Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325I A coupen (-93) ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teukkamaister
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 138

    e36 325I A coupen (-93) ahtaminen

    Elikkäs tallista löytyy tuommonen -93 e36 325I A coupe..

    Muutama kysymys, joihin odotan järkevää vastausta:

    1. Onko mahdollista saada ko. autoa ahtamisen jälkeen tieliikenne käyttöön kohtuullisin kustannuksin?(ilmeisesti auto on vähäpäästöinen (?), niin säilyykö se myös vähäpäästöisenä ja pitääkö se käyttää jossain über kalliissa mittauksessa? )


    2. Ahtimen ja jäähyn asentamisen jälkeen, pitääkö ostaa jokin lastu tai käydä säädättään. ( jos, niin osaako kukaan sanoa about hintaa? )

    3. Tarviiko tekniikkaan muuten tehdä muutoksia? ( jos niin mitä? ).

    4. osaako kukaan arvioida kokonaiskustannuksia jos jätetään ahdin ja välijäähy pois laskuista?

    -Kiitos jo etukäteen järkevistä vastauksista.
  • gnz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 428
    • -

    #2
    Originally posted by teukkamaister View Post
    Elikkäs tallista löytyy tuommonen -93 e36 325I A coupe..

    Muutama kysymys, joihin odotan järkevää vastausta:

    1. Onko mahdollista saada ko. autoa ahtamisen jälkeen tieliikenne käyttöön kohtuullisin kustannuksin?(ilmeisesti auto on vähäpäästöinen (?), niin säilyykö se myös vähäpäästöisenä ja pitääkö se käyttää jossain über kalliissa mittauksessa? )


    2. Ahtimen ja jäähyn asentamisen jälkeen, pitääkö ostaa jokin lastu tai käydä säädättään. ( jos, niin osaako kukaan sanoa about hintaa? )

    3. Tarviiko tekniikkaan muuten tehdä muutoksia? ( jos niin mitä? ).

    -Kiitos jo etukäteen järkevistä vastauksista.
    1. Jos on vähäpäästöinen, pitää käyttää ns. pussitestissä. Hinta +1k€.
    Läpipääsy vaatii melko intensiivistä (ja kallista) moottorin säätöjen etsimistä.
    En osaa vastata mikä on omalla kohdallasi kohtuullinen kustannus, mutta halpaa
    ahtaminen ei ole koskaan.

    2. Pitää.

    3. Riippuu moottorinohjauksen säädöistä. Auto saadaan pysymään nipussa vakiopalikallakin, mutta tekniikkaa rasitetaan sitten vähemmän.

    Lisäohjeet löytyvät tuolta sopivilla hakusanoilla: http://www.btcf.fi/forum/search.php
    Last edited by gnz; 22-11-2006, 12:17.

    Comment

    • dsk
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 279
      • eurajoki/pori

      #3
      1.
      terve. itse kyselin asiaan liittyvää just AKElta..
      eli '92 jne. uudemmat vaatin sen vähäpäästöisyys mittauksen (joka olis kuulemma! 1000€??) '87-'91 vaatin vain katin.

      tehot ei saa mennä yli (20% vai 25%) mallisarjan tehokkaimman (328 vai?)
      ämmäläiset ei ole verrannollisia... alpinesta en tullu kysyneeks... tuskin...

      ja sit sen penkitys todistuksen missä tehot on yllä mainitussa rajoissa.
      kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



      DSK c.c

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Alpina on oma automerkkinsä, joten niitä ei tietenkään voi käyttää vertailukohteina.

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Originally posted by dsk View Post
          tehot ei saa mennä yli (20% vai 25%) mallisarjan tehokkaimman (328 vai?)
          ämmäläiset ei ole verrannollisia...

          ja sit sen penkitys todistuksen missä tehot on yllä mainitussa rajoissa.
          Mutua:Eikös niitä saa verrata ämmäläiseenkin..Eihän nuo 325--> 3.0 ///M Muuten onnistuisi.

          Rasmus tietänee asiasta enempi..
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • teukkamaister
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 138

            #6
            Käväsin kurkkaan tonne BMW club finlandin sivuille ja hokasin että eihän tommosessa 328:ssa ole heppoja yhtään enempää ku 325:ssa, tosin vääntöä löytyy hitusen enempi...

