 316i vm98, latolöytö
        HD Spora 883/1200 vm91

        EX:
        E39 525tdsA
        E36 320
        MB w210 220d
        MB w210 270cdi
        MB w201 Avatgarde azzurro
        MB w124 300d
        +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #19
          Ratin tärinä jarrutuksissa: etualatukivarsien takapuslat huonona.
          E61 525d LCI

          Comment

          • powder
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 105
            • Tuusula

            #20
            Eli pitäskö se nyt sitten lähtee ihan perussetillä liikkeelle, että tärinä tulee joko jostain puslista tai sitten voiko levyt olla kierot vaikka tuo tärinä aina välillä katoaa?

            Tulisko se jurina sitten vaan sieltä jostain kardaanista ja jousi nyt vain on poikki.

            Heittäkää tosiaan jotain mutua joka voisi koskea kaikkia vikoja. Mielellään kun kerta laakista saisi kaikki kuntoon
            Nyt:
            MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
            E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
            E38 725tdsA vm96, käyttis
            E36 316i vm98, latolöytö
            HD Spora 883/1200 vm91

            EX:
            E39 525tdsA
            E36 320
            MB w210 220d
            MB w210 270cdi
            MB w201 Avatgarde azzurro
            MB w124 300d
            +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

            Comment

            • GARFFi
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 5540
              • Kankaanpää

              #21
              Ha2:sen kommenttiin kans liittyen. Niiden tukivarsien puslat huonona, powerflexiä tilalle. Luulis tärräyksen lähtevän. Jos ei lähe niin sitten tod.näk. levyt kierot, mutta nämä tukivarsien puslat yleensä heikkona ovat.

              EDIT: Myös itellä tärisee ratti yli 80km/h jarrutuksesta kevyesti, ne puslat on huonona itelläkin. Maksaa jotain 40e pari powerflexinä. Myös vanteiden tasapainotus eteen auttoi itellä hieman tärinään.
              MB E220 CDI -10
              Ex.VW T5.1 -11
              Ex. Ford Transit Custom -14
              Ex. VW Passat 2.0FSI -06
              Ex. VW Golf+ -06
              Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
              Ex. Honda CBR900RR -96
              Ex. E36 325i Coupé -94
              Ex. LADA 2105 1200S -89
              Ex. LADA 2107 1300S -87
              Ex. E36 320i -91

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #22
                Originally posted by powder View Post
                Listataas tähän vaihteeksi noita omia ongelmia

                Eli auto jurisee kun veto pois, heti kun vähänkin hipasee kaasua nii ääni katoaa. Kuuluu takaa, perä? vetarit? pyöränlaakeri? Ennen taisi olla niin että ei kuulunut kylmänä mutta nyt kuuluu jatkuvasti, tosin en ole kokeillut katoaako kurvissa. Ei läheskään niin kova ääni että peltoreita tarttisi.

                Rattia täristää kun jarruttaa pehmeästi, mutta kun vähän reilummin polkaisee niin tärinä loppuu. Kovassa vauhdissa jarruttaessa saattaa ratti vatkata aika mukavastikkin.

                Kesäkumit vaihtaessa huomasin että talvella oli vasemman takajousen napsassut poikki. Palttiarallaa 2cm pohjasta katkennut.

                Katastusmies laittanut huomautuksen kallistuksenvakaajan kiinnityksestä. Etuvakaajasta en ainakaan löytänyt mitään ja näytti päinvastoin liiankin hyviltä kumityynyt. Takavakaajaan en ole edes perehtynyt niin pitkälle että tietäisin vielä missä se on Onko näissä jotain yleistä vikaa?

