Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Hajos virtaa antaessa toiselle autolle, rele paskana?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • datzka
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 778
    • Jyväskylä

    E36 Hajos virtaa antaessa toiselle autolle, rele paskana?!

    P*rkeleen p*rkele! Menin antamaan kaverin italian ihmeeseen, eli fiat bravaan virtaa, ja eihän se kosla edes lähteny käyntiin. Noh todettiin että ei se toimi ja ajoin oman parkkiin ja sammutin auton. En siis tiennyt että näiden "nykyautot" ei sais olla käynnissä, kun antaa virtaa toiseen autoon, sai ilmeisesti siis jonkun piikin tai jotain.

    Uudelleen kun koittaa käynnistää autoa niin ei mitään. Virrat tulee päälle, mutta startissa ei edes solenoidi napsahda. Noh yks kaveri tuli siihen tutkimaan että mikä sieltä on menny paskaks, niin virtalukolta menee startin herätä releeseen. Ja releestä virta ei mene eteenpäin. Hyppyjohdolla auto saatiinkin käyntiin, kun ohitettiin rele.

    Kysymys kuuluukin, onko vain rele paskana, vai tarvitseeko se rele "ohjevirran" tjsp. muualta? Eli onko vain joku toinen laite paskana jonka kautta rele kierrättää virran, vai kierrättääkö?

    Relettä lähen siihen huomenna metsästämään, mutta pahoin pelkään että sieltä on joku muu mennyt paskaks, sulakkeet oli ok ainakin konehuoneessa ja auto toimii siis käynnissä ihan normaalisti.

    Releestä löyty tälläset tiedot
    Bmw 61.35-8 362 101
    AS-M Schaltgetriebe= altavistan mukaan vaihdelaatikko suomeks?!
    LK 05 3930 00
    <PA6+6F 301>
    BLAU

    Vai kierrättääkö rele virran jonkun ajonestolaitteen kautta? Autossa on siis alkup. hälytin ja ajonesto. Oisko voinut mennä paskaksi? Soitin kyllä bmw huoltoon ja sanoivat että eivät usko siihen. Koitin siis sulkea kaukosäädöllä ovia ym, ja otin akun kengän irti jne. ei vaikutusta.

    Auto on siis 94- 325. Ei ole kyllä pelkoa, että tuolla annan enään muille virtaa v*ttu s*atana! Oli hienoa eka 30min leikkiä fiiatilla, sitten toi hyyty siihen pihaan ja tunti sitä räplätä 25c pakkasessa TF%E¤&#!!
    ///M3 97-
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #2
    Startin relettähän tuo realoem tarjoaa http://www.realoem.com/bmw/showparts...=61&fg=25&hl=7.
    Turhaa kai tuossa jännittää vielä onko muuta menny,jos rele on kerta pimeänä,eli uutta purkkia vaan alkuun testaamaan.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • datzka
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 778
      • Jyväskylä

      #3
      juu tai ton releen ohittamalla se rupes starttaamaan. Saakohan noita muualta kuin bmw-jälleenmyyjiltä? Lauantaina ei näyttänyt olevan auki ja kl-varaosilla sama juttu.
      ///M3 97-

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Mutta maadotetaanko ko.rele DME:ltä?

        Comment

        • datzka
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 778
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Mutta maadotetaanko ko.rele DME:ltä?
          Mikäs on DME? Joku keskusyksikkö?
          ///M3 97-

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Moottorin ohjainyksikkö.

            Comment

            • datzka
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 778
              • Jyväskylä

              #7
              eli voi olla mahdollisesti se paskana?
              ///M3 97-

              Comment

              • antti79
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 2499
                • Littoinen

                #8
                Originally posted by datzka View Post
                eli voi olla mahdollisesti se paskana?
                Mahdollisesti....mutta tuosta maadoituksen korjaamisesta on muistaakseni ollut täällä juttua.
                sigpic
                Originally Posted by jari kihlman
                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                Comment

                • pommi
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 100
                  • Siilinjärvi

                  #9
                  Ohjeita apuvirranantoon

                  Kyllä bemustakin voi virtaa antaa toiselle autolla ja vieläpä oman auton ollessa käynnissä, mutta tiettyjä ohjeita tulee noudattaa.

