Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 3.0 piristäminen -yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #31
    Hmm, minkäs vehkeen kampura tuossa sitten on ollut? Vakiokampuralla tulisi poraukseksi jo about 123mm...
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #32
      välitys

      helpommalla saat autostasi paljon "tykimmän" kun pistät tiuhemman perän....
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by qwe
        4.1 litr
        Päkkilä on omalla tavallaan ihan mukava kaveri mutta jokainen joka hänet henk.koht tuntee tietää että hänellä on voimakas taipumus liioitella.

        Ensimmäinen mahdottomuus tulee vastaan tossa väitetyssä iskutilavuudessa. Hieman laskemalla huomaa pian ettei se ole mahdollista koska lohkoa ei voi porata yli 95mm, varsinkaan 3.6L lohkoa joka on eri valua. Sylinterien väliin ei kertakaikkiaan jää enään tarpeeksi materiaalia.
        Lisäksi jos männänhalkaisija olisi 95mm pitäisi iskunpituutta olla 97mm. Sellaista kampiakselia ei ole olemassakaan vaan se pitäisi teetättää. Toisekseen se ei mahtuisi pyörimään lohkossa ja/tai lohkon korkeus loppuisi kesken.

        Kolmanneksi noin pitkällä iskulla oleva kampiakseli ei ikinä kestäisi tuollaisia kierroslukuja. Tunnen kyllä kaverin joka valmisti itse kampiakselin teräksestä ja kiertokanget titaanista pienentäen niillä S14 moottorin 1.6L kokoon josta sitten otti hieman yli 700hv ulos ahtamalla. Peltolan Raimo oli kyseinen henkilö, kiihdytyspuolelta varmaan joillekin tuttu. Hän nimenomaan pienensi iskunpituutta saadakseen moottorin kestämään n 10.000k/min kierroksia.

        Kyselin Päkkilältä millä ihmeen kampiakselilla ja männänhalkaisijalla tuo on muka saavutettu mutta eipä tullut vastausta eikä pellin allekaan enään sopinut kurkkia oliko siellä Haltech vai ei.

        Autossa oli aikoinaan aluksi hänen puheidensa mukaan 3.8L moottori mutta kun katsoin silloin (salaa) pellin alle niin 3.6 siellä oli. Tämä oli sitä aikaa kun auto oli vielä valkoinen.

        Originally posted by qwe
        je/wiseco takomännät, puristussuhde 11.8
        beckers h-profiili teräskiertokanget
        schrick 280 ast. nokka, 11mm nosto
        suuttimet 710ml/min
        haltech 6e moottorinohjaus
        tasapainotus
        Jos suuttimet ovat tuon kokoiset niin se auto tukehtuisi tyhjäkäynnillä. Samankokoinen suutin on usein esim amerikkalaisissa 1-pisteruiskujärjestelmissä joka riittää huomattavan suurellekin iskutilavuudelle.

        En ole koskaan päässyt purkamaan tai näkemään koneen "rakennusta" mutta puhtaasti jo laskemalla ja päättelemällä voi todeta ettei tuo pidä paikkaansa. Tuo lista on lähinnä Päkkilän päiväuni eikä todellisuutta.

        Originally posted by qwe
        mitattu teho:

        100-okt

        326 kw, 7200 r/min
        490nm 5100 r/min


        98-okt.

        292kw 6900 r/min
        488nm/4900 r/min

        rajoitin 7450r/min
        2.okt korotus ei kyllä ikipäivänä tuo yli 10% lisätehoa. Eräällä tutulla oli 535i E34 turbo jossa hän käytti välillä tolueenia tjms oktaaninkorotinta joka toi muistaakseni parhaimmillaan n 106okt. Nakutuksenkestävyys toki parani ja se mahdollisti korkeammat paineet. Vaparissa ei noin vaan kohotetakaan puristussuhdetta oktaaniluvun mukaan ja pelkillä ennakoilla ei tuollaisia lisäyksiä saada aikaan.

