Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 rumpujarru ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PornStara
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 21

    E36 rumpujarru ongelma

    Eli katsastuksessa pullahti toiselta puolelta jarrusylinteri ja nesteet valui pihalle. Sain kuitenkin leiman

    Nyt on vaihdettu taakse molemmat sylinterit ja kaikki jarrukengät. Jarrut ilmattu jo kaksi kertaa oikeaa etujarrua lukuunottamatta (oli ilmausruuvi murjottu pyöreäksi)
    Jarrukengät säädin niin lähelle rumpuja kuin pystyi. Oikealta puolelta puuttuu automaattisäädön metallilirpake kokonaan.

    Vikana on että takajarrut ei toimi kunnolla. Kun jarruttaa normaalisti niin etujarrut lukkiutuu tosi helposti ja tuntuu kuin takajarrut ei toimisi ollenkaan.
    Jos ennen jarrutusta pumppaa jarrupoljinta usean kerran, niin jarrut toimivan yhden jarrutuksen ajan paremmin.
    Käsijarru toimii normaalisti ja sillä saa takajarrut lukkoon ajaessa.
    Missähän vika?

    Nestettä ei vuoda, koska säiliö pysyy täytenä.

    Olen tänään menossa vielä noita tutkimaan ja laitan sinne samalla tuon automaattisäädön lirpakkeen kun tuli se ostettua. Yritän samalla myös ilmata tuon oikean etujarrun, jos siellä olisi vaikka ilmaa.
    Last edited by PornStara; 20-12-2006, 12:04.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9984
    • KVLA

    #2
    Onko poljin jarrutettaessa "kova" ja riittävän pieniliikkeinen?Ettei vaan olisi ilmaa?Vai olisiko pääsylinterin kumi korkannut?Samalla kun takajarru päästi nesteet ulos,niin pääsylpän liike piteni.Joskus on käynyt niin,että tuossa vaiheessa huonokuntoinen pääsylinterikin saattaa alkaa temppuilemaan."Poltitko" jarrunesteet kunnolla pois jarrurummusta?

    Comment

    • PornStara
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 21

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Onko poljin jarrutettaessa "kova" ja riittävän pieniliikkeinen?Ettei vaan olisi ilmaa?Vai olisiko pääsylinterin kumi korkannut?Samalla kun takajarru päästi nesteet ulos,niin pääsylpän liike piteni.Joskus on käynyt niin,että tuossa vaiheessa huonokuntoinen pääsylinterikin saattaa alkaa temppuilemaan."Poltitko" jarrunesteet kunnolla pois jarrurummusta?
      Poljin on aika löysä ja liike melko pitkä.

      Nesteet on pois rummusta, koska vaihdettu uudet palat sylinterin korkkaamisen jälkeen.

      Comment

      • PornStara
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 21

        #4
        Eilen aloin korjaamaan jarruja ja ajattelin aloittaa ilmaamalla oikean etujarrun.

        No kävihän siinä niin että ilmausruuvi oli ruostunut kiinni ja sainhan minä sen sitten väännettyä poikki. Porasin ruuvin irti, uusi ilmausruuvi olisi ollut mutta oikean kierteistä kierretappia ei ollut.

        Tänään illalla taas jatketaan. Käyn päivällä ostamassa samanlaiiella kierteillä olevat ilmausruuvin ja kierretapin, jos jostain löydän.

        Comment

        • PornStara
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 21

          #5
          Saisin kaverilta uuden jarrusatulan, mutta käykö se tuohon mun 316 kun kaverilla on 325?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9984
            • KVLA

            #6
            Originally posted by PornStara View Post
            Saisin kaverilta uuden jarrusatulan, mutta käykö se tuohon mun 316 kun kaverilla on 325?
            Eipä taida käydä.Levyt eri paksuisia.Jäähdytetty on 325:ssa ja tavallinen "ohut" laikka 316:ssa.Joten satulatkin poikkeavia.Näin olen antanut itselleni ymmärtää.

