Hmm, minkäs vehkeen kampura tuossa sitten on ollut? Vakiokampuralla tulisi poraukseksi jo about 123mm...
E36 M3 3.0 piristäminen -yhdistetty topikit
Collapse
X
-
Päkkilä on omalla tavallaan ihan mukava kaveri mutta jokainen joka hänet henk.koht tuntee tietää että hänellä on voimakas taipumus liioitella.Originally posted by qwe4.1 litr
Ensimmäinen mahdottomuus tulee vastaan tossa väitetyssä iskutilavuudessa. Hieman laskemalla huomaa pian ettei se ole mahdollista koska lohkoa ei voi porata yli 95mm, varsinkaan 3.6L lohkoa joka on eri valua. Sylinterien väliin ei kertakaikkiaan jää enään tarpeeksi materiaalia.
Lisäksi jos männänhalkaisija olisi 95mm pitäisi iskunpituutta olla 97mm. Sellaista kampiakselia ei ole olemassakaan vaan se pitäisi teetättää. Toisekseen se ei mahtuisi pyörimään lohkossa ja/tai lohkon korkeus loppuisi kesken.
Kolmanneksi noin pitkällä iskulla oleva kampiakseli ei ikinä kestäisi tuollaisia kierroslukuja. Tunnen kyllä kaverin joka valmisti itse kampiakselin teräksestä ja kiertokanget titaanista pienentäen niillä S14 moottorin 1.6L kokoon josta sitten otti hieman yli 700hv ulos ahtamalla. Peltolan Raimo oli kyseinen henkilö, kiihdytyspuolelta varmaan joillekin tuttu. Hän nimenomaan pienensi iskunpituutta saadakseen moottorin kestämään n 10.000k/min kierroksia.
Kyselin Päkkilältä millä ihmeen kampiakselilla ja männänhalkaisijalla tuo on muka saavutettu mutta eipä tullut vastausta eikä pellin allekaan enään sopinut kurkkia oliko siellä Haltech vai ei.
Autossa oli aikoinaan aluksi hänen puheidensa mukaan 3.8L moottori mutta kun katsoin silloin (salaa) pellin alle niin 3.6 siellä oli. Tämä oli sitä aikaa kun auto oli vielä valkoinen.
Jos suuttimet ovat tuon kokoiset niin se auto tukehtuisi tyhjäkäynnillä. Samankokoinen suutin on usein esim amerikkalaisissa 1-pisteruiskujärjestelmissä joka riittää huomattavan suurellekin iskutilavuudelle.Originally posted by qweje/wiseco takomännät, puristussuhde 11.8
beckers h-profiili teräskiertokanget
schrick 280 ast. nokka, 11mm nosto
suuttimet 710ml/min
haltech 6e moottorinohjaus
tasapainotus
En ole koskaan päässyt purkamaan tai näkemään koneen "rakennusta" mutta puhtaasti jo laskemalla ja päättelemällä voi todeta ettei tuo pidä paikkaansa. Tuo lista on lähinnä Päkkilän päiväuni eikä todellisuutta.
2.okt korotus ei kyllä ikipäivänä tuo yli 10% lisätehoa. Eräällä tutulla oli 535i E34 turbo jossa hän käytti välillä tolueenia tjms oktaaninkorotinta joka toi muistaakseni parhaimmillaan n 106okt. Nakutuksenkestävyys toki parani ja se mahdollisti korkeammat paineet. Vaparissa ei noin vaan kohotetakaan puristussuhdetta oktaaniluvun mukaan ja pelkillä ennakoilla ei tuollaisia lisäyksiä saada aikaan.Originally posted by qwemitattu teho:
100-okt
326 kw, 7200 r/min
490nm 5100 r/min
98-okt.
292kw 6900 r/min
488nm/4900 r/min
rajoitin 7450r/min
Jos kerran tollaset tehot on mitattu niin missä ne on mitattu ja missä on tehokäyrät ?
En ole koskaan ollut itse kiihdyttelemässä missään mutta olettaisin että sieltäkin saa jonkinmoisen todistuksen ajamastaan ajasta.Missäköhän se mahtaa olla ?Originally posted by qwevarttimaili 12.94, loppunopeus 171kmh alastaro kesä 2000.
