Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etu-alatukivarren vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terou
    BTCF Member
    • May 2005
    • 791
    • Tampere

    E36 etu-alatukivarren vaihto

    Ei nopeasti etsittynä löytynyt kunnon ohjetta alatukivarren vaihtoon niin tässä olisi nyt yksi, kun tuossa juuri ohjeita toisessa ketjussa kyseltiin.

    E36:een voi vaihtaa myös pelkän alapallonivelen, mutta järkevämpää ja helpompaa on vaihtaa koko alatukivarsi. Koska tukivarressa tulee molemmat pallonivelet mukana ja näin ollen ei ole tarvetta prässihommiin. Samalla myös vaihdetaan tukivarren takapäähän tuleva kumihela.
    Eli tarvitset varaosaliikkeestä alatukivarren ja tukivarren takahelan.

    Sitten hommiin, etukulma ilmaan ja rengas irti.

    Alatukivarsi on neljästä kohdasta kiinni, kuvassa alla kohdat nuolilla merkitty.




    Irroittamisjärjestyksellä ei sen suurempaa merkitystä ole. Alla kuvassa on ensin irroitettu kallistuksenvakaajan kiinnitys, sitten irroitetaan ulompi alapallonivel. Mutteria ei saa kierrettyä kokonaan auki ennen kuin pallonivel on "naksautettu" irti, kuten kuvassa on jo tehty. Pallonivelen irroitus käy erittäin helposti siihen tarkoitukseen tehdyllä haarukka-avaimella (kyseinen työkalu näkyy alempana seuraavassa kuvassa, jossa alatukivarsi on jo irroitettu). Työkalu toimii varsin tehokkaasti kun laitat pallonivelen tapin haarukan sisään ja alat vasaralla mäiskimään sitä syvempään ja syvempään, kohta pallonivel irtoaa.
    Kolmoskuvassa on sitten se vaikein mutteri, se on varsin ahtaassa paikassa apurungon takana. Enkä ainakaan itse sinne saanut mahtumaan räikkää, eikä myöskään kiintolenkkiä oikein mahdu kääntämään. Normaali avoin lenkkiavain sinne menee, ja sitten vain kädet ristiin ja toivot, että mutteri on sopivan löysällä...Kuten minulla oli. Jonkin mallin jatkovartta mahtunee raidetangon yläpuolelta pujotettuna tarvittaessa.
    Neljännessä kuvassa sitten otetaan takahelan kiinnitykset irti.




    Tässä kuvassa sitten onkin tukivarsi jo irti ja uusi tukivarsi vierellä. Kuvassa näkyy myös aiemmin mainittu pallonivelen irroitustyökalu.




    Seuraavaksi takahelan kiinnike pitää irroittaa vanhasta kumihelasta. Se käy hyvin helposti taltalla ja vasaralla, helan metallikehä hakataan kylmästi ruttuun.




    Sitten uutta kumihelaa runkokiinnikkeeseen. Itse hoidin homman ruuvipenkissä, hela meni suhteellisen kivuttomasti paikalleen. Homman voi hoitaa myös prässillä tai jollain ulosvetäjävirityksellä. Varmista, että helan merkki tulee kohdakkain runkokiinnikkeessä olevan merkin kanssa.




    Sitten hela pitäisi saada painettua uuden alatukivarren tappiin. Tässä kohtaa joutui hieman hauista rasittamaan. Kiinnitin helan ruuvipenkkiin, itse kapusin pöydälle tukivarren kanssa ja sitten vain pyörittämään tukivartta reikään samalla painaen mahdollisimman paljon. Tappia on hyvä liukastaa jollain, esim. saippualla tai miksei vaikka vesipohjaisella liukuvoiteella . Kuvaa tästä operaatiosta ei ole, vaan alla olevassa kuvassa hela on jo onnellisesti paikallaan.



    Näin, sitten vain pultataan tukivarsi takaisin autoon ja etupään kolinat loistavat poissaolollaan...Ja ratti on vinossa
    Jos tosiaan tukivarren vaihdon jälkeen ratti ei ole enää ajettaessa suorassa, tarvitsee auto käyttää aurauskulmien säädössä.
    Last edited by Terou; 22-05-2007, 14:26.
    E46 M3 perän lukkoyksikkö
    Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

    www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin
  • Meta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 528
    • Salo

    #2
    Tämän voisin ehdottomasti laittaa tänne: http://www.btcf.fi/forum/forumdispla...c&daysprune=-1

    Kiitoksia, että viitsit tämän "kertomuksen" väsätä.
    Ajossa: Lada 1200L -89, Solifer 3speed ,
    Ex:e36 325iA coupe, e30 325i 2d, e36 Taxi M3 3.2 -97, e36 318is coupe -93, e34 530i -93, e36 328ia touring m-tech -96 , e46 330d m-sport touring -04, e36 328i m-tech cabrio-96, e93 M3 Cabrio -08

    -Salo Connection-

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11112
      • Oulu

      #3
      Jaa noiskos helposti ne nuokin vaihtuu. Hyvä tietää. Onko tietoa paljo nuo tukivarret maksaa, että jos vaikka itsekkin vaihtelis nuo.

