Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 alustaremonttia - mitä uusitaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    E36 alustaremonttia - mitä uusitaan?

    Noniin, tuon E34 topikin inspiroimana tuli tällainen pystytettyä. Tarkoituksena siis kevään aika tehdä tuohon B3:een täydellinen alustan läpikäynti ja nyt herääkin kysymys mitä tuohon kannattaa valmistautua vaihtamaan? Tarkoituksena siis vaihtaa ennaltaehkäisevästi kun ei kiinnosta alkaa tuota montaa kertaa ropaamaan vaan ns. kerralla kuntoon remppa.

    Eteen tarkoituksena vaihtaa ainakin:
    -tukivarret puslineen (vai saako sen sisemmänkin pallonivelen vaihdettua?)
    -vakaajan yhdystangot & kumit
    -raidentangonpäät vai samalla koko raidetangot sis. sisemmät nivelet?
    -iskareiden yläpään

    Taakse sitten seuraavasti:
    -perän kannatinkumit (onko näitä muka vain 2 kpl, kai siinä etukannatinkumikin on?)
    -tästä kuvasta osat: 2,3,4 eli 5 puslaa yhteensä. Joutuuko pudottamaan koko kehdon pois vai pystyykö vaihtamaan vetäjällä samaan tyyliin kun E34:n takakelkan puslat?

    -tästä kuvasta sitten 2,3,4,6,8 eli ylä- ja alatukivarsien helat sekä tuo 'etupusla' ts. kaikki puslat

    -iskarien yläpäät
    -vakaajan kumit & yhdystangot

    KL-varaosien verkkokaupasta näky löytyvän kaikki josta tulis OVH hintaa 780 eur koko satsille noin suuntaa antavana hinta arviona, osat lienee Febi/bilstein valmistetta kun kovissakin tuollaiset leimat näkyy. Mitäs tuosta vielä puuttuu tai on turhaa vaihtaa? Kardaanin tukilaakeri? Moottorin tukikumit?

    Iskarit ja jouset ehkä menee vaihtoon, nyt alla joku korkeussäädettävä sarja, tilalle originaali ALPINA jossei nyt aivan mansikoita maksa. Lisäksi jarrut menee täysremonttiin muttei siitä sen enempää tässä yhteydessä.
    Last edited by nut; 06-03-2007, 14:15.
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16414
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by nut View Post
    Noniin, tuon E34 topikin inspiroimana tuli tällainen pystytettyä. Tarkoituksena siis kevään aika tehdä tuohon B3:een täydellinen alustan läpikäynti ja nyt herääkin kysymys mitä tuohon kannattaa valmistautua vaihtamaan? Tarkoituksena siis vaihtaa ennaltaehkäisevästi kun ei kiinnosta alkaa tuota montaa kertaa ropaamaan vaan ns. kerralla kuntoon remppa.

    Eteen tarkoituksena vaihtaa ainakin:
    -tukivarret puslineen (vai saako sen sisemmänkin pallonivelen vaihdettua?)
    -vakaajan yhdystangot & kumit
    -raidentangonpäät vai samalla koko raidetangot sis. sisemmät nivelet?
    -iskareiden yläpään

    Taakse sitten seuraavasti:
    -perän kannatinkumit (onko näitä muka vain 2 kpl, kai siinä etukannatinkumikin on?)
    -tästä kuvasta osat: 2,3,4 eli 5 puslaa yhteensä. Joutuuko pudottamaan koko kehdon pois vai pystyykö vaihtamaan vetäjällä samaan tyyliin kun E34:n takakelkan puslat?

    -tästä kuvasta sitten 2,3,4,6,8 eli ylä- ja alatukivarsien helat sekä tuo 'etupusla' ts. kaikki puslat

    -iskarien yläpäät
    -vakaajan kumit & yhdystangot

    KL-varaosien verkkokaupasta näky löytyvän kaikki josta tulis OVH hintaa 780 eur koko satsille noin suuntaa antavana hinta arviona, osat lienee Febi/bilstein valmistetta kun kovissakin tuollaiset leimat näkyy. Mitäs tuosta vielä puuttuu tai on turhaa vaihtaa? Kardaanin tukilaakeri? Moottorin tukikumit?