Ne jotka Jugin tuntevat voivat itse kysyä häneltä mitä hän on mieltä tuosta tarinasta ja kuinka paljon hän haluaa itse liittyä kyseiseen projektiin. Hän ei taatusti ikinä menisi itse väittämään tuommoisia koska hän tietää eikä vain haaveile.Originally posted by qwemukana myös tunnetut: Rännäri, Vinnikainen
koneistus Piteå motorslipen Ab/ Päkkilä Pekka
En sano että se on mahdotonta mutta tuo tarina on satua. Siihen tehoon tarvitaan joko iskutilavuutta tai kierroksia ja mieluiten molempia. Ongelma on siinä että ne eivät sovi samaan kaavaan kun pitkä isku heikentää kierroskestävyyttä. Mitä suurempi iskutilavuus, sitä vaikeampi päästä suureen litratehoon koska massat kasvavat ja syövät kierroskestävyyttä. Uusi M5 E60 on hyvä esimerkki siitä mitä kaikkea se vaatii päästä tuohon tarpeelliseen yli 100hv litratehoon kun iskutilavuus on suuri.Originally posted by qweonko toi 400hv todellakin vain toiveajattelua?
Moni varmaan tietää sen kompressoriahdetulla S38B36 koneella olevan 735iA auton. Kävin aikoinaan mittauttamassa sen Harisella ja tulos oli 381hv. Ilmanputsari oli hieman liian pieni ja pakoputki ahdas (Hartge H7) joita parantamalla Albrexin lupaamaan 415Hv olisi ehkä päästy.
En tunne Curve racing -firmaa mutta tuo tarina on satua. Auton nykyinen omistajahan on kait täällä forumilla - äkkiähän hän voisi kommentoida asiaa ja vaikka mittauttaa tehot niin sillähän se selviää kertaheitollaOriginally posted by qweMikä toi Curve racing on ja osaaki hän tehdö ihmeitä? Esitelläänkö lehdessä keksittyjä speksejä? Mikä on totuus?
:?:
Jos vakio S38B36 tai B38 ei riitä niin minä suosittelisin S52 moottoria. Siinä säästää painossa n 40kg etuakselilla joka parantaa ajettavuutta valtavasti. Kulutus on pienempi ja vaikka väännössä häviääkin varsinkin B38 versioon verrattuna niin auton ajettavuus on paljon parempi. 6v vaihteisto on myös plussaa mutta miinuspuolella tietty korkea hinta.
S38 moottorista on mahdollista saada 350-360hv vielä jossainmäärin siedettävillä kustannuksilla ulos mutta en näe mitään keinoa päästä 400hv ilman mahdottoman kalliita erikoisosia joista niistäkin joutuu osan varmasti teetättämään.
Comment
-
En osaa kommentoida tapausta sen tarkemmin kuin kyseisen auton nykyään omistava henkilö kertoi minulle kesällä ettei autossa ole enää kyseistä moottoria paikoillaan vaan ilmeisesti ihan vakio M5 pata. Ilmeisesti kone oli vaihdettu vakio M5 moottoriin ennenkuin auto oli tullut hänelle. Omistaja voi varmaan itse tarkentaa tarinaa.Originally posted by JacekEn tunne Curve racing -firmaa mutta tuo tarina on satua. Auton nykyinen omistajahan on kait täällä forumilla - äkkiähän hän voisi kommentoida asiaa ja vaikka mittauttaa tehot niin sillähän se selviää kertaheitollaOriginally posted by qweMikä toi Curve racing on ja osaaki hän tehdö ihmeitä? Esitelläänkö lehdessä keksittyjä speksejä? Mikä on totuus?
:?:
All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Valitettavan usein mm lastujen teholupaukset ovat liirumlaarumia tai harhaanjohtavia. Voidaan toki ilmottaa Motorsport -sarjan moottorille +10% tehoa lastulla mutta mielenkiintoista on se millä kierrosluvulla se tulee. Asiakas tietysti olettaa sen tulevan huipputehon kohdalla mutta näin ei useinkaan ole vaan se 10% ero saattaa olla esim 3600k/min kohdalla. Näinollen ilmoitus ei ole laiton mutta kylläkin harhaanjohtava.Originally posted by ExorcistPäämäärä on selkeä, resepti puuttuu, ja sitähän tässä yritetään kysellä. Eli millä muutoksilla noihin lukemiin päästään. Unelmistahan tässä ollaan maksamassa..
Ja onko nuo valmistajien lupaamat teholisäykset sitten höpöpuheita.. Muukkoseltakin löytyy muka +30hp RPM Power paketti noin tonnin kieppeillä..
On moottoreita joissa on tehtaalta väännön maksimoimiseksi asennettu osia jotka jarruttavat tehoa paljon kuten vaikka M52B28 moottorin imusarja. Vaihtamalla sen tilalle M50B25 imusarjan voi saavuttaa n 20hv lisätehon mutta tämmöistä ei Motorsport -moottoreista löydy koska niissä on haettu nimenomaan suurta tehoa jossainmäärin väännön kustannuksella. Erityisesti S38B35 ja B36 koneissa tämä on selvästi havaittavissa. Vanos korjasi tilannetta uudemmissa moottoreissa selvästi.
