Announcement

Collapse
No announcement yet.

[Korjattu] E36 - puslako siellä takana kolisee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • druidi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 128
    • Turku

    [Korjattu] E36 - puslako siellä takana kolisee?

    EDIT: Vika löytyi ja korjattiin, yksityiskohdat löytyvät ketjun lopusta

    Ensin auton tiedot: E36 318i -97. Mittarissa 92tkm.

    Nyt ilmaantui sitten ensimmäinen murhe tämän auton kanssa. Tuossa perjantaina kaupungissa ajellessa ilmaantui yhtäkkiä vasemman takapyörän kohdalle sellainen koliseva tai "ropeltava" ääni. Jos pitää miettiä mikä sen laukaisi niin mahdollisesti ne kolme korotettua suojatietä peräkkäin joista ajelin kylläkin ihan maltillisesti.

    Ääni kuuluu parhaiten vähän karkeammalla asfaltilla n. 40-50 km/h vauhdissa. Toki lujempaakin ajettaessa ääntelee, mutta ei niin tiuhaan. Kaasua painettaessa ääni häviää hetkeksi ja vapaalle hellittäessä taas jatkuu. Tuntuu, että pomppujen kohdalla perä tai auto vispaa hieman sivusuunnassa kolahduksen kera, joka tekee ajamisesta todella inhottavaa. Oli suorastaan vaarallisen tuntuista 70-80 km/h vauhdissa kun auto välillä heijasi sivuttain.

    Tarkemmin ajatellen tuo sivuttaisliike on tainnut tuntua pompuissa hyvin lievänä aikaisemminkin, mutta silloin se ei vielä häirinnyt ajamista mitenkään. Katselin takaiskarit ja niiden pohjauskumit. Silmiinpistävää öljyvuotoa en havainnut ja kumiakin oli jäljellä (oli se kyllä hieman murentunut siitä alapäästä muovisuojan kohdalta). Iskarin yläpään kiinnityksen vilkaisin myös - silmämääräisesti ja näppituntumalla se oli "hyvin" kiinni.

    Monta threadia olen kolinoista lukenut ja nyt arvaus voisi olla, että kyseessä on jokin pusla. Olenko hakoteillä? Tiistaina tuo menee huoltoon joka tapauksessa, mutta sitä ennen olisi hyvä saada hieman osviittaa.

    Kiitokset etukäteen.
    Last edited by druidi; 10-10-2006, 18:57. Reason: Vika löytyi ja korjattiin
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Kuuluuko kolinaa kun lähtee mutkasta kiihdyttämään? Todennäköisesti takakelkan etummaiset puslat ovat menneet rikki.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      Alatukivarren etummainen pusla rikki. Se mikä on siinä takarenkaan etupuolella.
      Omassani oli samat oireet, ja toisen puolen pusla oli ihan kypsä. Toisen olikin jo joku vaihtanut.
      KL-varaosissa sen nimi on: Keinuvarren kumihela etummainen 12,50€.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • druidi
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 128
        • Turku

        #4
        Originally posted by markok View Post
        Kuuluuko kolinaa kun lähtee mutkasta kiihdyttämään? Todennäköisesti takakelkan etummaiset puslat ovat menneet rikki.
        Tuntuisi kyllä, että se ääni tulisi juuri erilaisista sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksistä eikä niinkään pystysuuntaisesta liikkeestä. Varmistan vielä tuon mutkasta kiihdyttämisen.

        Kiitoksia molemmille diagnoosista.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          Aika pienillä kilometreillä on menny, jos tuo on syy :think
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • druidi
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 128
            • Turku

            #6
            Originally posted by fastandfurious View Post
            Aika pienillä kilometreillä on menny, jos tuo on syy :think
            Missäs vaiheessa nuo sitten yleensä laukeavat?

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by druidi View Post
              Tuntuisi kyllä, että se ääni tulisi juuri erilaisista sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksistä eikä niinkään pystysuuntaisesta liikkeestä. Varmistan vielä tuon mutkasta kiihdyttämisen.

