Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 pyöränlaakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    e36 pyöränlaakerin vaihto

    Jeps eli mulla pamahti oik. puoleinen etupyöränlaakeri ja se nyt sitten pitäisi vaihtaa. Väljää oli vannetta heiluteltaessa n 2cm ylösalas.

    Eli Onko napamutterissa jokin Momenttisuositus vai laitanko käsin?

    Vaikka tuo laakeri ei ole mikään vaikea vaihtaa niin joku voi myös kertoa jos tulee jotain huomioitavaa.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • erese
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 478
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by JTMD View Post
    Jeps eli mulla pamahti oik. puoleinen etupyöränlaakeri ja se nyt sitten pitäisi vaihtaa. Väljää oli vannetta heiluteltaessa n 2cm ylösalas.

    Eli Onko napamutterissa jokin Momenttisuositus vai laitanko käsin?

    Vaikka tuo laakeri ei ole mikään vaikea vaihtaa niin joku voi myös kertoa jos tulee jotain huomioitavaa.
    Pyörännavan kiristysmomentti on 290 Nm
    F40 -20
    F20 -13
    E46 320D Touring -01
    E36 "nokivasara" Touring -99

    Comment

    • Mr_Doctor
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 226
      • Parolannummi

      #3
      Joku on kirjoittanut foorumille hyvinkin tarkan kertomuksen kuvineen tästä vaihto-operaatiosta. Koitappa searchilla ettiä se.

      Comment

      • JTMD
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 834
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Mr_Doctor View Post
        Joku on kirjoittanut foorumille hyvinkin tarkan kertomuksen kuvineen tästä vaihto-operaatiosta. Koitappa searchilla ettiä se.
        Yritetään penkoa...
        Pelkällä pyöränlaakeri hakusanalla sain vain topicceja että mistä tärina johtuu ym. mutta sepä oli jo tiedossa. Räplään hakua vielä lisää jos tunnen sen tarpeelliseksi, mutta aika simppeli juttuhan tuo on.
        -10 e93 325i
        -04 e46 320i
        -92 e31 850i 6speed
        -92 e30 325 cab
        -93 e36 M3
        -91 e36 325

        Comment

        • JTMD
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 834
          • Helsinki

          #5
          Tarviinko hommaan ulosvetäjää vai onnistuuko laakeripaketin irroitus jollain muulla toimenpiteellä?
          -10 e93 325i
          -04 e46 320i
          -92 e31 850i 6speed
          -92 e30 325 cab
          -93 e36 M3
          -91 e36 325

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by JTMD View Post
            Tarviinko hommaan ulosvetäjää vai onnistuuko laakeripaketin irroitus jollain muulla toimenpiteellä?
            Tuskin siitä haittaakaan on jos sellainen tallista löytyy..E36:sesta ei tosin kokemusta ole mutta jo ei poikkea paljoa e30 niin hemmetin hyvä on olla.

            Edit, btw..Paljon rullattu mittarin mukaan?
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • jengstro
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 380
              • 02-alue

              #7
              Originally posted by JTMD View Post
              Yritetään penkoa...
              Pelkällä pyöränlaakeri hakusanalla sain vain topicceja että mistä tärina johtuu ym. mutta sepä oli jo tiedossa. Räplään hakua vielä lisää jos tunnen sen tarpeelliseksi, mutta aika simppeli juttuhan tuo on.

              sen e34 linkin takaa paljastuu erittäin hyvä ohje. Mutta tossa threadissä on muutama juttu, mitkä voi v*maisia irrotella.

              Comment

              • JTMD
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 834
                • Helsinki

                #8
                Kiitos
                -10 e93 325i
                -04 e46 320i
                -92 e31 850i 6speed
                -92 e30 325 cab
                -93 e36 M3
                -91 e36 325

                Comment

                • Ripe
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 198
                  • Espoo

                  #9
                  OT: Paljonko oli mittarissa kun laakeri hajosi? Ihan näin mielenkiinnosta, koska ostin hiljattain e36sen.
                  Nyk - Honda Civic Executive A 1.8 -08
                  Ex - VW Polo 1.4 6N2 -01
                  Ex - E34 520i -89
                  Ex - Honda Accord EXi 2.0 -88
                  Ex - Audi 80 2.0E -92
                  Ex - Nissan Almera 1.6 SLX -98
                  Ex - E36 316i -98
                  Ex - E30 316 -86
                  Ex - Peugeot 405 SRi -88
                  Ex - Toyota Starlet 1.2 -82
                  Ex - Mazda 323 1.3 -84

                  Comment

                  • voimapenari
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 30
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Nostetaas ikivanha topic

                    Onkohan vika motonetin tarvikeosissa vai tekijässä.

                    Uusi etunapa paikallaan ja tönärin puolesta pohjassa. Ongelma tulee kun mutteria kiristää käytännössä vähänkin käsikireyttä enemmän. Laakerista tulee yhtä puuta tämän jälkeen. Ei merkitystä paukuttaako momenttiin tai tosiaan vähän räikällä kiristää. Sama molemmin puolin.
                    E36 325 rataroskapönttö

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11107
                      • Oulu

                      #11
                      Eiköhän se vika ole laakerissa. Ei kyseisen tyyppisiä laakereita pitäisi pystyä kiristään liian tiukalle, etteivät edes pyörisi.

                      Mutta ihan normaalia että tarvikelaakerit on heikkolaatuisia. Kerran talviautoon kokeilin kolmea eri tarvikelaakeria motonetistä ja kaikki oli väljiä suoraan paketista. Vasta SKF laakeri oli oikeasti timmi. Eli suosii vain skf/fag/koyo merkkisiä laakereita jos haluaa välttyä ongelmilta.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16445
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by voimapenari View Post
                        Nostetaas ikivanha topic

                        Onkohan vika motonetin tarvikeosissa vai tekijässä.

                        Uusi etunapa paikallaan ja tönärin puolesta pohjassa. Ongelma tulee kun mutteria kiristää käytännössä vähänkin käsikireyttä enemmän. Laakerista tulee yhtä puuta tämän jälkeen. Ei merkitystä paukuttaako momenttiin tai tosiaan vähän räikällä kiristää. Sama molemmin puolin.
                        Motonetin sorvari ollut kännissä vai onko tuo jonkin tehtaan tekemä ? Tutkippa ajatuksella tuota hommaa ja selvitä miksi siitä tulee yhtä puuta. Jokin ottaa ulkokooliin kiinni kun mutterin kiristää ? Mitä tönärillä tässä hommassa tekee ?

                        Comment

                        • voimapenari
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2013
                          • 30
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Sitä minäkin järkeilin ettei luulis olevan mahdollista ainakaan ylikiristää. Navat tuli kerrankin asennettua vieläpä ihan FAG laakeri törttöilysarjalla.

                          Ei tässä tönärillä mitään teekkään, muuten kuin vertailin koneistettuja tasopintoja napakannattimen ja navan välillä vanhalla ja uudella navalla.

                          ABS all brake systems on laakerin sorvari. Koitin käyttää sitä kuuluisaa ajatusta nyt.

                          Taitaa napa ottaa kiinni laakerin pölysuojaan (uusi ja samalla syvyydellä vrt. vanha). Uudessa navassa näyttää olevan varsin mitätön ura pölysuojalle vrt. vanha SKF napa. Täytyy tehdä pölysuojalle jotain toimenpiteitä. Kokonaan poistaminen ei liene järkevä vaihtoehto?

                          Luulo yhteensopivuudesta ei taaskaan ollut tiedon väärti.
                          E36 325 rataroskapönttö

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