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #7
              Kokeiles tätä

              Sitten kun saat sen etusatulan kuntoon ja alat ilmaamaan, niin kokeileppa tämmöistä:
              Jarrupoljin ylhäällä > ilmaruuvi auki, poljin pohjaan ja pidetään siellä > ilmaruuvi kiinni.
              Tätä jatketaan muutaman kerran ja sitten ilmataan perinteisesti pumppaamalla ensin paine putkiin ja vasta sitten avataan ruuvi.

              Monesti ilmakupla on putkiston keskivaiheilla, eikä se tahdo kulkeutua takajarrusylinteriin kuin edellä mainitulla tavalla.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • PornStara
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 21

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Eipä taida käydä.Levyt eri paksuisia.Jäähdytetty on 325:ssa ja tavallinen "ohut" laikka 316:ssa.Joten satulatkin poikkeavia.Näin olen antanut itselleni ymmärtää.
                Kaverin varaston kätköistä kaivelema 325 etujarrusatula oli kyllä täsmälleen samanlainen kun tuossa minun 316, laitoin sen paikalleen ja toimi ihan hyvin.
                Ostamani automaattisäädön nipula oli aivan erilainen ja jätin sen suosiolla pois.

                Takajarrurummuista hioin rummun reinassa korkeammalla olevan kohdan, että sain säädettyä kengät vielä lähemmäs rumpua.

                Sitten rummut paikoilleen ja ilmaukset kaikkiin jarruihin normaalisti.
                Toimi hyvin ja poljinkin tuntui jämäkältä.
                Mutta ei mennyt kuin n. 10 jarrutuskertaa, niin taas tuntuu ettei takajarrut ole pelissä ja poljin tuntuu löysältä.:think

                Nuo satulat olivat kyllä aivan sylinterin reunalla ja pari kertaa rumpuja irroittaessa sylinteri oli mennyt jarrukengän taakse. Voisikohan olla että tuossa käy juuri noin muutaman jarrutuskerran jälkeen, tai sitten rummut on liian kuluneet.

                Ajelen tuolla nyt tollaisena joulut ja laitan uudet rummut tilaukseen.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9984
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by PornStara View Post
                  Kaverin varaston kätköistä kaivelema 325 etujarrusatula oli kyllä täsmälleen samanlainen kun tuossa minun 316, laitoin sen paikalleen ja toimi ihan hyvin.
                  Ostamani automaattisäädön nipula oli aivan erilainen ja jätin sen suosiolla pois.

                  Takajarrurummuista hioin rummun reinassa korkeammalla olevan kohdan, että sain säädettyä kengät vielä lähemmäs rumpua.

                  Sitten rummut paikoilleen ja ilmaukset kaikkiin jarruihin normaalisti.
                  Toimi hyvin ja poljinkin tuntui jämäkältä.
                  Mutta ei mennyt kuin n. 10 jarrutuskertaa, niin taas tuntuu ettei takajarrut ole pelissä ja poljin tuntuu löysältä.:think

                  Nuo satulat olivat kyllä aivan sylinterin reunalla ja pari kertaa rumpuja irroittaessa sylinteri oli mennyt jarrukengän taakse. Voisikohan olla että tuossa käy juuri noin muutaman jarrutuskerran jälkeen, tai sitten rummut on liian kuluneet.

                  Ajelen tuolla nyt tollaisena joulut ja laitan uudet rummut tilaukseen.
                  Näistä varaosasivujen numeroista päättelin osien olevan keskenään käymättömät:http://www.realoem.com/bmw/showparts...69&hg=34&fg=05 ja toinen:http://www.realoem.com/bmw/showparts...69&hg=34&fg=05

                  Onko poljin kumipallomainen?=systeemissä ilmaa tai pääsylinteri kettuilee,vai liian suuri polkimen liike?Siihen voit kokeilla seuraa:
                  Vedä käsijarru päälle.Pumppaa muutama kerta jarrua.Jos jarrut "paranevat",niin jarrukengät on koeajollasi asettuneet "kohdilleen".Tällöin säädöt on liian kaukana.Kengät olisi oltava aika iholla,jotta polkimen liike olisi mahdollisimman lyhyt.

