Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325/M3 moottorinvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #16
    Sisälukutaitoni on hyvä ja äidinkielestä laudatur joskus muinaisina vuosina kirjoitettuna.
    Peräänkuulutan sinun sisälukutaitoasi, totesin jo aiemmin, että täältä forumilta et saa yksiselitteistä ja luotettavaa vastausta tuohon kysymykseesi. Naiivia edes olettaa niin.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      En suinkaan edes odota saavani täydellistä vastausta kysymykseeni, mutta on kuitenkin jotenkin loogista kysäistä josko joku tätä foorumia käyttävä olisi tällaiseen projektiin "seonnut". Tuntuu ihan kuin olisi synti kysyä? Tästä syystäkö näitä M3 moottoriasennuksia on tehty Suomessa niin vähän? Eli onko tässä nyt joku "juttu" joka saa vaikenemisen aiheesta muuttumaan kullaksi. Huru-ukolta tosin jo sainkin "valaistusta" pimeyteen. Anteeksi nyt kuitenkin että kysyin? Ajellaan vaan...

      Comment

      • Sene
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 925
        • Enschede, The Netherlands

        #18
        Joo unohdetaan kakanjauhaminen. Kerrohan Hemi sitten miten projektin tiimoilla mennään kun edistystä tapahtuu. Seuraan ainakin innolla.
        F11 LCI 535xi


        Ex.

        E36 320i sedan
        E36 LCI 328i coupe
        E61 LCI 530xi

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Joo. Tästä tulee parivuotinen projekti joka tapauksessa kun skidi täyttää vasta 16v eikä tavoitteet ole auton suhteen hänellä ainakaan pienet. Voi olla että jollain ratapäivillä käytäisiin vähän jaloittelemassa jo ensi kesänä, mutta saa nähdä kuinka "rojekti" alkaa talven aikana edetä. Joka tapauksessa tästä tehdään Suomen mittakaavassa kohtuullisen pirteä ja radallakin ajettava tuuninki kiesi. Samalla tähän autoon rakennetaan täydellinen näennäisen simppeli integroitu PC pohjainen viihteen ja auton elektroniikan/toimintojen hallinta. Sovittiin jo työjaoksi niin että minä hoidan kaikki "paskaset" hommat samalla kun skidi asentaa auton/systeemit toimimaan XP:llä...? No, itselläkin kun on kulunut jo lähes 15-vuotta viimeisimmän näyttelykiesin rakentamisesta, niin hieman jo taas polttelee. Projektista tulee vaihe vaiheesta kuva-arkisto joka tulee löytymään tämän auton tulevilta kotisivuuilta. Tässä nyt haeskellaan vielä hieman sponsseja sekä koetetaan opiskella tätä bimmerin hengenelämää.
          Katsotaan nyt, mutta ei se niin mene etteikö se jotenkin mene tämäkin projekti...

          Comment

          • Hanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1931
            • Juvan Shell. Requiescat in pace

            #20
            Varo vaan Hemi ettei poikas tapa itteensä tollasella rassilla. Aika kova rassi tulossa ekaks autoks? Muistan vielä omankin autoilu-urani alun jolloin oli intoa ja reikiä päässä laskea. Järkeä ei kyllä ollut se tuli monesti huomattua, mutta onneksi ei ikinä mitään tapahtunut. Itse ainakin jos joskus tulevaisuudessa lapsia on, niin ensimmäinen auto ei todellakaan tule olemaan mikään "tykki". Toisaalta kuka minä olen moralisoimaan sinua. Etköhän itse tiedä mikä on parasta pojallesi. Eli anteeksi "moraalisaarnasta" :oops:
            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

            t: luft waffel

            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

            Comment

            • nut
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1613
              • Vaasa/Kauhajoki

              #21
              Vielä tosta katsastuspuolesta..

              Siis jos pystyt osoittamaan tämän maalisarjaikuisuuskysymyksen, niin kyllähän ainakin mun mielestä sillon homman pitäs rullata. Tällöinhän tekniikanvaihdossa otetaan vertailuautoksi M3 jolloin ainakaan koneen osalta ei pitäis olla mitään epäselvää, koska saahan sinne laittaa vaikka Taunuksen koneen, kunhan tehot/tilavuus pysyy aisoissa. Ainut mikä tuli mieleen oli se, että saatat tarvita todistuksen vaihdettavan koneen vähäpäästösyydestä. Ei pitäis sinänsä olla ongelma.

              Tällöin tietysti tarvii M3 alustan, jarrut jne. Eiköhän noitten jälkiasenettujen hilppeidenkin pitäis kelvata, kun on vaan esim. TÜV lappu esittää soveltuvuudesta ämmäläiseen.

