Hakua käytin ja kaikki löytämäni aiemmat topikit liityivät sisustaan ja hattuhyllyyn. Ne ongelmat oon jo korjannu aiemmin.
Ei tämä nyt iso ongelma (tai en tiedä vielä) ole mutta lievää ärsytystä aiheuttaa kuitenkin. Ongelman kuvailu:
Kiihdytettäessä alkaa 4500-4600 kierroksen kohdalla resonointi, joka väristyttää etusivulaseja, ovia ja kojelautaa hilppeineen. Resonointi on taajuudeltaan nopeaa. Kiihdyttäessä värinä menee aika nopeasti ohi n. 5000 kierroksen kohdalla. Kun tullaan yläkierroksilta takaisin moottorijarrulla (kaasupoljin kokonaan ylös tai sitä koko ajan enemmän nostamalla), niin värinä/resonointi on vähän voimakkaampi, koska kierrokset muuttuvat hitaammin. Kierroksilla alaspäin tullessa resonointi alkaa taas 5000 seudulla ja katkeaa melkeen kuin seinään kun kierrokset menevät 4500:n alle. Jos ajaa tasakaasulla 4600 kierrosta koneessa, niin saa resonoitia kuunnella sitten ihan huolella.
Muina huomioina voisin sanoa, että vääntökäyrän mukaan m42b18 kovin vääntö on 4500-4600 kierroksessa. Jotenkin musta tuntuu, että se resonointi liittyy tuohon. Voisiko esim. moottorin tukikumien huono kunto johtaa tällaseen resosnointiin parhaan väännön kohdalla kierrosrekisteriä?
Ei tämä nyt iso ongelma (tai en tiedä vielä) ole mutta lievää ärsytystä aiheuttaa kuitenkin. Ongelman kuvailu:
Kiihdytettäessä alkaa 4500-4600 kierroksen kohdalla resonointi, joka väristyttää etusivulaseja, ovia ja kojelautaa hilppeineen. Resonointi on taajuudeltaan nopeaa. Kiihdyttäessä värinä menee aika nopeasti ohi n. 5000 kierroksen kohdalla. Kun tullaan yläkierroksilta takaisin moottorijarrulla (kaasupoljin kokonaan ylös tai sitä koko ajan enemmän nostamalla), niin värinä/resonointi on vähän voimakkaampi, koska kierrokset muuttuvat hitaammin. Kierroksilla alaspäin tullessa resonointi alkaa taas 5000 seudulla ja katkeaa melkeen kuin seinään kun kierrokset menevät 4500:n alle. Jos ajaa tasakaasulla 4600 kierrosta koneessa, niin saa resonoitia kuunnella sitten ihan huolella.
Muina huomioina voisin sanoa, että vääntökäyrän mukaan m42b18 kovin vääntö on 4500-4600 kierroksessa. Jotenkin musta tuntuu, että se resonointi liittyy tuohon. Voisiko esim. moottorin tukikumien huono kunto johtaa tällaseen resosnointiin parhaan väännön kohdalla kierrosrekisteriä?
Comment