              Kiitoksia molemmille diagnoosista.
              Molemmat siis tarkoitimme samoja puslia vaikka eri nimillä niistä kirjoitimmekin. Omassa ääni kuului selvimmin kun lähti 90 asteen käännöksen jälkeen ripeästi kiihdyttämään. Tosin pauketta kuului myös teräviin kuoppiin ajaessa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • druidi
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 128
                • Turku

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Molemmat siis tarkoitimme samoja puslia vaikka eri nimillä niistä kirjoitimmekin. Omassa ääni kuului selvimmin kun lähti 90 asteen käännöksen jälkeen ripeästi kiihdyttämään. Tosin pauketta kuului myös teräviin kuoppiin ajaessa.
                Kuulostaa aikalailla samalta. Tuo perän heittely oli kyllä melko arveluttavaa tänään. En oo yleensä liikenteen tukkona, mutta nyt oli pakko mennä seitsemääkymppiä 80 alueella kun ei uskaltanu tossa sateessa vedellä kovempaa. Pahimmillaan se oli kun renkaat tulivat pois urien päälle laitetulta pinnoitteelta joka on melko sileää ja hieman korkeampana kuin muu tien pinta. Vedelläkin saattoi olla osuutta asiaan.

                Sellainen vielä jäi kysymättä, että kehtaako tolla ajella nyt pari päivää? Onko kolinasta seuraava vitutus pahin seuraus vai voiko sieltä paukkua jotain muutakin paskaksi? Lähinnä kaupunkiajoa ois tiedossa, huomenna aamulla lyhyt maantiekeikka golfkentälle ja takaisin.
                Last edited by druidi; 07-10-2006, 22:14.

                Comment

                • tmth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 2194
                  • Kangasala

                  #9
                  Ei siinä kai periaatteessa pahempia, jos kyseessä on tuo pusla, niin auraus on takana jotain muuta mitä pitäisi olla. Kyllä itse muutaman päivän ajoin sen jälkeen, kun koliseen alkoi.

                  F10 & R55
                  ex:
                  E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                  Comment

                  • bimmerfanatic
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 402
                    • somero

                    #10
                    Originally posted by tmth View Post
                    Alatukivarren etummainen pusla rikki. Se mikä on siinä takarenkaan etupuolella.
                    Omassani oli samat oireet, ja toisen puolen pusla oli ihan kypsä. Toisen olikin jo joku vaihtanut.
                    KL-varaosissa sen nimi on: Keinuvarren kumihela etummainen 12,50€.
                    mulla oli/on edelleen samanlaista ongelmaa vaikka on kyseinen pusla vaihdettu. oliskos jollain tietoa mitä seuraavaksi vaihdetaan?

                    Comment

                    • druidi
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 128
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Omassa ääni kuului selvimmin kun lähti 90 asteen käännöksen jälkeen ripeästi kiihdyttämään. Tosin pauketta kuului myös teräviin kuoppiin ajaessa.
                      Puhuin palaavani asiaan ja tänään tuli koitettua mutkia:

                      Kiihdytys, mutkissakin, meikäläisellä ilmeisesti iskee jonkin osan jotain toista vasten, koska ääni ainakin vaimenee, mutta muuten kyllä mutkissa on kolinaa kuultavissa. Jos maantien pinnoite on edes jossain kuosissa ei ääntä kuulu paitsi isommissa pompuissa. Pienemmillä nopeuksilla taas karkeampi asfaltti saa ilmeisesti osast resonoimaan juuri sopivan ärsyttävästi. Vaihdetta vaihtaessa klonksahtaa aina, koska eteenpäin suuntautuva kiihtyvyys muuttuu hetkeksi ja osa päässee liikahtamaan.

                      Tuohon puoltamiseen ja heijaamiseen olen jo vähän tottunut vaikkei se vieläkään hauskaa ole, mutta minkäs teet kun aurauskulmat ovat molemmissa päissä päin persettä. Tiistaina korjaus ja säätö.

                      Comment

                      • druidi
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 128
                        • Turku

                        #12
                        Vika korjattu

                        Noniin,

                        tänään vaihdettiin molemmilta puolilta takatukivarren etummaiset helat eli puslat. Vasen puoli piti meteliä, mutta oikeallakin oli hämminkiä. Lopuksi tietysti aurauskulmien säätö. Ja onpahan taas mukava ajaa.

                        Kiitoksia kaikille, jotka auttoivat!

                        Comment

                        • heassi
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 285
                          • Stadi

                          #13
                          Mun ongelma on seuraavanlainen:

                          Kun paikaltaan lähtee kiihdyttämään ykkösellä ja kakkosella niin takana (vasemmalla ilmeisesti) kolahtaa. Suuremmissa nopeuksissa ei kolinaa kuulu. Auton ajo-ominaisuudet ovat hyvät. Suurissa nopeuksissa takapään reilu "niiaus" aiheuttaa sellasen vinkasun. Epäilisin, että iskari vinkasee. Perää ylösalas heilutettaessa se on kuitenkin jämäkkä eikä keinu turhaa.

                          Auto on E36 coupé 325 -92. Vanteet 8x17" ET 35 ja renkaat 225/45. Takaa madallettu reilusti, edestä vähän vähemmän. Eturenkaat ovat erimerkkiset kuin takarenkaat, mutta koko on sama.

