Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sumuvalojen asennus E36 sedaniin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erturo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 31
    • oulu

    Sumuvalojen asennus E36 sedaniin

    Kuinka helpoiten asentaa alkup. paikoille etusumuvalot sellaiseen sedaniin, jossa sumareita ei aiemmin ole ollut? kojelaudan kytkimessä on tällä hetkellä vain takasumareiden painike, mutta vaihdan siihen sen kaksinappisen. tuleeko siihen kytkimelle jo valmiiksi myös etusumareille tarvittavat letkut, vai pitääkö minun kytkeä siihen vielä jotain lisää?


    entäpä releet. onko boxissa valmiina jo rele etusumuvaloja varten? sulakkeet taisi olla, mutta onko helpompi laittaa omat sulakkeet ja releet? mistä on muuten helpoin viedä tarvittavat johdot läpi tuonne konetilaan? onko ratin lähettyvillä (molemmin puolin) helposti käsillä olevaa läpivientireikää?


    lähinnä juurikin tuosta kytkimelle menevistä/vedettävistä johdoista olisi kiva kuulla, jos joku moisen projektin on aiemmin tehnyt.
  • erturo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 31
    • oulu

    #2
    up !

    Comment

    • Toipis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 122
      • Kotka

      #3
      Re: Sumuvalojen asennus E36 sedaniin

      Coupessa ei ainakaan ollut relettä, sulaketta, nappia tahi piuhojakaan. Joku saksalainen töhö oli asennellut itselleni niin että kun käänsi lähivalot päälle syttyi myös sumarit. Kytkentä oli tehty niinkin hienosti että rele oli jaksettu heittää sinne sulakerasiaan, mutta ei oltu jaksettu kytkeä ja oli siis laitettu vain suoraan ajovalojen piuhoihin. Noh nyt on asennettu kytkin ja rele kytketty oikeaoppisesti, myös niin että kun kääntää parkit päälle, on mahdollista laittaa sumarit päälle. Sitä mittarissa olevaa sumuvalojen merkkivaloa en jaksanut metsästää. Eli se ei pala kun käyttää sumareita.
      ex. E39 528iA -96
      ex. E61 530xdA -08
      ex. E91 320iA Touring -08
      ex. E39 525iA Sedan -02
      ex. E36 318is Coupe -92

      Comment

      • erturo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 31
        • oulu

        #4
        minne laitoit releen? oikeaan rasiaan? miten sait sille tarvittavat johdot vedettyä?


        mitä kautta vedit kajuuttaan johdon/johdot kytkimelle?

        Comment

        • Toipis
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 122
          • Kotka

          #5
          Joo rele ihan sulakerasiaan. Otin pois käyttämättömän kohdan "kannen" pois. Eli siinä missä lukee olevan sen etusumareiden rele. Johdot menevät sieltä jostain alta, pääsee käsiksi kun irroittaa sulakerasian panelin, kiinni neljällä torxilla. Ja johdot kulkevat konetilan reunasta etulampun vierestä. Matkustamon puolelle kytkimelle menevät piuhat saa vietyä sulakerasian sisältä läpiviennistä. Käytin apuna muovista letkua johon kiinnitin piuhan ja työnsin läpiviennistä läpi.

          Tulipas epäselvää tekstiä näin heti aamusta.
          ex. E39 528iA -96
          ex. E61 530xdA -08
          ex. E91 320iA Touring -08
          ex. E39 525iA Sedan -02
          ex. E36 318is Coupe -92

          Comment

          • erturo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 31
            • oulu

            #6
            kuinka laitoit kytkimen? itse vaihdoin sinne yksinappisen (pelkkä takasumareiden nappi) kytkimen tilalle kaksinappisen, ja lisäsin taakse liittimeen neljännen piuhan. ilmeisesti jotain pitäisi vielä tehdä, koska napista ei tapahdu mitään (ei mene signaalia edes releelle asti). liekkö se kytkimen takainen liitin on jotenkin erilainen yksinappisessa kuin kaksinappisessa?


            liittimelle tuli siis alunperin kolme johtoa (neljännelle oli paikka), joilla takasumarit toimi. oletin, että lisäämällä neljännen piuhan saan sillä vietyä signaalin releelle (että maat ja muut tarvittavat olisi kytkimellä jo valmiina).

            Comment

            • Toipis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 122
              • Kotka

              #7
              Mittasin kytkimestä yleismittarin piipparilla että mitkä nastat yhdistyvät kun kytkin on kiinni.

              Kytkentä on siis niin että:

              Kytkin:
              +12v parkkivalosta > releen kelan 1. nasta
              releen kelan 2. nasta > kytkimen 1. nasta
              kytkimen 2.nasta > maa.

              Sumari:
              +12V > sulake > releen koskettimen 1. nasta
              releen koskettimen 2. nasta > sumuvalon polttimo > maa.
              ex. E39 528iA -96
              ex. E61 530xdA -08
              ex. E91 320iA Touring -08
              ex. E39 525iA Sedan -02
              ex. E36 318is Coupe -92

              Comment

              • erturo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 31
                • oulu

                #8
                noniin, homma toimii ja peitto heiluu.


                eli valot on paikoillaan ja toimivat

                Comment

                • LASTU
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 104
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by erturo
                  noniin, homma toimii ja peitto heiluu.


                  eli valot on paikoillaan ja toimivat
                  Voisit pienet ohjeet laittaa tänne kuvien kera, niin saataisiin mullekin toimiva valot.

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #10
                    mä tein itelleni just saman homman (sumareitten asennuksen) etsin mittaristosta vielä sen piuhankin jolla saa mittaristoonkin sen valon palamaan. prkl ku ei muista sitä johdon väriä, vois yrittää jos joskus jaksais irrottaa tuosta ton mittariston ni laittaisin tänne sen piuhan värin
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • musse67
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 103
                      • Kymenlaakso

                      #11
                      Ostakaa joku multa noi Hellat, onnistuu asennus tumpelommaltakin

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50750
                      BMW E36 320i Coupe -98
                      Ford Taunus 2.0 OHC -77

                      Comment

                      • Tejuka
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 692
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Asensin juuri tuolla alkuperäisellä johtosarjalla sumuvalot, ja nyt olisi relettä vaille valmis kokeiltavaksi. Eli millainen rele tuonne tulee laittaa? Samanlainen kun pitkien valojen vai lykäisten? Tuossa releen "vastakappaleessa" näyttäisi olevan paikat viidelle nastalle, kuten lyhyiden valojen releessäkin.. :think

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Se on hyvä katsoa niiden releiden napajärjestys kun BMW käyttää hieman normaalista poikkeavaa järjestystä...
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