onko kukaan tehnyt vastaavaa projektia? Eli ajatuksena olis jostain romuvehjaksesta leikata katosta pala ja hitsailla se tuohon luukuttoman katon tilalle. miltä alueelta kannattais katto leikata? edit: ja tässähän ei sitten tarkoiteta mitään finlandia kakstonnista
e36 coupe: Kattoluukun asennus luukuttomaan kattoon?
Collapse
X
-
löytyisikö jostain kunnon dokumentit vaikka kuvineen tuosta hommasta? ja vielä parempi jos olisi asianosaava ihminen kajaanin läheisyydessä joka voisi auttaa projektissa. tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä kusevaa arkkua. olisi täydellinen katto tiedossa. onko ainut vaihtoehto katkaista pilarien kohdista vai olisiko helpompi vaihtaa pelkästään kattopelti?sigpic
Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
Comment
-
"amatööri tekee kiulustaan vettä sisälle kusevan ruumisarkun."
ohhoh olipas väkevä kommentti
vesiletkut kun vaan muistaa työntää pilareihin, niin ei vettä pääse mistään tulemaan sisään..Joskus odottelin puoli vuotta että herra peltiseppä vois vaihtaa katon..Noh mitään ei tapahtunu, niin vaihdoin viikonlopussa sen itse..helppo homma
Comment
-
Kerrotko kuinka työn lopulta teit? Eli mistä ja miten katkoit/liitit pilarit?Originally posted by Mikazu View Post"amatööri tekee kiulustaan vettä sisälle kusevan ruumisarkun."
ohhoh olipas väkevä kommentti
vesiletkut kun vaan muistaa työntää pilareihin, niin ei vettä pääse mistään tulemaan sisään..Joskus odottelin puoli vuotta että herra peltiseppä vois vaihtaa katon..Noh mitään ei tapahtunu, niin vaihdoin viikonlopussa sen itse..helppo homma
Vannotko että katto+pilarit kestävät hirvikolarissa, ympärimenossa tai/ja osatörmäyksessä vähintään yhtä hyvin kuin leikkelemättömät orggikset?
Eli miten nyt käy tässä tilanteessa tuolle katkastulle A ja B-pilareille? Pitääkö 100% varmuudella vai keihästääkö katkennut jämä kuljettajan/apukuljettajan?
Kestääkö b-pilari vai painuuko ohjaamo kojelaudan ja etupenkin selkänojan välistä?
Last edited by Hemi; 12-02-2007, 16:50.
Comment
-
itse tässä hommassa myös vierastan tuota pilarien katkomista. onko kukaan vaihtanut kattopeltiä niin että antanut olla kaikkien pilareiden paikallaan ja vaihtanut pelkkää kattopeltiä?sigpic
Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
Comment
-
Ei millään pahalla, mutta miksi? Tai kai nää on makuasioita, mutta itse otan mieluummin auton ilman luukkua, kuin luukun kanssa. Minimaalinen hyöty, verrattuna yhteen rikki menevään, mahdollisesti vuotavaan / ääntävään lisäosaan.
Ai niin. Omassa on sähköluukku kyllä...Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
Rohkenen olla eri mieltä. Omalla kohdalla luukku oli aika vahva kriteeri autoa valittaessa. Ensimmäisenä syynä tietysti kesällä fiiliksennostattajan kun valo ja raitis ilma pääseevät autoon, eikä silti tarvitse kärsiä suhinoista kuten tilanne on ikkunoiden kanssa.Originally posted by Tenox View PostEi millään pahalla, mutta miksi? Tai kai nää on makuasioita, mutta itse otan mieluummin auton ilman luukkua, kuin luukun kanssa. Minimaalinen hyöty, verrattuna yhteen rikki menevään, mahdollisesti vuotavaan / ääntävään lisäosaan.
Ai niin. Omassa on sähköluukku kyllä...
Sitten käytännönläheisempiä hyötyjä ovat auton nopea jäähdytys kesällä kun ilma vaihtuu tehokkaasti luukun kautta. Myös syksymmällä kostea ilma ja mahdollisesti huuru ikkunoissa haihtuu nopeasti autosta kun luukun takareunaa nostaa ajoon lähtiessä. Kesäisin voi myös pysäköitäessä jättää luukun takareunan auki, jolloin lämpötila auton sisällä ei nouse saunan tasolle.
Eikä se luukku mihinkään hajoa kunhan silloin tällöin muistaa voidella kiskot.
Comment
-
Eli siis tehty väärin. En suosittele hirven kanssa yhteenajoa tai kovaa osatörmäystä. Katkeaa 100%:n varmuudella katkosta ja kori luhistuu.Originally posted by Mikazu View PostPilarit on katkaistu aika ylhäältä + päät puhdistettu + ammatti hitsari hitsannut..luotettava on lopputulos...
Parhaassa tapauksessa katkennut a-pilari tulee purukalustosta sisään.
Comment
-
Kyllä tässä e36:n tapauksessa pelkkä kattopellin vaihto on kannattamaton projekti. Nuo pilarit voidaan hyvinkin ja niiden lujuuden juurikaan kärsimättä poikkaista, kun vain tiedetään miten se tehdään. Eli ei missään tapauksessa noin kun Mikazun tapauksessa on tehty, vaan vähintään 20cm limittämällä.Originally posted by bmwbmw View Postitse tässä hommassa myös vierastan tuota pilarien katkomista. onko kukaan vaihtanut kattopeltiä niin että antanut olla kaikkien pilareiden paikallaan ja vaihtanut pelkkää kattopeltiä?