        Jos kerran tollaset tehot on mitattu niin missä ne on mitattu ja missä on tehokäyrät ?

        Originally posted by qwe
        varttimaili 12.94, loppunopeus 171kmh alastaro kesä 2000.
        En ole koskaan ollut itse kiihdyttelemässä missään mutta olettaisin että sieltäkin saa jonkinmoisen todistuksen ajamastaan ajasta.Missäköhän se mahtaa olla ?

        Originally posted by qwe
        mukana myös tunnetut: Rännäri, Vinnikainen
        koneistus Piteå motorslipen Ab/ Päkkilä Pekka
        Ne jotka Jugin tuntevat voivat itse kysyä häneltä mitä hän on mieltä tuosta tarinasta ja kuinka paljon hän haluaa itse liittyä kyseiseen projektiin. Hän ei taatusti ikinä menisi itse väittämään tuommoisia koska hän tietää eikä vain haaveile.

        Originally posted by qwe
        onko toi 400hv todellakin vain toiveajattelua?
        En sano että se on mahdotonta mutta tuo tarina on satua. Siihen tehoon tarvitaan joko iskutilavuutta tai kierroksia ja mieluiten molempia. Ongelma on siinä että ne eivät sovi samaan kaavaan kun pitkä isku heikentää kierroskestävyyttä. Mitä suurempi iskutilavuus, sitä vaikeampi päästä suureen litratehoon koska massat kasvavat ja syövät kierroskestävyyttä. Uusi M5 E60 on hyvä esimerkki siitä mitä kaikkea se vaatii päästä tuohon tarpeelliseen yli 100hv litratehoon kun iskutilavuus on suuri.

        Moni varmaan tietää sen kompressoriahdetulla S38B36 koneella olevan 735iA auton. Kävin aikoinaan mittauttamassa sen Harisella ja tulos oli 381hv. Ilmanputsari oli hieman liian pieni ja pakoputki ahdas (Hartge H7) joita parantamalla Albrexin lupaamaan 415Hv olisi ehkä päästy.


        Originally posted by qwe
        Mikä toi Curve racing on ja osaaki hän tehdö ihmeitä? Esitelläänkö lehdessä keksittyjä speksejä? Mikä on totuus?
        :?:
        En tunne Curve racing -firmaa mutta tuo tarina on satua. Auton nykyinen omistajahan on kait täällä forumilla - äkkiähän hän voisi kommentoida asiaa ja vaikka mittauttaa tehot niin sillähän se selviää kertaheitolla

        Jos vakio S38B36 tai B38 ei riitä niin minä suosittelisin S52 moottoria. Siinä säästää painossa n 40kg etuakselilla joka parantaa ajettavuutta valtavasti. Kulutus on pienempi ja vaikka väännössä häviääkin varsinkin B38 versioon verrattuna niin auton ajettavuus on paljon parempi. 6v vaihteisto on myös plussaa mutta miinuspuolella tietty korkea hinta.

        S38 moottorista on mahdollista saada 350-360hv vielä jossainmäärin siedettävillä kustannuksilla ulos mutta en näe mitään keinoa päästä 400hv ilman mahdottoman kalliita erikoisosia joista niistäkin joutuu osan varmasti teetättämään.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #34
          Originally posted by Jacek
          Originally posted by qwe
          Mikä toi Curve racing on ja osaaki hän tehdö ihmeitä? Esitelläänkö lehdessä keksittyjä speksejä? Mikä on totuus?
          :?:
          En tunne Curve racing -firmaa mutta tuo tarina on satua. Auton nykyinen omistajahan on kait täällä forumilla - äkkiähän hän voisi kommentoida asiaa ja vaikka mittauttaa tehot niin sillähän se selviää kertaheitolla
          En osaa kommentoida tapausta sen tarkemmin kuin kyseisen auton nykyään omistava henkilö kertoi minulle kesällä ettei autossa ole enää kyseistä moottoria paikoillaan vaan ilmeisesti ihan vakio M5 pata. Ilmeisesti kone oli vaihdettu vakio M5 moottoriin ennenkuin auto oli tullut hänelle. Omistaja voi varmaan itse tarkentaa tarinaa.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by Exorcist
            Päämäärä on selkeä, resepti puuttuu, ja sitähän tässä yritetään kysellä. Eli millä muutoksilla noihin lukemiin päästään. Unelmistahan tässä ollaan maksamassa..