                  Jos jätit sen pellinkäppyrän pois,niin voi olla mahdollista,että jarrun säätö pääsee löystymään.

                  Jos taas poljin on joustava,on systeemi ilmattava kunnolla.Jos ei ilmat häviä oikein ilmattaessa,olisi varmaan pääsylinteriä alettava tutkimaan.Harvemmin jarruihin muualta ilmaa pääsee.

                  Kerrohan sitten aikanaan mistä vika löytyi.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16414
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by PornStara View Post
                    Kaverin varaston kätköistä kaivelema 325 etujarrusatula oli kyllä täsmälleen samanlainen kun tuossa minun 316, laitoin sen paikalleen ja toimi ihan hyvin.
                    Ostamani automaattisäädön nipula oli aivan erilainen ja jätin sen suosiolla pois.

                    Takajarrurummuista hioin rummun reinassa korkeammalla olevan kohdan, että sain säädettyä kengät vielä lähemmäs rumpua.

                    Sitten rummut paikoilleen ja ilmaukset kaikkiin jarruihin normaalisti.
                    Toimi hyvin ja poljinkin tuntui jämäkältä.
                    Mutta ei mennyt kuin n. 10 jarrutuskertaa, niin taas tuntuu ettei takajarrut ole pelissä ja poljin tuntuu löysältä.:think

                    Nuo satulat olivat kyllä aivan sylinterin reunalla ja pari kertaa rumpuja irroittaessa sylinteri oli mennyt jarrukengän taakse. Voisikohan olla että tuossa käy juuri noin muutaman jarrutuskerran jälkeen, tai sitten rummut on liian kuluneet.

                    Ajelen tuolla nyt tollaisena joulut ja laitan uudet rummut tilaukseen.
                    Mitkä satulat minkä sylinterin reunalla ja miten sylinteri voi mennä jarrukengän taakse, onko tässä kirjoitusvirhe vai osien nimitykset sekaisin vai tiedätkö oikeasti mitä olet tekemässä. Rummut liian kuluneet, miten niin liian kuluneet, kyllä pitäis säätö riittää. Tässä jutussa on monta asiaa jotka on sinne päin mutta ei ihan kohdallaan.

                    Comment

                    • PornStara
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 21

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Mitkä satulat minkä sylinterin reunalla ja miten sylinteri voi mennä jarrukengän taakse, onko tässä kirjoitusvirhe vai osien nimitykset sekaisin vai tiedätkö oikeasti mitä olet tekemässä. Rummut liian kuluneet, miten niin liian kuluneet, kyllä pitäis säätö riittää. Tässä jutussa on monta asiaa jotka on sinne päin mutta ei ihan kohdallaan.
                      Jarrut alkoivat toimia kun kiristin niitä vielä lisää ja ilmasin jarrut vielä uudelleen. Lisäksi hioin jarrurummun reunan kulumattoman kohdan samalle tasolle kun kenkien kulutuspinnanssa ja sain säädettyä täten jarrukengät lähemmäksi rumpua. Minulta kun puuttuu ne automäättisäätö palikat jotka säätää jarrukenkiä itsekseen tiukemmalle kun kuluvat.

                      Jä tässä esimerkkikuva jarruista. Ei luultavasti bmw:n mutta tuo sylinterin ja jarrukengän "kosketuspinta" on samanlainen.

                      Eli noissa minun jarruissa tuo jarrukengässä oleva kosketuspinta, joka on samantyylinen kuin talttapää ruuvimeisselin pää, oli niin reunalla sitä sylinterin lieriömäistä kosketuspintaa, että pari kertaa jarrukengän kosketuspinta lipsahti sylinterin kosketuspinnan ohi ja jäi jumiin jarrukengän taakse.

                      Sori, en osaa paremmin selittää. Ja termit ei ole mitään ammattilaistermejä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