                          Vika ilmeni viime viikonlopun jälkeen, kun auto oli ollut isälläni. Silloin sillä oli todennäköisesti ajettu reippaalla painolastilla (mutta koko viikonlopun aikana yhteenäs 70km). Itse ajan lähinnä yksin, välillä etumatkustaja kyydissä.

                          Auttakee?!
                          Heassi

                          F11 530xdA
                          G31 520dA

                          ent:
                          E39 530DAT individual, E38 740dA, E36 318iS coupé, E36 325i coupé, E30 325i cabrio, E34 520iA touring, E36 325iA sedan, E28 520iA

                          Comment

                          • kalyytik
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 77
                            • Espoo

                            #14
                            semi-trailing arm:in (takakelkka?) etupuslat vaihtoon

                            Originally posted by druidi View Post
                            Noniin,

                            tänään vaihdettiin molemmilta puolilta takatukivarren etummaiset helat eli puslat. Vasen puoli piti meteliä, mutta oikeallakin oli hämminkiä. Lopuksi tietysti aurauskulmien säätö. Ja onpahan taas mukava ajaa.

                            Kiitoksia kaikille, jotka auttoivat!
                            Mulla on varattu aika perjantaille Laakkoselle e36:n semi-trailing arm:in (takakelkka?) etupuslien vaihtoon. Lukemalla tätä forumia tein itse diagnoosin vaikka kummempaa kokemusta automekaniikan kanssa ei olekaan.

                            Oireet: kolinaa kuopissa ja kun ajaa luiskaan katukiveyksen yli, kolahtaa helpommin kurvin jälkeen kiihdyttäessä, käsijarrun kevytkin nykäisy vauhdista kolauttaa ja kun ajaa viistosti raitiovaunun raiteiden yli, niin tuntuu että perä lähtee ohjailemaan autoa sivulle holtittomasti. Tasaisella nopeudella kun ajaa loivaan monttuun jossa jousitus painuu ei kolahda.

                            Olin yllättynyt Laakkosen kilpailukykyisestä hinnasta 124€ työ + 33€ osat. Ajattelin jättää alustan suuntaamatta nyt ensiksi ja katsoa että sattuisko kulmat menee sopivasti kunhan puslan laittaa keskelle ja tukivarren satulan runkoon samaan kohtaan kuin mistä irroitetaan. Jos ei mee kohdalleen, niin katon TIS:stä oikeet kulmat ja yritän laittaa ite paremmin. Nimittäin kulmien katsominen maksais yhtä paljon kuin muu urakka Laakkosella.

                            Jatko perjantaina:
                            Noniin, remontti on nyt tehty kummallekin puolelle hintaan 136 euroa. Ne puslasatulat laitettiin mun pyynnöstä samoille paikoille runkoon missä olivatkin eikä 194 euron hintaista pyöränkulmien tarkistusta tehty. 'Pientä' vääntöä joutui kyllä harrastamaan huollon kanssa, että sai mitä tilasi. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Huoltomies sanoi, että koska uusi pusla on uudenlainen (kaksiosainen), niin satula tuli kiinni runkoon hieman kierrettynä verrattuna vanhaan asentoon. Tällaiselta alatukivarren kiinnitys näytti viallisena:

                            Ja tällaiselta puslien vaihdon jälkeen:

                            Uudessa puslassa näyttäisi olevan jotkut kiristyspultit, jotka pitää puslan puolikkaat yhdessä. Voisi kuvitella, että näin pusla pysyy paremmin paikallaan.
                            Last edited by kalyytik; 01-12-2006, 19:48. Reason: lisätietoa
                            2005 530d(A) touring
                            ex: 1998 325tds touring

                            Comment

                            • Bmweimo
                              Newbiemmer
                              • Oct 2006
                              • 2
                              • Finland

                              #15
                              Luultavasti sama ongelma,onko helppo vaihtaa itse vai kannattaako viedä liikkeeseen?

                              Joo elikkäs kolinaa juurikin nopeissa korkeusvaihteluissa, hidasteissa, moottorijarrulla klonksuu,mutkissa ehkä herkemmin.veto päällä ei juurikaan meteliä eikä loivissa montuissa.Toisen iskarin päältä puuttui suojakumi mutta muuten näyttäisi toimivan kivasti.

                              Onko muilla kokemuksia korjauksesta tai vaiheittain opastusta/kuvia?
                              Mitä ongelmia itse vaihtaessa luultavasti ilmenee?
                              Onko muilla hintakokemuksia liikkeessä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