Tarkoituksena olisi saada tuosta -93 3.0 koneesta irti ~400Nm vääntö, tehoja sinne 320+. Minkälaisilla muutoksilla nuo voidaan saavuttaa. Jostain saksalaiselta saitilta bongasin 315hv/370nm lastun, eli aika lähelle tuolla jo pääsee. Vakiomyllyssä ei muuta muutoksia kuin super sprintin rosteri putkisto.
F-ryhmään noita useampia nykyisin tehdään ja tuntuvat keskisuomen pajalla noista katin poiston jälkeen uudella putkistolla 330hv ruiskua säätämällä ottavan.
Vauhtipyörä vaihdetaan samalla kevyempään, muuten tuntuvat pitävän noita vakiona. etkasta juuri tarkistin ja painaa tuo vauhtipyörä 11.090kg eli enemmän kuin s38 koneessa, mistähän tuokin johtuu, s38b36 5.740kg, huima ero!
Itseäni kiinnostaa myös kovasti tuo s38 koneen potentiaali, miten siitä saa järkevällä hinnalla potkua, luokkaa 360-400 hv, eritoten tuo 3.6 versio? Onko siitä tietoa? vähän oftopic mutta kumminkin s-sarjan koneita.
vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
e36 m3 tuntuu mukavasti kulkevan, mutta siihen tottuu nopeasti, Ei se niin räjähtävää tehoa ole kuin kyykkypyörissä, kaukana siitä. Kolmosella veto ei enää paina selkää taakse tarpeeksi. Unelma olisi sellainen auto joka lähtee kuin fillari, on vapari jolloin tehon tuotto tulee välittömästi kun painaa pedaalin metalliin, eikä vasta viiveellä ja on erinomainen ajettava.
Siis kevyt auto ja riittävän tehokas vaparikone: ratkaisu on e30 s38 koneella, tai siis näin toivon, ei omakohtaista kokemusta. Tällöin myös rata-ajat ovat mielenkiintoisia, turbovehkeillä ei apparalla juhlita, olen niitä riittävästi siellä nähnyt, saatika nelivedolla.
itseni kehittämä vertaus: Turbot ovat kuin katutappelijoita, vaparit budoa.
Edit: m3 e36 -93 1480kg, m3 e30 -90 1280kg
vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Ei taida katin poisto katukäyttöön olla laillista?
Tällä hetkellä ostoslistalla on ainakin vapaavirtaussuodatin setti sekä chippi, mutta budjettia olisi varattu enemmänkin. Noillakin taidetaan jo melkein tavoite täyttää, loput on sitten plussaa...
En jaksa ruveta väittelemään, ahtamisen ongelmia ei toistaiseksi ole ratkaistu. Tällä hetkellä kaikki mielenkiintoisimmat autot ovat vapareita ja juuri huonon kaasuunvastaavuuden takia ei nykyisin käytetä ahtamista. Ahtaminen kuului 80-luvulle ja luultavasti tulee takaisin kun tekniikka kehittyy, siis ahtimet ja moottorinohjaus. gt-3, m3 csl, f360, f430,f60, type-r, ns-x, s2000, m5 e60.
Jopa Audi on siirtymässä vapareihin tulevissa s ja rs -malleissaan kun haluaa esiintyä kompetenttina moottorinsuunnittelijana ja tekijänä.
Ahtaminen on perinteisesti low tech tuning. vrt moottoripyörät, moniko niistä on ahdettu?
tämänhetken moottorinvalmistajat: Honda, BMW, Porsche, Ferrari.
vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Fvauhtipyörä 11.090kg eli enemmän kuin s38 koneessa, mistähän tuokin johtuu, s38b36 5.740kg, huima ero!
Itseäni kiinnostaa myös kovasti tuo s38 koneen potentiaali, miten siitä saa järkevällä hinnalla potkua, luokkaa 360-400 hv, eritoten tuo 3.6 versio?
S50 koneessa on kaksoismassa-vauhtipyörä kuten myös S38B38
400hv S38B36 koneesta ei tule vaparina oikeastaan mitenkään. Ainoa tapa kasvattaa sen tehoa on oikeastaan kierrosluku ja siinä tulee kampiakselin värinät ja venttiilikoneisto vastaan.
Venttiilikoneistossa voi toki käyttää M3 A-ryhmän paininkuppeja missä säätöpala on venttiilinvarren ja kupin välissä eli moninverroin kevyempi jne mutta vakiokoneisto menee tilttiin siinä hieman yli 8000k/min.
