Ei nopeasti etsittynä löytynyt kunnon ohjetta alatukivarren vaihtoon niin tässä olisi nyt yksi, kun tuossa juuri ohjeita toisessa ketjussa kyseltiin.
E36:een voi vaihtaa myös pelkän alapallonivelen, mutta järkevämpää ja helpompaa on vaihtaa koko alatukivarsi. Koska tukivarressa tulee molemmat pallonivelet mukana ja näin ollen ei ole tarvetta prässihommiin. Samalla myös vaihdetaan tukivarren takapäähän tuleva kumihela.
Eli tarvitset varaosaliikkeestä alatukivarren ja tukivarren takahelan.
Sitten hommiin, etukulma ilmaan ja rengas irti.
Alatukivarsi on neljästä kohdasta kiinni, kuvassa alla kohdat nuolilla merkitty.
Irroittamisjärjestyksellä ei sen suurempaa merkitystä ole. Alla kuvassa on ensin irroitettu kallistuksenvakaajan kiinnitys, sitten irroitetaan ulompi alapallonivel. Mutteria ei saa kierrettyä kokonaan auki ennen kuin pallonivel on "naksautettu" irti, kuten kuvassa on jo tehty. Pallonivelen irroitus käy erittäin helposti siihen tarkoitukseen tehdyllä haarukka-avaimella (kyseinen työkalu näkyy alempana seuraavassa kuvassa, jossa alatukivarsi on jo irroitettu). Työkalu toimii varsin tehokkaasti kun laitat pallonivelen tapin haarukan sisään ja alat vasaralla mäiskimään sitä syvempään ja syvempään, kohta pallonivel irtoaa.
Kolmoskuvassa on sitten se vaikein mutteri, se on varsin ahtaassa paikassa apurungon takana. Enkä ainakaan itse sinne saanut mahtumaan räikkää, eikä myöskään kiintolenkkiä oikein mahdu kääntämään. Normaali avoin lenkkiavain sinne menee, ja sitten vain kädet ristiin ja toivot, että mutteri on sopivan löysällä...Kuten minulla oli. Jonkin mallin jatkovartta mahtunee raidetangon yläpuolelta pujotettuna tarvittaessa.
Neljännessä kuvassa sitten otetaan takahelan kiinnitykset irti.
Tässä kuvassa sitten onkin tukivarsi jo irti ja uusi tukivarsi vierellä. Kuvassa näkyy myös aiemmin mainittu pallonivelen irroitustyökalu.
Seuraavaksi takahelan kiinnike pitää irroittaa vanhasta kumihelasta. Se käy hyvin helposti taltalla ja vasaralla, helan metallikehä hakataan kylmästi ruttuun.
Sitten uutta kumihelaa runkokiinnikkeeseen. Itse hoidin homman ruuvipenkissä, hela meni suhteellisen kivuttomasti paikalleen. Homman voi hoitaa myös prässillä tai jollain ulosvetäjävirityksellä. Varmista, että helan merkki tulee kohdakkain runkokiinnikkeessä olevan merkin kanssa.
Sitten hela pitäisi saada painettua uuden alatukivarren tappiin. Tässä kohtaa joutui hieman hauista rasittamaan. Kiinnitin helan ruuvipenkkiin, itse kapusin pöydälle tukivarren kanssa ja sitten vain pyörittämään tukivartta reikään samalla painaen mahdollisimman paljon. Tappia on hyvä liukastaa jollain, esim. saippualla tai miksei vaikka vesipohjaisella liukuvoiteella . Kuvaa tästä operaatiosta ei ole, vaan alla olevassa kuvassa hela on jo onnellisesti paikallaan.
Näin, sitten vain pultataan tukivarsi takaisin autoon ja etupään kolinat loistavat poissaolollaan...Ja ratti on vinossa
Jos tosiaan tukivarren vaihdon jälkeen ratti ei ole enää ajettaessa suorassa, tarvitsee auto käyttää aurauskulmien säädössä.
E36:een voi vaihtaa myös pelkän alapallonivelen, mutta järkevämpää ja helpompaa on vaihtaa koko alatukivarsi. Koska tukivarressa tulee molemmat pallonivelet mukana ja näin ollen ei ole tarvetta prässihommiin. Samalla myös vaihdetaan tukivarren takapäähän tuleva kumihela.
Eli tarvitset varaosaliikkeestä alatukivarren ja tukivarren takahelan.
Sitten hommiin, etukulma ilmaan ja rengas irti.
Alatukivarsi on neljästä kohdasta kiinni, kuvassa alla kohdat nuolilla merkitty.
Irroittamisjärjestyksellä ei sen suurempaa merkitystä ole. Alla kuvassa on ensin irroitettu kallistuksenvakaajan kiinnitys, sitten irroitetaan ulompi alapallonivel. Mutteria ei saa kierrettyä kokonaan auki ennen kuin pallonivel on "naksautettu" irti, kuten kuvassa on jo tehty. Pallonivelen irroitus käy erittäin helposti siihen tarkoitukseen tehdyllä haarukka-avaimella (kyseinen työkalu näkyy alempana seuraavassa kuvassa, jossa alatukivarsi on jo irroitettu). Työkalu toimii varsin tehokkaasti kun laitat pallonivelen tapin haarukan sisään ja alat vasaralla mäiskimään sitä syvempään ja syvempään, kohta pallonivel irtoaa.
Kolmoskuvassa on sitten se vaikein mutteri, se on varsin ahtaassa paikassa apurungon takana. Enkä ainakaan itse sinne saanut mahtumaan räikkää, eikä myöskään kiintolenkkiä oikein mahdu kääntämään. Normaali avoin lenkkiavain sinne menee, ja sitten vain kädet ristiin ja toivot, että mutteri on sopivan löysällä...Kuten minulla oli. Jonkin mallin jatkovartta mahtunee raidetangon yläpuolelta pujotettuna tarvittaessa.
Neljännessä kuvassa sitten otetaan takahelan kiinnitykset irti.
Tässä kuvassa sitten onkin tukivarsi jo irti ja uusi tukivarsi vierellä. Kuvassa näkyy myös aiemmin mainittu pallonivelen irroitustyökalu.
Seuraavaksi takahelan kiinnike pitää irroittaa vanhasta kumihelasta. Se käy hyvin helposti taltalla ja vasaralla, helan metallikehä hakataan kylmästi ruttuun.
Sitten uutta kumihelaa runkokiinnikkeeseen. Itse hoidin homman ruuvipenkissä, hela meni suhteellisen kivuttomasti paikalleen. Homman voi hoitaa myös prässillä tai jollain ulosvetäjävirityksellä. Varmista, että helan merkki tulee kohdakkain runkokiinnikkeessä olevan merkin kanssa.
Sitten hela pitäisi saada painettua uuden alatukivarren tappiin. Tässä kohtaa joutui hieman hauista rasittamaan. Kiinnitin helan ruuvipenkkiin, itse kapusin pöydälle tukivarren kanssa ja sitten vain pyörittämään tukivartta reikään samalla painaen mahdollisimman paljon. Tappia on hyvä liukastaa jollain, esim. saippualla tai miksei vaikka vesipohjaisella liukuvoiteella . Kuvaa tästä operaatiosta ei ole, vaan alla olevassa kuvassa hela on jo onnellisesti paikallaan.
Näin, sitten vain pultataan tukivarsi takaisin autoon ja etupään kolinat loistavat poissaolollaan...Ja ratti on vinossa
Jos tosiaan tukivarren vaihdon jälkeen ratti ei ole enää ajettaessa suorassa, tarvitsee auto käyttää aurauskulmien säädössä.
Comment