            Ja onko nuo valmistajien lupaamat teholisäykset sitten höpöpuheita.. Muukkoseltakin löytyy muka +30hp RPM Power paketti noin tonnin kieppeillä..
            Valitettavan usein mm lastujen teholupaukset ovat liirumlaarumia tai harhaanjohtavia. Voidaan toki ilmottaa Motorsport -sarjan moottorille +10% tehoa lastulla mutta mielenkiintoista on se millä kierrosluvulla se tulee. Asiakas tietysti olettaa sen tulevan huipputehon kohdalla mutta näin ei useinkaan ole vaan se 10% ero saattaa olla esim 3600k/min kohdalla. Näinollen ilmoitus ei ole laiton mutta kylläkin harhaanjohtava.

            On moottoreita joissa on tehtaalta väännön maksimoimiseksi asennettu osia jotka jarruttavat tehoa paljon kuten vaikka M52B28 moottorin imusarja. Vaihtamalla sen tilalle M50B25 imusarjan voi saavuttaa n 20hv lisätehon mutta tämmöistä ei Motorsport -moottoreista löydy koska niissä on haettu nimenomaan suurta tehoa jossainmäärin väännön kustannuksella. Erityisesti S38B35 ja B36 koneissa tämä on selvästi havaittavissa. Vanos korjasi tilannetta uudemmissa moottoreissa selvästi.

            Uskon kyllä että pääset kaipaamaasi tehoon mutta 400Nm vääntöön en ainakaan minä keski mitään keinoa S50 moottorin kohdalla ilman ahtamista. Ehkä joku muu keksii
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5156
              • Kuopio

              #36
              eikös yksinkertaisesti tehoa tule sitä enemmän kuin bensaa palaa ???

              uskoisin että esim. s38b38 ei ole ihan kamalasti enää viilamista ?

              joten keinot ovat lisää tilavuutta, ahtamista tai lisää kierroksia koneeseen

              mutta onko mikään 10000rpm kiertävä vaparikone enää mikään helppo ajettava, varsinkin autossa... EI OLE !!!

              btw. jacek voisi kertoa paljonko m5 koneen mäntä painaa
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • qwe
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 133
                • espoo

                #37
                etkasta: s38b36 mäntä painaa 600g renkaineen ja tappeineen

                Jos vakio S38B36 tai B38 ei riitä niin minä suosittelisin S52 moottoria. Siinä säästää painossa n 40kg etuakselilla joka parantaa ajettavuutta valtavasti.
                etkan mukaan painot short engine eli täydelliselle koneelle ilman apulaitteita:

                s38b36: 152kg
                s38b38: 149,9kg
                s50b30: 155.4kg
                s50b32: 154kg

                uskoisin että apulaitteet ovat suht`samanpainoisia eli noiden pitäisi olla vertailukelpoisia arvoja. Onko jollain tietoa lohkon pituudesta s50/s38, en usko että siinä kovin montaa senttiä on eroa?
                vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by jani
                  eikös yksinkertaisesti tehoa tule sitä enemmän kuin bensaa palaa ???
                  Jep. Mitä enemmän ilman ja polttoaineen seosta sylinteriin saadaan sitä enemmän tehoa. Keinoja siihen on monia.

                  Originally posted by jani
                  uskoisin että esim. s38b38 ei ole ihan kamalasti enää viilamista ?
                  Juuei. Ei ne MosPon kaverit ihan dorkia ole. Kyseisen koneen kansi kelpaa malliesimerkiksi kanavien muotoilusta ja imusarjakin on kohdistettu soviteholkeilla.

