Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 m42b18 resonointi tietyillä kierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    E36 m42b18 resonointi tietyillä kierroksilla

    Hakua käytin ja kaikki löytämäni aiemmat topikit liityivät sisustaan ja hattuhyllyyn. Ne ongelmat oon jo korjannu aiemmin.

    Ei tämä nyt iso ongelma (tai en tiedä vielä) ole mutta lievää ärsytystä aiheuttaa kuitenkin. Ongelman kuvailu:

    Kiihdytettäessä alkaa 4500-4600 kierroksen kohdalla resonointi, joka väristyttää etusivulaseja, ovia ja kojelautaa hilppeineen. Resonointi on taajuudeltaan nopeaa. Kiihdyttäessä värinä menee aika nopeasti ohi n. 5000 kierroksen kohdalla. Kun tullaan yläkierroksilta takaisin moottorijarrulla (kaasupoljin kokonaan ylös tai sitä koko ajan enemmän nostamalla), niin värinä/resonointi on vähän voimakkaampi, koska kierrokset muuttuvat hitaammin. Kierroksilla alaspäin tullessa resonointi alkaa taas 5000 seudulla ja katkeaa melkeen kuin seinään kun kierrokset menevät 4500:n alle. Jos ajaa tasakaasulla 4600 kierrosta koneessa, niin saa resonoitia kuunnella sitten ihan huolella.

    Muina huomioina voisin sanoa, että vääntökäyrän mukaan m42b18 kovin vääntö on 4500-4600 kierroksessa. Jotenkin musta tuntuu, että se resonointi liittyy tuohon. Voisiko esim. moottorin tukikumien huono kunto johtaa tällaseen resosnointiin parhaan väännön kohdalla kierrosrekisteriä?
    E61 525d LCI
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #2
    Varovasti utelen, oisko kellään tähän mitään arvauksia. Voiko kardaanin seudulla olla jotain kulunut, löysänä tai paskana, mikä aiheuttaisi tämmöstä?
    E61 525d LCI

    Comment

    • suikka
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 102
      • Finland

      #3
      mites

      peltipakosarja tai katin suojakuoret.....sama resonointi vika on E30:SSÄ is:ssä.
      Now:E30 323i-87,E30 325i cabrio -88,E30 325i M-Tech2 -90,E30 318is -91,E34 525i -89*2, E60 530D-03
      Ex: E30 323i-84,E30 320i-85,E34 535i-90,E39 525d,E46 330d,E39 530i-02,E36 318tds -96compact

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #4
        Aah joo nuo suojapellit pitää käyä katteleen läpi. Ei tullu mieleenkään. Peltisarja ei oo kyllä ennenkään resonoinu. Tämä resonointi alkoi tuossa loppukesästä.
        E61 525d LCI

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #5
          No niin. Tässä kalsarikänneissään tuli tämäkin alottamani topikki mieleen ja päätin palata siihen. Tämä ongelma katosi tyystin sen jälkeen, kun asensin autoon Brenneriltä tilaamani teholastun. Ei ole lastunvaihon jälkeen resonoinut yhtään aloitusviestissä kuvailemallani tavalla eikä mitenkään muutenkaan. Mun järki ja tietämys autotekniikasta ei riitä tajuamaan, miksi näin on käyny mutta poissa se on. Mitään muuta remonttia en autoon oo tehny. Tai no alapallonivel ja etujarruletku tuli vaihdettua mutta ei muuta.
          E61 525d LCI

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