No niin. Auto on 316i, johon on juuri vaihdettu moottori (samanlainen ehompi m40b16 moottori tilalle kun halvalla sain) jarruttaa aina välillä ajaessa. Vika oli jo edellisen moottorin kanssa. Ajaessa tunttuu kuin puuron läpi menisi ja jotta edes 120km/h pääsee, pitää painella kaasua jo vähän enemmän kuin tarvitsee. Toisinaan auto kulkee kuin unelma ja tuntuu menevältä ja kevyeltä. Silloin kaasukin antaa 1,6L moottorin verran vastinetta.
Vika ilmenee niin kylmällä kuin kuumalla koneella. Kun auto "jarruttaa", auto tökkää aina 2 ja 3 vaihteella, kun kyseisten vaihteiden aikana nostaaa kytkinä ylös. 4 on jo sujuvampi. Kun vika ei ilmene, 2 ja 3 vaihteella kytkimen nosto ei aiheuta kyseistä tökkäystä, vaan meno on tasaista. Kun ajaa 100-140 ja päästää kaasusta irti, nopeusmittari tipahtaa 10km yksikköä VAIHDILLA, minkä jälkeen hitaammin ja sitten taas hieman nopeampaa jne. Toisin sanoen nopeus putoaa NYKIEN. Vian ollessa poissa kaasun nostaminen johtaa tasaiseen nopeuden laskemiseen.
Ensiksi epäilin jarruja. Korjauksen jälkeen kuitenkin vika toistui. Toiseksi epäilin perää. En ole ehtinyt sitä vielä tarkistuttamaan ja korjauttamaan (tarvittaessa), joten on hankalaa mennä sanomaan, johtuuko vika siitä. kolmanneksi tuli mieleen vaihdelaatikon reistaileminen. Tarkistin perän ja vaihdelaatikon öljyt huoltamolla, sanoivat niiden olevan hyvässä kunnossa. Viimeisenä "päähän pistona" tuli jonkin anturin viottuminen.
Olisiko teillä mitään ideoita tähän?
Edit: Kun kyseisen vian aikana ottaa vaihteen pois tai painaa kytkintä pohjaan, niin sitten auto kulkee kevyesti. Tänään vika ilmeni pariin kertaan saman ajon aikana. Kun nostin kakkosvaihteella 60km/h, tuntui nykäys, jonka jälkeen auto kulki erinomaisesti, mikä jälkeen seuraavassa risteyksessä vaihteen vaihtuminen merkitsi vian uusiutumista
Edit2: Kun vika ilmenee, alkaa kaasupljin täristä hieman. Jotta nopeus pysyy samana, pitää painaa kaasua enemmän kuin ilman vikaa. Ilman vikaa pienikin kaasun lisäys alkaa tuntumaan kiihtymisellä, mutta vian ilmentyessä sellaista tunnetta ei tule,vaikka auto alkaakin kiihtyä (hitaammin)
Vika ilmenee niin kylmällä kuin kuumalla koneella. Kun auto "jarruttaa", auto tökkää aina 2 ja 3 vaihteella, kun kyseisten vaihteiden aikana nostaaa kytkinä ylös. 4 on jo sujuvampi. Kun vika ei ilmene, 2 ja 3 vaihteella kytkimen nosto ei aiheuta kyseistä tökkäystä, vaan meno on tasaista. Kun ajaa 100-140 ja päästää kaasusta irti, nopeusmittari tipahtaa 10km yksikköä VAIHDILLA, minkä jälkeen hitaammin ja sitten taas hieman nopeampaa jne. Toisin sanoen nopeus putoaa NYKIEN. Vian ollessa poissa kaasun nostaminen johtaa tasaiseen nopeuden laskemiseen.
Ensiksi epäilin jarruja. Korjauksen jälkeen kuitenkin vika toistui. Toiseksi epäilin perää. En ole ehtinyt sitä vielä tarkistuttamaan ja korjauttamaan (tarvittaessa), joten on hankalaa mennä sanomaan, johtuuko vika siitä. kolmanneksi tuli mieleen vaihdelaatikon reistaileminen. Tarkistin perän ja vaihdelaatikon öljyt huoltamolla, sanoivat niiden olevan hyvässä kunnossa. Viimeisenä "päähän pistona" tuli jonkin anturin viottuminen.
Olisiko teillä mitään ideoita tähän?
Edit: Kun kyseisen vian aikana ottaa vaihteen pois tai painaa kytkintä pohjaan, niin sitten auto kulkee kevyesti. Tänään vika ilmeni pariin kertaan saman ajon aikana. Kun nostin kakkosvaihteella 60km/h, tuntui nykäys, jonka jälkeen auto kulki erinomaisesti, mikä jälkeen seuraavassa risteyksessä vaihteen vaihtuminen merkitsi vian uusiutumista
Edit2: Kun vika ilmenee, alkaa kaasupljin täristä hieman. Jotta nopeus pysyy samana, pitää painaa kaasua enemmän kuin ilman vikaa. Ilman vikaa pienikin kaasun lisäys alkaa tuntumaan kiihtymisellä, mutta vian ilmentyessä sellaista tunnetta ei tule,vaikka auto alkaakin kiihtyä (hitaammin)
Comment