Eli sisäosa poikki mieluiten luonnollisesta katkosta, pistehitsit auki vähintään tuon 20cm:n matkan ja pintaosa siitä poikki. Mikäli sisällä on vielä jäykisterakenne, niin pintaosaa reilusti myös toiseen suuntaan auki ja sisäosaan toiseen suuntaan sama limitys. A-pilari mahdollisimman alhaalta aloittaen jolloin tuossa osatörmäyksessä lujilla joutuva pilarin yläosa on ehyt.
Limitysten päät kiinni ja aukiporatut pistehitsit tulppahitsein kiinni.
Näin saadaan rakenne jossa saumat/katkot kulkevat kaukana toisistaan ja katkon vieressä on aina ehyttä tavaraa jolloin rakenne on maksimaalisen luja. Hyvin lähellä alkuperäistä lujuutta joka tapauksessa.
Mig:llä hitsattaessa ongelma ei välttämättä ole itse saumassa, vaan hitsauslämmön haurastuttamassa sen viereisessä rajapinnassa. Jos nämä hauraat kohdat ovat esim. A-pilarissa samassa leikkauspinnassa, murtuu tälläinen liitos jo hyvinkin pienestä vääntörasituksesta. Sen vuoksi tuo rakenteiden limittäminen on sen lujuuden suhteen aivan välttämätön.
Comment
-
Kannattaa Hemi jaella vinkkejä laajemminkin kuin tällä foorumilla, sillä 95% katon vaihdoista tehdään näköjään väärin
ja kannattaa muistuttaa samalla poistamaan kaikki pikkuesineet esim: kynät yms.. pois autosta ettei sinkoa kovassa kolarissa silmään.
Isoja kaiutin hässäköitä nyt ei tietäänkään kenelläkään siellä edes autossa ole...Nehän tappaa jo melkein normi ajossa..Last edited by Mikazu; 13-02-2007, 09:17.
Comment
-
Ei mitään herneitä koska kyse ei ole mistään tulkinnallisesta asiasta, vaan siitä että tuon katonvaihdon voi tehdä joko oikein tai sitten ei.
Pointtini ymmärtäisi helposti jos/kun näkee rajusti kolaroidun ja väärin tehdyn A-pilarikatkon käyttäytymisen korin muodonmuutoksissa ja sen pettämisen vaikutuksesta korin muodonmuutokseen.
Eli auton keulaosa on suunniteltu pettämään aina hieman pienemmillä muodonmuutosvoimilla, kuin ohjaamon etuosa, joka ei siis saa/saisi painua kokoon missään tapauksessa. Ohjaamon etuosaa pitää koossa helmakotelorakenne ja A+B-pilaraista(tuulilasi ja ovipilarit) muodostuva umpikehikko. Tämä umpikehikko pitää törmäystilanteessa korin yläosan koossa niin että etumatkustajille jää selviytymistilaa myös vyötäröstä ylöspäin.
Nykyautoissa tämä rakenne/kehikko on aivan käsittämättömän luja, vastaten hyvin turvakaarta. Eli nykykorit eivät kovassakaan osatörmäyksessä myötää tämän kehikon osalta juuri lainkaan ja tuollaisen +80kmh pikatiellä ajetun suoran nokkakolarin jäljiltä etuovet aukeavat/toimivat ihan normaalisti.
Eli tuosta X5:n testistä voi havaita kuinka kovilla tuo A-pilarin/ituulilasipilari yläosa on, mutta vaikka se tällissä voi myötää paljonkin, palautuu se jousimaisena elementtina alkuperäisiin mittoihin heti iskun jälkeen, pitäen ohjaamon alkuperäisissä mitoissaan:
Tuossa rakenteet silloin kun ne toimivat:

Tuossa taas näkee mitä vastaavassa tilanteessa tapahtuu ns.vanhan koritekniikan autolla, jota myös e36 pitkälti edustaa. Eli ko.kehikko luhistuu juuri tuolta kovimman rasituksen alueelta, eli A-pilarin yläkulmasta. Heti kun näin käy, jää selviytymistilaa etupenkillä yllättävän vähän:

Jos nyt tällaisen rakenteen kyseessä ollessa tämä A-pilari vielä katkaistaan ja hitsataan yhtenä leikkauksena tästä törmäyksessä kaikista rasitetuimmasta osasta, ei ko.rakenteella ole mitään mahdollisuutta selvitä katkeamatta.
Ei varmasti tarvita hyvääkään mielikuvitusta nähdäkseen mitä silloin tapahtuu ohjaamo-osalle, ja mihin tuo katkennut
A-pilari osoittaa. Eli kun tuo korin yläosa pettää jo törmäyksen alkuvaiheessa, osuu se kuljettajan yläkroppaan/päähän samalla kun törmäyksen päämuodonmuutokset eivät tapahdukkaan auton keulassa, vaan ohjaamo-osassa. Tällaisessa tilanteessa jo alhaisilla kaupunkinopeuksilla ei etumatkustajilla ole mitään toivoa selviytymisestä.
Hiemankin etuviistosta tuleva törmäysmomentti ja tuo rosoiseksi teroitettu rautakangeksi muuttunut A-pilari saa aikaiseksi sen laatuisia vammoja joista ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta selvitä...ja tämä siis yllättävänkin pienestä törmäysnopeudesta.
Kannattaa siis tässä kohtaa antaa sen ammattinsa osaavan peltisepän hoitaa ko.homma, ennenkuin ajella autolla jolla ei enään voi kuvitellakkaan joutuvansa törmäystilanteeseen.
Comment
Comment