            Unohtu tosiaan vielä kysyä, että kuinka paljon tehoja sitten tommosella ahtimella ois käytännössä saatavissa ( ilman mitään suurempia hifistelyjä ) ?

            Onnistuisko kenenkään selvittää että paljonkohan se päästömittaus tosiaan maksaa? ite en ymmärrä näitten päälle hölkäsenpöläystä...mutta yritän oppia

            -kiitos kommenteista jälleen kerran

            Comment

            • Dr_ink
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 402
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by teukkamaister
              Unohtu tosiaan vielä kysyä, että kuinka paljon tehoja sitten tommosella ahtimella ois käytännössä saatavissa ( ilman mitään suurempia hifistelyjä ) ?

              Onnistuisko kenenkään selvittää että paljonkohan se päästömittaus tosiaan maksaa? ite en ymmärrä näitten päälle hölkäsenpöläystä...mutta yritän oppia

              -kiitos kommenteista jälleen kerran
              Suosittelen aluksi tutustumaan tohon turbotekniikkaan vaikka ihan kirjoja lukemalla. Se kun ei välttämättä ole niin yksinkertaista miltä kuulostaa... Ja helpompi lähteä toteuttamaan kun pikkasen hajua mitä on tekemässä ja mitä moottorissa mahdollisesti tapahtuu erilailla ennen/jälkeen.
              Muutamia asiallisia kirjoja aiheesta.
              Corky Bellin kirjoittama Maximum Boost: Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems.
              John D. Humphriesin kirjoittama Automotive Supercharging and Turbocharging Manual.
              - Trying is the first step towards Failure -

              Comment

              • Jaksu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 753
                • Kempele

                #8
                Originally posted by Janzki View Post
                Mutua:Eikös niitä saa verrata ämmäläiseenkin..Eihän nuo 325--> 3.0 ///M Muuten onnistuisi.
                Motorsportit katsotaan omaksi mallisarjakseen, eli vertailu niihin ei ole mahdollista. Korjatkoon joku mikäli olen väärässä.
                xdrive

                Comment

                • teukkamaister
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 138

                  #9
                  Originally posted by Dr_ink View Post
                  Suosittelen aluksi tutustumaan tohon turbotekniikkaan vaikka ihan kirjoja lukemalla. Se kun ei välttämättä ole niin yksinkertaista miltä kuulostaa... Ja helpompi lähteä toteuttamaan kun pikkasen hajua mitä on tekemässä ja mitä moottorissa mahdollisesti tapahtuu erilailla ennen/jälkeen.
                  Muutamia asiallisia kirjoja aiheesta.
                  Corky Bellin kirjoittama Maximum Boost: Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems.
                  John D. Humphriesin kirjoittama Automotive Supercharging and Turbocharging Manual.
                  Olet kyllä aivan oikeassa, pitääpä tutustua noihin eepoksiin. Ajattelin että näin kyselemällä viisaammilta oppisi jotain ( ja paljon olen oppinutkin - kiitos tämän loistavan foorumin ja hyvien tyyppien jotka jaksaa tänne vastailla ja auttaa tietämättömiä hädässä ) ja saisi hieman käsitystä että paljonkohan tämmöinen lysti mahdollisesti kustantaa. tähän mennessä siihen en ole saanut kuin sellaisia ympäripyöreitä vastauksia...toisaalta eihän sitä tarkkaan voi etukäteen edes tietää.

                  Comment

                  • Tepperi
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 784
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by teukkamaister View Post
                    Käväsin kurkkaan tonne BMW club finlandin sivuille ja hokasin että eihän tommosessa 328:ssa ole heppoja yhtään enempää ku 325:ssa, tosin vääntöä löytyy hitusen enempi...

                    Unohtu tosiaan vielä kysyä, että kuinka paljon tehoja sitten tommosella ahtimella ois käytännössä saatavissa ( ilman mitään suurempia hifistelyjä ) ?

