Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 cäpin katto-ongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ässä lavaan
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1717
    • Savo

    e36 cäpin katto-ongelma?

    Juu, eli ei ala ajokausi vahvasti. Katto on toiminut tähän asti moitteettomasti mutta eilen rupesin normaalisti avaamaan kattoa cäpykästä (eli avaan normaalisti lukituksen kahvasta, nostan kattoa ylöspäin sekä avitan alkunousussa ja painan avausnapin pohjaan), ja tapahtui seuraavaa:

    -lasit laskeutuvat puoleen väliin ja mitään muuta ei tapahdu.

    noh..

    kokeilen uudelleen katonavaus nappia painaa ja nyt lasit laskeutuvat alas (siitä puolivälistä) asti mutta katto ei lähde menee pois. eli siis luukku ei avaudu takana.


    mistä moinen yllättävä vika? kuten alussa mainitsin niin mitään ongelmia ei tähän mennessä ole katonavauksessa esiintynyt. onko kattomekanismiin liittyviä sulakkeita tjms. voinut palaa/hajota?
    Last edited by ässä lavaan; 02-04-2007, 13:50.
    E91

    Exät:
    E36 325i -93 Cabriolet
    E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
    E36 325i -91 Sedan
    E30 325i -85
  • anttiva
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 819
    • .

    #2
    kokeile hieman käsillä auttaa sitä kattoa, kun samalla painat siitä napista.

    Comment

    • ässä lavaan
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1717
      • Savo

      #3
      no luonnollisesti autan kädellä katon nousua alussa mutta ei auta..
      E91

      Exät:
      E36 325i -93 Cabriolet
      E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
      E36 325i -91 Sedan
      E30 325i -85

      Comment

      • Kiintee
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 53
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by ässä lavaan View Post
        no luonnollisesti autan kädellä katon nousua alussa mutta ei auta..
        Kokeile auttaa vähän lujempaa.. Itellä kanssa ekat kerrat vaati vähä lisää poweria..
        G30 530e ’17
        ex:E91 330xd '06, E60 530d M-Sport LCI '07, E90 320d '05, E36 328i Cabrio '95, E34 M5 3.8 '93, E34 525i '91

        Comment

        • ässä lavaan
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1717
          • Savo

          #5
          no niin. elikkä pensapumppua vaihdettaessa on tullu vedettyä takapenkin alla sitä vipua, joka vapauttaa katon moottorit. täytyypä alkaa tapella noitten kanssa tässä jahka joutaa..

          montako moottoria siellä pitäisi olla oikein? vissiin 2? purin verhoiluja ja yksi moottori siinä vasemmassa takakulmassa heti verhoilun takana roikkui puoliksi tippuneena. työnsin sen takaisin pooreihinsa. missä toinen moottori sijaitsee?

          vinkkejä kaivataan saman asian kanssa tapelleilta. searchilla löyty jotain mutmut.. :/
          Last edited by ässä lavaan; 02-04-2007, 16:02.
          E91

          Exät:
          E36 325i -93 Cabriolet
          E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
          E36 325i -91 Sedan
          E30 325i -85

          Comment

          • Larry
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 646
            • höpö

            #6
            poiss
            Last edited by Larry; 24-10-2011, 23:37.

            Comment

            • ässä lavaan
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1717
              • Savo

              #7
              moottorit löytyi ja on laitettu paikalleen. mitäs nyt kuuluisi tehdä? kun kokeilee avata kattoa niin mitään ei tapahdu. :think
              E91

              Exät:
              E36 325i -93 Cabriolet
              E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
              E36 325i -91 Sedan
              E30 325i -85

              Comment

              • Jani S.
                Newbiemmer
                • Feb 2007
                • 1
                • helsinki

                #8
                Itellä kävi samanlailla. Auttoi kun otti akkunavan irti hetkeksi. Muistat vaan rullara moottorit oikeaa asentoon ennenkuin laitat paikalleen takas.

                Comment

                • datzka
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 778
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Jeps, eli aina kun vetää vivusta niin on katon uudelleen kalibrointi edessä joka tapahtuu näin.

                  1. Ihan ensteks vedät uudelleen vivusta, jotta moottorit irtoaa vastakappaleistaan (Molemmat moottorit siellä kontissa vasemmalla, toinen heti näkysällä kun purkaa verhoilun, toinen siellä pellin takana ihan vasemmassa kulmassa)

                  2. Seuraavaksi lasket katon manuaalisesti konttiin, eli käsipelin rätti konttiin.

                  3. Sitten pitäs saada moottorit taas kiinni toisiinsa, mutta takakonttihan ei aukea, jos rätin kontti on vähänkään auki. Eli tässä vaiheessa pyydät jonkun kaverin painamaan rätin konttia kiinni jolloin kuuluu ääni, että takakontin lukko aukeaa. Itellä sen saa tosin ihan avaimellakin auki, mutta kaikilla ei ilmeisesti toimi.