              Muistaakseni M3:n koriin on hitsattu vahvikepalat johonkin kohtaan, mutta eipä kai nekään mikään ongelma ole jos alkuperäiset vahvikkeet hitsaa asiallisesti paikoilleen.
              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Ymmärrän Hanza ihan helpostikkin huolesi ja yhdyn ehdottomasti ajatukseesi ensimmäisen auton ylitehokkuuden tuomista ongelmista. Itse olen toki silti sitä mieltä ettei auton tehokkuus itsessään ole riski vaan ongelmat syntyy aina kuskin korvien välissä. Perustelen tätä myös nykyisillä nuorison ajamilla kuolonkolareilla. Näissähän auton teho ei sinällään korreloi mitenkään syntyneissä onnettomuuksissa, vaan oikeastaan päinvastoin. Kuppasinkin 60hv:n riisikuppi kelaa mittariin väärässä paikassa ja väärällä asenteella sen verran kyytiä jolla saadaan kaikki autossaolijat hengiltä. Jotenkin kun sitten näitä nuorison jäljiltä syntyneitä romuja joutuu nykyisin työkseen katselemaan, tulee usein ajatus tästä kullinjatkebroblematiikasta. Eli se tuntuu vain olemaan niin että jos/kun itse autolla ei pääse porukassa pätemään, pitää se joka tapauksessa tehdä sitten älyttömillä "ajosuorituksilla". Ongelma toki syntyy siitä että jos tehoa on, kokeillaan sitä kuitenkin jossain vaiheessa. Meillä tämä nyt pyritään kanavoimaan jo ennakoiden radalla. No, tästä autosta nyt muutenkin tulee sen verran radikaali=hintava laitos, että sillä ei tulla ajamaan talvella eikä sitä anneta muutenkaan juoppokuskeille(lue:turvakaarihässäkkä estää ns.ylitäytön). Käyttökiesinä tulee ainakin talvisin toimimaan etuvetoinen uudehko japsikinneri.
                NUT:lle vielä. Joo, eli tämä Suomessa käyty mallisarjakysymyshän on itsessään täysin absuri. E36/M3:n mallisarja on ja pysyy E36:ena täysin riippumatta minkä kannan maahantuoja asiaan ottaa. Se mitä mallisarjalla tämän maan laeissa ja asetuksissa tarkoitetaan on täysin yksiselitteinen asia. Mikäli Suomalainen maahantuoja kieltäytyy allekirjoittamasta mallisarjatodistusta, on se saatavissa tehtaalta. Eli kysymys on vain ja ainoastaan kiusanteosta. Toisaalta voisihan sitä pyytää mallisarjatodistuksen jossa ilmenisi mikähän mallisarjanumero M3:n takana oikein on? E37? E38? vai olisiko E72? No, itse asiassa Suomalainen maahantuojakin on luonnollisesti mallittanut M3:n kuuluvaksi E36 mallisarjaan ja sen "lippulaivaksi" joten en usko tästä syntyvän edes keskustelua=kiukuttelua asiaa selvitettäessä. Lain laatia on tällä mallisarjavaatimuksella pyrkinyt rajaamaan ja vain varmistamaan osakokonaisuuksien täydellisen sopimisen saman kori/alustasarjan sisällä. Alpina on luonnollisesti mallisarjaltaankin eri vaikka kori onkin perustaltaan identtinen. Eli tästä EI VOI tulla ongelmaa kunhan jarrut ym.hilppeet vastaa M3:sta.

                Comment

                • Tapsa.k
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2676
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Hemi
                  Ymmärrän Hanza ihan helpostikkin huolesi ja yhdyn ehdottomasti ajatukseesi ensimmäisen auton ylitehokkuuden tuomista ongelmista. Itse olen toki silti sitä mieltä ettei auton tehokkuus itsessään ole riski vaan ongelmat syntyy aina kuskin korvien välissä. Perustelen tätä myös nykyisillä nuorison ajamilla kuolonkolareilla. Näissähän auton teho ei sinällään korreloi mitenkään syntyneissä onnettomuuksissa, vaan oikeastaan päinvastoin. Kuppasinkin 60hv:n riisikuppi kelaa mittariin väärässä paikassa ja väärällä asenteella sen verran kyytiä jolla saadaan kaikki autossaolijat hengiltä. Jotenkin kun sitten näitä nuorison jäljiltä syntyneitä romuja joutuu nykyisin työkseen katselemaan, tulee usein ajatus tästä kullinjatkebroblematiikasta. Eli se tuntuu vain olemaan niin että jos/kun itse autolla ei pääse porukassa pätemään, pitää se joka tapauksessa tehdä sitten älyttömillä "ajosuorituksilla". Ongelma toki syntyy siitä että jos tehoa on, kokeillaan sitä kuitenkin jossain vaiheessa. Meillä tämä nyt pyritään kanavoimaan jo ennakoiden radalla. No, tästä autosta nyt muutenkin tulee sen verran radikaali=hintava laitos, että sillä ei tulla ajamaan talvella eikä sitä anneta muutenkaan juoppokuskeille(lue:turvakaarihässäkkä estää ns.ylitäytön). Käyttökiesinä tulee ainakin talvisin toimimaan etuvetoinen uudehko japsikinneri.


