Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 318iS lämmöt ei nouse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aleximus Maximus
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 4

    e36 318iS lämmöt ei nouse

    Moro.

    En löytäny ihan vastaavaa ongelmaa muilta hakemalla.

    Mikä on kun moottorin lämmöt ei oikeen nouse yli 1/3 -viivan?
    Huomasin Tampereelta Turussa käydessä, miten lämpömittari liikkuu.
    Alkumatkassa moottoritiellä en huomannut mitään erikoista. 100km matkan jälkeen huomasin että moottorin lämpö osoittaa 1/3 kohdalla.
    Muutos oli se, että nopeus oli laskenut n. 80-90km/h vaiheille. Sitten taas kun Turun lähellä alkoi moottoritie, lämpö nousi, kun nopeutta kasvatti, noin 120-130km/h nopeudessa lämmöt on normaalit. Sama efekti oli ohituksissa, lämmöt nousivat hetkeksi hiukan. Eli kierroslukujen kasvu vaikutti asiaan. Nopeuden kasvaessa taas periaatteessa jäähdytys kasvaa, ainakin syylärillä ilmavirran mukana.
    Ilman lämpötila oli koko matkan ajan noin +1'C.

    Voiko viimesillään oleva vesipumppu tehdä tommosen? Myyjä sano että vaihda termari, mutta en ihan pure sitä.
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by Aleximus Maximus View Post
    Moro.

    En löytäny ihan vastaavaa ongelmaa muilta hakemalla.

    Mikä on kun moottorin lämmöt ei oikeen nouse yli 1/3 -viivan?
    Huomasin Tampereelta Turussa käydessä, miten lämpömittari liikkuu.
    Alkumatkassa moottoritiellä en huomannut mitään erikoista. 100km matkan jälkeen huomasin että moottorin lämpö osoittaa 1/3 kohdalla.
    Muutos oli se, että nopeus oli laskenut n. 80-90km/h vaiheille. Sitten taas kun Turun lähellä alkoi moottoritie, lämpö nousi, kun nopeutta kasvatti, noin 120-130km/h nopeudessa lämmöt on normaalit. Sama efekti oli ohituksissa, lämmöt nousivat hetkeksi hiukan. Eli kierroslukujen kasvu vaikutti asiaan. Nopeuden kasvaessa taas periaatteessa jäähdytys kasvaa, ainakin syylärillä ilmavirran mukana.
    Ilman lämpötila oli koko matkan ajan noin +1'C.

    Voiko viimesillään oleva vesipumppu tehdä tommosen? Myyjä sano että vaihda termari, mutta en ihan pure sitä.
    Termostaatiltahan tuo kuulostaa, ei sulkeudu kunnolla, jolloin jäähdytysneste pääsee syyläriin jäähtymään ennen aikojaan.

    Nopeuden kasvaessa ilmavirta syylärin läpi kasvaa, mutta koneen kuormitus nousee enemmän kuin jäähdytysteho. E30:ssä, johon oli pistetty muovilevy munuaisten taakse nopeuttamaan lämpenemistä pysyi lämmöt keskellä muuten, mutta kun nosti vauhdin moottoritienopeuteen, lämmöt alkoivat nousta. Tekemällä keskelle levyä reiän (~viskon kohdalle) pysyivät lämmöt keskellä myös moottoritienopeudessa.

    Comment

    • jouskari318is
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 215
      • Tampere

      #3
      termostaatti

      Täsmälleen samat oireet oli omassa is:ssä viime talvena, termostaatti vaihdettiin ja sillä se parani.

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        En näkisi mitään muuta syytä minäkään kuin termostaatti.

        Comment

        • Aleximus Maximus
          Newbiemmer
          • Sep 2006
          • 4

          #5
          OK. Kai se täytyy uskoo, 4 vs. 1. Epistä

          Pistän tulokset kun on vaihdettu.
          On vaan semmonen homma ettei laiskasta ittestänsä saa irti. Rahalla saa hevosella pääsee.

          Comment

          • jouskari318is
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 215
            • Tampere

            #6
            Jos termostaatti ei toimi, ja ei mene kokonaan kiinni niin silloinhan jäähdyttävää nestettä virtaa lohkossa jatkuvasti. Tällöinhän oireet menevät varmaan juuri niinkuin tuossa sinunkin tapauksessa; eli kun moottorin kuorma lisääntyy (kovempi vauhti/kiihdytykset), myöskin lämmöntuotto kasvaa. Tästä johtuen moottorin lämpötilä nousee vain hetkellisesti. Sitten kun kuormitus tasaantuu niin moottorin lämpötila laskee koska termostaatti on koko ajan hieman auki ja jäähdytystä pääsee lohkoon. Näin mä sen ajattelin, saa korjata Tuo myös tarkoittaa sitä että lämpötila ylipäätään nousee hitaammin koska syylärin kylmä neste virtaa kylmäänkin lohkoon koko ajan.

            Comment

            • Aleximus Maximus
              Newbiemmer
              • Sep 2006
              • 4

              #7
              Juupajuu.

              Termari vuoti.

              Ensin vaihdettiin sitä, oli väärä osa, katottiin kädessä että kyllähän se kiinni oli. Mut sit kun loppujen lopuks sai vaihdettua oikeen osan, niin a) se oli paljon jäykempi ja b) lämmöt nousee kesäkelillä 1km ajon jälkeen puoleenväliin.