    Iskarit ja jouset ehkä menee vaihtoon, nyt alla joku Bilsteinin korkeussäädettävä sarja, tilalle originaali ALPINA jossei nyt aivan mansikoita maksa. Lisäksi jarrut menee täysremonttiin muttei siitä sen enempää tässä yhteydessä.
    Vinkkejä/neuvoja jos kelpaa:
    Jos laitat eteen e30 tukivarret (mitoitus 1:1 e36:n kanssa, myös vakaajan koiranluun kiinn. reikä) niin saat ns. kovan ulomman pallonivelen, vrt. e36 missä on "ylim." kumi nivelen rungon ja pallon pesän välissä, tarkoitus epäselvä ainakin mulle.
    Sisempää palloniveltä saa käsittääkseni tarvikkeena, ts. lmi tai febi/bilstein vaikka sitä ei kuvassa erikseen ole.
    Tukivarren takimmaiseen kumiin on useampi vaihtoehto: orggis, org. m3 joka on epäkesko l. voi muokata caster-kulmaa, (olisko myös kovempaa kumia/umpinainen?), org. tyylinen powerflex-uretaanipusla joka on umpinainen ja jämäkämpi (ei kuitenkaan "umpipuuta"), m3 powerflex l. epäkesko.
    Itsellä orggistyyliset powerflexit ja tehty castersäätö siihen kumien rautapalikkaan http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=31&fg=05 osaan 4 pyöreät reiät tehty pitkiksi, linkki e36 etupään säätöihin tulee kun löydän.
    Raidetangon säädön lukitusmutteri saattaa olla tiukassa, siis TIUKASSA oikeesti ja pillillä kuumentaminen ei ainakaan minulle ole edes vaihtoehto, saattaa heikentää osien kestävyyttä mutta tämä vain henk. koht. mielipide. Jos sisemmissä nivelissä ei ole väljää ja em. mutteri aukeaa ilman pillejä niin kannataneeko vaihtaa, ei ne tosin ole ryöstöhintaisia joten makuasia ?
    Iskarin yläpäihin eri vaihtoehtoja ? M3 osat kovempaa kumia ?

    Takana kelkan kumeista no:4 perän etukumi, varmista tuo eli käyt alla katsomassa. No:hin 2 ja 3 saatavana myös powerflex-puslia. Itsellä jossakin vaiheessa vastaava takapääprojekti tulossa ja otan kaikki romut lattialle purkua varten, tosin kelkka menee hiekkapuhallukseen kun on kaamean näköinen.
    Tukivarsiin saanee vain kumisia puslia, ainakaan powerflex ei tarjoa mitään ja 2 on eräänlainen pallonivel mutta jollakin tietoa ? Osan 4 voi korvata powerflex- tai m3 3.2 osalla, tuosta jälkimmäisestä viisaammat neuvoo lisää ?

    Paljonko autolla ajettu, siitä riippuen/siitä huolimatta? moottorin kumit, laatikon takapään kumit, kannatinlaakeri. Jos/kun? otat pakoputken ja kardaanin irti niin tarkasta lootan perästä öljyvuodot, samalla vaihtaa stefat jos tarvii.

    Voihan osia uusia melkein loputtomiin mutta onhan noissakin jo hommaa yhdelle päivälle...

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Vinkithän kelpaa aina, tuohon etupään kulmien säätöjen tekemiseen olenkin jo tutustunut tuolla FAQ-alueella. Itsekin ajattelin noiten raidetankojen vaihtamista vain ulkopäitä, tosin hintaero vain muutama kymppi eli kai ne uusis kokonaankin samalla. Tuo etutukivarren m3-epäkesko on tosiaan muistaakseni umpinainen, iskarien yläpäät ajattelin laittaa ihan vakiot, ämmäläisessä on kai vähän kulmia muuttavat yläpäät.

      Tuo takapää tosiaan lienee fiksuinta pudottaa kokonaan alas, näkee samalla ettei ole kori ratkeillut. Pitääpä ottaa takaa rengas pois ja vähän vilkuilla tuonne niin saa paremman kuvan rakenteesta paikan päällä. Kilometrejä on nyt 205tkm joten olettaisin noitten takakelkan kumien olemassa kypsässä iässä, samoin tukikumien. Kardaanin laakeri näytti olevan ALPINAn omalla numerolla, pitänee tiedustella hintaa tarkemmin. Vähän noita Powerflexejä karsastan senpuoleen että en halua autosta mitään hirveän 'mikroautomaista' ajettavaa ja/tai hampaidenpudottajaa, siksipä varmaan aika lailla orggislinjalla mennään.

      Ja eiköhän siihen tosiaan ainakin sen yhden päivän saa menemään
      Last edited by nut; 06-01-2007, 23:42.
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #4
        Eteen käynee myös e36 M3 3.2L tukivarren pusla keskitetyllä reiällä?
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #5
          Noniin eli laitetaanpas tännekin vähän päivitystä, osia hankittu seuraavasti:

          Ebayn kautta Meylen valmistetta:
          -alatukivarret 'umpipuu' nivelillä
          -kokonaiset raidetangot
          -vakaajan välitangot (febi-bilstein)
          -takaiskarien yläkumit
          -takatukivarsien etummaiset puslat

          Yht: 261 eur rahteineen

          Buchloesta sitten tulee täydellinen alustasatsi eli iskarit ja jouset eteen + taakse

          Yht: 1217 eur rahteineen

          Tähän asti siis hintaa rojektilla 1478 eur ja mitään osia ei ole edes vielä näkynyt

          Sitten asiaan, onko nuo takatukivarsien sisemmät puslat prässäämällä varsissa kiinni? Onko joku noita itse vaihtanut? Vähän heikkoa sunnittelu kun auto toisella paikkakunnalla kuin itse tällä hetkellä niin ei pääse tiiraamaan..
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            Yhdet hyvät puslat nuihin etutukivarsien takaosiin on myös Boge merkkiset tarvikepuslat, ovat umpikumiset, sopivan jäykät muttei kumminkaan niin jäykät kuin uretaaniset joita itse kestin tasan päivän rattiin tulleiden värinöiden takia. Eikä olleet kuin 30e pari paikallisesta autovaraosaliikkeestä. Ja nuita on jopa helppo hieman löysentää jos tahtoo, muokkaamalla ämmäläisen puslan tyylinen.

