Siis sitä ei katkasta "viistosti", vaan eri rakenneosien(pintaosa, sisäosa, sisävahvikkeet) limittäisellä liittämisellä. Eli tuo vahva sisäosan katko voi olla pilarin alaosassa, sisäosan vahvikkeen n.puolessa välissä ja ohuen pintaosan pilarin yläosassa. Pilarin pistehitsit toki otetaan auki jotta limitys onnistuu.
Rakenne niputetaan hitsein+tulppahitsein joita ei hiota ihan pinnan tasaan.
Tuosta kuvasta käy ilmi juuri tuo väärin tehty ja osatörmäystilanteessa törmäystilanteessa 100%:n varmuudella pettävä katko. Sitä ei ole onneksi tehty ihan huonoimpaan mahdolliseen paikkaan, mutta kovin kaukana siitä ei kyllä olla.
Itse tekisin kyllä niin että kävisin romikselta hakemassa kattovikaisesta e36:sta nuo A-pilarit ja irroittaisin pistehitseistään niistä tuon jäykän sisäosan. Tämän jälkeen poistaisin nykyisen katkokohdan sisäpuolelta pistehitsiporalla poraamalla vähintään tuon 10cm nykyisen katkon yläpuolelta ja +15cm katkon alapuolelta olevan palan. Tämän jälkeen liittäisin tilalle tuon uuden ehjän palan. Eli nykyisen katkon kohdalle tulisi 20-30cm:n "varantilla" ehyttä sisäosaa. Tämä estäisi tuon "keihään" syntymisen ja ohjaamo-osan totaalipettämisen kovassakaan osatörmäyksessä tai hirvikolarissa.
Kukin tietenkin tekee omalleen niin kuin haluaa, mutta itse en tämän tyyppisen liitoksen kanssa osaisi elää varsinkaan auton myymisen jälkeen.
B-pilaria toki koskee sama limitystekniikka, mutta e36 coupen kohdalla sillä ei ole ihan niin suurta käytännön merkitystä kuin tuon A-pilarin limityksellä. Toki kovassa kylkimällissä limittämätön B-pilari katkeaa, osuen helposti etumatkustajaa myös kehon yläosiin/päähän.
Comment