Ostin viikko sitte e36 325i -92 coupen ja piti eilen yhtäkkiä suit sait pikipäin vaihtaa takapyörän laakeri.. No vetari ei lähde navasta millään irti! Nykästiin sitten koko paketti sieltä pois ja kokeiltiin pienes prässis (tosin se muoto hankaloittaa aika lailla kun ei oikein saanu tukevasti ja suoraan) ja sitte annettiin lekaa sille. Ja ei lähteny. No koko hilavitkutin tyttöystävän corollan (joka alkoi tuntumaan tosi hienolta laitteelta, laakerit kunnos ja kaikki) konttiin ja aamulla puhelua autokaareen: Sorry liikaa töitä, liian vähä miehiä. No kyllähän minä sen ymmärrän ja asiallisesti ohjattiin Ilmajoen paikallisen autokorjaamon puoleen. Sinne pääsin iltapäivällä ja aamun liotin ceeärsees pyörän napaa, korjaamolla iso ulosvetäjä kiinni ja kolmen miehen voimin kiristämään eikä lähde irti. Sain sen ulosvetäjän lainaan ja nyt pyörän navan keskiö on täynny crc-litkua ja odottelen josko aineet ja aika tehoais. Koitin vielä lämmittääkin sitä napaa kosaanilla mutta ei vain lähteny piru. Että jos jollain olis vinkkejä niin neuvot on enemmän kuin tervetulleita! Voikos sitä napaa rikkoa siihen ympärille ja hommata jostain sitte vaan napa toinen tilalle? Semmonen tuli mieleen..
							
						
					Todella todella suuri e36 laakerinvaihto ongelma
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Todella todella suuri e36 laakerinvaihto ongelma-NO FARMS NO FOOD-
 
 M5 -93 Diamantschwarz
 525i -86 Diamantschwarz
 528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
 X5 3.0d -05 Titansilber metallicTags: None
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 itellä E36 touringissa oli kans vetari tarttunu tiukkaan. Pajalla annettiin 15 tonnia prässissä ja sitten irtosi. Ite laakeri ei ollu tiukassa. Pakettia kasatessa kävi ilmi, että jarrusatulan kiinnikkeet oli vääntyny prässissä. Hommasin uuden tukivarren ja pulttasin sen kiinni.
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Vetarin saa kyllä tunkilla irti helpoiten rikkomatta mitään. Tarviat siis sellaisen tunkin jossa erillinen tunkki ja pumppu, esim nike tai enerpac. Sitten teet semmosen "perselevyn" tunkille johon pultti jaon mitoilla reiät. Lätkä saa olla väh 10 mm paksu että varmasti kestää. Sitten lisäksi tarviat n 1,5m M10 kierretankoa joka pätkitään sopiviksi pätkiksi. Idea siis se että kierretangot pyörän pulttien reiistä läpi tunkki siihen keskelle kierretankojen väliin ja sitten se perselevy tunkin taakse siten että kaikki kierretangot menevät sen reiistä läpi.. mutterit molempiin päihin tankoja. Kattoo vielä että paketti suorassa ja ei muuta ku painetta. Irtoaa varmasti. Huomion arvoinen seikka on että kovinkaan iso tunkki ei mahdu kierretankojen keskelle.Originally posted by Morriz View PostOstin viikko sitte e36 325i -92 coupen ja piti eilen yhtäkkiä suit sait pikipäin vaihtaa takapyörän laakeri.. No vetari ei lähde navasta millään irti! Nykästiin sitten koko paketti sieltä pois ja kokeiltiin pienes prässis (tosin se muoto hankaloittaa aika lailla kun ei oikein saanu tukevasti ja suoraan) ja sitte annettiin lekaa sille. Ja ei lähteny. No koko hilavitkutin tyttöystävän corollan (joka alkoi tuntumaan tosi hienolta laitteelta, laakerit kunnos ja kaikki) konttiin ja aamulla puhelua autokaareen: Sorry liikaa töitä, liian vähä miehiä. No kyllähän minä sen ymmärrän ja asiallisesti ohjattiin Ilmajoen paikallisen autokorjaamon puoleen. Sinne pääsin iltapäivällä ja aamun liotin ceeärsees pyörän napaa, korjaamolla iso ulosvetäjä kiinni ja kolmen miehen voimin kiristämään eikä lähde irti. Sain sen ulosvetäjän lainaan ja nyt pyörän navan keskiö on täynny crc-litkua ja odottelen josko aineet ja aika tehoais. Koitin vielä lämmittääkin sitä napaa kosaanilla mutta ei vain lähteny piru. Että jos jollain olis vinkkejä niin neuvot on enemmän kuin tervetulleita! Voikos sitä napaa rikkoa siihen ympärille ja hommata jostain sitte vaan napa toinen tilalle? Semmonen tuli mieleen..
 
 Oha tossa tietysti vähä hommaa enne kun pääsee irrottamaan mutta ainakaan ite en saanu vetareita millään muulla irti.
 
 Kannattaa varmuuden välttämiseksi tarkastaa navan suoruus homman jälkeen esim teräsviivaimella siten mite siitä nyt sivusta saa katottua.
 
 Jos tosta ei saanu tolkkua ni voi kysyä. Jos joku lpr: ssä tarvii valmista perselevyä ni saa lainattua miulta. Jos tekee mieli käyttää vanhaa jarrulevyä perselevynä ni voin kertoa kokemuksella että se halkeaa kuin lasi koska on valua.Last edited by Kouris; 27-04-2007, 19:37.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Kattos vain, eipä käyny moinen mielessä. Kuulostaa kätevältä. Kiitoksia ohjeista! -NO FARMS NO FOOD- -NO FARMS NO FOOD-
 
 M5 -93 Diamantschwarz
 525i -86 Diamantschwarz
 528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
 X5 3.0d -05 Titansilber metallic
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tarpeex suuri ulos vetäjä ja hevosen pään kokoinen pulttipyssy ratkaisi tuon ongelman. Näin vinkkinä muille, että voi olla melko lujassa! Ja lekalla lyömiset kannattaa unohtaa -NO FARMS NO FOOD- -NO FARMS NO FOOD-
 
 M5 -93 Diamantschwarz
 525i -86 Diamantschwarz
 528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
 X5 3.0d -05 Titansilber metallic
 Comment
 
							
						
Comment