Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Lämppärin kennon o-renkaiden vaihto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TimoPää
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 37

    E36 Lämppärin kennon o-renkaiden vaihto.

    Heps.

    Näin talvella on auton vasemmanpuolinen lattiamatto ihan märkä edestä ja takaa. Neste maistuu ja tuntuu klygolilta. Outo juttu vaan on, ettei nestettä katoa juuri yhtään ?! Meinaa usko loppua...

    Noh, kuitenkin ajattelin vaihtaa kennon meno/tuloputken tiivisteet, kun yhden putken kohdalla ainakin näkyy vuotoa. Huomasin vain tuossa ratin alla, että onpa v-mäinen paikka!

    Siis kysymykseni:
    Jos joku on noita tiivisteitä vaihtanut, oliko millainen homma? Miten saitte sen hoidettua? Ihmetyttää kuitenkin toi nesteen määrä, että mistä se tulee jos paisari hävittää nestettä ehkä desin parissa kuukaudes.
  • antti
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 776
    • Espoo

    #2
    Originally posted by TimoPää View Post
    Heps.

    Näin talvella on auton vasemmanpuolinen lattiamatto ihan märkä edestä ja takaa. Neste maistuu ja tuntuu klygolilta. Outo juttu vaan on, ettei nestettä katoa juuri yhtään ?! Meinaa usko loppua...

    Noh, kuitenkin ajattelin vaihtaa kennon meno/tuloputken tiivisteet, kun yhden putken kohdalla ainakin näkyy vuotoa. Huomasin vain tuossa ratin alla, että onpa v-mäinen paikka!

    Siis kysymykseni:
    Jos joku on noita tiivisteitä vaihtanut, oliko millainen homma? Miten saitte sen hoidettua? Ihmetyttää kuitenkin toi nesteen määrä, että mistä se tulee jos paisari hävittää nestettä ehkä desin parissa kuukaudes.

    Vaihdoin e36 compactiin. Ratin aluspahvi pois, kennon pääty näkyy keskikonsolin/kojetaulun sisältä, liitoksesta torx-ruuvi auki, vanhat o-renkaat pois ja uudet tilalle. Koko homma oli aikalailla vittumaista nyhräystä, torxi oli vaikeassa paikassa, uudet renkaat oli vaikeet laittaa paikoilleen. Voihan se tietty vuotaa myös tulipellin liitoksesta. Ehkä järkevin ja helpoin on avata molemmat liitokset ja vaihtaa o-renkaat putki irrallaan, koska putkea ei saa taivuttaa, muuten liitoksista voi tulla horot. O-renkaita on kahta eri kokoa, kannattaa ostaa molempia kokoja, jos ei ole varmuutta, eipä ne paljoa maksa.

    Lattiamattoa ei taida saada kuivaksi millään, kun jäähdytysnestehän ei haihdu. Ite yritin bilteman kosteudenpoistopusseilla, mutta ei paljoa auttanut.
    E46 325ti Compact

    Comment

    • TimoPää
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 37

      #3
      Originally posted by antti View Post
      Lattiamattoa ei taida saada kuivaksi millään, kun jäähdytysnestehän ei haihdu. Ite yritin bilteman kosteudenpoistopusseilla, mutta ei paljoa auttanut.
      Kyllä se kesäksi riittävästi kuivaa. Ota se ruostesuojan kannalta (?) =)

      Vuotaa juurikin tuolta toisesta pääsä, eli rintapellistä... näyttää hankalalta. Haittaako se klygoli tuolla oikeasti paljoa? Ei ainakaa luulis ruostuttavan?

      Comment

      • antti
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 776
        • Espoo

        #4
        Originally posted by TimoPää View Post
        Kyllä se kesäksi riittävästi kuivaa. Ota se ruostesuojan kannalta (?) =)

        Vuotaa juurikin tuolta toisesta pääsä, eli rintapellistä... näyttää hankalalta. Haittaako se klygoli tuolla oikeasti paljoa? Ei ainakaa luulis ruostuttavan?
        Niin, enpä tiedä onko parasta ruosteenestoa. Pidemmän päälle auto alkaa haista pahalle.
        E46 325ti Compact

        Comment

        • janil
          Newbiemmer
          • Mar 2004
          • 19

          #5
          o-renkaista

          millä ...vetillä ne muoviputket irtoo siitä tulipellistä kun ei niitä määräänsä enempää uskalla vääntää ettei katkea mokomat?jotta sais o-renkaat vaihdettua, ja lähteekö kenno vain vetämäällä pois kun ei meinaa sekään totella millään.

          Comment

          • *makke*
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 884
            • Klaukkala

            #6
            Originally posted by janil View Post
            millä ...vetillä ne muoviputket irtoo siitä tulipellistä kun ei niitä määräänsä enempää uskalla vääntää ettei katkea mokomat?jotta sais o-renkaat vaihdettua, ja lähteekö kenno vain vetämäällä pois kun ei meinaa sekään totella millään.
            Tulipellissä ne on muistaakseni konehuoneen puolelta yhellä pultilla kiinni?

            Comment

            • janil
              Newbiemmer
              • Mar 2004
              • 19

              #7
              Originally posted by *makke* View Post
              Tulipellissä ne on muistaakseni konehuoneen puolelta yhellä pultilla kiinni?

              Ahaa,täytyykin tarkastaa uudestaan vielä sieltä,äkkiseltään katsottuna ei sieltä pultin päätä näkynyt,kiitti vinkistä!

              Vielä o-renkaista,onko renkaita tulipellin jälkeen muita kuin ne 2kpl siinä liitoksessa ennen kennoa?

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Originally posted by janil View Post
                Ahaa,täytyykin tarkastaa uudestaan vielä sieltä,äkkiseltään katsottuna ei sieltä pultin päätä näkynyt,kiitti vinkistä!

                Vielä o-renkaista,onko renkaita tulipellin jälkeen muita kuin ne 2kpl siinä liitoksessa ennen kennoa?

                Ne putket on kiinni yhdellä ruuvilla lämppärin kennossa ja konehuoneenpuolelta mutterilla ne siellä näkyvät putket ja toisella mutterilla kiinnitetty niiden konehuoneessa olevien putkien takaa, eli ne konehuoneenpuoleiset putket pitää irrottaa kokonaan pois paikaltaan jotta se toinen mutteri tulee näkyviin. Kummankin putken molemmissa päissä on O-renkaat eli yhtensä 4 O-renkulaa.

                ...olikos tää tarpeeksi epäselvästi selitetty :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • janil
                  Newbiemmer
                  • Mar 2004
                  • 19

                  #9
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Ne putket on kiinni yhdellä ruuvilla lämppärin kennossa ja konehuoneenpuolelta mutterilla ne siellä näkyvät putket ja toisella mutterilla kiinnitetty niiden konehuoneessa olevien putkien takaa, eli ne konehuoneenpuoleiset putket pitää irrottaa kokonaan pois paikaltaan jotta se toinen mutteri tulee näkyviin. Kummankin putken molemmissa päissä on O-renkaat eli yhtensä 4 O-renkulaa.

                  ...olikos tää tarpeeksi epäselvästi selitetty :think

                  No niin sieltä löyty tietoo,kyllähän sen tuosta jo ymmärtää kun pari kertaa lukee
                  Kiitoksia paljon!

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by janil View Post
                    No niin sieltä löyty tietoo,kyllähän sen tuosta jo ymmärtää kun pari kertaa lukee
                    Kiitoksia paljon!
                    Ollos hyvä...
                    On tuossa irtolämppäri josta kävin lunttaamassa
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