                  4. Takakontista moottorit kiinni toisiinsa, ja siitä tietää että ne on kunnolla kiinni kun kuuluu *klik*

                  5. Kontti kiinni ja istumaan kuskinpaikalle ja painat katon alasmenemis-napin pohjaan ja pidät sen pohjassa. Kun nappi on pohjassa laitat virrat päälle ja pidät kokoajan kattonappia pohjassa. Kun virrat on päällä painat nappia n. 10-15s vielä pohjassa, kunnes katto imasee itsensä konttiin ja luukku menee kiinni. Siinä vaiheessa kun luukku on kiinni voit päästää napista irti. Katto vielä hetken ettii rajojaan ja kalibroi itseään.

                  Nyt katon pitäisi olla kalibroinut itsensä ja toimia. Jos ei auta niin käytä akkua irti ja toista tämä toimenpide.
                  Last edited by datzka; 03-04-2007, 14:27.
                  ///M3 97-

                  Comment

                  • datzka
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 778
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Jani S. View Post
                    Itellä kävi samanlailla. Auttoi kun otti akkunavan irti hetkeksi. Muistat vaan rullara moottorit oikeaa asentoon ennenkuin laitat paikalleen takas.
                    miten meinaat "oikeaan" asentoon? Itellä tosin katossa on vielä jotain muuta häikkää sillä kun calibroinnit on tehty ja koittaa alkaa nostamaan kattoa ylös niin kontin luukkua ja lasit tippuvat "pätkissä" eli kontti aukeaa jonkun 5cm ja lasit tippuvat 3cm, parin sekunnin taukua ja taas molemmat saman aikaisesti tippuvat/nousee. Kunnen lasit on alhaalla ja kontin luukku on auki kuuluu vieläkin sellanen ääni että lasit koittaa yrittää pudota. Eli ilmeisesti kattomekanismissa joku anturi tjsp kusee sillä ei tajua että lasit ja luukku on alhaalla/auki. Sitten painaa katon nappia ihan kumpaan suuntaan tahansa ja mitään ei enään tapahdu.

                    Jännä homma vaan tuo lasien ja kontin asteittain toimiminen. Pitää varmaan alkaa mittailee kaikki anturit ym läpi, ei itselläkään liikaa tietoa näistä katon vianetsinnöistä ole :/
                    Last edited by datzka; 03-04-2007, 14:33.
                    ///M3 97-

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      #11
                      [QUOTE=ässä lavaan;895404]no niin. elikkä pensapumppua vaihdettaessa on tullu vedettyä takapenkin alla sitä vipua, joka vapauttaa katon moottorit. täytyypä alkaa tapella noitten kanssa tässä jahka joutaa..

                      Onnistuuko takapenkin irrottaminen niin, ettei vedä sitä vapautusvipua vai onko toiminto ns. automaattista seurausta edelliselle?
                      M550d

                      Comment

                      • kaba
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1209
                        • Helsinki

                        #12
                        [quote=jumbo;896667]
                        Originally posted by ässä lavaan View Post
                        no niin. elikkä pensapumppua vaihdettaessa on tullu vedettyä takapenkin alla sitä vipua, joka vapauttaa katon moottorit. täytyypä alkaa tapella noitten kanssa tässä jahka joutaa..

                        Onnistuuko takapenkin irrottaminen niin, ettei vedä sitä vapautusvipua vai onko toiminto ns. automaattista seurausta edelliselle?

                        Se vipu on aika iso vas. takapenkin alla, joten onnistuu irrottaminen hyvin. Nimim. Irrotettu mokaamatta (myöskin )
                        -kaba-,
                        BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                        Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                        Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                        Ex F10 M550d takaniskatuilla
                        730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                        ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                        ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                        ex. mb 230 coupe, -91
                        ex. Ford Granada 2.0 -84
                        "Tio små moppepojkar"
                        "Pruritum ani"
                        "Helsinki City Boys"

                        Comment

                        • ässä lavaan
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1717
                          • Savo

                          #13
                          jeps! eli katto pelaa taas kuin ajatus! KIITOS KAIKILLE NEUVOJILLE!
                          E91

                          Exät:
                          E36 325i -93 Cabriolet
                          E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                          E36 325i -91 Sedan
                          E30 325i -85

                          Comment

                          • Kiintee
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 53
                            • Helsinki

                            #14
                            Kiitos tosiaan näistä neuvoista, nyt toimii omakin!!
                            G30 530e ’17
                            ex:E91 330xd '06, E60 530d M-Sport LCI '07, E90 320d '05, E36 328i Cabrio '95, E34 M5 3.8 '93, E34 525i '91

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              toisenlaista ongelmaa... katto toiminut täysin ennen talvisäilöön laittoa, mutta nyt ei lähde edes lasit laskemaan alas ja takapenkkiä ei ole irroitettu. mikähän tuon on voinut tehdä? :think
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