                  Originally posted by jani
                  joten keinot ovat lisää tilavuutta, ahtamista tai lisää kierroksia koneeseen
                  mutta onko mikään 10000rpm kiertävä vaparikone enää mikään helppo ajettava, varsinkin autossa... EI OLE !!!
                  Ei tietenkään enkä ole vielä kuullut R6 moottorista joka kiertäisi 10.000K/min.

                  Originally posted by jani
                  btw. jacek voisi kertoa paljonko m5 koneen mäntä painaa
                  Joskus ne tuli punnittua mutta en muista enään mitä se oli.ETKn mukaan ne on 600g 3.6 ja 633g 3.8 mutta niissä on aina myös pakkauksen paino mukana joten ihan tarkkaa lukemaa tuolta ei saa
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by qwe
                    etkan mukaan painot short engine eli täydelliselle koneelle ilman apulaitteita:

                    s38b36: 152kg
                    s38b38: 149,9kg
                    s50b30: 155.4kg
                    s50b32: 154kg

                    uskoisin että apulaitteet ovat suht`samanpainoisia eli noiden pitäisi olla vertailukelpoisia arvoja. Onko jollain tietoa lohkon pituudesta s50/s38, en usko että siinä kovin montaa senttiä on eroa?
                    Itse asiassa apulaitteiden painossa on huomattava ero. Täydellinen S38B36 kone painaa BMWn mukaan 237kg, S50 sain ETKlta kaikki apulaitteet mukaan laskien (myös johtosarja,boxi jne) 191kg. Kone on myös n 8cm lyhyempi joka on äkkiä laskettuna yli 20kg vähemmän painoa etuakselin etupuolella. Se on paljon se.
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • qwe
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 133
                      • espoo

                      #40
                      Itse asiassa apulaitteiden painossa on huomattava ero. Täydellinen S38B36 kone painaa BMWn mukaan 237kg, S50 sain ETKlta kaikki apulaitteet mukaan laskien (myös johtosarja,boxi jne) 191kg. Kone on myös n 8cm lyhyempi joka on äkkiä laskettuna yli 20kg vähemmän painoa etuakselin etupuolella. Se on paljon se.
                      ok jos näin on. Voisitko laskea vielä varmistukseksi samat lisälaitteet tarkistukseksi myös s38 koneen osalta, silloin varmasti oltaisiin vertailukelpoisia. Minulta jäisi jokin oleellinen komponentti huomaamatta jos tota yrittäisin laskea.

                      Tuo 8cm tosiaankin vaikuttaa, juuri motorshowssa juttelin m3 e30 s38 kombinaation omistajan kanssa ja sanoi että 100kg on etuakselilla enemmän painoa kuin taka-akselilla. Auto siis täysin purettu kaikesta turhasta ja ei kilvissä. Ahveniston ensikesän tavoite 1.30
                      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                      Comment

                      • NHB
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1120

                        #41
                        Ja vaikka saisit jollain taikapalikoilla loihdittua sen 400 hevoista, niin ei se siltikään pyörään verrattuna vielä lähde oikein mitenkään. Samalla rahalla mikä menee koneen laittamiseen, ostaa jo sellaisen pyörän, että vain tosi speciaalit autot pysyvät menossa mukana. Lopputuloksena paljon palanutta rahaa ja muutaman kuukauden päästä jälleen yhtä laiskan tuntuinen auto.

                        Comment

                        • qwe
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 133
                          • espoo

                          #42
                          tässä jo kohta sivutaan keskustelua joka kuuluu netissäkäytyjen autokeskustelujen oudoimpiin, ihmeellisimpiin, agressiivisimpiin.
                          Nimittäin sfnewsseissä pari vuotta sitten keskusteltiin auto/mp aiheesta. Siellä oltiin jo nostamassa kunnianloukkaussyyteitä ja julkisesta herjauksesta kanteita. been there done that.
                          Jotkut täälläkirjoittelevista olivat silloin mukana tuossa keskustelussa. Jos haluatte viettää hauskan illan, etsikää haulla tuo topicci. Jotkut menettivät kasvonsa lopullisesti tuon keskustelun johdosta.