              Vinkki muille, että uudemmassa 1,9l moottorissa termarissa tulee koko kotelo mukana. Vanhaan saa sisukset. Kaikki varaosakirjat ei tunne tota uudempaa moottoria.

              Comment

              • pablo
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 732
                • Pirkanmaa

                #8
                Aihetta sivuten onko tuommonen 318 is nopea lämpenemään. Oman käyttiksen -94 lämmöt nousee aika hitaasti puoleenväliin. Tämmösellä 5 asteen pakkasellakin saa ajaa melkein 10 km et mittari on puolessa välissä. Muuten autossa kyllä tarkenee koko ajan kun lähtee liikkeelle.

                -Anssi

                EDIT: Visko tuntus toimivan eli voi napata kädellä kiinni/pysäyttää kun kylmä moottori pyörii.. Vai oliks siihen joku muukin tarkastuskeino?
                Last edited by pablo; 22-01-2012, 20:56.

                Comment

                • MAKELA
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2011
                  • 497
                  • Kymenlaakso

                  #9
                  Originally posted by pablo View Post
                  Aihetta sivuten onko tuommonen 318 is nopea lämpenemään. Oman käyttiksen -94 lämmöt nousee aika hitaasti puoleenväliin. Tämmösellä 5 asteen pakkasellakin saa ajaa melkein 10 km et mittari on puolessa välissä. Muuten autossa kyllä tarkenee koko ajan kun lähtee liikkeelle.

                  -Anssi

                  EDIT: Visko tuntus toimivan eli voi napata kädellä kiinni/pysäyttää kun kylmä moottori pyörii.. Vai oliks siihen joku muukin tarkastuskeino?
                  Voiskohan korkeampi arvoinen termari aiheuttaa tollaista (?) :think

                  Comment

                  • Jampsu87
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1335
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Kyllä itteki saan sen noin 10 km ajaa että lämmöt nousee puoleen väliin vaikka auto on roikassa. Tiedä sitten onko normaalia.
                    E91 lci 330xd.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16368
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by pablo View Post
                      Aihetta sivuten onko tuommonen 318 is nopea lämpenemään. Oman käyttiksen -94 lämmöt nousee aika hitaasti puoleenväliin. Tämmösellä 5 asteen pakkasellakin saa ajaa melkein 10 km et mittari on puolessa välissä. Muuten autossa kyllä tarkenee koko ajan kun lähtee liikkeelle.

                      -Anssi

                      EDIT: Visko tuntus toimivan eli voi napata kädellä kiinni/pysäyttää kun kylmä moottori pyörii.. Vai oliks siihen joku muukin tarkastuskeino?
                      Lämppärin säädöt miten ? Täysin kuumalla ja puhallin 3 t. 4 ?

                      Comment

                      • pablo
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 732
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Jampsu87 View Post
                        Kyllä itteki saan sen noin 10 km ajaa että lämmöt nousee puoleen väliin vaikka auto on roikassa. Tiedä sitten onko normaalia.
                        Ok eli voipa olla sit vaan ihan ominaisuus. Kai toi hiukkaskiihdytin pellin alla kehittää lämpöä sen verran hitaammin/vähemmän verrattuna kutoseen:think

                        Auto on ollut itsellä vasta viikon ja asia ei sinällään haittaa eli tyydytään tähän

                        -Anssi

                        Comment

                        • pablo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 732
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Lämppärin säädöt miten ? Täysin kuumalla ja puhallin 3 t. 4 ?
                          Eipä oikeestaan vaikutusta asiaan. Oiskohan puhallusteho 2:lla ja säätönupit klo ~15.. Siitä sit pienennellään kun hiki tulee..

                          -Anssi

                          Comment

                          • dumppi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 4351
                            • sotkamo

                            #14
                            Originally posted by pablo View Post
                            Ok eli voipa olla sit vaan ihan ominaisuus. Kai toi hiukkaskiihdytin pellin alla kehittää lämpöä sen verran hitaammin/vähemmän verrattuna kutoseen:think

                            Auto on ollut itsellä vasta viikon ja asia ei sinällään haittaa eli tyydytään tähän

                            -Anssi
                            kyllä kuutonenkin hitaasti lämpenee normaalilämpöön mut alkaa kyllä aiemmin puhaltaa kuumaa:think
                            viime talvena oli mammalla tommonen 318is käytössä ja ei se erityisen lämpöinen kyllä ollut vrt. noihin sigun 323:n ja 523:n:think
                            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                            e36 325i coupé R.I.P
                            e30 316 2d
                            e36 318is coupé
                            e36 323i 4d ac schnitzer replica


                            Käyttis: e39 523i 4d
                            Originally posted by rizzo
                            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                            |Sotkamo Connection|

                            Comment

                            • Jampsu87
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1335
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by dumppi View Post
                              kyllä kuutonenkin hitaasti lämpenee normaalilämpöön mut alkaa kyllä aiemmin puhaltaa kuumaa:think
                              viime talvena oli mammalla tommonen 318is käytössä ja ei se erityisen lämpöinen kyllä ollut vrt. noihin sigun 323:n ja 523:n:think
                              Kyllä mullakin lämmintä puhaltaa tuo is vaikka lämmöt nousee hitaasti. Ei tosin "tuli kuumaa". Tosi kuumaa ei tule taajama nopeuksissa ollenkaan vaikka lämmöt on noin viisarin paksuuden verran yli puolen välin. Varmaan vesi venttiilit jumittanu.
                              E91 lci 330xd.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