                  .
                  Niimpä, itseä ainakin ärsyttää suunnatomasti kun ihmiset puhuu "yli" tehokkaista autoista, näissäkin kamppeissa on siinä kaasussa muitakin asentoja kuin ON/OFF.. :lol: Ja teho on turvallisuutta..ohituksissa tms..tätä ei voi kukaan kiistä,jopa inssi sanoi aikanaan mulle että tehoa saa olla ennemmin pikkusen liikaa kuin liian vähän..
                  300 hp on hyvä lähtökohta tommoseen koriin, ei liian nuhapumppu muttei mikään älytön tykkikään vielä.
                  -Official member of BTCF-Sauna Team-

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #24
                    Eikö kuitenkin vekaralle kannattaisi antaa talvikäyttöön vaikka e28 korinen 520i, jolla voi opetella ajamista liukkaissa olosuhteissa. Tuollaisella kardaanivetoisella, mutta helposti hallittavalla autolla oppii liukkaalla hallitsemaan sitten vaikka minkälaiset tilanteet. Siis jos kaverissa on yhtään aineksia vetomieheksi. Tuollaisen uudehkon etuvetoisen japsikinnerin valinta talviautoksi on lyhyellä tähtäimellä toki turvallisin valinta, mutta konsturktiivisesta laadukkuudesta huolimatta sellaisella ei kyllä opi ajamaan.

                    Väittäisin, että märällä asfaltilla se M3:akin tehokkaampi e36 on huomattavasti vaikeammin hallittavissa kuin japsikinneri talviliukkailla. Kinneri ei varmasti anna koko talven aikana minkäänlaista kuvaa siitä, mitä tapahtuu kun tilanne karkaa kuskin hallusta. Joku 500-sarjalainen kyllä opettaa kuskin kiinnittämään huomiota kaasujalan käyttöön ja vastaohjauksen tarpeeseen. Siinä samalla näkee, tuleeko aloittelevasta autoilijasta kuski isolla K:lla vai pelkkä työpaikkamatkailija.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Näinhän tämä on. Toisaalta turboteho on kyllä sen luonteista että sitä en tosiaankaan halua tähän kohtaan ottaa. Itsellä kun noita kohtuullisen ripeitäkin turbokiesejä on ollut niin jokusia "tilanteitakin" on syntynyt. Itsellä oli kuitenkin ensimmäisenä autona 340hv:n Fairlanesta 680hv:een mustangiin ja vaimolla 450hv cobra Torino, eikä näillä "hetekoilla" juurikaan kuitenkaan jouduttu "tilanteisiin", kuten tapahtui sitten tällä "aikuisiän turbokaudella". Tosin itsellänikin oli jo vuosien karting ja jääratasahaaminen ennen ajokortti-ikää. Jotenkin olen itse aina pitänyt aika säälittävinä niitä kavereita joiden pitää päteä ratin takana silloin kun ollaan muun liikenteen seassa, auto jengiä täynnä. Vielä säälittävämpänä olen pitänyt niitä reppanoita jotka on ollut muiden yllytettävissä=manipuloitavissa ajamaan yli oikeiden resurssiensa. Kuviteltu ajo/hallintataitohan syntyy juuri ajamattomuudesta. Eli silloin kun auto vie miestä eikä mies autoa on kuski konettaan tyhmempi.

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #26
                        Taitaa "Hemppuli" haukata liian suuren palan taas...tekniikkatietämys kun on hänellä hieman vajavaista. Ainakin puoli vuotta mies taisi jankata, että E36:ssa olisi säädettävä ilmamäärämittari. Se on edelleenkin kuumalankailmamassamittari...

                        Comment

                        • Tapsa.k
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2676
                          • Oulu

                          #27
                          Ootsä lanttu kyllästyny elämääs tai jotaki :?:
                          -Official member of BTCF-Sauna Team-

                          Comment

                          • pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

                            #28
                            Pitäsköhän tässä kohta ottaa viivottimet esiin?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Lanttu kuule, katsotaanko puolen vuoden kuluttua meidän e36 tietämystä?
                              Epäilen että minä tiedän e36:sta "hieman" nykyistä enemmän, mutta sinulla tuo "aikuisuus" odottaa edelleen tulemistaan?

                              Comment

                              • willep85
                                Newbiemmer
                                • May 2013
                                • 18
                                • vantaa

                                #30
                                Ois kiva tietää valmistuko tämä auto koskaan?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