                          Mutta kirjoitin vain että tuo olisi ihanne että kulkee kuin fillari. Tuolla kombinaatiolla e30 menisi varttimailin alle 12s joka jo on samaa luokkaa kuin 600 kyykyt. Riittää minulle allroud-käyttöön. Tuolloin myös käytännössä kaikki uudet "nopea" autot ovat hitaampia, oli hintaluokka mikä tahansa.
                          vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                          Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #43
                            Originally posted by qwe
                            Voisitko laskea vielä varmistukseksi samat lisälaitteet tarkistukseksi myös s38 koneen osalta, silloin varmasti oltaisiin vertailukelpoisia. Minulta jäisi jokin oleellinen komponentti huomaamatta jos tota yrittäisin laskea
                            Se on aika isotöinen homma mutta yritän tehdä sen jossain vaiheessa. Tuo 237kg on BMWn ilmoittama arvo ja jo taljalla nostellessa huomaa S38 olevan S50 selvästi painavampi. Lisäplussaa on se että ei tarvitse tehdä peltitöitä E30 konehuoneessa S50 moottorin kanssa, toisin kun S38, jäähdytin yms mahtuvat helposti jne. Miinuksena vaan tosiaan S50 koneen huono kestävyys (voitelu) ja S52 koneen kova hinta. Toisaalta jos B38 vaan pysyy nipussa niin sen vääntö on ihan omaa luokkaansa ja sen vaivan arvoista.

                            Prätkistä sen verran että täytyy olla TODELLA ihmeauto joka pesee sellaisen paikaltaan mutta kun vauhtia alkaa olla 140-170km/h niin siinä nopeudessa alkaa montaa mopoa ahdistaa. M3 E30 S38B36 moottorilla tiputtaa GSX-R 750W n 160km/h nopeudesta alkaen, elekielestä päätellen kyseisen mopokuskin suureksi hämmästykseksi.

                            Lisäksi autolla on paljon helpompi ajaa suuria nopeuksia, varsinkin esim mutkaisella Turun moottoritiellä kun prätkällä. Huvittavaa oli myös saksassa kerran eräs ZX9-R 2 päällä joka ei pärjännyt MB C270 CDI nokivasaralle n 150km/h nopeudesta ylöspäin. Mersu otti mittariin hieman yli 240km/h.
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #44
                              moto

                              pakko kommentoida tohon mp vs. auto aiheeseen.

                              nykyaikainen 600cc kyykky ottaa varttimailin jo korkeaan kymppiin jos miehestä vain on kuskiksi.

                              samoin uudet 1000cc pelit tempoo 0-200km/h siihen 7s hujakoilla. olisi hauska nähdä auto joka oikeasti pesee moton kiihtyvyydessä, aina niistä puhutaan mutta enpä ole vielä itse koskaan kuullut kenenkään moto kavereistani "hävinneen" autolle.

                              Samoin jos joku nyt huipuissa on voittanut jonkun nuhan 80-luvunlopun ja 90-luvunalun 750-1000cc, ei pidä yleistää niitä uusiin pyöriin , vastaavat antiikkimallit voittaa mennen tullen niin kiihtyvyydessä ja huipuissa uusi 600cc peli

                              oma 600cc yamaha otti 0-100km/h 2,7s ja kulki samoilla välityksillä todellista 269,9km/h
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • HJP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1282
                                • Helsinki

                                #45
                                Re: moto

                                Originally posted by jannmann
                                samoin uudet 1000cc pelit tempoo 0-200km/h siihen 7s hujakoilla.
                                OT: Ei nyt sentään, eiköhän noi uusimmat rytköset ja kasawiat kuitenkin sen 9sek tarvitse tuohon, siis tehdastekoisina. Toki tuossa on siltikin tekemistä monella autolla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