                  - Oma auto käyntiin
                  - Omasta autosta takalasinlämmitin päälle ja puhallin täysille
                  (tällä estetään jännitepiikin synty irrotettaessa kaapelit autettavasta autosta)
                  - Plus-kaapeli kiinni molempiin akkuihin
                  - Miinus-kaapeli ensin kiinni oman auton akun napaan ja sitten autettavan auton maadoitus pisteeseen
                  (siis mieluummin ei akun yhteyteen kipinöinnin välttämiseksi, koska elvytettävän akun tapauksessa on pieni räjähdysvaara)
                  - pieni odotus ja sitten starttaus
                  - kaapelien purku päinvastaisessa järjestyksessä

                  Nämä ohjeet siis pätevät kaikkiin uusiin autoihin, joissa on elektroniikkaa moottorin ohjauksessa.

                  Olen itse virtaa antanut sekä ollut antamatta, vaikka kaapelit on aina kontissa mukana.
                  Pärstäkerrointa pitää olla vähän, että viittii sen pienenkin riskin ottaa tuollaisesta suunnattomasta vitutuksesta.

                  Osanottoni vaan asianomaiselle.
                  nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4317
                    • Turku

                    #10
                    Jos sulla on yleismittari, niin sen avullahan sä pystyt mittaamaan releen ja/tai sulakekotelosta maadoittaako DME releen oikein.

                    Comment

                    • CaSMo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 94
                      • Veikkola

                      #11
                      Täälläpäin kävi ainakin yksi tommonen DME hajoaminen kun rellu antoi virtaa auton käydessä. Mutta kokeileppa silleen että että menet koe ajamaan vastaavaa e36 ja otan oma DME mukaan ja ajat syrjäselle parkkipaikalla ja kokeile toimiiko DME jos ei niin rikkii
                      Bmw se ainoa oikea vaihtoehto Bimmeri

                      E36 325i -92 setani

                      Comment

                      • datzka
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 778
                        • Jyväskylä

                        #12
                        siis missä tää ks. dme edes sijaitsee? Käykö tohon sit suoraan toisesta autosta toi dme? Eli vastaavasta puretusta esim? Vai pitääkö olla just 94- ym?
                        ///M3 97-

                        Comment

                        • CaSMo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 94
                          • Veikkola

                          #13
                          Dme sijaitsee siinä ku avaat kone pellin niin edestä katsottuna vasen ylälaitan missä jossainkin voi sijaita akku tai webasto siinä on semmonen ns. kuminen läppä edessä minne menee paksu johtonippu, ja se on kiinni muutalla muovisella kiinnikkeella ja sen alla oli vielä yksi välilevy joka lähtee kanssa samalla tavalla muutavalla muovisella kiinnikkeella irti. Sen alta paljastuu DME joka on kiinni kahdella kiinnikkeella jotka puristaa sitä koriin löystää niitä ja saat DME:n ulos ja irroitat sen johtanipun ja se on siinä. Sitten menoks testaan sitä johonkin liikeeseen just tolleet että ajat parkkii ja vaihdat sen jos toimii niin DME:ssä ei ole vikaa. Ja jos se on rikki niin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=90150
                          Bmw se ainoa oikea vaihtoehto Bimmeri

                          E36 325i -92 setani

                          Comment

                          • datzka
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 778
                            • Jyväskylä

                            #14
                            eli sama dme käy myös 320? Kummaa. Casmo jos on paskana ni ottelen yhteyksiä sinnepäin
                            ///M3 97-

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Ei todellakaan käy. 320:ssä on Siemensin vehkeet kun taas 325:ssa Bosch.
                              Vuosimalli ja vaihteisto pitää olla moottoritilavuuden lisäksi kutakuinkin samat.
                              Sillä edellytyksellä että tuossa ei ole DME:ssä ajonestoa.
                              Vianlukuun siis mars...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