Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaaniakselin kuminivelen vaihto e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Kardaaniakselin kuminivelen vaihto e36

    Miten tuon "rättinivelen" vaihto 325 e36 Bemariin onnistuisi helpoiten? Saako niveltä pois paikoiltaan purkamatta enempää? Ilmeisesti pakoputki olisi saatava irroitettua pakosarjan ja pakoputken liitoksesta, mutta on niin kiinni ruostuneet ettei lähde ehjänä. Olisiko helpompaa irroittaa perä ja vetää sitäkautta kardaania taaksepäin? Hyviä ideoita kaivattaisiin.
    BMW 530iA Touring -05
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    Kuule ei sun perää tartte alkaa irroittamaan!!! heh...
    tai no ihan miten vaa mut mä tekisin sen kyl helpommin... Eli putkisto veks. Sit ne suojapellit veks ... kardaanin kannatin laakeri irti ja perästä kardaani irti ja sit se puoli mikä menee laatikkoon irti eli se kuminivelen puoli siis. Kandee kuitenkin tukee sitä kardaania kokoajan, ettet se romahda maahan. Se itse kuminivel ja oikestaan ne laatikon puoleiset pultit voi olla sit aika helvetin kovaa kii.. Et paineilma ois kova juttu tässäkin työssä. :wink:

    Comment

    • bman
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 222
      • Mikkeli

      #3
      ei tarvitse purkaa mitään muuta kuin vaihdelaatikon kannatin siitä irti, 4 pultilla pohjassa kiinni ja kahdella kumilla/pultilla laatikossa kiinni. Sitten vain irroittamaan kuminivelen pultteja, kardaani siirtyy kyllä sen verran taaksepäin kun kaikki pultit ovat irti ja kuminivelen mahtuu ottamaan pois sieltä. Eli ei tarvitse purkaa mitään muuta kuin se vaihdelaatikon kannatin. Näin ainakin itse tein kun vaihdoin omaan E36 325 -93 sen kuminivelen.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3019
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by bman
        ei tarvitse purkaa mitään muuta kuin vaihdelaatikon kannatin siitä irti, 4 pultilla pohjassa kiinni ja kahdella kumilla/pultilla laatikossa kiinni. Sitten vain irroittamaan kuminivelen pultteja, kardaani siirtyy kyllä sen verran taaksepäin kun kaikki pultit ovat irti ja kuminivelen mahtuu ottamaan pois sieltä. Eli ei tarvitse purkaa mitään muuta kuin se vaihdelaatikon kannatin. Näin ainakin itse tein kun vaihdoin omaan E36 325 -93 sen kuminivelen.
        Itse kyllä yritin juuri näin, mutta ei tuntunut kardaani liikkuvan tarpeeksi. Jouduitko käyttämään paljon voimaa? Auto näyttäisi olevan samanlainen. Voikos muuten coupessa ja sedanissa olla eroa? Itselläni on coupe.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #5
          Onko muut saaneet onnistumaan nivelen vaihtoa irroittamatta pakoputkea? Vielä kaipailisin lisää vinkkejä ennen seuraavaa yritystä. Jos pakoputken joutuu irroittamaan niin mitä kannattaisi käyttää apuna, että olisi edes hieman toivoa saada pultit auki ehjänä?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            en kyllä muistaakseni sen enempää voimaa käyttänyt, nytkytteli vaan kaksin käsin kardaania niin se liikkui taaksepäin, voisihan sitä kokeilla hieman tietty kammeta jollain vipuvarrella taaksepäin jos ei meinaa liikkua

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