Uskon kyllä että pääset kaipaamaasi tehoon mutta 400Nm vääntöön en ainakaan minä keski mitään keinoa S50 moottorin kohdalla ilman ahtamista. Ehkä joku muu keksii
Comment
-
eikös yksinkertaisesti tehoa tule sitä enemmän kuin bensaa palaa ???
uskoisin että esim. s38b38 ei ole ihan kamalasti enää viilamista ?
joten keinot ovat lisää tilavuutta, ahtamista tai lisää kierroksia koneeseen
mutta onko mikään 10000rpm kiertävä vaparikone enää mikään helppo ajettava, varsinkin autossa... EI OLE !!!
btw. jacek voisi kertoa paljonko m5 koneen mäntä painaaF33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
etkasta: s38b36 mäntä painaa 600g renkaineen ja tappeineen
etkan mukaan painot short engine eli täydelliselle koneelle ilman apulaitteita:Jos vakio S38B36 tai B38 ei riitä niin minä suosittelisin S52 moottoria. Siinä säästää painossa n 40kg etuakselilla joka parantaa ajettavuutta valtavasti.
s38b36: 152kg
s38b38: 149,9kg
s50b30: 155.4kg
s50b32: 154kg
uskoisin että apulaitteet ovat suht`samanpainoisia eli noiden pitäisi olla vertailukelpoisia arvoja. Onko jollain tietoa lohkon pituudesta s50/s38, en usko että siinä kovin montaa senttiä on eroa?vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Comment
-
Jep. Mitä enemmän ilman ja polttoaineen seosta sylinteriin saadaan sitä enemmän tehoa. Keinoja siihen on monia.Originally posted by janieikös yksinkertaisesti tehoa tule sitä enemmän kuin bensaa palaa ???
Juuei. Ei ne MosPon kaverit ihan dorkia ole. Kyseisen koneen kansi kelpaa malliesimerkiksi kanavien muotoilusta ja imusarjakin on kohdistettu soviteholkeilla.Originally posted by janiuskoisin että esim. s38b38 ei ole ihan kamalasti enää viilamista ?
Ei tietenkään enkä ole vielä kuullut R6 moottorista joka kiertäisi 10.000K/min.Originally posted by janijoten keinot ovat lisää tilavuutta, ahtamista tai lisää kierroksia koneeseen
mutta onko mikään 10000rpm kiertävä vaparikone enää mikään helppo ajettava, varsinkin autossa... EI OLE !!!
Joskus ne tuli punnittua mutta en muista enään mitä se oli.ETKn mukaan ne on 600g 3.6 ja 633g 3.8 mutta niissä on aina myös pakkauksen paino mukana joten ihan tarkkaa lukemaa tuolta ei saaOriginally posted by janibtw. jacek voisi kertoa paljonko m5 koneen mäntä painaa
Comment
-
Itse asiassa apulaitteiden painossa on huomattava ero. Täydellinen S38B36 kone painaa BMWn mukaan 237kg, S50 sain ETKlta kaikki apulaitteet mukaan laskien (myös johtosarja,boxi jne) 191kg. Kone on myös n 8cm lyhyempi joka on äkkiä laskettuna yli 20kg vähemmän painoa etuakselin etupuolella. Se on paljon se.Originally posted by qweetkan mukaan painot short engine eli täydelliselle koneelle ilman apulaitteita:
s38b36: 152kg
s38b38: 149,9kg
s50b30: 155.4kg
s50b32: 154kg
uskoisin että apulaitteet ovat suht`samanpainoisia eli noiden pitäisi olla vertailukelpoisia arvoja. Onko jollain tietoa lohkon pituudesta s50/s38, en usko että siinä kovin montaa senttiä on eroa?
Comment
-
ok jos näin on. Voisitko laskea vielä varmistukseksi samat lisälaitteet tarkistukseksi myös s38 koneen osalta, silloin varmasti oltaisiin vertailukelpoisia. Minulta jäisi jokin oleellinen komponentti huomaamatta jos tota yrittäisin laskea.Itse asiassa apulaitteiden painossa on huomattava ero. Täydellinen S38B36 kone painaa BMWn mukaan 237kg, S50 sain ETKlta kaikki apulaitteet mukaan laskien (myös johtosarja,boxi jne) 191kg. Kone on myös n 8cm lyhyempi joka on äkkiä laskettuna yli 20kg vähemmän painoa etuakselin etupuolella. Se on paljon se.
Tuo 8cm tosiaankin vaikuttaa, juuri motorshowssa juttelin m3 e30 s38 kombinaation omistajan kanssa ja sanoi että 100kg on etuakselilla enemmän painoa kuin taka-akselilla. Auto siis täysin purettu kaikesta turhasta ja ei kilvissä. Ahveniston ensikesän tavoite 1.30vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Comment
-
Ja vaikka saisit jollain taikapalikoilla loihdittua sen 400 hevoista, niin ei se siltikään pyörään verrattuna vielä lähde oikein mitenkään. Samalla rahalla mikä menee koneen laittamiseen, ostaa jo sellaisen pyörän, että vain tosi speciaalit autot pysyvät menossa mukana. Lopputuloksena paljon palanutta rahaa ja muutaman kuukauden päästä jälleen yhtä laiskan tuntuinen auto.