                Lähinnä sen takia listasin nuo ongelmat ja tähän trediin että josko joku osaisi niiden perusteella kertoa mistä kannattaisi aloittaa ja mitkä viat saattaa johtua samasta asiasta. Nopsaahan noille jokaiselle sen yhden syyn keksii, mutta josko kaikki liittyisivät kaikkeen? Saa teitenkin huudella myös peräpaskana-manauksia.
                Etujarrulevyt lähes varmasti kierot, ei mitenkään uutta E36:sissa, toki nuo suositellut puslat kannattaa vaihtaa, en kylläkään powerflexiä sinne laittaisi vaan motonetista esim. umpi puslat orkkiksien hinnalla, on hyvät eikä liian kovat.
                Levyn kierouden nyt katsoo helposti, pyörä pois ja sitten vain pyörittää levyä, toinen voi olla vähän avittamassa jarrua "laahauttamassa"..Jos jumittaa enemmän tietyllä kohdalla niin bingo..Toki metodeita on muitakin mutta tuossa nyt yksi.

                Perässä taitaa alkaa olemaan vikaa, hammaskosketukset voisi tarkistaa..
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Dj Niksperi
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 2437
                  • Salo, Finland

                  #23
                  Originally posted by powder View Post
                  Listataas tähän vaihteeksi noita omia ongelmia

                  Eli auto jurisee kun veto pois, heti kun vähänkin hipasee kaasua nii ääni katoaa. Kuuluu takaa, perä? vetarit? pyöränlaakeri? Ennen taisi olla niin että ei kuulunut kylmänä mutta nyt kuuluu jatkuvasti, tosin en ole kokeillut katoaako kurvissa. Ei läheskään niin kova ääni että peltoreita tarttisi.

                  Rattia täristää kun jarruttaa pehmeästi, mutta kun vähän reilummin polkaisee niin tärinä loppuu. Kovassa vauhdissa jarruttaessa saattaa ratti vatkata aika mukavastikkin.

                  Kesäkumit vaihtaessa huomasin että talvella oli vasemman takajousen napsassut poikki. Palttiarallaa 2cm pohjasta katkennut.

                  Katastusmies laittanut huomautuksen kallistuksenvakaajan kiinnityksestä. Etuvakaajasta en ainakaan löytänyt mitään ja näytti päinvastoin liiankin hyviltä kumityynyt. Takavakaajaan en ole edes perehtynyt niin pitkälle että tietäisin vielä missä se on Onko näissä jotain yleistä vikaa?

                  Lähinnä sen takia listasin nuo ongelmat ja tähän trediin että josko joku osaisi niiden perusteella kertoa mistä kannattaisi aloittaa ja mitkä viat saattaa johtua samasta asiasta. Nopsaahan noille jokaiselle sen yhden syyn keksii, mutta josko kaikki liittyisivät kaikkeen? Saa teitenkin huudella myös peräpaskana-manauksia.
                  Ratti tärisee jarrutuksissa ----> jarrulevyt kierot
                  BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                  Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                  -Team Pussihousu-
                  Salo///Works
                  sigpic

                  Comment

                  • powder
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 105
                    • Tuusula

                    #24
                    No mutta sehän se siinä jänskää onkin ku se ei täryytä aina? Jos levyt on kierot niin luulisi tärräävän joka kerta samalla tavalla. Tänäänkin ajelin vartin ajot eikä tärrännyt ollenkaan. Ja helpompihan se on halvemmasta lähteä liikkeelle, eli puslista.

                    Mites onko vinkkiä tuosta perästä. Itellä jääny joku kammo niin että kaikkeen muuhun hommaan ryhdyn mutta laatikko- ja perätyöt jätän sen homman osaaville. Eli onko kammo nyt ihan turha vai kannattaako lähtee purkamaan tota perää jos ei siitä löydy mitään kokemusta ennestään? Melkeen voisi tulla halvemmaksi kyllä ostaa käytetty perä parilla sataa ja lyödä kiinni. Onko näissä e36 tomaatti malleissa aina välitykset samat?
                    Nyt:
                    MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
                    E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
                    E38 725tdsA vm96, käyttis
                    E36 316i vm98, latolöytö
                    HD Spora 883/1200 vm91