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2534
              • .

              #7
              Originally posted by nut View Post
              Ebayn kautta Meylen valmistetta:
              -alatukivarret 'umpipuu' nivelillä..
              Paljonko tuli hinnaksi tukivarsille? Onko täydelliset eli molemmat pallot?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                #8
                Originally posted by Freak View Post
                Paljonko tuli hinnaksi tukivarsille? Onko täydelliset eli molemmat pallot?
                Kyllä pitäis olla molemmilla palloilla, 120 eur / pari
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • siksta
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 675
                  • Orimattila

                  #9
                  Originally posted by bman View Post
                  Yhdet hyvät puslat nuihin etutukivarsien takaosiin on myös Boge merkkiset tarvikepuslat, ovat umpikumiset, sopivan jäykät muttei kumminkaan niin jäykät kuin uretaaniset joita itse kestin tasan päivän rattiin tulleiden värinöiden takia. Eikä olleet kuin 30e pari paikallisesta autovaraosaliikkeestä. Ja nuita on jopa helppo hieman löysentää jos tahtoo, muokkaamalla ämmäläisen puslan tyylinen.
                  Meinaatteko tuolla etutukivarren takaosalla tämän kuvan puslaa nro. 5

                  F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                  Comment

                  • nut
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1613
                    • Vaasa/Kauhajoki

                    #10
                    Originally posted by siksta View Post
                    Meinaatteko tuolla etutukivarren takaosalla tämän kuvan puslaa nro. 5
                    Kyllä, juurikin tuo kyseessä.
                    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Originally posted by nut View Post
                      Kyllä, juurikin tuo kyseessä.
                      Mistä harakiriliikkeistä nuita saa? Itsellä nyt modatut "tiukat" helat alla ja saa nähä kauanko kestää...
                      ...

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by reddewil View Post
                        Mistä harakiriliikkeistä nuita saa?
                        Mm.täältä tarvikkeena hintaan 20e/pari, valmistajasta ei kylläkään tietoa, löytyy listan loppupäästä...---> http://www.autio.net/osat/3-16-bmw.htm

                        Tuolta saa muuten tukivarsiakin nivelineen 50e/kpl ja vastaavaa palikkaa muihinkin korimalleihin eikä hinnat päätä huimaa... Kaikki toki sillä varauksella että sattuu hyllyssä olemaan...
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • maukka86
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 488
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Osien suomennosapua

                          Kysymykseni ei suoraan koske e36, vaan e46, mutta näissä kahdessahan alusta on melko samanlainen, joten lainaan topiccia. Eli itsellä kanssa tod. näköisesti jotain puslia hajalla tuolta takaa. Kattelin tuolta uutekin sivuilta noita e46 puslia. http://www.uutekki.com/powerflex/Uut...erflex_BMW.pdf

                          Kysymys kuuluukin, että mitä mihin noi puslat nro 4 (rear roll bar mounting bush) tulee ja kuinka vaikeat ne on vaihtaa? Tai hajoavatko ne edes kovin helpolla? Nuo puslat nro 3 (rear trailing arm bush) ovat ilmeisesti ne pitkittäistukivarren etupuslat, jotka ovat renkaiden etupuolella. Ja ilmeisesti nämä ovat ne puslat, jotka hajoavat helpoiten? Korjatkaa jos olen väärässä?
                          f22 220i

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16414
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by maukka86 View Post
                            Kysymykseni ei suoraan koske e36, vaan e46, mutta näissä kahdessahan alusta on melko samanlainen, joten lainaan topiccia. Eli itsellä kanssa tod. näköisesti jotain puslia hajalla tuolta takaa. Kattelin tuolta uutekin sivuilta noita e46 puslia. http://www.uutekki.com/powerflex/Uut...erflex_BMW.pdf

                            Kysymys kuuluukin, että mitä mihin noi puslat nro 4 (rear roll bar mounting bush) tulee ja kuinka vaikeat ne on vaihtaa? Tai hajoavatko ne edes kovin helpolla? Nuo puslat nro 3 (rear trailing arm bush) ovat ilmeisesti ne pitkittäistukivarren etupuslat, jotka ovat renkaiden etupuolella. Ja ilmeisesti nämä ovat ne puslat, jotka hajoavat helpoiten? Korjatkaa jos olen väärässä?
                            4 on takavakaajan keskikiinnike ja 3 niinkuin sanoit.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