Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 316i -91. Jokin jarruttaa menoa (ei jarru).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alhimiq
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 194
    • Helsinki

    E36 316i -91. Jokin jarruttaa menoa (ei jarru).

    No niin. Auto on 316i, johon on juuri vaihdettu moottori (samanlainen ehompi m40b16 moottori tilalle kun halvalla sain) jarruttaa aina välillä ajaessa. Vika oli jo edellisen moottorin kanssa. Ajaessa tunttuu kuin puuron läpi menisi ja jotta edes 120km/h pääsee, pitää painella kaasua jo vähän enemmän kuin tarvitsee. Toisinaan auto kulkee kuin unelma ja tuntuu menevältä ja kevyeltä. Silloin kaasukin antaa 1,6L moottorin verran vastinetta.

    Vika ilmenee niin kylmällä kuin kuumalla koneella. Kun auto "jarruttaa", auto tökkää aina 2 ja 3 vaihteella, kun kyseisten vaihteiden aikana nostaaa kytkinä ylös. 4 on jo sujuvampi. Kun vika ei ilmene, 2 ja 3 vaihteella kytkimen nosto ei aiheuta kyseistä tökkäystä, vaan meno on tasaista. Kun ajaa 100-140 ja päästää kaasusta irti, nopeusmittari tipahtaa 10km yksikköä VAIHDILLA, minkä jälkeen hitaammin ja sitten taas hieman nopeampaa jne. Toisin sanoen nopeus putoaa NYKIEN. Vian ollessa poissa kaasun nostaminen johtaa tasaiseen nopeuden laskemiseen.

    Ensiksi epäilin jarruja. Korjauksen jälkeen kuitenkin vika toistui. Toiseksi epäilin perää. En ole ehtinyt sitä vielä tarkistuttamaan ja korjauttamaan (tarvittaessa), joten on hankalaa mennä sanomaan, johtuuko vika siitä. kolmanneksi tuli mieleen vaihdelaatikon reistaileminen. Tarkistin perän ja vaihdelaatikon öljyt huoltamolla, sanoivat niiden olevan hyvässä kunnossa. Viimeisenä "päähän pistona" tuli jonkin anturin viottuminen.

    Olisiko teillä mitään ideoita tähän?

    Edit: Kun kyseisen vian aikana ottaa vaihteen pois tai painaa kytkintä pohjaan, niin sitten auto kulkee kevyesti. Tänään vika ilmeni pariin kertaan saman ajon aikana. Kun nostin kakkosvaihteella 60km/h, tuntui nykäys, jonka jälkeen auto kulki erinomaisesti, mikä jälkeen seuraavassa risteyksessä vaihteen vaihtuminen merkitsi vian uusiutumista

    Edit2: Kun vika ilmenee, alkaa kaasupljin täristä hieman. Jotta nopeus pysyy samana, pitää painaa kaasua enemmän kuin ilman vikaa. Ilman vikaa pienikin kaasun lisäys alkaa tuntumaan kiihtymisellä, mutta vian ilmentyessä sellaista tunnetta ei tule,vaikka auto alkaakin kiihtyä (hitaammin)
    Last edited by Alhimiq; 23-03-2007, 10:54. Reason: lisäys 2.
    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Ilmamassamittari temppuilee?

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Ilmamassamittari tai lambaada tulee mieleen kyllä.

      Katsoppa missä kunnossa on ilmamassamittarin kiekko.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • Alhimiq
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 194
        • Helsinki

        #4
        Ilmamassamittari ja lambda.

        Lambda vaihdettiin tuossa muutama kuukausi sitten ja sitä ennen oli samanlainen ongelma, joten en usko sen olevan lamdasta kiinni.

        Ilmamassamittarista sitten en ole yhtään varma. Millainen sen kiekon pitää olla? mistä siinä näkee vian?? Tai miten pystyy tarkistamaan, että vekotin toimii?
        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

        Comment

        • Alhimiq
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 194
          • Helsinki

          #5
          Eikö kenelläkään ideoita?

