Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 takalaakerin vaihto irroittamatta vetaria?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    E36 takalaakerin vaihto irroittamatta vetaria?

    Noniin,

    eli kuskin puolelta aloin vaihtamaan laakeria ja heti vetaria irrottaessa ensimmäisestä torxista pää poikki että naps (pultti siis edelleen kiinni, lähti vain se torx-osa siitä päästä) vaikka yritin liotella ja naputtaa päähän.

    No, seuraava ajatus oli että pysyköön vetari siellä ja irrotetaan sitten koko tukivarsi ja vaihdetaan laakeri vetari kiinni korissa. Onkos tuossa nyt jotain mikä estäisi moisen operaation? Ala- ja ylätukivarret otin jo tuosta irti ja edestä samoin sen puslan 'pesän' löysäilin joten eikös nyt kun pamautan tuosta navasta mutterin auki ja työnnän koko paskan irti vetarin tumpista pitäisi koko hässäkän saada nostettua laakereineen pois?

    Ainut mikä jäi hämäämään on tuo käsijarrun vaijeri, millä perkeleellä se on tuossa navassa / jarrukilvessä kiinni? Joudunko vetämään koko vaijerin käsijarrukahvalta asti pois?

    Toinen vaihtoehto on sitten lyödä paska takasin nippuun ja ajaa koko roska nosturille vetarin irrotukseen enemmän tai vähemmän väkivalloin, eikai tuossa auta sitten kun leikata kanta poikki tuosta vituiksi menneestä pultista ja sitten vaikka lukkopihdeillä tynkä pois perän laipasta?

    Voi elämän kevät kun olis syntynyt pitemmällä kalustolla niin ei tarttisi näitä jatkeita ropailla, perkele.
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Originally posted by nut View Post
    Ainut mikä jäi hämäämään on tuo käsijarrun vaijeri, millä perkeleellä se on tuossa navassa / jarrukilvessä kiinni? Joudunko vetämään koko vaijerin käsijarrukahvalta asti pois?
    Ruosteella se vaijerinkuoren pää on kiinni ja yleensä v***n tiukassa... Katko ne loputkin ruuvit ja irrottele ne sitten lämmöllä, uusia saa kaupasta.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Originally posted by Leka View Post
      Ruosteella se vaijerinkuoren pää on kiinni ja yleensä v***n tiukassa... Katko ne loputkin ruuvit ja irrottele ne sitten lämmöllä, uusia saa kaupasta.
      Kokeillaan nyt huomenna josko se lähtis se vaijeri irti. Meinasin joka tapauksessa poistaa tuon tukivarren jos vaihtais ylä/alatukivarren puslat samaan syssyyn, pitää hakea uudet pultit huomenna joka tapauksessa. Navan mutterikin oli aika lujaan jumittanut, hylsy antautui lähes välittömästi. Onko noita voimahylsyjä 12-kanttisina olemassa?
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Sitä vaijeria on tosiaan syytä liotella pitkään ennen kun yrittää edes irrotusta. Voi olla tuossa sinun tapauksessasi tosiaan viisaampaa irroittaa se käsijarrukahvasta ja antaa olla toisesta päästä tukivarressa kiinni. Ainakin omassani (e36 325) oli tuo vetari aivan hävyttömän tiukassa ennen kuin irtosi. Mutteri irtosi kohtuu helposti pulttipyssyllä, mutta Belzerin ulosvetäjä tuhoutui mutkalle väännössä ja hakkaamisessa (yllätys) kun vetaria painettiin pois. Kyllä se sieltä irtoaa kun on heti lähtöön tarpeeksi järeät työkalut.

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #5
          Noniin, tehtävä suoritettu:

          Ensimmäinen ongelma oli tuo napamutteri, ei lähtenyt vaikka kolmella eri pyssyllä kokeiltiin, joten poralla vähän mutterinkylkeen alkua ja taltalla halki niin johan irtosi. Helvetin tiukassa oli, tuli mm. napsautettua Heycon 1/2 tuuman vääntötanko putken kanssa poikki

          Ei jaksettu alkaa ottamaan vetaria irti joten tukivarsi irti (varsin nopea & helppo operaatio) ja sitten tuo kässärin vaijeri lähti kolmella iskulla, työkaluina lyöntituurna ja iso moskavasara. Pelimiehinä ei viittitty mitään CRCtä sinne edes ruikkia, remontithan pitää pystyä tekemään vitivalkoinen insinöörintakki päällä Vanha laakeri ja pyörän laippa lähti ihan nätisti prässillä pois, vain ulkokooli jäi laippan akseliin kiinni. Hauskuus tosin alkoi siinä vaiheessa kun huomattiin että sisäkooli oli syönyt akselia halkaisijaltaan 1 mm pienemmäksi -> hitsillä ja sorvilla kuntoon.

          Loppujen lopuksi aika näppärästi menee operaatio kun tuon koko tukivarren nappaa irti kun pystyy sitten prässillä vaihtamaan/vaihdattamaan tuon itse laakerin. Tiedä sitten kuinka luvassa tuo kässärin vaijeri voisi olla, mutta ihan kivuttomasti ainakin nyt irtosi.
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