360hv on mahdollisesti vielä saavutettavissa vaparina mutta halpaa sekään ei ole. Vaatisi periaatteessa melkein kaikki 3.8L koneen palikat (isommat venttiilit, läppärungot, pakosarja, iskutilavuus yms) ja siihen vielä päälle nokat ja penkissä säädetty boxi. Kansi pitäis myös avartaa 3.8L mittoihin.
3.6L koneet on halpoja ja periaatteessa jos löytäis sylkässeen 3.8L koneen joita pitäs olla paljonkin niin osan palikoista vois saada kohtuullisen halvalla.
En sano etteikö sieltä saisi 400hv ulos mutta se vaatisi sellaisia kierroslukuja että koneesta pitäisi alkaa löytymään titaaniosia ja ne ovat tunnetusti huokeita :(
Originally posted by qwe
Siis kevyt auto ja riittävän tehokas vaparikone: ratkaisu on e30 s38 koneella, tai siis näin toivon, ei omakohtaista kokemusta. Tällöin myös rata-ajat ovat mielenkiintoisia, turbovehkeillä ei apparalla juhlita, olen niitä riittävästi siellä nähnyt, saatika nelivedolla.
itseni kehittämä vertaus: Turbot ovat kuin katutappelijoita, vaparit budoa.
Edit: m3 e36 -93 1480kg, m3 e30 -90 1280kg
Jep juuri näin se on. E30 S38 koneella saa helposti painamaan alle 1300kg, tosin lain mukaan se ei tietenkään sen painoinen saa olla mutta siihen sen saa tinkimättä oikeastaan mistään (ei mitään kuituosia, purettua sisustaa tjms puppua käyttöautoon)
Sellanen peli on todella hauska ajaa on juuri kuvailemasi kaltainen, kaasulla mielin määrin ohjattavissa oleva auto. Tietysti on paljon nopeampia autoja mutta fun factor on tollasessa täys kymppi.
Originally posted by qwe
Ahtaminen on perinteisesti low tech tuning
Paremmin tuota ei voisi sanoa. Tarkoitus ei ole provosoida mitään turbo-vaparisotaa eli toivottavasti siihen ei kukaan ryhdy. Jokaisella on mielipiteensä ja hyvä niin.
Ei taida katin poisto katukäyttöön olla laillista?
Tällä hetkellä ostoslistalla on ainakin vapaavirtaussuodatin setti sekä chippi, mutta budjettia olisi varattu enemmänkin. Noillakin taidetaan jo melkein tavoite täyttää, loput on sitten plussaa...
Vähäpäästöisestä autosta sitä ei saa poistaa ja kaikki E36 M3 autot on väkisinkin vähäpäästöisiä.
Noilla putsareillas saat korkeintaan paremmat imuäänet ja lastu auttaa oikeasti jotain - jos auttaa - vain kun se on säädetty juuri siihen autoon penkissä JA siellä on käyttämätöntä potentiaalia. Motorsportin malleissa sitä ei juurikaan ole.
Löysin sattumalta eilen vanhat tehokäyrät missä mitattiin S38B36 konetta M3 E30 korissa 5 eri lastulla. Paras antoi peräti 2kW enemmän joka sekin menee mittatoleransseihin.
400Nm vääntö on päiväuni, varsinkin noilla keinoilla. Vääntöön tarvitaan iskutilavuutta ja sitä ei filttereillä paljonkaan lisää tule.
S50 on vielä niin herkkä hajoamaan että sinuna sijoittaisin ne rahat ensin uusiin KK- laakereihin & pultteihin ja mahdollisesti S52 öljypumppuun & pohjaan.
Päämäärä on selkeä, resepti puuttuu, ja sitähän tässä yritetään kysellä. Eli millä muutoksilla noihin lukemiin päästään. Unelmistahan tässä ollaan maksamassa..
Ja onko nuo valmistajien lupaamat teholisäykset sitten höpöpuheita.. Muukkoseltakin löytyy muka +30hp RPM Power paketti noin tonnin kieppeillä..
mukana myös tunnetut: Rännäri, Vinnikainen
koneistus Piteå motorslipen Ab/ Päkkilä Pekka
Tosta varttimailista voisi päätellä että toi teho on huomattavasti yli vakion, mutta kyseenalaistit ton tehon, tunnetko kuinka hyvin tapauksen ja onko toi 400hv todellakin vain toiveajattelua? Nimittäin e30 liikkuisi tuollaisella tekniikalla suht. mukavasti :shock:
Mikä toi Curve racing on ja osaaki hän tehdö ihmeitä? Esitelläänkö lehdessä keksittyjä speksejä? Mikä on totuus?
:?:
vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union
Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
Comment