          Tosiaan, vian esiintyessä pitää painaa kaasua enemmän kuin yleensä. Bensaa ei kylläkään näytä kuluvan yhtään enempi mitä tavallisessa ajossa.
          "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

          Comment

          • Haukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 1366
            • Valkeala

            #6
            näyttääkö kulutusmittari nollaa ku motarivauhissa päästät kaasun? vai näyttääkö jotain lukemaa silloin, kun nopeus putoaa hitaammin? (eli kun vika on päällä ja nykii)

            Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

            Comment

            • Alhimiq
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 194
              • Helsinki

              #7
              Kuule..

              Ei ole kulutusmittaria, mistä seurata. Autossa on aika primitiivinen mittaristo. Mitä jos kulutus ei putoakaan nollaan kaasun päästäessä, niin mitä se osoittaa?
              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

              Comment

              • teukkamaister
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 138

                #8
                -93 325iCA ja totesin tänään että auto kulkee kevyemmin ja hieman tehokkaammin kun ottaa ton ilmamassamittarin johdon irti! Tarkoittaako tämä nyt, että mittari on paskana? Tosiaan, mulla ei kulutusmittari yleensä mene nollille jos esim 80km/h päästää kaasun, toisinaan taas menee. Ja tosiaan automaatista nyt kyse.

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Tuo vikasi M40 moottorilla viittaisi nostavien jumitukseen, eli tipahtaa kolmella käymään, kuuluuko nakutusta? No toinen tai mikä ensiksi tuli mieleen on bensan saanti, pumppu ja suodatin kannattas tarkistaa. Oireethan viittaavat siihen että kun pienillä vaihteilla kierrokset nousee tai isommilla vaihteilla myös, niin työtähtien noustessa hyytyminen alkaa. Boksi olisi sitten seuraava omalla tarkistuslistalla.
                  ...

                  Comment

                  • teukkamaister
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 138

                    #10
                    Originally posted by reddewil View Post
                    Tuo vikasi M40 moottorilla viittaisi nostavien jumitukseen, eli tipahtaa kolmella käymään, kuuluuko nakutusta? No toinen tai mikä ensiksi tuli mieleen on bensan saanti, pumppu ja suodatin kannattas tarkistaa. Oireethan viittaavat siihen että kun pienillä vaihteilla kierrokset nousee tai isommilla vaihteilla myös, niin työtähtien noustessa hyytyminen alkaa. Boksi olisi sitten seuraava omalla tarkistuslistalla.
                    Kummalle vastasit tossa yllä?? Ite ainakin juuri vaihdoin p.aineensuodattimen... niin ja "teho"lastu on kiinni...siitäkään kyllä mitään hyötyä oo..

                    Comment

                    • tero1
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 404
                      • Klaukkala

                      #11
                      Noilla "teholastuilla" ei ole mitään virkaa jos ne varsinkin on niitä mitä saa postimyynnistä tilattua.. Tarkista se ilmamäärämittari, mulla oli siinä vikaa aikoinaan e30 M40 moottorissa, sekin kiihtyi täysin moitteitta 120 ja sitten tyssäs.. Ja niin mulla on sulle uus mittari jos siinä vika
                      nyk: e46 330i cäb M
                      ex: e30 318i touring brilliantrot
                      ex: e30 316i taxi Schwarz
                      ex: e46 320d Topazblau Metallic
                      ex: e36 325iA taxi alpinweiß
                      ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
                      ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
                      ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

                      Comment

                      • impius
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 66
                        • helsinki

                        #12
                        voihan se lambdassakin olla vaik onkin uusittu,itsellä lambda teki tuommoista kun oli väärä lambda tökkäs noin 140km vauhdissa , otin lambdasta piuhan irti testatakseni niin toimi moiteetta
                        (ex:315-83,316-85,2x518i-88,316i-89,318i-88,320i-88,316i(n.125hv)-85,520i-89),318i-88, 316i-90, 520i-91

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #13
                          Originally posted by teukkamaister View Post
                          Kummalle vastasit tossa yllä?? Ite ainakin juuri vaihdoin p.aineensuodattimen... niin ja "teho"lastu on kiinni...siitäkään kyllä mitään hyötyä oo..
                          Ei taida olla teukalla 1,6-1,8L -70 luvun nelosta pellin alla? M40...
                          ...