Comment
-
tässä jo kohta sivutaan keskustelua joka kuuluu netissäkäytyjen autokeskustelujen oudoimpiin, ihmeellisimpiin, agressiivisimpiin.
Nimittäin sfnewsseissä pari vuotta sitten keskusteltiin auto/mp aiheesta. Siellä oltiin jo nostamassa kunnianloukkaussyyteitä ja julkisesta herjauksesta kanteita. been there done that.
Jotkut täälläkirjoittelevista olivat silloin mukana tuossa keskustelussa. Jos haluatte viettää hauskan illan, etsikää haulla tuo topicci. Jotkut menettivät kasvonsa lopullisesti tuon keskustelun johdosta.
Mutta kirjoitin vain että tuo olisi ihanne että kulkee kuin fillari. Tuolla kombinaatiolla e30 menisi varttimailin alle 12s joka jo on samaa luokkaa kuin 600 kyykyt. Riittää minulle allroud-käyttöön. Tuolloin myös käytännössä kaikki uudet "nopea" autot ovat hitaampia, oli hintaluokka mikä tahansa.vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Comment
-
Se on aika isotöinen homma mutta yritän tehdä sen jossain vaiheessa. Tuo 237kg on BMWn ilmoittama arvo ja jo taljalla nostellessa huomaa S38 olevan S50 selvästi painavampi. Lisäplussaa on se että ei tarvitse tehdä peltitöitä E30 konehuoneessa S50 moottorin kanssa, toisin kun S38, jäähdytin yms mahtuvat helposti jne. Miinuksena vaan tosiaan S50 koneen huono kestävyys (voitelu) ja S52 koneen kova hinta. Toisaalta jos B38 vaan pysyy nipussa niin sen vääntö on ihan omaa luokkaansa ja sen vaivan arvoista.Originally posted by qweVoisitko laskea vielä varmistukseksi samat lisälaitteet tarkistukseksi myös s38 koneen osalta, silloin varmasti oltaisiin vertailukelpoisia. Minulta jäisi jokin oleellinen komponentti huomaamatta jos tota yrittäisin laskea
Prätkistä sen verran että täytyy olla TODELLA ihmeauto joka pesee sellaisen paikaltaan mutta kun vauhtia alkaa olla 140-170km/h niin siinä nopeudessa alkaa montaa mopoa ahdistaa. M3 E30 S38B36 moottorilla tiputtaa GSX-R 750W n 160km/h nopeudesta alkaen, elekielestä päätellen kyseisen mopokuskin suureksi hämmästykseksi.
Lisäksi autolla on paljon helpompi ajaa suuria nopeuksia, varsinkin esim mutkaisella Turun moottoritiellä kun prätkällä. Huvittavaa oli myös saksassa kerran eräs ZX9-R 2 päällä joka ei pärjännyt MB C270 CDI nokivasaralle n 150km/h nopeudesta ylöspäin. Mersu otti mittariin hieman yli 240km/h.
Comment
-
moto
pakko kommentoida tohon mp vs. auto aiheeseen.
nykyaikainen 600cc kyykky ottaa varttimailin jo korkeaan kymppiin jos miehestä vain on kuskiksi.
samoin uudet 1000cc pelit tempoo 0-200km/h siihen 7s hujakoilla. olisi hauska nähdä auto joka oikeasti pesee moton kiihtyvyydessä, aina niistä puhutaan mutta enpä ole vielä itse koskaan kuullut kenenkään moto kavereistani "hävinneen" autolle.
Samoin jos joku nyt huipuissa on voittanut jonkun nuhan 80-luvunlopun ja 90-luvunalun 750-1000cc, ei pidä yleistää niitä uusiin pyöriin , vastaavat antiikkimallit voittaa mennen tullen niin kiihtyvyydessä ja huipuissa uusi 600cc peli
oma 600cc yamaha otti 0-100km/h 2,7s ja kulki samoilla välityksillä todellista 269,9km/hAprilia RSV4
Comment
-
Re: moto
OT: Ei nyt sentään, eiköhän noi uusimmat rytköset ja kasawiat kuitenkin sen 9sek tarvitse tuohon, siis tehdastekoisina. Toki tuossa on siltikin tekemistä monella autolla.Originally posted by jannmannsamoin uudet 1000cc pelit tempoo 0-200km/h siihen 7s hujakoilla.
Comment
Comment