      Niin ja kiitokset ohjeen tekiälle.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • sände
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 412
        • Oulu

        #4
        Näytti motonetissä olevan tukivarsi 65€kpl ja hela 17€/kpl. Ehdottomasti tämä FAQ:n

        Comment

        • sample
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 166
          • Hämeenlinna

          #5
          kuinka monen tuuman tuo nivelen irroitustyökalu on?
          Wa wa wee wa!

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by sände View Post
            Näytti motonetissä olevan tukivarsi 65€kpl ja hela 17€/kpl. Ehdottomasti tämä FAQ:n
            Heloissa kannattaa kyllä kysyä josko löytyy vaihtoehtoja..Itse sain koko umpinaiset kun kysyin vuosi sitten..Tuli muuten paljon parempi keulasta ajettavuuden kannalta.

            Ja mitä ohjeeseen tulee niin ihan aina ei se tuennassa oleva pallo lähdekkään tuollaisella avaimella..Itse vaihdoin omasta alkuperäiset varret pois ja voi maar poijjaat oli pallot kovin kiinni..Avaimet ei kestäny huonostikkaan..lämpöä lämpöä ja alkoi irtoamaan.
            Samoin myös joskus saattaa se hela olla ruostunut kiinni siihen runkokiinnikkeeseen jolloin vaatii väkivaltaa..näin oli omassa talviautossa joka oli ihka aito E36 Suomiauto

            Muuten kyllä täydet propsit tästä..Varmasti auttaa monia !
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Scyber
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 686
              • Hyvinkää

              #7
              Kiitoksia ohjeista

              oli aivan mainiot ja näillä tekeminen helppoa
              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
              www.napalmi.com

              Comment

              • uti
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 195

                #8
                Pallonivelen irrotus

                Kyllä on vuosien varrella ollut toi murtohaarukka ainoa työkalu jolla pallot on irronneet ja lisäksi se lämpö joskus. Lämmityksen kanssa vaan pitää olla tarkka, ainakin jos käyttää avoliekkiä, kuten minä. Ettei tule lämmitettyä koko autoa ja ehkä talo siinä samalla.

                Comment

                • Aazu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 182

                  #9
                  missä kohtaa helassa ja runkokiinnikkeessä on kyseinen merkki ?

                  Comment

                  • zJark
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 740
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Tukivarren takapäähän kumiksi E36 M3 3.2 mallinen. Hyvä vaihtoehto löysän alkuperäisen ja jäykän powerflexin väliltä.


                    Näkee kuvasta että on selvästi enempi gummia tukemassa kun alkuperäisessä.
                    Last edited by zJark; 09-05-2008, 14:25.
                    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                    Comment

                    • zJark
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 740
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Originally posted by Aazu View Post
                      missä kohtaa helassa ja runkokiinnikkeessä on kyseinen merkki ?
                      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                      Comment

                      • kettu_
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 26
                        • Turku RÄÄN.RÄÄN.

                        #12
                        puslista..

                        vaihdoin ite omaan e36.seen motonetin puslat n 2kk sitten ja nyt tuli hylsy katsastuksessa kun oli kumi haljennut. ostin uudet motonet tuotteet koska nyt sieltä sai sellaset missä on niiden metallien välissä täyttä kumia ja on muuten paljon tukevammat.
                        BMW e30 325 tic.

                        Comment

                        • Juubi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 999

                          #13
                          Originally posted by kettu_ View Post
                          vaihdoin ite omaan e36.seen motonetin puslat n 2kk sitten ja nyt tuli hylsy katsastuksessa kun oli kumi haljennut.
                          Oliko näiden asennuksessa pusla jäänyt vahingossa väännätykselle kun auto laskettiin normaaliin asentoon? Nuo puslat pitää asentaa aina sellaiseen asentoon että niihin ei jää vääntöä kun auto lasketaan tunkilta/nosturilta. Tarkoitan nyt siis alatukivarren asentoa takapuslaan nähden.

                          Comment

                          • kettu_
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 26
                            • Turku RÄÄN.RÄÄN.

                            #14
                            Originally posted by Juubi View Post
                            Oliko näiden asennuksessa pusla jäänyt vahingossa väännätykselle kun auto laskettiin normaaliin asentoon? Nuo puslat pitää asentaa aina sellaiseen asentoon että niihin ei jää vääntöä kun auto lasketaan tunkilta/nosturilta. Tarkoitan nyt siis alatukivarren asentoa takapuslaan nähden.
                            en usko et se olis mitenkään vääntänyt rikki, tukivarret oli paikoillaan ja noi helat sai pyöriteltyä pientä voimaa ja liukastetta käyttäen paikoilleen tukivarteen.
                            BMW e30 325 tic.

                            Comment

                            • Scyber
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 686
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Itte voin kans myöntää että noi motonetin takahelat voi tunkea sinne minne aurinko ei paista.

                              Kellään kokemusta epäkesko powerflexeistä?
                              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                              www.napalmi.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