                          Comment

                          • teukkamaister
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 138

                            #14
                            Originally posted by reddewil View Post
                            Ei taida olla teukalla 1,6-1,8L -70 luvun nelosta pellin alla? M40...
                            ei oo ei...sillä vähän ihmettelinki ja sitten hokasin, muttei jaksanu alkaa enää editoimaan

                            Comment

                            • Alhimiq
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 194
                              • Helsinki

                              #15
                              Lupaan pullakahvit ensimmäiselle viidelle, jos jaksatte lukea tuloksista

                              Päivitetäänpä tätä threadia. Elikkä. Lueskelin viikkotolkulla forumin asiatekstejä ja yritin niistä tehdä johtopäätöksiä. Seuraavia asioita kokeilin:

                              - Ilmamäärämittarin avaaminen, hiiliraidan tarkistaminen (en putsannut sitä vielä, puhalsin siitä kylläkin kertyneet pölyt hlvtiin ). Piti kylläkin siirtää sitä piirilevy', mutta pulttien päät (millä piirilevy on kiinni) oli yritetty avata ja pilattu näin yhden ruuvin pää. ihme ja kumma tuon puhalluksen jälkeen alkoi käymään jouhevammin, muttei erinomaisesti. (efekti voipi olla myös korvien välissä).

                              - Eräästä threadista luin, että kaveri antoi kenkää oikein kunnolla. No, pitihän sitä yrittää myös. kolmosvaihteella viitisen minuuttia 100 km/h. Kotiin ajo kaasuttamisen jälkeen ei tuntunut kummoiselta, mutta seuraavana päivänä auto toimi erinomaisesti!!! :O. (Eli hyvin vastas kaasuun ja tehot oli riittävät). muutama päivä iloa, jonka jälkeen alkoi surut.

                              - Imuvuotoja etsiskelin brakecleanerin avulla - motti kuin sinetöity arkku, eli ei löytynyt mitään ilmavuotoja. Eivät kierrokset nousseet lainkaan. En tosin mitannut kierroksia pajalla, mutta kuulemma ilmavuodo ilmentyessa moottorin äänen avulla pystyisi päättelemään ilmavuotoa. (en ole varma tästä. Sanotaan, että auto käynnistyy hyvin kylmänä, eikä kierrokset heittelehdi vaan se hakeutuu toimimaan nätisti samoille kierroksille).

                              - Eipä tässä mitään kuin uudet halvat kotikonstit kehiin. Masinol. Pitää sanoa, että aika hyvä aine mun koneelle. 8L bensaa koneessa 1L. Vähäsen autolla ajelua (eli suurinpiirtein tankki tyhjäksi) ja uudet 98 litkut sisään. Seuraavana päivänä oli pakko olla niin heleeevetin tyytyväinen!!!

                              JOHTOPÄÄTÖKSIÄ.

                              Ihmiset olivat kirjoitelleet, miten ongelmat ratkesivat. Erään kaverin SAMANLAINEN ongelma ratkesi *lambdaa vaihtamalla*. Toisella oli ongelma taas hieman toisenlainen ja auto nyki välillä. korjaantui *lämpötila-anturia* vaihtaamalla.

                              Itelläni kaikesta tästä tuli mieleen se, että kun kaasuttaa, moottori ja näin myös putkisto putsaantuvat karstasta ja paskasta. Jos kyse on mulla lambdasta, niin sen pikainen rikki meneminen johtuisi noesta tai tukossa olevasta putkesta. (mainitaan vielä, että hc 800/2000rpm = 0/0 ja co 0/0!!).
                              miksi lambda olisi vialla, jos nyt kaikki toimii "puhdistusten jälkeen normaalisi? No, tänään oli taas pientä voimattomuutta havaittavissa.
                              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