                    Onnistuisko kenenkään selvittää että paljonkohan se päästömittaus tosiaan maksaa? ite en ymmärrä näitten päälle hölkäsenpöläystä...mutta yritän oppia

                    -kiitos kommenteista jälleen kerran
                    Niin, aika monesti vissiin täälläkin todettu, että kalliiksi tulee ruveta tappelemaan kilpiin tuollaista vähäpäästöistä ahdettuna. Turkasen kalliita ne testit, ja lisäksi ei ole mitään takeita että saat siltikään hyväksyttyjä arvoja. Helpompi voisi olla jos kiinnostusta riittää niin pitää tuo käyttöautona ja hommata vaikkapa e30 325i projektiksi? toki nämä vaan amatöörin mietteitä...

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by teukkamaister View Post
                      Olet kyllä aivan oikeassa, pitääpä tutustua noihin eepoksiin. Ajattelin että näin kyselemällä viisaammilta oppisi jotain ( ja paljon olen oppinutkin - kiitos tämän loistavan foorumin ja hyvien tyyppien jotka jaksaa tänne vastailla ja auttaa tietämättömiä hädässä ) ja saisi hieman käsitystä että paljonkohan tämmöinen lysti mahdollisesti kustantaa. tähän mennessä siihen en ole saanut kuin sellaisia ympäripyöreitä vastauksia...toisaalta eihän sitä tarkkaan voi etukäteen edes tietää.
                      Siis jos nyt välttämättä jonkin arvion haluat projektille joka ymmärtääkseni hoidetaan ulkopuolisin/ostettavin voimin ja muutokset halutaan laillisiksi rekisteriotteeseen sekä lisäksi auto halutaan myös vuosittain katsastaa niin eiköhän silloin liikuta minimissään 6000-8000€:n haarukassa.

                      Comment

                      • teukkamaister
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 138

                        #12
                        aika kallista lystiä...olikos tuohon laskettu se ahdin ja jäähy mukaan vai oliko tuossa pelkät työt ja muut maksut? pystyykö joku vielä heittään että paljonkohan tehoja suurinpiirtein vois saada lisää?

                        Comment

                        • Dj Niksperi
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 2437
                          • Salo, Finland

                          #13
                          Tehot ovat riippuvaisia siitä mitä muutoksia teet moottoriin/voimansiirtoon. Tietenkin jos "sijoittaa" myös moottorin sisuskalujen vahvistamiseen niin moottori kestää suurempaa rasitusta. Vakio-osien kanssa joutuu jättämään ahtopaineet suhtellisen alas, jotta paketti kestäisi pidempään ajoa. Ja tieliikenteessä autossa ei saa olla tehoa kuin mallisarjan vahvin + 20% (eli tässä tapauksessa 192 * 1,2 = 230,4hv) jos nyt ihan oikein muistan. Toki voi asentaa jonnekin kajuuttaan ns. turboruuvin josta saa ahdot ylös esim. radalla. Ja sitten listalle joutuu kytkin joka on järkevää vaihtaa vahvempaan. Mutta kun kyseessä on automaatti niin itsellä ei ole tietoa miten sellainen kestää/käyttäytyy ahdetun moottorin yhteydessä. Mutta jos mietitään moottorin potentiaalia niin kyllähän siitä saa rakentamalla ja rahaa uhraamalla erittäin tehokkaan.
                          Kannattaa vaikka tutkia tämä projekti -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=10826
                          BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                          Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                          -Team Pussihousu-
                          Salo///Works
                          sigpic

                          Comment

                          • ripper
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 53

                            #14
                            siis onnistuuko meikäläinen turbottamaan oman e36 325 mallin joka on vuosimallia 1990???

                            Comment

                            • eeki
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 1966
                              • HKI

                              #15
                              Originally posted by ripper View Post
                              siis onnistuuko meikäläinen turbottamaan oman e36 325 mallin joka on vuosimallia 1990???
                              Eiköhän siinä onnistu, mutta todennäköisesti sun auto on merkattu vähäpäästöiseksi niinkuin 99,9999% e36-koppaisista, jolloin tarvitset virallisen päästömittauksen esimerkiksi VTT:ltä - sen hinta on kuten aikaisemmin mainittu pyöreästi tonni.

                              Ainut ero tuohon uudempaan autoon on päästörajat - vuoden 90 auto on ns. Euro 0-autoja, vuonna -93 valmistettu auto on jo Euro 1-päästömääräysten alainen.
                              Ducati 998 -02 //

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