                    EX:
                    E39 525tdsA
                    E36 320
                    MB w210 220d
                    MB w210 270cdi
                    MB w201 Avatgarde azzurro
                    MB w124 300d
                    +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

                    Comment

                    • esa`pentula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1390
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by powder View Post
                      No mutta sehän se siinä jänskää onkin ku se ei täryytä aina? Jos levyt on kierot niin luulisi tärräävän joka kerta samalla tavalla. Tänäänkin ajelin vartin ajot eikä tärrännyt ollenkaan. Ja helpompihan se on halvemmasta lähteä liikkeelle, eli puslista.

                      Mites onko vinkkiä tuosta perästä. Itellä jääny joku kammo niin että kaikkeen muuhun hommaan ryhdyn mutta laatikko- ja perätyöt jätän sen homman osaaville. Eli onko kammo nyt ihan turha vai kannattaako lähtee purkamaan tota perää jos ei siitä löydy mitään kokemusta ennestään? Melkeen voisi tulla halvemmaksi kyllä ostaa käytetty perä parilla sataa ja lyödä kiinni. Onko näissä e36 tomaatti malleissa aina välitykset samat?
                      veikkaan kanssa niitä jarrulevyjä ensiksi. käyppä motonetistä 50euron keikka tekemässä uusille levyille ja 20e taisi olla palat. ihan käypää tavaraa. itsellä sama efekti himmeästi jarruttaen n.80-120 km/h ja katoaa kun jarruttaa kovemmin. katosi jarrulevyjen vaihdolla

                      ja jos puslia vaihtelet niin kannattaa ostaa powerflex uretaanipuslat. helppo laittaa paikalleen (ruuvipenkki) ja jämäköittää hyvin alustaa.

                      takavakaaja on samanlainen kuin edessä. tulee jousen viereen kiinni alapuolelta. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...abilizer_rear/

                      Comment

                      • powder
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 105
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by esa`pentula View Post
                        veikkaan kanssa niitä jarrulevyjä ensiksi. käyppä motonetistä 50euron keikka tekemässä uusille levyille ja 20e taisi olla palat. ihan käypää tavaraa. itsellä sama efekti himmeästi jarruttaen n.80-120 km/h ja katoaa kun jarruttaa kovemmin. katosi jarrulevyjen vaihdolla

                        ja jos puslia vaihtelet niin kannattaa ostaa powerflex uretaanipuslat. helppo laittaa paikalleen (ruuvipenkki) ja jämäköittää hyvin alustaa.

                        takavakaaja on samanlainen kuin edessä. tulee jousen viereen kiinni alapuolelta. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...abilizer_rear/
                        Noniin hyvä homma ja kiitosa osanottajille vinkeistä Viikonloppuna näköjään vaihteeksi alusta jumppaa. Perä vielä kuntoon ja vähän peltihommia niin se on ku uus.


                        OT: Tuli kannakkeet perille?
                        Nyt:
                        MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
                        E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
                        E38 725tdsA vm96, käyttis
                        E36 316i vm98, latolöytö
                        HD Spora 883/1200 vm91

                        EX:
                        E39 525tdsA
                        E36 320
                        MB w210 220d
                        MB w210 270cdi
                        MB w201 Avatgarde azzurro
                        MB w124 300d
                        +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6020
                          • Sipoo

                          #27
                          Originally posted by Ha2 View Post
                          Ratin tärinä jarrutuksissa: etualatukivarsien takapuslat huonona.
                          Komppaisin tähän suuntaan. Itsellä oireili juuri samalla tavalla. Pistin kokonaan uudet alatukivarret eteen pallojen kera ja Powerflexin epäkeskopuslat. Loppu muuten tärinä jarrutuksessa siihen paikkaan! Rattia vatkaa edelleen aika hurjasti jossain 90-110km/h nopeuksissa riippuen asfaltin kunnosta... Ei täristä kuitenkaan niin paljon, kuin esim. vielä muutama viikko sitten - uskon johtuvan joka tapauksessa vanteista, jotka otti viime kesänä (varsinkin apparin puoli) vähän hittiä...

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • powder
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 105
                            • Tuusula

                            #28
                            Originally posted by kmn View Post
                            Komppaisin tähän suuntaan. Itsellä oireili juuri samalla tavalla. Pistin kokonaan uudet alatukivarret eteen pallojen kera ja Powerflexin epäkeskopuslat. Loppu muuten tärinä jarrutuksessa siihen paikkaan! Rattia vatkaa edelleen aika hurjasti jossain 90-110km/h nopeuksissa riippuen asfaltin kunnosta... Ei täristä kuitenkaan niin paljon, kuin esim. vielä muutama viikko sitten - uskon johtuvan joka tapauksessa vanteista, jotka otti viime kesänä (varsinkin apparin puoli) vähän hittiä...
                            Nii eli oliskohan se sitten mennyt mullakin niin että levyt kierona ja hetken täryyttänyt ja sen johdosta sitten tuhonnut nuo puslatkin. No tuleepa nekin vaihdettua samalla.
                            Nyt:
                            MB Sprinter 313cdi vm04, 750tkm
                            E38 740dA vm99, ikuisuusrojekti Virosta
                            E38 725tdsA vm96, käyttis
                            E36 316i vm98, latolöytö
                            HD Spora 883/1200 vm91

                            EX:
                            E39 525tdsA
                            E36 320
                            MB w210 220d
                            MB w210 270cdi
                            MB w201 Avatgarde azzurro
                            MB w124 300d
                            +paljon muuta romumetallia ruotsista, ameriikasta, saksasta ja jaappanista

                            Comment

                            • Petro
                              Newbiemmer
                              • May 2009
                              • 6
                              • Pori

                              #29
                              Vasemman takavalon mysteeri e36

                              oho, sattuipas hauskasti.

                              Comment

                              • Ha2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1786
                                • Oulu

                                #30
                                Ei ne etualatukivarsien takapuslat mistään kieroista jarrulevyistä tuhoudu. Ikä ja rasitus niille vaan tekee tehtävänsä. Jos autossa on vielä madallusta, niin voi sanoa, että etupuslien vaihto kuuluu e36:ssa ja E46:ssa vuosihuoltoon.

                                Edellinen auto oli E46 330ci KW v2 korkeussäädettävällä alustalla ja 18" kesärenkailla. Jarrutuksissa ratti väpätti ja auto tärisi ja tempoi jompaan kumpaan suuntaan. Tarkistin alle 90 000 km ajetut puslat ja ne oli ihan vetkulia. Vaihdoin uudet kumiset tilalle kannakkeineen. Ajoin puoli vuotta ja käytin autoa öljynvaihdossa. Öljyn loristessa asentaja väänteli tukivarsia ja huuteli, että toinen etupusla on ihan makaroonia. Suuntavakaus olikin huonotunut siinä pikkuhiljaa. Sitte meni hermot ja vaihdoin powerflexit eteen ja taakse. Ah mikä autuus! Sen jälkeen kulmat viimeisen päälle hyviin arvoihin 225/40R18 ja 255/35R18 -renkaille. Jumalauta, että tuli hyvä auto ajaa. Ja minusta ainakaan nuilla renkailla ja alustalla melu ei noussut yhtään eikä autosta tullut epämukavampi. Vuoden ajoin sillä autolla sen jälkeen ja alustan käytös pysyi koko ajan samana = yhtä hyvänä. Ei sitä kannata 3-srajan autoissa jännittää, että melu nousisi tai autosta tulisi jotenkin epämukava.

                                Eli kysyjää neuvoisin edelleenkin ensin vaihtamaan ne etutukivarsien puslat. Olen satavarma, että jos ne on enemmän kuin 2 vuotta vanhat, niin ne on jo muutenkin vaihtokunnossa.
                                E61 525d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